Vandaag 18 mei gemeenteraardsverkiezingen in Griekenland.
#1
Voor de geïnteresseerden zijn de uitslagen in de loop van de avond onder de volgende link te volgen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Zopas gecheckt, maar nog geen resultaten (toch niet voor de regio's die ik geconsulteerd heb). Maar ik hou het in het oog vanavond.
In afwachting wat interessante lectuur:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en ook nog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#3
Ja hoor zoals gewoonlijk kwamen de medestanders hier weer aan de deur met vooraf ingevulde stemformulieren van hun kandidaatBig Grin
voor het geval dat je niet weet op wie je moet stemmenBig Grin
Quote
#4
[Afbeelding: 9jqc7p.jpg]

Bron: TO BHIMA - REUTERS.
Quote
#5
@ Aleko:
zeg je er ons even bij voor welke regio deze exit poll geldt? Voor geheel Griekenland? Of enkel voor een bepaalde regio?

in De Standaard:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
@Vlag.Dit is uiteraard een hele grove heel Griekenland betreffende poll.Je kan iedere regio of gemeente heel precies op de bovenstaande link, waarmee ik opende, vinden. Tot en met de naam en toenaam van alle kandidaten en hun percentages.Je moet die gemeentelijke indeling wel een beetje doorhebben.Vaak moet er ook volgende in een tweede ronde gestemd worden als iemand niet de 50% of meer heeft gehaald.



Commentaar van PASOK:

00:40 The Pasok leader, Evangelos Venizelos, has expressed satisfaction over the results of the polls, saying they reflect the "deep roots" of his party, which government most of the past 40 years, in local government. Venizelos said that narrow party candidates failed, referring to party-endorsed candidates.

"Next Sunday people will select effective and capable candidates," he said, dissociating local polls from national politics.

But he also underlined that the European Parliament election next week must give the "impression of democratic stability". He thus indirectly accepted that these elections will be viewed essentially as a referendum.

Venizelos' comments suggest that if New Democracy and Pasok are trounced then, one might conclude that general elections might be on the cards.

Commentaar van SYRIZA:

00:30 Syriza's leader Alexis Tsipras has described New Democracy's failure to make the second round of the Athens mayoral race and Attica governor race as unprecedented.

"There is no precedent for a ruling party to be locked out of the second round in the Athens mayoral and Attica prefectures elections,” Alexis Tsipras said, declaring that his party was now a strong player in local government.

Tsipras said the Prime Minister Samaras has accepted that the local results presage a second week of elections that will judge the policies of the memorandum.

"Next Sunday will be the memorandum that never was held," Tsipras declared, still framing the May 25 European Parliament elections as a referendum on government policies. He said the second round will determine if Greece will "regain its dignity".

“We must put forward social unity over the blackmail of stability,” he said of Samaras' "New Democracy or instability" dilemma.

"The message is that Greece belongs to no one but its people," Tsipras said, echoing Pasok founder Andreas Papandreou's famous adage "Greece belongs to the Greeks". Many former Pasok voters have flocked to Syriza.

“Next Sunday can be the first day of a new era,” Tsipras concluded
Quote
#7
Ik zie voor heel Samos de resultaten maar ik kan niet vinden wie voor ons dorp nu de proedros - eerstgekozene - is geworden. Wel heeft de hoogste maar 29% voor heel Samos. Betekent dat dan dat er volgende week weer gestemd wordt -lokaal?
En voor de Noordelijke Aegean heeft de hoogste ook maar 31% - ook volgende week verder stemmen?
Quote
#8
Ja,@Els. Zo werkt het systeem. Ik schreef het hierboven al aan @Vlagreco: Je moet óf in de eerste al, óf in de tweede ronde de absolute meerderheid halen om benoemd te worden.

En gedetailleerder dan 'municipallity'-nivo kan ik helaas ook niet vinden.
Quote
#9
Het mogen dan in onze ogen wat vreemde verkiezingen zijn, maar om ze gelijk dan maar gemeenteraardsverkiezing te noemen gaat ook wel wat ver....
Quote
#10
In de link waar ik deze draad mee opende worden de verkiezingsresultaten van o.a. de 256 'municipallities' van Griekenland gegeven.De Engelstalige Wikipedia definieert deze als:

A municipal council (dimotiko simvoulio) and town hall committee led by a mayor (dimarchos) governs municipalities.

Als @Chris een betere of zinvollere vertaling dan 'gemeenteraad', 'wethouders' en 'burgemeester' heeft voor het woord/begrip 'municipality' en 'mayor', dan zou ik die graag hier zien verschijnen.

Off topic:Ga nu niet weer tegen me zitten hakketakken, dan krijg ik weer de schuld en daar heb ik 'skjin myn nocht fan'.
Quote
#11
Beste Aleko,
Je ziet het nog steeds niet, ipv gemeenteraadsverkiezing staat er gemeenteraardsverkiezing...
Quote
#12
@Chris.Ja, ik zie het nu! Point taken and accepted. Heel slordig van me. Sorry, ik zal in het vervolg nauwkeuriger zijn! Beloofd!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)