Benzineprijs Griekenland schiet omhoog
#1
[Afbeelding: ay7cli.jpg]

Wie denkt dat in Nederland de benzineprijzen ineens snel omhoog klimmen moet eens in Griekenland gaan kijken. De combinatie van hogere olieprijzen met maatregelen van de overheid zoals de recente BTW-verhoging van 19 naar 21 procent hebben de brandstofprijzen in Griekenland naar recordhoogte doen stijgen. Op Kreta ligt de prijs voor een litertje euro 95 momenteel rond de € 1,53.
De verwachting is dat komende weekend de prijs zelfs naar € 1,60 zal stijgen waarmee de Nederlandse prijzen overtroffen zullen worden.
Sinds begin februari is de benzineprijs met gemiddeld zo'n 30 cent gestegen, wat een stijging van bijna een kwart binnen anderhalve maand betekent.
Het is hopen voor de autoverhuurders in Griekenland dat de hoge benzineprijzen de toeristen niet afschrikt om een auto te huren op vakantie.

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




18 maart 2010

Ger
Quote
#2
Het zal niet gaan meevallen voor de Grieken (en ons, dus liever gezegd de inwoner van GR).
Toen ik hier eind 2007 kwam wonen was de benzine ongeveer 1 euro!
Sigaretten van 2,20 naar 3,20. De ferry van 13,00 naar 22,00.
Dat zijn flinke prijsstijgingen in nog geen 3 jaar tijd. En dat terwijl de lonen hier beduidend lager liggen dan bijvoorbeeld in NL.
Ik hoor hier nu al overal om me heen dat niemand geld heeft, en erger nog de meeste hebben schulden. Je kunt je voorstellen dat het nog heel zwaar gaat worden voor vele Grieken.
Quote
#3
Het is ook een bizarre en ongekende situatie in Griekenland. Goed, het is algemeen bekend dat ze er in het verleden een zooitje van hebben gemaakt maar ik kan me goed voorstellen dat men massaal in aktie komt.
Het zijn ook enorme prijsverhogingen die ook nog eens in een extreem korte periode hebben plaatsgevonden cq gaan plaatsvinden.

Konden veel gezinnen tot voor kort nog maar nauwelijks rondkomen; nu is dat voor veel Grieken niet meer mogelijk met alle gevolgen vandien.

Eerlijk gezegd vrees ik dat een zeer belangrijke bron van inkomsten, het toerisme, ook voor een groot deel zal wegvallen door deze prijsverhogingen omdat vakantiegangers massaal zullen gaan kiezen voor andere, lees:vordeligere, bestemmingen. Dat maakt het dus alleen maar erger.
Het ziet er naar uit dat het land in een neerwaartse spriraal is terechtgekomen waar alleen met drastische omvormingen en een mentaliteitsverandering nog uit te ontsnappen valt.
Grieken (en inwoners van het land), ik wens jullie veel sterkte in deze vervelende tijden en hoop dat er snel een oplossing voor het probleem wordt gevonden.
Ik zal m'n (zeer bescheiden) steentje bijdragen door ook dit jaar op vakantie naar Griekenland te gaan.

Ger
Quote
#4
Ik ben eigenlijk al een poosje benieuwd wat de "gewone Griek op straat" vindt van de recente ontwikkelingen.

Op de site van Nova trof ik een interessant filmje aan met de meniningen van Grieken rond Nafplio, een regio waar de problemen al heftig voelbaar zijn. Het filmpje spreekt voor zich.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#


Yassas, Eleni
Quote
#5
Het is inderdaad zeer droevig om te zien hoe het land er aan gaat. Het is vreselijk voor al die mensen die vroeger al moesten sappelen, meestal in meer banen tegelijk. Het is vooral de machteloosheid die hen moet overvallen.
Het land nog verder kapot staken doet er geen goed aan maar het is begrijpelijk dat men in opstand komt.
Er staan al weer twee vakanties gepland en door onze komst helpen we in elk geval enkelle mensen weer aan een klein deeltje van hun inkomen.
Hopelijk zal Europa toch op een of andere manier hulp bieden.
Een omvorming van het hele systeem is zeer moeilijk maar er zal wel wat moeten gebeuren.
Ik wens alle Grieken sterkte !
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#6
Brrrrr even Nova filmpje gekeken das niet best daar en wij willen er nog wel gaan wonen???Undecided

Ja en vroeger kwamen we op de dampen van de brandstoftank de boot af en nu moeten we eerst even kijken of Italie de diesel niet goedkoper is dan Griekenland.

