Aanvraag AFM
#1
Nu al een paar dagen op zoek naar de procedure om een AFM te verkrijgen, en heb heel veel conflicterende info gevonden, en zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Is er iemand die wat inzicht kan geven omtrent de procedure voor het verkrijgen van een AFM?
Wat ik totnogtoe heb begrepen moet ik i.i.g. een "Woonplaatsverklaring" aanvragen bij de belastingdienst, maar ben er niet zeker van of hier dan een "Apostille stempel" op moet, en of deze vertaald moet worden, en door wie die vertaling moet gebeuren.
Ook zoek ik de Engelse versie van het AFM aanvraagformulier, hij schijnt te bestaan, maar vinden kan ik 'm niet.
Alle info/advies is welkom, alvast bedankt! :)
Quote
#2
Als je in de buurt van een Grieks belastingkantoor zit ga er gewoon naar toe. Vraag het aanvraagformulier voor een Afimi. Ga daarmee naar een accountant of advocaat en vul het in. Omdat wij toen nog niet langdurig in Griekenland woonden was de advocaat tevens contactpersoon. Kopie van paspoort erbij en ik was klaar. Overigens was het gratis. Vriendendienst van de advocaat.
Quote
#3
Caduceus, hier in Griekenland moet je bij de overheidsdiensten niet komen aandraven met documenten die opgesteld zijn in een andere taal. De voertaal is nu eenmaal Grieks, ALLE formulieren zijn dus in het Grieks. Als je met documenten uit Nederland moet voorleggen , zijn die opgesteld in het Grieks, zo niet mag je opzoek naar een beëdigde vertaler. De ervaring die wij hier hebben op Kreta met de overheidsdiensten zal wel verschillen met die op het vaste land, hier moet je ook geluk hebben een bereidwillige bediende achter het loket aan te treffen. Mijn AFM is door mijn advocaat geregeld toe ik hier een woning kocht, nadien heb ik die voor mijn vriendin zelf geregeld omdat we die AFM nodig hadden voor ons beide in te schrijven bij de ziekte verzekering hier in Gr. De termen op de Griekse formulieren zijn iets moeilijker te begrijpen dan een menukaart in het restaurant.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Een AFM krijgen is heel simpel tenminste in het het belastingkantoor hier in Agios Nikolaos, je gaat erheen met je paspoort en een uittreksel van je geboorte register, hier moet nu eenmaal altijd de naam van de vader en moeder bekend zijn, de voornaam van de vader staat ook bijna op elk officieel papier.
Nu zijn er ook mensen die een AFM meekrijgen met alleen een paspoort en een goede babbel.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
(05 May 2014, 10:28)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een AFM krijgen is heel simpel tenminste in het het belastingkantoor hier in Agios Nikolaos, je gaat erheen met je paspoort en een uittreksel van je geboorte register, hier moet nu eenmaal altijd de naam van de vader en moeder bekend zijn, de voornaam van de vader staat ook bijna op elk officieel papier.
Nu zijn er ook mensen die een AFM meekrijgen met alleen een paspoort en een goede babbel.

De laatste zin zegt alles over hoe het er kan aan toe gaan !!!!!
Het uittreksel van het geboorte register moet wel voorzien zijn van de beruchte apostille, een zelfklever in ik ben al vergeten hoeveel talen en een mooie stempel.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Dus als ik 't goed begrijp kan 't de moeite waard zijn om, met Paspoort, bij het belastingkantoor langs te gaan, lukt dat niet, dan wordt 't alle officiele documenten in NL regelen, en de volgende keer proberen?
Maakt 't uit welk kantoor dit is, d.w.z. kan ik er een buiten de stad kiezen waar 't hopelijk wat rustiger is?
Quote
#7
(05 May 2014, 13:19)Caduceus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus als ik 't goed begrijp kan 't de moeite waard zijn om, met Paspoort, bij het belastingkantoor langs te gaan, lukt dat niet, dan wordt 't alle officiele documenten in NL regelen, en de volgende keer proberen?
Maakt 't uit welk kantoor dit is, d.w.z. kan ik er een buiten de stad kiezen waar 't hopelijk wat rustiger is?

