Peiling: Wat is jouw mening ober Santorini?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Ik ben er nog nooit geweest maar het staat wel op m'n verlanglijstje
22.22%
14 22.22%
Ik ben er nog nooit geweest en ben dat ook niet van plan
33.33%
21 33.33%
Ik ben er één of meerdere keren geweest en vond het een fijne bestemming
34.92%
22 34.92%
Ik ben er één of meerdere keren geweest maar vond het tegenvallen
9.52%
6 9.52%
Totaal aantal stemmen: 63 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

In de spotlights april 2014: Santorini
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand staat het eiland Santorini 'In de spotlights'. Door velen aangemerkt als één van de mooiste eilanden in Europa en zelfs ter wereld. Er zijn vast wel Oríste-leden die er ooit waren, dus zijn we benieuwd naar hun meningen over Santorini. Alle informatie, foto's en foto/reisverslagen, eventuele tips enz. zijn welkom in deze rubriek.


Ik kan deze keer helaas niet de aftrap verrichten om de eenvoudige reden dat ik er nog nooit geweest ben.

Deze keer zit er ook een kleine peiling bij; kijk even boven dit bericht.
Peiling sluit na deze maand.

Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
het is jaren geleden maar we zijn er minstens drie keer geweest waarvan twee keer drie weken.
Genoten!

Niet mekkeren over de prijzen en de vele toeristen want dat weet je van te voren.
Zittend op een terras aan de caldera, drankje, mooie klassieke muziek en je waant je in een sprookje.
Quote
#3
Wij hebben twee keer - op doorreis naar Naxos - een kort verblijf op Santorini gehad.
Onze accommodatie was gelegen in het toeristische (niet zo bijzondere) dorpje Kamari.
Van daaruit pakten we de bus om de beroemde plaatsen Fira en Oia te bezoeken; leuk om een keer gezien te hebben en bijzonder fotogeniek, maar oh, schrikbarend duur!
Landschappelijk gezien vond ik verder het eiland nogal tegenvallen.
Persoonlijk zal ik dan ook niet voor Santorini kiezen om een vakantie door te brengen.
Quote
#4
[Afbeelding: rhjv4m.jpg]

Ben er in september 2012 geweest. Voor 1x erg duur gedaan in Voreina Gallery Suites. Vanuit je eigen zwembad kun je het halve eiland overzien. Blijft apart als je in Thira en je kijkt zo langs de rotswand naar beneden en je ziet de cruiseschepen daar beneden liggen. Vond Santorini erg leuk, wel druk.

Cors
Quote
#5
Voor een sfeer impressie van Santorini bekijk de foto's op mijn site:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#6
Zelf ben ik twee maal op Santorini geweest: eenmaal voor een overigens zeer vermoeiende dagexcursie vanaf Kreta. Eenmaal voor een weekje tijdens een "hop vakantie". Wat op mij de meeste indruk heeft gemaakt, naast de adembenemende Caldera, is het applaus nadat de zon is ondergegaan in Oia. Noem het naief, maar ik kan er van genieten als mensen ook van een simpele zonsondergang kun genieten. Kost geen knoop, alhoewel op Santorini...
Quote
#7
Wij waren er begin mei. Het was de allereerste vlucht en het was nog helemaal niet druk. Prachtig, vooral als je hotel/app., zoals bij ons aan de kant van de caldera is.
Ik zou er overigens niet graag in het hoogseizoen naar toe gaan en ook Kamari e.o. vond ik niks.
Maar de caldera heeft grote indruk gemaakt!!
Quote
#8
Dat was bij ons ook zo. We zaten in Imerovigli aan de Caldera kant met het meest fantastische uitzicht. Aan Kamari vonden wij ook niets aan. Ook een bootexcursie is een aanrader, zodat je vanaf zee het uitzicht op de indrukwekkende Calderawand kunt bewonderen.
Heel toeristisch maar desondanks de moeite waard.
Quote
#9
[Afbeelding: deb6vo.jpg]

