salaris in Griekenland
#1
Salaris vaker uitbetaald in natura of coupons
17 juni 2014
Griekse werknemers moeten niet alleen lang wachten voordat hun salaris wordt uitbetaald, maar worden steeds vaker gedwongen om betalingen in natura of in kortingsbonnen te accepteren. Dat schrijft dagblad Ta Nea.

Volgens een onderzoek van vakbond GSEE worden ongeveer 1,2 miljoen werknemers veel te laat uitbetaald. Ze moeten soms tussen de drie en twaalf maanden wachten op hun geld. Steeds vaker ontvangen ze geen geld, maar wordt het salaris in natura uitbetaald.

Veel werkgevers geven hun personeel goederen en diensten als betaling, zoals gratis verblijf in het hotel waar ze werken of gratis dagelijkse maaltijden. Winkelpersoneel wordt deels uitbetaald met kortingsbonnen voor voedsel en andere artikelen.

Volgens Ta Nea geldt dit niet alleen voor supermarkten maar ook voor andere bedrijven in de detailhandel. Een derde van de salarissen wordt uitgekeerd in kortingsbonnen, omdat er niet genoeg geld is om de lonen te betalen.

Verder worden lonen niet meer per maand, maar per kwartaal uitgekeerd. Ook krijgen veel werknemers geen vakantiegeld, hoewel dat wettelijk wel verplicht is. Er zijn ook veel werkgevers die 100 of 200 euro per maand betalen, met de belofte dat de rest van het salaris later komt.
Bron Parakalo
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Ja Arthur, veel verborgen ellende. Ben nu in Parga en hier zie je de duurste auto's rijden. De terrasjes zitten vol met Griekse scholieren. Dat zijn waarschijnlijk de kinderen van de pa met die dure auto. Wel een prachtige snelweg.
Wim
Quote
#3
Het is inderdaad zoals Arthur beschrijft. Mijn zwager (uit Volos) vertelde ons van de week dat alle restaurants en tsiporadika leeg zijn. Mensen flaneren en wandelen langs de boulevard en de obers proberen van alles om hen binnen te halen. Zijn salaris is al met 70% gedaald en maandelijkse salaris is een zeldzaamheid. Het blijft allemaal bij het beloofde 'tha'.
Quote
#4
De boertjes en vissers kunnen zich gelukkiglijk nog zelf behelpen... honger hebben ze niet, maar de toestand is inderdaad schrijnend!
De rijken en politiekers spuwen in het gezicht van hun EIGEN volk. Dit scenario duikt stilaan overal op, namelijk de rijken worden rijker en de lagere klasse krijgt alles. De werkende middenklasse betaald alles en draait voor alles op... dit kan niet EEUWIG blijven duren... op is op!
Akkoord, ik heb ook mijn stekje gekocht om hopelijk nog te kunnen genieten van mijn pensioen in de toekomst. Maar ik zal hiervoor wel meer dan 40 jaar gewerkt en afgedragen hebben aan "vadertje staat" zonder 1 dag werkloos te zijn geweest!
Quote
#5
Een vriendin van ons wacht nog steeds op haar salaris van februari!! Erg zuur, en de huur en rekeningen lopen wel gewoon door. Je hoort het echt vaak en het is absoluut geen uitzondering meer!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#6
Helaas ook hier op Kos veel mensen die nog op deel van salaris van vorig seizoen wachten. En inderdaad gaan de vaste kosten gewoon door....
Hoezo raar dat de schoonmaakster in het hotel niet zo vriendelijk is, als ze nog zit te wachten op loon van vorig jaar. En dan is ze al ik weet niet hoeveel gekort op haar loon.
Quote
#7
(18 June 2014, 18:44)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De boertjes en vissers kunnen zich gelukkiglijk nog zelf behelpen... honger hebben ze niet, maar de toestand is inderdaad schrijnend!
De rijken en politiekers spuwen in het gezicht van hun EIGEN volk. Dit scenario duikt stilaan overal op, namelijk de rijken worden rijker en de lagere klasse krijgt alles. De werkende middenklasse betaald alles en draait voor alles op... dit kan niet EEUWIG blijven duren... op is op!
Akkoord, ik heb ook mijn stekje gekocht om hopelijk nog te kunnen genieten van mijn pensioen in de toekomst. Maar ik zal hiervoor wel meer dan 40 jaar gewerkt en afgedragen hebben aan "vadertje staat" zonder 1 dag werkloos te zijn geweest!
Het is je van harte gegund Markos, ik zelf heb ook 44 jaar gewerkt en gelukkig een goed pensioen fonds, je zult maar horen na al die jaren het geld is op omdat onze regering geld tekort komt en niet in staat is om fatsoenlijk belastingen te heffen van de graaiers, er zijn heel veel Grieken die 40 jaar hard gewerkt hebben en dachten een leuke oude dag te krijgen zoals wij, tot dat de staat hun pensioen meer als halveerde en net zoals je schrijft de rijken worden steeds rijker, niet alleen hier maar in heel Europa lopen van die figuren rond die alleen maar hun zakken vullen op kosten van Jan met de pet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Wat betreft de situatie in Volos wil ik toch wel het volgende meedelen....afgelopen zondag- maandag- dinsdag- en woensdagavond (dus gisterenavond) in de tsipouradika gezeten langs de havenboulevard. Sommige zaken zaten zelfs volledig vol, anderen dan weer heel wat minder en gisterenavond in een tsipouradika geweest waar slechts vier tafeltjes bezet waren. Natuurlijk zullen er vroeger wel veel meer klanten geweest zijn maar helemaal leeg waren ze niet. Voor de vierde keer, zelfde periode en we zien het ook wel verminderen.

Viviane.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)