Op weg naar de verkiezingen van 25 mei.
#1
Volg de link van NEAELLADA voor een ander geluid over Europese en burgemeesters verkiezingen in Griekenland.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Interview met Alexis Tsipra van SYRIZA (nu hoogste in de verkiezingspeilingen) van hedenmiddag:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






wel even de Google vertaalmachine aanzetten voor een onbekend aantal lezers.
Quote
#3
(11 May 2014, 17:44)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Interview met Alexis Tsipra van SYRIZA (nu hoogste in de verkiezingspeilingen) van hedenmiddag:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






wel even de Google vertaalmachine aanzetten voor een onbekend aantal lezers.

Nou Aleko ik weet niet wat je hier mee wil zeggen maar het enige wat ik gemerkt heb van de verkiezingen zijn weer de mannen die graag burgemeester willen worden. Van de Europese politiek hoor je in de dorpen en steden niets dus waar Tsipra staat is naar mijn mening niet van belang.
Afgelopen dinsdag werd in de plaatselijke Kafenio, het is er nog maar 1, een verkiezingsbijeenkomst gehouden. Alleen de aankomst was al geinig om te zien, voorop de kandidaat met in de achtervolging zo'n 75 auto's uit de naburige dorpen want van ons dorp zijn er weinig meer over, of ze zijn naar de laatste rustplaats of ze zijn het land uit.
In Drama was het op 25 april een drukte van belang, een kennisje van mijn vrouw is begeleidster van zo'n kandidaat er werd nog even kennis mee gemaakt maar op het moment dat hij door had dat wij geen potentiële stemmers waren was ook de interesse weg al mochten we 's avonds wel op het feestje komen.
Ook na al de ellende is er nog geen klap veranderd en gaat de politiek op dezelfde wijze door. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe de man van Roosmarijn hier mee omgaat, ook naar goed Grieks "Gebruik"?

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#4
Zowel in Nederland als in Griekenland wordt een hele lage opkomst voor de EU-verkiezingen verwacht. Maar die weinige kiezers geven toch een goede indicatie van hoe er over de partijen gedacht wordt. Een verpletterende nederlaag voor ND/PASOK - EU gezien - zal zijn uitwerking op de zittende regering in Athene niet missen. Ze zijn als de dood zo bang.

En die burgemeestersverkiezingen zijn natuurlijk van het allergrootste belang.Ik zag daar graag een wat frissere Tsipras/Syriza wind waaien in flink wat ND/PASOK gemeentes.

Ik zal jou en anderen vanuit een wat breder perspectief zo goed mogelijk op de hoogte blijven houden.
Quote
#5
(11 May 2014, 20:47)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zal jou en anderen vanuit een wat breder perspectief zo goed mogelijk op de hoogte blijven houden.

Aleko ik neem aan uit jouw perspectiefhmmm
Quote
#6
Heel europa voor Tsipras. Avanti Popolo banjera blanca.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en het fruit stemt Tsipras
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




-
Quote
#7
Ja @Beems, mijn thesaurus-perspectief na het raadplegen en wegen van dagelijks 30 wereldwijde bronnen en analyses(ook uit Athene).

Met alle respect voor je plaatselijke observaties denk ik toch een iets bredere en meer gefundeerde visie te kunnen geven dan jouw beperkte dorpsplein-conclusies.
Quote
#8
(12 May 2014, 13:33)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met alle respect voor je plaatselijke observaties denk ik toch een iets bredere en meer gefundeerde visie te kunnen geven dan jouw beperkte dorpsplein-conclusies.

Nou Aleko dat respect kun je wel laten zitten met deze conclusie!!

Verder laat ik me niet uitdagen tot minder respectvolle uitspraken hier op dit forum.
Quote
#9
(12 May 2014, 13:33)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja @Beems, mijn thesaurus-perspectief na het raadplegen en wegen van dagelijks 30 wereldwijde bronnen en analyses(ook uit Athene).

Met alle respect voor je plaatselijke observaties denk ik toch een iets bredere en meer gefundeerde visie te kunnen geven dan jouw beperkte dorpsplein-conclusies.

