Toiletten
#1
Wat is er toch aan de hand met Grieken en hun destructieve gedrag jegens toiletten in restaurants, cafe's, of waar dan ook. Overal worden toiletten vernield, is er geen bril aanwezig, moet je lieslaarzen aan vanwege wateroverlast, de deuren kunnen niet op slot, deuren zijn compleet afwezig,nou ja, ga maar door.
Na meer dan twintig jaar in greece wil ik het eindelijk weten.
Quote
#2
En niet te vergeten m.n. de toeristen die toch gewoon toiletpapier in de toiletpot gooien terwijl het overal vriendelijk gevraagd wordt om dit niet te doen.
Ook hier snap ik nooit een fluit van.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#3
Nou Margaritha, daar kan je toch moeilijk de toeristen de schuld van geven, dat ze aan het begin van de vorige eeuw verzuimd hebben een goede riolering aan te leggen. Ook in de nieuwbouw is het nog steeds knudde.
Quote
#4
(01 July 2014, 22:24)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Margaritha, daar kan je toch moeilijk de toeristen de schuld van geven, dat ze aan het begin van de vorige eeuw verzuimd hebben een goede riolering aan te leggen. Ook in de nieuwbouw is het nog steeds knudde.

Als toerist heb je, je maar te houden aan de regels en wetgeving van het land waar je te gast bent maar de toeristen en niet in de laatste plaats de Nederlanders hebben daar maling aan.
Quote
#5
Helemaal mee eens Cornelius, maar ik blijf me verbazen over het rioolstelsel.
Quote
#6
Het gaat mij helemaal niet over papier in de toiletten. Het gaat mij meer over soort vijandige houding van de. Grieken jegens toiletten. En daar begrijp ik niets van.
Quote
#7
In de Haven van Mykonos hebben ze dat anders opgelost.
Tijdens het eilandhoppen hadden we een tussenstop van
3uur op Mykonos. Er zijn daar ongeveer 10 nieuwe wachtlokalen
gebouwd, waarvan 1e pinksteren 2 open waren en geen toilet
te bekennen.
Bij navraag bij de havenpolitie kreeg ik het advies ergens achter
de wachtlokalen mijn behoefde te doen Huh
Quote
#8
Dat is helemaal triest, Metaxa.

Ik vind het overigens best meevallen. Weet niet of dat dan per eiland verschillend is, maar ik heb de laatste jaren niet echt smerige of hele gammele toiletten gezien.
Quote
#9
Ik heb me er ook jaren over verwonderd waarom Griekse wc-deuren niet op slot kunnen. Tot ik de 'code' ontdekte. Staat de deur open, dan is de wc vrij. Is hij dicht dan is hij bezet. Simpel en effectief. De brilloosheid schijnt met hygiëne te maken te hebben. Het komt in meer zuidelijke landen voor:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#10
Net een week van Corfu terug een ook vele toiletten bezocht negen van de 10 keer zat er geen slot op de deur heel vervelend, moet toch niet zo moeilijk zijn een simpel haakje zijn de kosten toch niet.
Quote
#11
Ik heb het nooit anders geweten... bij de lokale bevolking vindt je zo goed als nooit een deur die op slot gaat noch een wc-bril. De Griekse prioriteiten liggen nu eenmaal anders.
Quote
#12
het ontbreken van een wc-bril is geen tyhposch Grieks fenomeen, maar een mediterraan. Ook in het zuiden van Frankrijk kom je dit tegen. Ik vermoed dat jullie niet enkel naar Griekenland gaan om er te.....Tongue ook al moet dit natuurlijk gebeuren
Quote
#13
Vandaag wezen shopen in Heraklion. wij rijden dan altijd de oude weg van Gouves naar Heraklion nooit de snelweg.

Net voor kkkini Hani vanuit Hersklion ligt een Cantina direct aan de zee.

De man heeft een geweldig menu, souflaki, souflaki en nog een souflaki aangevuld met patates geroosterd brood en een griekse salade.

Hosten voor 2 personen (4 souflakis, patates geroosterd brood en 2 halve liters bier) welgeteld 11,50 dus 5,75 per persoon.

Zijn toilet is niet om aan te zien het stinkt er en wordt zelden schoongemaakt
Maar wie geeft daarom met dit uitzicht en deze prijzen aangevuld met Kretenzer vriendelijkheid.
wij absoluut niet
[Afbeelding: 161g4n8.jpg]
[Afbeelding: b99bit.jpg]
Quote
#14
He mensen we kunnen het ook positief benaderen: waar zijn de schoonste toiletten van Griekenland? Afgezien van je hotelkamer ofzo.
Ik ga voor restaurant Akrogiali van Themos in Balos, Samos. Als goede 2e de Kalokairi Bar aan de oude haven van Pythagorion, Samos
Quote
#15
(02 July 2014, 13:50)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




He mensen we kunnen het ook positief benaderen: waar zijn de schoonste toiletten van Griekenland? Afgezien van je hotelkamer ofzo.
Ik ga voor restaurant Akrogiali van Themos in Balos, Samos. Als goede 2e de Kalokairi Bar aan de oude haven van Pythagorion, Samos

