Foto van de week (+info)
Gisteren in de vallei van Tertsa op Kreta een wandeling gecheckt! (Ontdek Mirtos... te Voet). Foto gemaakt door Toine van der Meijden (wij maken samen wandelgidsjes op Kreta)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote


Leuk die foto van de week Ger, friends forever.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
(23 March 2019, 15:48)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk die foto van de week Ger, friends forever.

Vertederend plaatje.  Rolleyes
Quote
Prachtige foto. Lief
Quote


Leuk dat mijn foto deze week de foto van de week is. Bedankt Ger voor het plaatsen.
Quote
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hallo Ger,
Bedankt voor het plaatsen van mijn foto. Deze foto is genomen begin feb 2019 in Matala.
Het zijn wel geen echte hippy's die er wonen maar ze roepen wel "money" wanneer je voorbijkomt.
Quote


Foto van de week is genomen in het noord-oosten van Chios maar je kijkt naar het zuiden.

Iemand al de vrouw of man zien zwemmen?  Tongue
Quote
Mooie foto Kosta!
Hebben hier een aantal jaren terug nog gereden. Prachtig eiland!
Had de zwemmer nog niet gezien, leuk.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
(20 April 2019, 13:51)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Foto van de week is genomen in het noord-oosten van Chios maar je kijkt naar het zuiden.

Iemand al de vrouw of man zien zwemmen?  Tongue

Heeft nog een lange weg af te leggen precies... Big Grin
Quote
foto met de bootjes in de haven is zeer mooi
Quote
Dank je Grek



Deze foto is genomen mei 2010 
We zijn rond 1990 3x op Kreta geweest in appartement Elia en Tina gelegen aan de weg tussen Chersonissos en Koutouloufari.
We hebben daarna diverse andere eilanden bezocht en in 2010 zagen we dat de eigenaren van het appartement nog steeds aanwezig waren en wilden daar toch weer eens kijken.
We hebben dus toen weer twee weken bij hun in het appartement gezeten en diverse dingen bekeken waar we in het verleden ook zijn geweest.
In de Haven van Elounda zagen we deze Octopussen hangen vast gemaakt met diverse kleuren knijpers, en vonden het een leuk plaatje.

Co
Quote


Dank je wel Ger, dat mijn foto geplaatst is als foto van de week! Altijd weer leuk om je foto te zien "pronken" op dit forum. Ga vooral zo door! Op naar de volgende 10 jaar!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
mooie foto Angeliki
Quote
(06 May 2019, 16:21)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




mooie foto Angeliki

Dank je wel, Grek!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
Ger bedankt voor het plaatsen van mijn foto
Het was een hele klim om er te komen maar was wel de moeite waard.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Louise, mooie foto ! Bij welk strand is dit? Het komt me bekend voor maar ik kan niet op de naam komen.
Quote


Dank Ger voor het plaatsen van mijn foto, vorig jaar genomen in plomari, na het bezoek aan de ouzo stokerij, een hapje inktvis genuttigd.
steeds heerlijk die combinatie van inktvis met een glaasje ouzo en dat in de hometown van de ouzo.
Quote
(08 June 2019, 11:27)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dank Ger voor het plaatsen van mijn foto, vorig jaar genomen in plomari, na het bezoek aan de ouzo stokerij, een hapje inktvis genuttigd.
steeds heerlijk die combinatie van inktvis met een glaasje ouzo en dat in de hometown van de ouzo.

Toch wel de Barbayanni stokerij hè? Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
(08 June 2019, 12:33)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(08 June 2019, 11:27)roefke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dank Ger voor het plaatsen van mijn foto, vorig jaar genomen in plomari, na het bezoek aan de ouzo stokerij, een hapje inktvis genuttigd.
steeds heerlijk die combinatie van inktvis met een glaasje ouzo en dat in de hometown van de ouzo.

Toch wel de Barbayanni stokerij hè? Tongue

Zowel barbayani, als plomari bezocht.vergelijken he  Big Grin
Quote


"Dat moet toch wel heel goede benzine zijn".


Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.
Quote
(15 June 2019, 08:57)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"Dat moet toch wel heel goede benzine zijn".


Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.

dat is nu zo'n foto die ik doorgaans niet zou maken, en toch is het zo typish grieks, van zodra je dat ziet weet je waar je bent. top idee om deze foto te plaatsen.
Quote
Tig keren langs gereden maar is mij nooit opgevallen......
Quote
(15 June 2019, 08:57)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"Dat moet toch wel heel goede benzine zijn".


Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.
Inderdaad Cor, briljant! En ook zo mooi fleurig verder.
Quote


Bedankt Ger voor het plaatsen. Het is een eenvoudige foto. Huisje, tafeltje met plastic stoelen en een zeiltje. Toch voor ons zo vertrouwd Grieks. De bewoners groet je op een wandeling. Wat Griekse woordjes, wat druifjes mee en je wandelt weer door....
Quote
Leuke foto! Schoonheid zit soms in de eenvoud. 2x een leuke vakantie gehad in Parga.
Quote


Bedankt Ger,  voor het publiceren van  een door mij gemaakte foto.