Om misselijk van te worden dit soort uitspraken, hoe durf je iemand zo onbeschoft in een hoek te zetten, wie denk je eigenlijk dat je bent.
Quote
#10
En weer terug naar de discussie:

De lokale verkiezingen in mei gaan niet over de landelijke politiek. Het beste bewijs is dat in veel plaatsen de landelijke partijen niet meedoen! Plaatselijke afdelingen hebben alle moeite gedaan om zich los te weken van de landelijke partijen. Ook die van de Syriza! Op ons dorpsplein :) hangen affiches van “De onafhankelijke beweging voor Zuid-Pilion”, “Allemaal samen voor Zuid-Pilion”, “Omwenteling en sociale solidariteit”en de KKE. Maar de KKE communisten zijn hier de meest conservatieve partij en vernieuwing, zelfs van de naam, valt niet te verwachten. Natuurlijk gaan er achter die klinkende namen oude politici schuil. In volgorde: Pasok, Nea Democratica en Syriza. Maar als je goed kijkt zie je op elke lijst wel vreemde eenden in de bijt. Syriza-leden op de ND lijst, ND leden op de Pasok lijst en Pasok leden op de Syriza lijst. Dat maakt de uitslag voorspellen moeilijk, evenals de uitslag duiden. Bestudering van de verkiezingsprogramma's laten hetzelfde diffuse beeld zien. Grote verschillen zijn er niet. En de verkiezingsbijeenkomsten vinden op verrassende locaties plaats. Zo sprak de meest rechtse burgemeesterskandidaat gisteren in Milina bij een als links bekend staande taverna. Van mij hadden daar overigens best wat minder aanwezigen moge zijn. Maar ja, dat is mijn persoonlijke politieke mening!
Quote
#11
Met de inbreng van @Jan kan ik het geheel eens zijn. De lijsten en de duiding van de uitslagen van de burgemeesterverkiezingen zijn en zullen heel diffuus zijn en zeker niet door mij te doorgronden.

Maar er zijn natuurlijk ook de Europarlemensverkiezingen en de uitslagen daarvan zeggen wel degelijk iets over de landelijke politiek en zullen wel degelijk hun invloed op de nu nog zittende regering hebben( denk aan het feitelijk decimeren van PASOK of een afgetekende meerderheid voor SYRIZA).

Bruno Tersago gaf een mooi toegelicht lijstje van de 46(!) partijen welke bij de EU-verkiezingen willen meedoen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
precies aanstaande zondag zou niet zo belangrijk zijn. de 25ste is de belangrijkste uitslag dag. het gaat niet om europa of de plaatselijke baasjes .
het gaat of deze regering weg zou gaan of niet.
Quote
#13
Já, ik denk eigenlijk óók dat @Jan Milina hierin de Griekse spijker op z'n kop slaat!
Maar vervolgens lees ik weer zoń kreetje van @Cornelius gericht aan @Aleko: "Om misselijk van te worden dit soort uitspraken, hoe durf je iemand zo onbeschoft in een hoek te zetten, wie denk je eigenlijk dat je bent"

Bovenstaand geeft denk ik wel aan dat wij hierin niet allemaal gelijkgestemd zijn en/of op dezelfde golflente zitten!

Maar....., misschien maakt juist dit ons Oriste wel zo boeiend!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#14
(12 May 2014, 19:46)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar vervolgens lees ik weer zoń kreetje van @Cornelius gericht aan @Aleko: "Om misselijk van te worden dit soort uitspraken, hoe durf je iemand zo onbeschoft in een hoek te zetten, wie denk je eigenlijk dat je bent"

Ik weet het Bart dat het jou niet vreemd is om mensen die je niet kent op een onbeschofte manier in een hoek te plaatsen ik maak het al vele jaren mee van je en je blijft bezig om mij ook hier zwart te maken Barry Stevens zei in de jaren 80/90 van de vorige eeuw al vooral blijven doorgaan.

Als jij de opmerking van Aleko een fatsoenlijke vindt dan plaatst dat jou op dezelfde hoogte als Aleko welke hoogte dat is hou ik graag voor mezelf.
Quote
#15
Heren, heren, is het weer eens zover Huh
Graag wat meer begrip en respect voor elkaar en vanaf nu weer on-topic verder Angry
Verdere off-topic berichten in deze draad worden vanaf nu gewist Rodekaart
Quote
#16
[Afbeelding: 2nvcsg1.jpg]
Quote
#17
Interessant artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En deze reportage is beklijvend, pakkend, erg,...:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Voor diegenen die voldoende Grieks begrijpen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





zo niet spreken de beelden voor zich...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#18
Poll Elfmerida voor a.s. zondag:

[Afbeelding: dexw04.jpg]
Quote
#19
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
LINK NAAR DE OFFICIËLE UITSLAGEN VAN DE EU-VERKIEZINGEN VAN HET MINISTERIE BiZa IN ATHENE:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







OF HET LIVE-BLOG VAN ELEFTEROTYPIA:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=1968


OF DE GETWITTERDE LIVE-UPDATES VAN eKATHIMERINI:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







EN VOOR DE VOLLEDIGHEID HERHAAL IK NOG EVEN DE LINK WAARMEE IK DIT TOPIC OPENDE:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







OF VOLG OOK NOG VAN MINUUT TOT MINUUT DE SPITSE EN KUNDIGE TWEETS VAN BRUNO TERSAGO:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&profile_id=353773606&tw_i=470625960749178881&tw_p=embeddedtimeline&tw_w=345804955657072640
Quote
#21
Hier op de Peloponessos het Griekse stemmen van dichtbij meegemaakt; het stemburo van Stoupa zat in het schooltje hier in de straat. Wat me opviel was dat er vanochtend nog flink werd geflyerd, ik werd zelfs nog aangesproken door een Griek die waarschijnlijk dacht dat ik een landgenoot op weg naar het stemburo was en me een flyer overhandigde. Bij vrijwel elke taverne bovendien grote schermen met de exitpolls erop. De verkiezingen schijnen ook hier erg te leven......
Quote
#22
Fantastisch @Ger, om er levend bij te zijn. Je maakt iets na-oorlogs unieks mee. Ik zou bijna jaloers worden.