Moet ik het nog positiever doen dan in mijn vorige antwoord onmogelijk dus en ja we weten ondertussen dat op Samos alles beter is die mensen lopen er in bepaalde regio's ook op Kreta rond
Quote
#16
(02 July 2014, 13:59)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en ja we weten ondertussen dat op Samos alles beter is die mensen lopen er in bepaalde regio's ook op Kreta rond

Moet dat nou weer echt Cornelius? Huh
Quote
#17
Bij taverne Ostria in Old Pyli , een verlaten dorpje in de bergen, op Kos kwam ik dit geweldige toilet tegen. [Afbeelding: zyaumt.jpg]
Quote
#18
Inderdaad een geweldig toilet Debs. Ik kwam de foto al eens tegen en vroeg me al af of er (en zo ja wat voor) een deur voor zou zitten. Maar da's me nu duidelijk geworden door jóuw schitterende foto; je klimt er gewoon van bovenaf in, toch Big Grin

Let ook eens op de geïntegreerde accessoires zoals de reserverol-houder :)

[Afbeelding: wwbs00.jpg]
Quote
#19
Wim M schreef:
Nou Margaritha, daar kan je toch moeilijk de toeristen de schuld van geven, dat ze aan het begin van de vorige eeuw verzuimd hebben een goede riolering aan te leggen. Ook in de nieuwbouw is het nog steeds knudde.

Als toerist heb je, je maar te houden aan de regels en wetgeving van het land waar je te gast bent maar de toeristen en niet in de laatste plaats de Nederlanders hebben daar maling aan.

Wim DAAR geef ik de toerist de schuld natuurlijk niet van,de riolering met smalle afvoerbuizen zijn nu eenmaal zo.

Cornelius ik denk daarover net zoals jij:aanpassen, ik was van half mei tot half juni op Samos,toen ik weer thuis was zat ik zo stom in mijn eigen toilet thuis te zoeken naar het beroemde afvalemmertje:zo snel een gewoonte

Debs,prachtige foto zo kan het ook,zelfs een spiegel om je lipstick bij te werken,lekker fris en vast geen vreemde luchtjes
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#20
Nee hoor Ger, er zit gewoon een deur in, ik weet het niet zeker meer maar volgens mij zat er zelfs een schuifslot op!
[Afbeelding: w22jpy.jpg]
Quote
#21
Geweldig Big Grin , volgens mij kom je dit soort dingen alléén in Griekenland tegen :)
Ik heb nooit echt de behoefte gevoeld om een foto van een Grieks toilet te maken maar hier zou ik zeker een uitzondering voor maken Big Grin
Quote
#22
Hihi, ik heb normaal ook niet de gewoonte om toiletten te fotograferen Ger maar deze vond ik het wel waard om vast te leggen. :)
Quote
#23
@Debs schoonmaken zal wel lukken, maar een tegelzetter begint hier niet aan.
Quote
#24
(02 July 2014, 14:35)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(02 July 2014, 13:59)Cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en ja we weten ondertussen dat op Samos alles beter is die mensen lopen er in bepaalde regio's ook op Kreta rond

Moet dat nou weer echt Cornelius? Huh

Geen idee wat hier nu verkeerd aan is Ger, je mag toch nog wel voor je mening uit blijven komen hoop ik toch.
Quote
#25
Toen pissen plassen werd, is het gez... begonnen.
Het voordeel bij de meeste Griekse Wc's is dat je ter gelijke tijd een douche kan nemen.
Als het dan echt zo stoort , er bestaan ook luiers voor volwassenen.
@ rhodos; op Franse toiletten zal je inderdaad geen bril vinden, toch geen wc-bril.

Het omgekeerde bestaat natuurlijk ook , als je in Belgie op een lucht haven pech hebt staan er twee voetsporen op de wc-bril rararara .
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Prachtig die toilet fotos uit Pili. Meest bijzondere toilet van griekenland vind je dus op Kos!
Quote
#27
Terwijl ze de sanitaire voorzieningen in Het oude Knossos toch redelijk voor elkaar hadden...

[Afbeelding: 6t235v.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#28
It's all greek to me Big Grin

[Afbeelding: 2uoqged.jpg]
Quote
#29
GEWELDIG Ger,
Kijk, dit bedoelde ik nu met mijn opmerking.
Mooi plaatje duidelijk toch,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#30
Maar alle gekheid op 'n stokje, ik begreep van de eigenaar van ons appartement in Stoupa dat steeds meer oude rioolstelsels worden omgebouwd naar moderne (lees:bredere) exemplaren. Op mijn vraag waarom hij in zijn vrij nieuwe appartement dan toch buizen van maar (ik schat) 80 à 90 mm diameter liet plaatsen moest hij het antwoord schuldig blijven.
Toen ik 'm vertelde dat bij ons 110 à 120 mm 'normaal' is keek ie vol verbazing en zei 'wat gooien jullie daar dan allemaal doorheen'? Waarop ik antwoordde 'gewoon hetzelfde als jullie maar dan inclusief toiletpapier'.