Dit is allemaal wel erg zo, ik hoop dat er gauw iets eraan gedaan wordt en het voor die mensen daar een beetje beter wordt.
Wij gaan in ieder geval weer naar GR om vakantie te vieren.

Weet iemand wat de diesel in Griekenland Nu doet????
Kamaria's signatuur Droom niet je leven maar leeft je droom
Quote
#7
(26 March 2010, 20:27)Kamaria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weet iemand wat de diesel in Griekenland Nu doet????

Kijk eens
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kamaria.
Je kunt er per regio/plaats de actuele brandstofprijzen zien.

Ger
Quote
#8
Vandaag aan het toeren geweest met vakantie gangers, gelukkig één van de vele vaste Kreta gangers die al jáááren in Panormo komen,
rijden wij door Spili, kom ik deze pomp tegen, zit waarschijnlijk nog vol met OUDE benzineDodgy, want de andere pompen aan deze weg waren wel 8-11 cent goedkoperBig Grin
[Afbeelding: Foto-HCIFC8JZ-D.jpg]
Quote
#9
Volgens volgende tabel zou de brandstofprijs in Begië, Nederland en Griekenland nu ongeveer in dezelfde grootorde zitten:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#10
(07 June 2012, 20:44)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag aan het toeren geweest met vakantie gangers, gelukkig één van de vele vaste Kreta gangers die al jáááren in Panormo komen,
rijden wij door Spili, kom ik deze pomp tegen, zit waarschijnlijk nog vol met OUDE benzineDodgy, want de andere pompen aan deze weg waren wel 8-11 cent goedkoperBig Grin
[Afbeelding: Foto-HCIFC8JZ-D.jpg]

Of benzine uit Nederland geïmporteerd en er nog 12 cent bovenop gegooid?
Leandros's signatuur sirtaki
Quote
#11
Tijdens ons verblijf rond 24 mei dit jaar ,was de prijs voor een liter euro loodvrij al tegen de € 1.80,- langs de nieuwe nationaleweg op Kreta.
Toen we met onze gehuurde auto een dagtocht gingen maken en het binnenland van Kreta introkken , betaalde we al bijna € 1.90,- !

Gr Tom
Quote
#12
[Afbeelding: 35jz5z9.jpg]
dit was op Kreta de prijs in april, maar gelukkig is hij al weer wat gezakt!!! Gemiddels is de prijs nu 1,85 euro, en dat is nog erg duur. Daarom zie je hier ook steeds meer mensen samen reizen en neemt steeds vaker spullen voor anderen mee.
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
(07 June 2012, 22:28)Tom Dekkers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tijdens ons verblijf rond 24 mei dit jaar ,was de prijs voor een liter euro loodvrij al tegen de € 1.80,- langs de nieuwe nationaleweg op Kreta.
Toen we met onze gehuurde auto een dagtocht gingen maken en het binnenland van Kreta introkken , betaalde we al bijna € 1.90,- !

Gr Tom

Ik vraag me af of die prijzen (1,90) dan de officieel te volgen prijzen zijn, of een 'persoonlijke interpretatie' van de pomphouder...

In België worden de officiële brandstofprijzen namelijk geregeld door de overheid, meer bepaald het Ministerie van Economische zaken, volgens bepalingen in een Programmaovereenkomst.
Zo is het verboden om een petroleumproduct boven een officieel toegelaten maximumprijs te verkopen, maar uiteraard mag het wel onder die maximumprijs worden verkocht.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
Hier in Aghios op het moment varierend van € 178.9 tot 199.8.
2x eko 1x bp.
Er wordt op dit moment een bezinestation gebouwd met het merk Aegean, wellicht van eigen oliebronnen bij ierapetra.
elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#15
Goedkoopste benzine (Euro 95) vandaag op Samos € 1,755 per liter. Sinds april is de prijs gestaag aan het zakken (was toen bijna € 1,90 per liter). Pompen verschillen maximaal 5 eurocent per liter.
Quote
#16
Op Lesbos tankten wij (anderhalve week terug) voor €1,73
We hebben daar ook andere prijze gezien .. die varieerden tussen de €1,68 t/m €1,78
Quote
#17
Op Karpathos melden alle 3 benzinestations momenteel 1,925...
Rico's signatuur
Satellietontvangers Xtrend ET9500 en Xtrend ET6000
Wavefrontier T55 met de volgende posities: 3, 13, 19, 23 en 28 met op 3 graden vele Griekse zenders
Quote
#18
Op Rhodos eergisteren bij de Spar 1.70 euro
Quote
#19
Op Skiros schommelt het al weken tussen de 1,98 en de 2,05! Wij zitten klaarblijkelijk in de compleet verkeerde hoek met deze bizar hoge prijzen Wink)
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#20
(07 June 2012, 23:01)elena2006 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier in Aghios op het moment varierend van € 178.9 tot 199.8.
2x eko 1x bp.
Er wordt op dit moment een bezinestation gebouwd met het merk Aegean, wellicht van eigen oliebronnen bij ierapetra.