Veel plezier ook in de rest van jullie vakantie.
Quote
#23
[Afbeelding: 2817riu.jpg]

AT THE END OF THE DAY/NIGHT:

81,84% van de stemmen geteld. SYRIZA wint van ND met 3,46% voorsprong. Als dit parlementsverkiezingen zouden zijn geweest - deze zijn tussen nu en a.s. januari te verwachten - dan zou SYRIZA met 130 zetels zijn gaan strijken tegen ND met slechts 69.Alexis ziet er boven al in een winning mood uit.
Quote
#24
UPDATE OM 10.34 UUR GRIEKSE TIJD:

BIJ 97,11% GETELDE STEMMEN IS HET VERSCHIL TUSSEN DE TWEE LEIDENDE PARTIJEN TOT 3,79% OPGELOPEN,T.G.V. SYRIZA.
Quote
#25
Ik sluit mijn bijdrage aan dit EU-verkiezingstopic inzake Griekenland af met de eerste reactie van de duidelijke overwinnaar Alexis Tsipras van SYRIZA na zijn gesprek van hedenmiddag met de hoogste staatsfunctionaris van GR:


"13:50 Emerging from a meeting with President Karolos Papoulias, Syriza leader Alexis Tsirpas reiterates his call for national elections in Greece. He said the election is an historical political upset, has produced new power balances, and his party has a clear 4-point lead over New Democracy. He said the government parties have lost a combined 11 points since 2012, and this would translate into 94 MPs in elections, down from the 162 elected in June 2012. He said a "great disharmony" exists between the popular will and the parliamentary make up, meaning parliament has no legitimacy to pass new measures or elect a new president in February.

Basically, Tsipras is saying that Greece has a democratic anomaly. He is demanding "elections to restore democratic normalcy in an organised and smooth way". The government will now be under perpetual opposition oversight, a hostage to the opposition, from which it will need approval for all major decisions.

"In political and in life, you have to know how to win and lose," he said.

He said Samaras should not not proceed with new measures, should not appoint the new governor of the central Bank of Greece or Greece's new European commissioner, or privatise beaches or environmentally sensitive areas without Syriza's approval."

Bron: Elefterotypia.
Quote
#26
Toch nog even als nagift , de definitieve uitslag met percentages, aantallen kiezers per partij en aantal zetels in het Europese Parlement:


22:55 Voting is more or less complete. According to the interior ministry's results website, one polling box remains to be counted. Here's the party breakdown

Syriza, 26.58%, 1,516,634 votes, 6 seats

New Democracy, 22.71%, 1,295,967, 5 seats

Golden Dawn, 9.4%, 536,409, 3 seats

Pasok/Elia, 8.02%, 457,573, 2 seats

Potami, 6.6%, 376,629, 2 seats

Communist Party, 6.09%, 347,467, 2 seats

Independent Greeks, 3.46%, 197,536, 1 seat

That means Syriza has a 3.87-point lead over New Democracy. Rounded off, that's 3.9 points ahead.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verkiezingen cors 9 2.641 03 July 2023, 09:44
Laatste bericht: cors
  Slecht kaartje verkiezingen.... JipJipster 1 731 20 May 2023, 18:01
Laatste bericht: Kosta
  Verkiezingen in GR door ex-patriotten JohannesGR 0 1.102 05 June 2022, 11:49
Laatste bericht: JohannesGR
  Vervroegde verkiezingen cors 17 7.041 29 May 2019, 17:18
Laatste bericht: metaxa
  Winnaars 9/20 verkiezingen Aleko 15 11.345 24 September 2015, 18:04
Laatste bericht: Patrick
  Nieuwe verkiezingen op komst??? Patrick 12 10.386 13 September 2015, 18:14
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland ná de 25-01-2015 verkiezingen Aleko 75 56.260 23 April 2015, 13:16
Laatste bericht: Ger
  Onderweg naar de 17 juni 2012 verkiezingen Aleko 148 120.553 17 June 2012, 10:50
Laatste bericht: ADO
  Griekse verkiezingen definitief op 6 mei Ger 7 5.318 12 April 2012, 09:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)