We zijn maar gauw overgestapt naar een ietwat luchtiger onderwerp onder het genot van een lekker huiswijntje..........

Nog een leuke anekdote: Op de boulevard van Stoupa vroeg ik na het eten aan de ober waar ik het toilet kon vinden. Hij wees me duidelijk de weg naar een ietwat weggestopt hokje achter een gordijn, de deur bleek defect te zijn. Nou, dat was niet het enige; het was zo'n toilet met zo'n hoog geplaatste stortbak. Het knopje daarvan was -je raadt het al- óók defect en dus moest ik (op m'n tenen staande) vrij hard op een uitsteeksel bovenaan op die stortbak drukken. Terwijl ik dat deed spoot het water langs die knop via m'n arm zo op m'n shirt; ik was in een mum van tijd drijfnat. Enigszins beschaamd liep ik weer naar ons tafeltje en kwam voorbij de hulpvaardige ober die me aankeek en opgelucht reageerde: 'Aha, I see you've found it allready'.

Tja, Grieken en toiletten; het blijft een (soms) leuke combinatie...........
Quote
#31
We hebben ook kennis gemaakt met het toilet in Kos. Ik vond het geweldig. Mijn man moest niet direct naar het toilet, maar hij is toch gaan kijken. :)
Quote
#32
Ik blijf als het even kan zo ver mogelijk uit de buurt van openbare toiletten, zeker in Griekenland. Hygiene hebben de meeste ook niet van gehoord. maar ja als je echt moet.......
Quote
#33
Even ter relativering: ik reis regelmatig lange stukken met de trein in NL. Vanwege een kleine handicap moet ik vaak naar het toilet. En het is me nog steeds niet duidelijk waarom in de 21e eeuw in een modern, relatief welvarend land als NL, de toiletten in de treinen zo smerig zijn.
Dus klagen over Griekse toiletten moet je in perspectief zien.
Quote
#34
(02 July 2014, 22:51)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik blijf als het even kan zo ver mogelijk uit de buurt van openbare toiletten, zeker in Griekenland. Hygiene hebben de meeste ook niet van gehoord. maar ja als je echt moet.......

Het openbare toilet in Chania (naast de Agora) is schoon en wordt vrijwel elk uur schoongemaakt. Het kan dus wel.
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#35
Maar toch is een gat in de grond waar boven je moet hurken en een handvol water om je kont te spoelen 100 keer hygienischer als een stuk papier en een vuile deksel, niet dat ik het nog doe maar miljoenen mensen zweren erbij.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#36
(03 July 2014, 08:21)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(02 July 2014, 22:51)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik blijf als het even kan zo ver mogelijk uit de buurt van openbare toiletten, zeker in Griekenland. Hygiene hebben de meeste ook niet van gehoord. maar ja als je echt moet.......

Het openbare toilet in Chania (naast de Agora) is schoon en wordt vrijwel elk uur schoongemaakt. Het kan dus wel.

In Serres, op het vaste land, in het centrum, ook daar schone openbare toiletten!
Quote
#37
Héhé, Ger, ik probeer het me te visualiseren. Moet voor jou cool1 geweest zijn Big Grin .

En dan te vergelijken met:
Onlangs zag een bakkerij in onze gemeente geen andere mogelijkheid dan de zaak te sluiten. De voedselinspectie vond het nodig om te adviseren dat de voegen tussen de vloertegels net iets te ruim waren. Dus moest de eigenaar in feite zijn vloer laten vervangen, met smallere voegen tussen de tegels. Tegen die kost (én tijdelijke sluiting) zag hij op, en besloot dan maar zijn zaak te sluiten.
NB: zijn brood was overheerlijk, en het was er steeds prima netjes en elke ochtend gepoetst... nooit gemerkt dat die voegen te breed zouden zijn voor een voedingszaak.
Als je dat zou vertellen in Griekenland, liggen ze dubbel van 't lachen...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#38
Het valt mij juist op dat er de laatste jaren steeds meer gelegenheden zijn waar de toiletten er juist keurig uitzien, en ook schoon zijn.
Of zou mijn hygiëne norm zo laag liggen ?
Quote
#39
Nee hoor, Xander, ik had dat in mijn post ook al aangegeven. Het valt mij ook op dat de toiletten juist mooier en schoner zijn dan voorheen.
Quote
#40
Ooit in een restaurant in Parijs gegeten. Daar moest je door de keuken om bij het toilet te komen. Over hygiëne gesproken! Overigens: Vaak maken gasten er zelf een puinhoop van: valt het toiletpapier of het papieren handdoekje net naast het emmertje: laat maar liggen. Bovendien zou het al heel veel verschil maken als de heren gingen zitten i.p.v. staan. Als de host (-ess) naast het verhaal over het niet in het toilet werpen van toiletpapier ook de "code" over het niet kunnen sluiten van de deur, dan is ook dat probleem opgelost.

vraagje van mijn kant: kan iemand mij vertellen wat die vreemde apparaatjes zijn die je nu overal (al dan niet aangesloten) in Griekse toiletten ziet?

Ps: wat een s**t onderwerp Wink
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)