Grieksegids nieuws
kos: best gelegen uitval basis.?!?
#1
Question 
Hey,

Dit jaar zijn we weer van plan om te gaan eilandhoppen, we zijn in 2011 eens naar Cyprus geweest en zijn daarna richting Griekenland vertrokken om Skiathos, Alonissos, Skopelos achter elkaar te doen en vorig jaar was het Lefkada, Kefalonia en Zakynthos.
Voor dit jaar zijn we aan het kijken om naar Leros en Kalymnos te gaan. De snelste manier om daar te geraken is via Kos, dus dachten we waarom doen we dan Kos ook niet gelijk aangezien we daar ook weer vanuit terug vliegen naar Amsterdam.
Qua accommodatie hebben wij het liefst wat rustigs, geen resort waar men alles voor zijn neus geserveerd krijgt of waar gezinnen met kinderen rond lopen ( sorry voor wie dit leest met kinderen, we hebben er geen hekel aan maar na een ervaring van vorig jaar zijn we liever zonder ). We zijn alle 2 in het bezit van een rijbewijs B maar houden ervan om de Griekse eilanden met een scooter te door crossen ( geeft misschien het idee dat het eiland groter lijkt..? )
Dus als we al deze ‘voorwaarden’ bekijken voor Kos lijkt de omgeving van Marmari tot Tigaki ( +/- ) het beste te zijn, dan zitten we ongeveer in het midden van het eiland maar ook niet in het drukste stuk. Ook hebben we via booking.com een accommodatie gezien die ons aansprak in Kardamena, maar dat lijkt wat verder te liggen aangezien we een scooter hebben omdat als thuisbasis te gebruiken. Ook hebben wij gelezen dat de Queen of England dat plaatsje in de zomer maanden annexeert, niets tegen deze invasie maar het Britste volk was ook al zeer aanwezig op Cyprus en daar nam men zijn thuis rituelen ook mee op vakantie en dat was zeer aanwezig.
Dus alles simpel op een rij gezet zoeken wij:
• Een topografisch goed liggende locatie om in een week Kos te verkennen met een scooter
• Een redelijk rustige accommodatie met zwembad waar niet al teveel kinderen rondhangen
• Het liefst een studio zodat we onze eigen ontbijt kunsten en rituelen kunnen aanhouden
• En dat de accommodatie geen resort uitstraalt zodat dat de Britten weerhoud om binnen te gaan… Wink
Voor de gene die al ervaring met dit eiland heeft horen wij graag wat tips, merci voor de moeite alvast!!

Gr B&T
Quote
#2
Wij hebben jaren geleden wel in Kardamena gezeten. Viel toen wel mee met de Engelsen. Kos is zo klein dat het zelfs vanuit Kardamena prima te doen is met een scooter, dat deden wij toen ook.
Verder vond ik Kos het lelijkste en meest toeristische eiland wat ik gezien heb in 18x Griekenland dus mijn persoonlijke mening is dat je er niet langer moet blijven dan strikt noodzakelijk ;)
Quote
#3
Jee Vito,

Ik lees dat je Kos zo lelijk en zo toeristisch vond,als ik dat hoor ben ik alweer zo nieuwsgierig te horen wanneer iemand daar is geweest!Dus wanneer was je daar?
Quote
#4
Uhm, in mei ongeveer 25 jaar geleden. Toen Tigaki zelfs niets meer was dan een paar huisjes. Het is zelfs nog toeristischer geworden dus nu helemaal een bestemming om te mijden.
Quote
#5
Kos is een prima uitvalsbasis met de eilanden Leros Kalymnos en Patmos. Kosstad is toeristisch maar wel leuk. Huur een fiets en ga op pad. Kos is een echt fietseiland.
Quote
#6
merci voor de reacties,

wij vertrekken rond 4 sept naar daar stappen gelijk over naar Leros en Kalymnos en zouden dan rond 13 t/m 21 sept op Kos willen verblijven. lees ik het nu goed dat Kos niet het meest leukste Griekse eiland is en we beter zijn om van Kos alleen de luchthaven te gebruiken, en Kos vervangen door Patmos? Mogen we dan ook die 3 eilanden vergelijken ( ongeveer ) met de Sporaden? die zijn ons namelijk zeer goed bevallen, van tot nu toe alle eilanden die we gedaan hebben is Kefalonia ons het minst bevallen, is Kos daar mee vergelijkbaar..