Zet wel je masker af !!!!!!!
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Ik zal m'n vrolijke masker opzetten, en iets met lange mouwen aandoen ;)
Quote
#9
(05 May 2014, 13:19)Caduceus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus als ik 't goed begrijp kan 't de moeite waard zijn om, met Paspoort, bij het belastingkantoor langs te gaan, lukt dat niet, dan wordt 't alle officiele documenten in NL regelen, en de volgende keer proberen?
Maakt 't uit welk kantoor dit is, d.w.z. kan ik er een buiten de stad kiezen waar 't hopelijk wat rustiger is?

Beste Caduceus

Het zal niet veel verschillen in Griekenland het belangrijkste is dat je de juiste accountant weet te vinden.
En die heb ik gevonden hier op Kreta.

Zweedse vrienden van ons hier op Kreta wilden het graag zelf regelen die werden van het kastje naar de muur gestuurd, uiteindelijk heeft mijn accountant ze geholpen om een belastingnummer te verkrijgen en toen was het in enkele uren geregeld.
Kosten niet meer dan 50 euro.

Momenteel ben ik mensen uit Nederland aan het helpen die hier op Kreta een appartementen complex aan het overnemen zijn die ook van het kastje naar de muur gestuurd werden en via mijn accountant loopt het geweldig goed en zijn ze nu binnen een week zijn er vele zaken geregeld incl belastingnummer.
Kosten erg laag.

Moraal van het verhaal zorg dat je in de regio waar je wilt kopen een echt goede accountant weet te vinden met de juiste connecties en hij helpt je voor niet al te hoge bedragen erg goed verder.

Er zijn teveel bureau's in dit land die je veel beloven en weinig geven ga er voorzichtig mee om.
Quote
#10
Ik ben met iemand van het makelaarskantoor naar de belastingdienst geweest, paspoort afgeven en na 15 minuten was alles gratis geregeld door mijn metgezel :)
Quote
#11
Nog even een tip over het zoeken van een accountant. Vraag aan een kennis, of je favoriete restaurant of winkel in je buurt wie zij als accountant hebben. En laat je introduceren. Laat ze bellen dat je contact gaat opnemen. Zo word je van een niet zo interessante buitenlander een reden om een goede klant te behouden.
Quote
#12
Bedankt voor de reacties, een ding is inmiddels duidelijk, je krijgt hier niets voor elkaar zonder de juiste connecties, zonder ben je loslopend wild, oftewel melkkoe Confused
Inmiddels mijn probleem voorgelegd aan een bevriende Politiefunctionaris, en vermoedelijk zullen we ergens deze week het Belastingkantoor bestormen, gijzelaars nemen, en niet vertrekken voor ik een AFM heb ;)
Quote
#13
(06 May 2014, 07:20)Caduceus schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




een ding is inmiddels duidelijk, je krijgt hier niets voor elkaar zonder de juiste connecties, zonder ben je loslopend wild, oftewel melkkoe Confused
;)

Onze ervaring is dat wij vorig jaar de juiste beslissing hebben genomen Griekenland verruilen voor Duitsland. Voor opa met zijn 80 jaar was het even wennen maar nu is hij super tevreden.
Griekenland is een fijn VAKANTIE land maar wonen.......Skata.
Als je met instanties te maken hebt ben je overgeleverd aan de wil en onwil van de medewerker die de geldende regels naar eigen goedvinden interpreteert.

Laat je niet afschrikken en ervaar het.
Als tip heel belangrijk drink veel water, als ervaringsdeskundige kan ik je vertellen dat voor je het weet je in het ziekenhuis ligt met ilingo lijkt op evenwichtsstoring en wordt veroorzaakt door een gebrek aan vocht.

Veel succes.

Dick
Quote
#14
Het is een feit dat veel afhangt van de persoon waarmee je te maken krijgt. Dit is ook het geval bij onze diensten hier. Ik heb al ettelijke keren met mijn ogen gedraaid als ik iets moet gedaan krijgen.
Zelf heb ik tot op heden goede ervaringen met de dienstverlening in Griekenland. Mijn AFM-nummer had ik op 10 minuten en de loketbediende gaf zelfs bijkomende uitleg bij het invullen van de formulieren. De bank gaf ook zijn volle medewerking, de kredietkaart bleef wel wat langer achterwege maar hiervoor werd ook een oplossing gevonden.
De belastingsaangifte ging vrij vlot en op een vijftal dagen was mijn dossier behandeld. Hiervoor heb ik wel beroep gedaan op een boekhoudster ter plaatse die haar volle medewerking heeft gegeven. Er bestaat dus nog wel degelijk dienstverlening maar je moet de juiste persoon te pakken krijgen. Dit is niet enkel in Griekenland het geval...
Quote
#15
Mijn accountant regelt alle financiële zaken voor me. Nooit een probleem, alles is snel en goed voor elkaar voor heel weinig (extra) geld.
Mijn jaaraangifte kost bijvoorbeeld maar 40 euro, en voor dat geld schiet ze een eventuele betaling ook nog renteloos voor.
Een formuliertje o.i.d. regelen kost doorgaans niets.