De foto is gemaakt in mei 2019  toen we op Kreta  (Rethymnon)  op vakantie waren.
Nadat we de weg voledig  kwijt waten waren ergens in de bergen, kwamen we  dit tegen.

De sevice kan wel even duren bij een kapotte wasmachine.

Groet Henk, Marianne
Quote
(06 September 2019, 18:37)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bedankt Ger,  voor het publiceren van  een door mij gemaakte foto.

De foto is gemaakt in mei 2019  toen we op Kreta  (Rethymnon)  op vakantie waren.
Nadat we de weg volledig  kwijt waren waren ergens in de bergen, kwamen we  dit tegen.

De service kan wel even duren bij een kapotte wasmachine.

Groet Henk, Marianne
Wat jullie niet zagen is dat achter dat busje een klein huisje van een oud vrouwtje staat, de monteur is daar de wasmachine aan het repareren. lol  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Mooi Cycladen tafereeltje Zorbathagreek ,hoe is jullie  eilandhop vakantie geweest ?
Quote
(21 September 2019, 11:13)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mooi Cycladen tafereeltje Zorbathagreek ,hoe is jullie  eilandhop vakantie geweest ?
Ja geweldig! Mooie ervaring, gevlogen met aegean naar en Athene vandaar met propellor vliegtuig naar naxos, de volgende dag naar paros met de ferry. We verbleven in Logaras heerlijk gegeten in Piso Livadi, tip ouzerie Halaris geweldig eten! Auto gehuurd naar Anti Paros geweest gegeten bij captain Pepino. Voor de rest heel veel met de openbaar vervoer  gereist ideaal. Naousa paar keer geweest en van daaruit taxiboot naar monastiri beach geweest mooie wandeling naar de vuurtoren. Kolimpithres strand ook gezien, Lefkes,Parikia etc. Na10 dagen Paros 10 dagen naar Naxos gegaan verbleven in Agios Prokopios en daar meeste dagen gegeten bij Gianoulis wat een service daar zeg! Dagje naar iraklia en koufounisi geweest, wil wel een keer terug voor langer in Iraklia wat een rust daar. Naxos stad wat een gave stad paar keer geweest aantal keer gezwommen met een schildpad 20 meter vanaf het strand in Agios Anna . Nog veel meer gedaan en echt uitgerust volgend jaar weer naar ons vertrouwde plekjes op Kreta.
Quote
Goed om te lezen dat jullie een goede vakantie hebben gehad , ondanks de stakingen van a s Dinsdag
Ferry,s en openbaar vervoer hopen wij toch Dinsdagmorgen op Naxos te landen
Quote
(06 September 2019, 18:37)Henkd schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Bedankt Ger,  voor het publiceren van  een door mij gemaakte foto.

De foto is gemaakt in mei 2019  toen we op Kreta  (Rethymnon)  op vakantie waren.
Nadat we de weg voledig  kwijt waten waren ergens in de bergen, kwamen we  dit tegen.

De sevice kan wel even duren bij een kapotte wasmachine.

Groet Henk, Marianne
zonder  motor  in bus 
???
Quote
(22 September 2019, 08:52)Zorbathagreek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Na10 dagen Paros 10 dagen naar Naxos gegaan verbleven in Agios Prokopios en daar meeste dagen gegeten bij Gianoulis wat een service daar zeg!

Goed hé. Is ook mijn favoriet in Ag. Prokopios.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Foto van de week door mij genomen op Thassos (Skala Marion) is eigenlijk de verbeelding van de vooruitgang. De jongeren in de bediening wisten, dat het in de jaren 50 was.
De voorgevel, inmiddels gemoderniseerd, het huisje op de achtergrond is in de tijd vervallen tot een bouwval. Leuk, wanneer je een rondje eiland doet om er te ontbijten of te lunchen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.
De foto is genomen op 23-8-'17 rond 7.30 uur.
De mannen vertelden dat ze het eten maakten voor een feestmaaltijd.
Het moest 24 uur opstaan en werd regelmatig doorgeroerd.
Wij werden uitgenodigd om 's avonds te komen proeven.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
Harma schreef:Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.
De foto is genomen op 23-8-'17 rond 7.30 uur.
De mannen vertelden dat ze het eten maakten voor een feestmaaltijd.
Het moest 24 uur opstaan en werd regelmatig doorgeroerd.
Wij werden uitgenodigd om 's avonds te komen proeven.

En, smaakte het? Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
En wat is het nou? Linzen?
Quote
(19 October 2019, 10:53)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Harma schreef:Ger, bedankt voor het plaatsen van mijn foto.
De foto is genomen op 23-8-'17 rond 7.30 uur.
De mannen vertelden dat ze het eten maakten voor een feestmaaltijd.
Het moest 24 uur opstaan en werd regelmatig doorgeroerd.
Wij werden uitgenodigd om 's avonds te komen proeven.