gr
Quote
#7
Ik denk dat je de groene Sporaden absoluut niet moet gaan vergelijken met de eilanden van de Dodekanesos, want dan kom je bedrogen uit. Zijn heel anders qua natuur en dus niet te vergelijken. Ieder eiland is weer uniek en iedere beleving is persoonlijk. Zo zijn er mensen die weg zijn van Kos en weer anderen van Kefalonia, wat jij weer minder vindt.
Quote
#8
Kom toch naar Samos, veel mooier!
Patmos en Leros kun je van daaruit ook bezoeken
Quote
#9
We lezen verschillende dingen over Kos en zodra we dat doen hebben wij precies een Kefalonia idee. Dat ze niet de volle 100% op de Sporaden lijken is niet erg, maar de Sporaden waren rustig en klein en zo iets hopen wij ook te verwachten van Kalymnos en Leros ( en inmiddels zijn we ook al naar Patmos aan het kijken ).
En Samos is ook al door 1 van ons bezocht , dus vandaar dat die misschien buiten de boot valt. Moet wel eerlijk toegeven dat dat wel een zeer mooi eiland was/is.
Dus het idee zou nu zijn

• Kos landen door gaan naar Patmos voor +/- 5 dagen
• Patmos – Leros +/- 5 dagen
• Leros – Kalymnos +/- 5 dagen
• Kalymnos- Kos +/-4 dagen
• Kos – Amsterdam 3.5h…
• Amsterdam – hondenkennel hond op halen 2h

En ga zo maar door! Wink
Quote
#10
Op deze manier prima keuze. Alleen 5 dagen Patmos best veel. Leros opzich is heel leuk en te doen met een scooter alles makkelijk te bereiken. Op Kalymnos beslist het eilandje Telendos niet vergeten. Heel leuk en elk half uur gaat er een bootje naartoe
Quote
#11
Telendos is strand hangen voor een middagje, of is daar meer te doen?

Zo grappig dat we Kos als uitval basis hadden en als laatste eiland voor 7 dagen hadden gepland, maar het nu eerder een “ transfer” eiland gaat worden. Leuk om al wat info over andere mogelijkheden te horen, het is alleen jammer dat we nog tot september moeten wachten voor we daar weer zijn
Quote
#12
Sam,

Ik heb geen oordeel over de eilanden die je gaat bezoeken omdat ik er nog nooit geweest ben. Ik vind het alleen jammer dat je Kefalonia niet mooi vond. Misschien alleen het zuiden van het eiland gezien? Ik ben er 2x geweest en vond het werkelijk een prachtig eiland. Het zuiden is erg toeristisch maar de rest van het eiland is dat absoluut niet.

Ik weet dat mijn reactie niet on topic is maar wou het toch even kwijt.
Quote
#13
Hey Rolf,

vorig jaar hebben we Lefkada, Kefalonia en Zakynthos gedaan, op elk eiland hebben we +/- 7 dagen gezeten. we zaten in de buurt van Argostoli en vonden die plaats zwaar tegen vallen, zeker omdat we het konden vergelijken met de andere eilanden en een beetje van de Sporaden en Cyprus. we hebben daar toen een auto gehuurd en zo van oost naar west en van noord naar zuid gereden Wink, voor ons was Fiskardo eigenlijk het enige sfeer volle dorpje ( zolang niet de boten van Lefkada kwamen met de toeristen troepen gewapend met foto camera's ). wat ook om nog speciaal was om te zien waren wat ruïnes die nog overeind staan van die aardbeving van 48..?

nu was het natuurlijk geen slechte ervaring, wij hebben ons zeker vermaakt en het is zeker geen straf om daar 7 dagen te zitten !! alleen 7 dagen waren voor ons wel lang genoeg
Quote
#14
(15 April 2014, 07:50)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kom toch naar Samos, veel mooier!
Patmos en Leros kun je van daaruit ook bezoeken

hmmmm Samos, nog 3,5 maand, dan zijn we weer "thuis" in Kokkari
Wij zouden ook niet naar Kos gaan.