Ik wist niet dat Griekenland al eigen bronnen had in de Libische zee bij Ierapetra. Als er al bronnen zijn denk ik niet dat Gr die zelf zal kunnen uitbaten.

Jeff
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Ja, de benzine prijs is inderdaad omhoog geschoten. Nu betaal je bij de goedkoopste benzine station 1.66.9 en, b.v een lokale benzine station ( b.v plaatselijk) 1.79.7.

23 % btw dat is nog al wat, bijna een kwart. Ja, de 23 % is alweer een tijdje, maar dan toch. daar in tegen is een bakkie koffie of een wijntje, nagenoeg het zelfde.

Als je boodschappen gaat doen, dan betaal je b.v ook voor het levensbehoud (water) 23% btw. En als je dan, b.v je watergebruik gaat betalen, is dat ook wel 23 %, btw, maar relatief betaal je weinig voor het water.

Ia maar ff een globale uiteenzetting en ik weet dat dit misschien niet relevant is, maar dan toch, b.v de verhoudingen van de btw.

Cr Cornelios
Quote
#22
(08 June 2012, 10:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 June 2012, 23:01)elena2006 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier in Aghios op het moment varierend van € 178.9 tot 199.8.
2x eko 1x bp.
Er wordt op dit moment een bezinestation gebouwd met het merk Aegean, wellicht van eigen oliebronnen bij ierapetra.

Ik wist niet dat Griekenland al eigen bronnen had in de Libische zee bij Ierapetra. Als er al bronnen zijn denk ik niet dat Gr die zelf zal kunnen uitbaten.

Jeff

Ja hoor die hebben ze wel, Halliburton en Schlumberger zijn ook daar met olie putten bezig geweest(Fracking) zelde als bij ons het schalie gas gebeurt. Was erbij zodoendeBig Grin
Quote
#23
(08 June 2012, 20:50)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 June 2012, 10:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 June 2012, 23:01)elena2006 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier in Aghios op het moment varierend van € 178.9 tot 199.8.
2x eko 1x bp.
Er wordt op dit moment een bezinestation gebouwd met het merk Aegean, wellicht van eigen oliebronnen bij ierapetra.

Ik wist niet dat Griekenland al eigen bronnen had in de Libische zee bij Ierapetra. Als er al bronnen zijn denk ik niet dat Gr die zelf zal kunnen uitbaten.

Jeff

Ja hoor die hebben ze wel, Halliburton en Schlumberger zijn ook daar met olie putten bezig geweest(Fracking) zelde als bij ons het schalie gas gebeurt. Was erbij zodoendeBig Grin

Je zegt toch bezig geweest ??
Die Fracking methode was of is toch een fel omstreden methode als ik me niet vergis.

Mvg
Jeff
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Wat een verschillen in het hele land zeg! Daar had ik geen idee van.
Hier op Thassos schommelt het momenteel rond de 1.70

Overigens wordt er tussen Thassos en het vasteland ook olie gewonnen (vraag me niet naar methodes ;))
Quote
#25
(08 June 2012, 21:24)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 June 2012, 20:50)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 June 2012, 10:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik wist niet dat Griekenland al eigen bronnen had in de Libische zee bij Ierapetra. Als er al bronnen zijn denk ik niet dat Gr die zelf zal kunnen uitbaten.

Jeff

Ja hoor die hebben ze wel, Halliburton en Schlumberger zijn ook daar met olie putten bezig geweest(Fracking) zelde als bij ons het schalie gas gebeurt. Was erbij zodoendeBig Grin

Je zegt toch bezig geweest ??
Die Fracking methode was of is toch een fel omstreden methode als ik me niet vergis.

Mvg
Jeff

Werk al 40 jaar in de olie/gas, en ja, de meningen verschillen maar mij moet je dat niet vragen, dat snap je.
Henk
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)