En, smaakte het? Wink
We zijn 's avonds wel heen geweest maar het was erg druk.
Zijn toen maar naar een taverna gegaan om te eten.

(19 October 2019, 11:41)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En wat is het nou? Linzen?
Ik denk dat dit het is geweest.

Giorti

Op Samos vindt een folklorisch gebruik plaats dat er aan de vooravond van een panagiri een speciaal gerecht wordt gemaakt jiorti genaamd. Dit komt maar op heel weinig overige plaatsen in Griekenland voor. Het gebruik van de bereiding van jiorti aan de vooravond van de panigiri, evenals het gerecht zelf, kwam naar Samos vanaf de tegenoverliggende Klein-Aziatische kust. Hoewel we het maken van jiorti tegenwoordig als een folkloristisch gebruik zien, heeft het ook een praktische oorsprong. Enerzijds het sociale aspect van samen eten, anderzijds een praktisch aspect, want de mensen die naar de viering kwamen hadden vaak een lange reis achter de rug en kwamen moe en hongerig aan. Het hele proces van de bereiding van jiorti is een belangrijk gebruik op zich. Het vlees, veelal geit, wordt aan de vooravond van de panigiri aan de kook gebracht in een gigantische kookpot boven een houtvuur totdat het vlees van de botten valt. In de tussentijd bouwen de ervaren “chefkoks” en de andere bedevaartgangers een nachtelijk feestje met “mezedakia” (kleine hapjes) vergezeld met wijn of souma. Als het vlees gaar is, haalt men de kookpot van het vuur en is het tijd voor een dutje. Ze worden wakker gemaakt bij het begin van de kerkdienst, zetten de pot weer op het vuur en voegen vele uien, grof gemalen graan en olijfolie toe. Dit mengsel koekt natuurlijk snel aan en daarom moet er continu geroerd worden met een groot stuk hout dat ook wel “ koupie” (peddel) genoemd wordt. Wanneer de kerkdienst is afgelopen, is de jiorti klaar en lijkt het op onze ragout. Voor dat het uitgedeeld wordt, wordt het door de papas (priester) afgeblust met wat wijwater en wordt er wat boter voor de smaak toegevoegd. In sommige dorpen zoals bijv. Pagondas en Pirgos wordt het graan niet gemalen maar als hele korrels toegevoegd. En valt het heiligenfeest in een vastenperiode dan gebruikt men kikkererwten i.p.v. vlees. Na afloop van de kerkdienst van de panigiri zelf ziet men vele feestgangers met plastic bakjes, gevuld met jiorti, huiswaarts keren
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
Harma dank voor interessant verhaal bij, had ik nog niet gezegd, een ook interessante foto van de week.
Daar steek je nog eens wat van op Smile . Zonder gekheid: Dank je wel.
Quote
Graag gedaan Cor.
Ik had het na onze vakantie al eens opgezocht maar moest het nu opnieuw opzoeken.
Was het inmiddels kwijt.
Hebben toen van de mannen begrepen dat hun er 24 uur achtereen mee bezig waren.
Toen wij het zagen zaten de uien en het graan er al in.
Meen dat hij toen zei dat er 25 kilo uien in zaten....
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
Na nog even doorzoeken op jorti/giorti, kwam ik op een bij mij nog niet bekende interessante site.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  .
Reisverhalen met foto's en daar bij  Samos 2013 vind je een dorpsfeest waar je o.a. de jorti tegenkomt. 
Overigens ben ik nog lang niet uitgekeken op deze site van een wel zeer bereisd man.
Ik zag verschillende Griekse eilanden langskomen. 
Dankzij Foto van de Week van Harma  efcharisto
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Foto van de week wordt Foto van de maand Ger 5 3.855 12 April 2023, 14:51
Laatste bericht: Ger
  Rubriek 'Foto van de week' stopt eind van de maand Ger 24 5.349 15 June 2022, 21:22
Laatste bericht: Harma
  Rubriek foto van de week nog gewenst? Ger 31 5.810 25 October 2021, 10:07
Laatste bericht: Ger
  'Aparte' foto van de week Esther Corfu 5 2.751 31 January 2021, 09:57
Laatste bericht: Nanny
  Foto van de week: voorraad begint te slinken. Ger 4 3.360 09 November 2020, 22:31
Laatste bericht: Ger
  Foto van de week Els Cuijpers 48 17.901 31 August 2019, 16:40
Laatste bericht: Margo
  Dit jaar nog geen 'Foto van de week' ingestuurd? Ger 0 3.596 25 July 2019, 14:28
Laatste bericht: Ger
  Bodem van voorraad 'Foto van de week' komt weer in zicht Ger 7 5.816 11 June 2019, 13:00
Laatste bericht: frank65
  Foto v.d. week Samos janos54 4 4.996 15 February 2019, 11:42
Laatste bericht: jacq1970
  De rubriek 'Foto van de week' Ger 16 8.243 12 February 2019, 10:05
Laatste bericht: grek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 11 gast(en)