Marcel
Quote
#15
Wat vind je het verschil tussen Kokkari en Kosstad? Beiden erg toeristisch, maar wel leuk. Wil je Samos leren kennen ga dan niet naar Kokkari en zoek de andere kant van het mooie eiland Samos op. B.v. Ormos.
Quote
#16
Ik ben in allebei geweest, maar sorry hoor, ik vind Kokkari met Kos stad vergelijken echt héél bijzonder. Imo kun je die twee niet vergelijken. Kos Stad schaar ik onder de noemer te toeristisch voor woorden terwijl het in Kokkari gezellig druk is. Dan is Pythagorion veel toeristischer dan Kokkari.
Quote
#17
(13 April 2014, 22:20)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben jaren geleden wel in Kardamena gezeten. Viel toen wel mee met de Engelsen. Kos is zo klein dat het zelfs vanuit Kardamena prima te doen is met een scooter, dat deden wij toen ook.
Verder vond ik Kos het lelijkste en meest toeristische eiland wat ik gezien heb in 18x Griekenland dus mijn persoonlijke mening is dat je er niet langer moet blijven dan strikt noodzakelijk ;)


Insgelijks:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
(16 April 2014, 17:04)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben in allebei geweest, maar sorry hoor, ik vind Kokkari met Kos stad vergelijken echt héél bijzonder. Imo kun je die twee niet vergelijken. Kos Stad schaar ik onder de noemer te toeristisch voor woorden terwijl het in Kokkari gezellig druk is. Dan is Pythagorion veel toeristischer dan Kokkari.

Ben zelf 7 jaar geleden op Samos geweest, toen de pakjes sigaretten nog 2 euro kosten. persoonlijk vond ik Pythagorion wel mee vallen qua drukte en gezelligheid. of is daar veel verandert in 7 jaar tijd
Quote
#19
Ook wij vinden Kokkari absoluut niet toeristisch.
Sterker nog, toen wij er vorig jaar waren was onze 1 week zelfs zeer rustig (half juli)
Onze vrienden de obers, klaagden steen en been over het aantal toeristen.

Marcellos
Quote
#20
en nog zijn we er altijd niet aan uit wat een goede locatie is voor ons verblijf van +/- 5 dagen op Kos, we zouden graag in het midden zitten dus Kardamena of Marmari enzv. Maar booking.com en trivago zijn we al 3 keer afgegaan.. heeft er iemand nog tips voor andere sites of kan ons gewoon vol overtuigen voor een accommodatie?

gr
Quote
#21
Beste Sam,

In principe kun je overal op Kos goed liggende locaties vinden om het eiland te verkennen met een scooter. Er is immers maar één hoofdweg die van Kos Stad naar Kefalos in het westen loopt. Verder kun je via een weg door de bergen via Pyli en Zia naar Kos Stad (aanrader voor het uitzicht). Het zijn geen grote afstanden.

Kardamenda is in de zomer echt een Engelse kolonie met dito publiek. Wij vinden de plaats daarom niet zo aantrekkelijk. Tingaki heeft mooie stranden net als Marmaris, maar beiden hebben niet echt een dorpskern.

Alternatief is wellicht Mastichari. Dit plaatsje ligt niet zo ver van het vliegveld van Antimachia en heeft een kleine haven waar de veerdienst vertrekt naar Kalymnos. Ook hier zandstrand en wij vinden de sfeer hier meer relaxed.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Een redelijk rustige accommodatie moet te vinden zijn maar hangt helemaal af van de eigen voorkeur. Verder is het natuurlijk altijd afhankelijk welke andere gasten op dat moment aanwezig zijn.

Veel plezier op Kos en zeker in september is het eiland echt niet overdreven toeristisch!
Quote
#22
Allemaal persoonlijk natuurlijk. Vorig jaar juni op Kos geweest op doorreis naar Leros. Kos-stad, het is er een kermis, maar op doorreis erg leuk.
Wanneer jullie gaan hoppen gaan jullie een leuke reis maken. Leros is geweldig en Patmos mag je niet missen. Kalimnos (dit jaar niet geweest) is geweldig voor een paar dagen. Leros heeft ons hart gestolen. Het heeft een afschuwelijk oorlogverleden en ook na de oorlog hangt er een donkere wolk over het eiland, maar daar heeft de gemiddelde toerist geen weet van en zeker geen last.
Als laatste eiland zou ik in jullie geval Patmos doen, want dan zijn de meeste vakantiegangers al weg. Daar had ik graag langer gebleven. Echt een prachtig stukje Griekenland en meer leven dan op Leros. Wanner je van art-deco houdt is Lakki (Leros) the place to be. Wanneer jullie vragen hebben, mail gerust.