Ben 2 keer naar santorini geweest en toch een hoop gezien en gedaan.
Museums bezocht en ik dacht dat er daar niet zoveel van zouden zijn.
Het is een prachtig eiland met mooie uitzichten op de caldera en je kunt er prachtige foto's maken ik vind het een fotogeniek eiland.
De keren dat wij er waren vond ik het niet zo druk viel nog wel mee.
Ik vind kamari ook niet zo bijzonder maar er zijn genoeg leuke dorpjes om doorheen te wandelen en waar je bijna geen toerist tegen kom.
Ik ga dit jaar weer naar santorini en heb er erg veel zin.
Kom zelf al 20 jaar op Kreta en dat blijft thuis komen daar ook naar Kreta gaan we dit jaar weer naar toe Big Grin
Griekenland is voor mij toch mijn 2de thuisBig Grin
Quote
#10
Wij zijn er ook eens geweest, jaren geleden.
Santorini levert dé fotogenieke plaatsjes, met de prentkaart-foto's van de vele blauwe koepeltjes. Zowel in de plaatsjes Fira, Imerovigli, Oia,... Eigenlijk wel heel leuk om eens te zien.
Wat ik ook wel de moeite vond, is de archeologische site van Ancient Kamari. De site ligt op de top van de heuvel, hoog boven het dorpje Kamari. Het is niet zo eenvoudig om er te komen: ofwel een vrij lange weg te voet, ofwel (wat wij deden) met een brommertje (maar dan wel heel traag rijden wegens de grote kasseistenen).
Wat zeker ook een aanrader is: het stille dorpje Pirgos, zowat in het midden van het eiland.
En niet te vergeten: de archeologische site van Akrotiri, helemaal in het zuidwesten van het eiland.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
de caldera?
Quote
#12
Wij zijn er in 2001 geweest met een (niet zo vermoeiende) dagexcursie vanaf Kreta. Helaas was Akrotiri dicht, rest van het eiland vrij toeristisch. Maar de caldera blijft wonderschoon. We moeten dus nog een keer terug Smile
Quote
#13
In 2009 kwamen we na een week Naxos aan op Santorini voor de tweede week vakantie. Wat een prachtige boottocht en onvergetelijke aankomst in de caldera. Het was even wennen na het rustige Naxos. Santorini is toeristisch en wij verbleven in Kamari wat echt niets meer is dan een vakantiedorp. Ik schrok daar van de slechte kwaliteit van de restaurants met hoge prijzen en de opdringerige obers, maar gelukkig is er dan toch een pareltje van een familietaverna, waar het echt goed eten was. Voor de rest de knop maar om en genieten van de luxe op sommige terrassen. En het bleek een goede uitvalsbasis voor wandelingen naar de opgravingen van Ancient Thira op de heuvel boven Kamari, naar Pirgos en gewoon in de omgeving. Het toerisme heeft als groot voordeel dat de busdiensten fantastisch waren, na een stranddag nog even de stad in en weer terug was heel goed te doen. Van Thira naar Imerovigli lopen langs de caldera, gewoon kijken hoe ver je komt, je kan erop rekenen dat je met de bus weer "thuis komt". En natuurlijk naar Oia voor de zonsondergang. Je bent de enige niet, maar je moet het toch gewoon een keer meemaken?

Foto's selecteren, het viel niet mee. We maakten er zelden zoveel in een week. Ik heb er een paar uitgekozen, morgen verder, dan zal ik ze eerst even verkleinen.
Quote
#14
@Mar Koning: Oorspronkelijk was Santorini een vrijwel rond eiland toen Caliste genoemd wat "de Schone" betekent. Het was een kolonie van Minoisch Kreta. Rond 1627/1600 voor Chr. barstte de vulkaan uit en verwoestte niet alleen het eiland maar ook de Minoische paleizen op Kreta. Van Caliste bleef eigenlijk niet meer over dan een halve maan en wat kleine eilandjes waaronder Nea en Palea Kameni in de Caldera. Dit middendeel van het eiland is door de vulkaan weggevaagd en nu dus zee. Mocht je er naar toe willen gaan is een bootexcursie zeker aan te bevelen. De uitbarsting van de vulkaan is de ergste in de geschiedenis en zou zo men denkt zelfs de Bijbelse plagen van Egypte als gevolg hebben gehad. De uitbarsting heeft niet de ondergang van de Minoische cultuur tot gevolg gehad.

ps: Nea en Palea Kameni zijn van vulkanische oorsprong waarvan Nea Kameni een actieve vulkaan is, al houdt ze zich slapende. Een groot gevaar is echter een onderzeese vulkaan voor de kust van Santorini die bij een mogelijke uitbarsting wel eens dezelfde rampzalige gevolgen zou kunnen hebben als destijds...
Quote
#15
Prachtig eiland, móet je een keer gezien hebben. En inderdaad, ik zou er ook geen weken doorbrengen, maar een dag of vier, vijf beslist de moeite waard. Niet in het hoogseizoen, bij voorkeur mei/juni.

Hieronder een foto die mijn zusje vorig jaar heeft gemaakt van de haven van Fira, ik vind hem prachtig al is het geen 'klassieker' Rolleyes

[Afbeelding: 315fpt2.jpg]

Ze heeft ook een wandeling gemaakt langs de caldera, van Fira naar Ia. Prachtige route!
Quote
#16
Ik ben er zo'n 30 jaar geleden geweest.
Toen vond ik het heel erg leuk. Massatoerisme had in die tijd nog niet toegeslagen!
Quote
#17
Beloofd is beloofd.

