hoe hebben jullie internet geregeld in jullie huis in Griekenland
#1
Wij hebben dus een huis op Lesbos, we huurden bij iemand en voor hem hadden we een router gekocht en via hem (we wonen op zijn terrein) hadden wij internet op onze mobieltjes en laptop/iPad.
We zijn nu aan het verhuizen naar een vrijstaand huis en moeten daar internet gaan regelen.
Gisteren naar Christos die ons zou gaan helpen daarmee, wij dachten dat kan niet zo moeilijk zijn.
Is het toch wel blijkbaar.
We moeten een vaste telefoonlijn hebben anders geen internet, met een dongel is een optie maar zeer traag internet.
Wil je een vaste telefoonlijn dan moet je een taxnummer hebben.
We moeten dus in Mytilini een taxnummer gaan halen en in Kaloni een telefoonnummer wat op onze naam komt.
Dan kunnen we weer terug naar Christos die alles dan pas verder kan gaan regelen.

Hoe hebben jullie dat gedaan?
En ook, als wij het woord taxnummer horen denken we uiteraard 'ja maar wacht even als we een taxnummer hebben, gaan we dan ook belasting betalen (ergens voor)? Wij blijven niet permanent op Lesbos wonen maar gaan half hier en half in Nederland wonen. Niet werken, we zijn pensionado's.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
bedankt alvast.
Mariët
Quote
#2
Mijn eerste internet aansluiting was een fluitje van een cent. Gewoon geregeld bij OTE. De tweede, na de verhuizing, was een kleine ramp. Na 3 maanden aansluiting! Kwam door gebrek aan personeel. Eenmaal over de vloer was het met 10 minuten klaar.
Maar belangrijker is de vraag over je taxnummer. Je taxnummer heb je nodig voor je huurcontract, mobiele telefoon abonnement, stookolie, aanschaf scooter, auto, boot etc. Als je in Nederland blijft wonen is er weinig aan de hand. Je betaalt dan belasting over je huurhuis, maar dat is vaak zo laag, tenzij je villa met zwembad huurt, dat je de drempel om te betalen niet haalt. Als je langer dan een half jaar per jaar in Griekenland woont ga je ook belasting over je pensioen en AOW in Griekenland betalen.
Quote
#3
Bedankt Jan dat is een zeer duidelijk antwoord op mijn vraag, heel erg bedankt.
Moeten we er dus in ieder geval voor zorgen dat we niet langer dan een half jaar hier gaan wonen want dubbele belasting betalen is niet echt de bedoeling.
Volgens mij is het huurcontract ook niet echt iets officieels maar alleen iets tussen de eigenaar en ons maar dan komt wel de vraag is dat dan wel mogelijk als je een telefoonlijn aan laat sluiten want dan zal je toch een adres moeten opgeven en is het natuurlijk bekend.
We hebben daar geen moeite mee hoor maar de eigenaar stelde ons voor de keus 'officieel of niet' toen dachten we eigenlijk nog niet zozeer verder aan die telefoonlijn. Als je een brievenbus aavraagt of een postrbus in het postkantoor heb je toch ook een taxnummer nodig dus je bent sowieso bekend natuurlijk.
Bedoel je dan ook langer dan een half jaar achter elkaar of maakt dat niet uit. Kan me zo voorstellen dat we dan eens vier maanden en weer even terug en weer eens een paar maanden hier enz.
Quote
#4
Mariët,

Over je inkomen betaal je maar een keer belasting. Of in Nederland, als dat je hoofdvestiging is, of in Griekenland, als je daar langer dan een half jaar verblijft. Het is niet van belang of het een half jaar achter elkaar is. Wat wel belangrijk is, is of je met een Nederlandse auto hier komt. Dan moet je een verzekering hebben die het langere verblijf in het buitenland dekt.

vriendelijke groet,
Jan
Quote
#5
we rijden geen auto Jan, beiden niet, dus dat is bij ons niet van toepassing.
Ik begrijp dat we ons dus verder geen zorgen hoeven maken?
Quote
#6
(16 June 2013, 12:00)Mariët schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We zijn nu aan het verhuizen naar een vrijstaand huis en moeten daar internet gaan regelen.
.
We moeten een vaste telefoonlijn hebben anders geen internet, met een dongel is een optie maar zeer traag internet.
Wil je een vaste telefoonlijn dan moet je een taxnummer hebben.
We moeten dus in Mytilini een taxnummer gaan halen en in Kaloni een telefoonnummer wat op onze naam komt.
Dan kunnen we weer terug naar Christos die alles dan pas verder kan gaan regelen.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
bedankt alvast.
Mariët

Een huurcontract kun je in laten schrijven onder de noemer van een kort/tijdelijk huurcontract, zonder VAT nummer (dit terwijl toch op het contract een overenkomst staat van 5+2 jaar).
Bij Cyta kun je met je huurcontract en ID een internet contract afsluiten, daarbij krijg je een telefoonnummer, was laatst een actie van 21 Euro/mnd.
Quote
#7
Pas gewoon met een AFM naar een telefoonwinkels. Binnen twee weken hebben we telefoon / internet.
(binnen twee dagen waren ze al ter plaatse)
Quote
#8
Wij hebben nu in ons huis op Samos internet via een dongel. Redelijk snel maar beperkt (20 gb Pmnd voor €35 per maand). We denken erover om via Ote een telefoonlijn te laten trekken maar we hoeven geen vaste telefoon (hebben prepaid mobiel Grieks nr.). Alleen Adsl. Weet iemand of dat kan? En wat kost het?
Quote
#9
(08 November 2014, 08:46)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben nu in ons huis op Samos internet via een dongel. Redelijk snel maar beperkt (20 gb Pmnd voor €35 per maand). We denken erover om via Ote een telefoonlijn te laten trekken maar we hoeven geen vaste telefoon (hebben prepaid mobiel Grieks nr.). Alleen Adsl. Weet iemand of dat kan? En wat kost het?

Ik heb bij de OTE voor dezelfde prijs per maand 24MB (snelheid) internet en vaste telefoon en bellen gratis naar alle vaste nummers in GR en ook naar alle vaste nrs in NL en vele andere landen.
Quote
#10
@Sophia hoeveel GB mag je per maand verbruiken?
Quote
#11
(08 November 2014, 12:51)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Sophia hoeveel GB mag je per maand verbruiken?

Onbeperkt  Smile
Quote
#12
Goede avond

Dit is misschien wel "OFF topic" maar ik zie nu voorbij komen de snelheid van OTE !
Hier heb ik OOK 24 MBS gehad, maar in praktijk krijg ik nog geen 8 tot maximaal 11 MB binnen, en dat voor zoveel geld !!!
Nu bij het nieuwe contract heb ik gewoon weer gekozen voor 5 MB, en wat denk je... ja ik krijg 4 hier binnen, kijk dat is bijna 100 % voor minder geld.
En om heel eerlijk te zijn, het is bijna niet te merken.
Je moet wel een hele goede verbinding ( glazvezel ) hebben om echt de 100 % binnen te halen wat wordt geboden.. dus laat je niet verleiden tot een duur contract.!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bij de SECOND HOME BEURS 4-5-6 maart in Utrecht staat ons huis Kreta huis te koop Gibsea 1 3.547 28 February 2016, 10:00
Laatste bericht: Computer Boy
  Hoe verwarm jij jouw huis? Sophia 29 13.768 02 December 2012, 11:37
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)