Daar kan ik dus niet zelf voor gaan tobben en me ergeren aan onwillige ambtenaren en lange wachtrijen. Ik laat haar alles verzorgen.
Quote
#16
(06 May 2014, 11:12)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor je het weet je in het ziekenhuis ligt met ilingo

Kun je mij vertellen wat ilingo is? Ik heb er namelijk nooit van gehoord en in google is het niet te vinden.
(Ik heb deze vraag al eerder geplaatst maar om een of andere reden is het verwijderd of verdwenen Huh )
Quote
#17
(06 May 2014, 23:05)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(06 May 2014, 11:12)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor je het weet je in het ziekenhuis ligt met ilingo

Kun je mij vertellen wat ilingo is? Ik heb er namelijk nooit van gehoord en in google is het niet te vinden.
(Ik heb deze vraag al eerder geplaatst maar om een of andere reden is het verwijderd of verdwenen Huh )

Beste Sophia,

Ilingo is een bar slechte ervaring, je kunt niet op je benen staan en als je je beweegt kots je je werkelijk leeg.
Mijn eerste ervaring met Ilingo was in augustus 2010 op een bruiloft in Kanalaki Preveza ik voelde me plotseling ligt in mijn hoofd en als ik me bewoog werd ik misselijk. Buiten heb ik me leeg gespuugd en het werd zelfs zo erg dat ik met een ambulance naar het plaatselijke zorgcentrum ben gebracht. In eerste instantie stelde de dienstdoende arts de ziekte van Heineken vast maar mijn vrouw kon hem overtuigen dat dat beslist niet het geval was. Uiteindelijk aan het infuus met wat toevoegingen en een nachtje daar gelegen. Het bleef echter regelmatig terugkomen en dan kreeg ik weer een spuit en sliep een aantal uren. Ook heb ik hiervoor in het ziekenhuis te Drama gelegen maar werkelijk oplossen konden ze het niet. Tot dat ik voor bezoek in Duitsland was en we bij een Homeopathische arts terecht kwamen, hij heeft me een middeltje gegeven en sinds die tijd heb ik het in de hand.
Ilingo is een verschijnsel dat in Griekenland regelmatig voorkomt en mede veroorzaakt wordt door de vochthuishouding en vermoeidheid.
Als je gewend bent om per dag drie liter water te drinken heb je geen probleem in Griekenland anders moet je je echt daaraan gewennen.

Kali Mera,

Dick
Quote
#18
Zo te horen is 't aanvragen van een AFM nog een gevaar voor je gezondheid ook..
Ilingo klinkt als een syptoom van 't Stockholm syndroom, ik zou nog 'ns naar de dokter gaan.
Ziekte van Heineken heb ik zelf ook regelmatig last van, maar is meestal met een aspirientje, veel water en een paar uur slaap wel opgelost.
Bedankt voor de reacties overigens.
Quote
#19
Illingo lijkt ook een beetje op een zonnesteek als ik de verschijnselen lees
Quote
#20
Letterlijk vertaald is het duizeligheid. Het is een vorm van draaiduizeligheid. Niks leuks, niks Grieks. Ik heb het al 2 keer in NL gekregen door een bacterie in het oor. Rust en antibiotica hielpen prima.

Sorry niets met AFM te maken.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#21
(05 May 2014, 19:10)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben met iemand van het makelaarskantoor naar de belastingdienst geweest, paspoort afgeven en na 15 minuten was alles gratis geregeld door mijn metgezel :)


Hier precies hetzelfde verhaal. Was in Ierápetra. ;)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Video Afm nummer GeaLiana 26 5.770 04 April 2021, 10:59
Laatste bericht: Beems

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)