PS vraag aan de taxi bestuurder op het vliegveld naar een acco. Hij heeft vast wel een neefje met een pension. Zo hebben wij echt leuke ervaringen op gedaan. (niet altijd even best ha, ha)
Quote
#23
Wij zijn 8 jaar geleden 2 weken naar Mastichari geweest en hebben in 3 dagen met een huurauto het eiland (oppervlakkig) bekeken.

We vonden Mastichari het leukste plaatsje; kleinschalig en gemoedelijk. Aardige bewoners.

TEIXO, ik heb zitten kijken op Mastichari-uncovered maar zie niets over restaurant Seaside. Bestaat het niet meer?
Bij deze gastvrije mensen gingen we vaak eten op het strand.
Het zou jammer zijn als het er niet meer is.
Antoinette.
Quote
#24
Gewoon lekker naar Kos gaan en zelf ervaren wat je ervan vindt. Mastichari is leuker dan Kardamena. Het is niet te vergelijken met Kefalonia. Naast de scooter is het ook heerlijk om te fietsen op Kos. Succes met je keuze.
Quote
#25
Dag Antoinette

Volgens het kaartje bestaat het nog steeds.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Eigenlijk let ik nooit zo op de namen maar er zit nog steeds een restaurent op die plek. Wij zitten zelf in Kos stad (Lambi)
Quote
#26
Hey,
We hebben besloten om in Jonathan Studio Apartments te verblijven in Tigaki, we hadden eerst iets in Kardamena gezien maar dat was al volgeboekt. Maar nu ik het zo lees over de Britse troepen die daar een invasie houden hebben we misschien toch geen slechte keus gemaakt.
Nu kijken we het eigenlijk het meest uit naar Patmos, Leros en Kalymnos. Maar dat maakt toch een ander soort nieuwsgierigheid naar boven voor Kos.
Het enige minpunt is nu dat we de dag dat we landen 9h moeten wachten op de ferry van Kos-stad naar Patmos -_-‘
Quote
#27
(05 June 2014, 22:04)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het enige minpunt is nu dat we de dag dat we landen 9h moeten wachten op de ferry van Kos-stad naar Patmos -_-‘

Zo erg is dat nu toch ook niet. Leuk terrasje zoeken. Koel drankje. Lekker hapje. ;)
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Jaren geleden moest ik/wij ook vaak lang wachten op de boot naar leros. Het bleek heel prettig om voor een dag even een hotelkamer te huren in de buurt van de ferry. Je kan lekker douchen, een dutje doen, je bagage is veilig zodat je je handen vrij hebt om in die uren iets te ondernemen etc.
Quote
#29
Er was een hotel die een transfer aanbood! Maar die koste wel een kleine 400 euro… dat vonden/vinden we toch net ietsje teveel.

Maar het is een heel simpel idee om inderdaad voor 1 dagje een hotel te nemen :-p aangezien dat het goedkoopste van het goedkoopste kan zijn.. die link hadden we nog niet gelegd
Quote
#30
En als je dan de draagvleugelboot van Mastichari, is 10 min met de bus vanaf het vliegveld naar Kalymnos neemt en van daar de ferry naar Patmos, heb je tevens mijn favoriete eiland gezien daar.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#31
we vertrekken op 04/09 met Transavia en die land pas rond 11.20h. ik kijk via deze site voor ferry tijden
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. of zijn er nog andere links hiervoor?
Quote
#32
(06 June 2014, 12:46)sam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




we vertrekken op 04/09 met Transavia en die land pas rond 11.20h. ik kijk via deze site voor ferry tijden
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. of zijn er nog andere links hiervoor?

deze
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&sa=N&tab=lw&gws_rd=ssl#hl=nl&q=ferry+kos+patmos+times
en deze voor Kalymnos
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)