Zicht op de haven en Thira vanuit de Caldera.
[Afbeelding: Foto550-P77BRUXQ.jpg]

Wandeling naar Pirgos
[Afbeelding: Foto550-KYN3GYND.jpg]

Door de wijnvelden, de wijnranken groeien niet omhoog, maar worder in cirkels op de grond in elkaar gedraaid
[Afbeelding: Foto550-33HBK76A.jpg]

Kerk in Pirgos
[Afbeelding: Foto550-RYHZCIFE.jpg]

Zicht vanaf Pirgos op Thira, in het midden de grote kerk
[Afbeelding: Foto550-SUOGVDOW.jpg]

De grote kerk in Thira
[Afbeelding: Foto550-KGWCMKH8.jpg]

Oia
[Afbeelding: Foto550-N4CE7V33.jpg]

Boottocht in de Caldera, rode, witte en zwarte rotsen wisselen elkaar af
[Afbeelding: Foto550-KN3TRTRF.jpg]

[Afbeelding: Foto550-8PDIKQUZ.jpg]

[Afbeelding: Foto550-SYFSNNSX.jpg]

Dakrand museum voor moderne kunst in Thira
[Afbeelding: Grotefoto-ZDO4XFOT.jpg]

Dakrand museum in Oia
[Afbeelding: Foto-JN7BLEHS.jpg]

Oia
[Afbeelding: Foto550-4FCNQJDW.jpg]

Kerk Oia in avondlicht
[Afbeelding: Foto550-WFR73SML.jpg]

In Oia voor het uitzicht op de zonsondergang. Niet als enige natuurlijk
[Afbeelding: Foto550-XY8WJXHW.jpg]

En dan natuurlijk de zonsondergang
[Afbeelding: Foto550-MPCWXPXF.jpg]

[Afbeelding: Foto550-F3KT6ARJ.jpg]

Rustpunt bij terugkomst in Kamari, familierestaurant Saliveros
[Afbeelding: Foto550-WQZKOAJZ.jpg]
Quote
#18
Het is er echt prachtig. Inderdaad kun je er de mooiste foto's maken als je vroeg genoeg bent. De plaatjes die iedereen kent van de blauwe koepeltjes en witte huisjes. Later op de dag is het in het Hoogseizoen erg druk in Fira en Oia. Er is verder op het eiland niet veel mooi landschappelijks te zien behalve de Caldera en vulkanische landschappen. Het is er vrij kaal maar ik vind dat persoonlijk ook mooi om te zien. Wij zaten in Kamari, wat inderdaad geen Grieks plaatsje is zoals je op veel andere (rustigere)eilanden kunt vinden. Het ligt ook op de aanvliegroute, maar ik heb met er niet gestoord aan vliegtuiglawaai of lawaaiige toeristen. En het is er inderdaad wat duurder, maar dat is op bv: Mykonos ook zo. Het is wel een eiland dat je een keer gezien moet hebben door de unieke ligging op de rand van de vulkaan en de unieke aankomst met de veerboot. Een dag of 5 is ok echt genoeg als je een beetje een ondernemend type bent.
Quote
#19
Ik wil wel meedoen met de peiling, maar mijn mening mis ik, n.l.

Ik ben er 1 keer geweest (dat was fantastisch), maar een 2e keer hoeft voor mij niet.
Groet Maria
Quote
#20
Prachtig eiland. Moet je gezien hebben.
Quote
#21
Een prachtig en speciaal eiland! Ik heb er mijn vrouw leren kennen en een deel van haar familie woont er nog. In Ioa zijn we dan ook 9 jaar geleden getrouwd, echt een speciale ervaring!
Natuurlijk is de Caldera met de dorpen Ioa en Thira het meest spectaculair maar een ook dorp als Pirgos is prachtig. Juli en augustus kun je over de hoofden lopen! Juni en september is al veel beter.
Tenslotten kun je ook op Santorini een paar prachtige wandelingen maken, vooral langs de Caldera van Thira naar Oia of bijvoorbeeld vanaf Kamari naar de opgravingen van het oude Thira.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#22
Santorini in HD

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Mooie video!
Quote
#24
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
De peiling over Santorini is inmiddels afgesloten; het valt op dat de meningen erg verdeeld zijn. Een kleine meerderheid is er al eens geweest cq is dat nog van plan.
Een derde van de stemmers was er nog nooit en heeft ook geen behoefte Santorini te gaan bezoeken.

Een derde was na één of meerdere bezoeken positief over het eiland terwijl 6% Santorini vond tegenvallen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.075 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights april 2016: Griekse markten Ger 13 9.634 28 April 2016, 19:25
Laatste bericht: TreinopStad
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.582 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.109 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.895 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.531 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.590 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.068 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.577 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.041 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)