Santorini
#1
The secret mediterranean with Trevor Mcdonald

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dank je Patrick voor het mooie filmpje. "...suddenly he sees a fish... (!). Kun je nagaan hoe overbevist deze wateren zijn. Overigens, en off topic: toen ik op Kithyra was werd ik voor dag en dauw wakker door gepraat in de tuin. Glurend door de gordijnen zag ik een tiental mannen met geweren en in camouflage kleding. Waren de Turken dan toch gekomen? Nee hoor: men ging op...kwarteljacht. Wink In beide gevallen: wat een moeite voor een beetje verse vis of vlees op je bord. Terug naar Santorini: het is beangstigend te weten dat Neakameni in de Caldera vrij ongevaarlijk is met het oog op een nieuwe eruptie. Ten oosten van het eiland bevindt zich onderwater een veel gevaarlijkere vulkaan en seismologen verwachten "binnen afzienbare tijd" dat deze tot een "allesverwoestende" uitbarsting zal komen. Ondertussen dan toch maar genieten van het fantastische uitzicht en een bezoekje aan NeaKameni doet je beseffen om welke enorme natuurkrachten het gaat, zeker als je de kliffen waarop Fira gebouwd is, ziet liggen.
Quote
#3
Prachtig, dank! Eindigt wel heel abrupt, ik dacht, er is vast een volgend deel.

Hier is het, wel kort
Quote
#4
Leuk filmpje! Tja, Oia.. De opa oma van mijn vrouw hebben er hun hele leven gewoond. Wat mooi verteld wordt in het filmpje is dat de mensen erg arm waren en de grotten gebruikten als woning en als stal voor hun dieren. De armoede bij opa en oma was zo groot dat 2 van hun kinderen, waaronder mijn schoonmoeder, destijds (jaren 50) naar Athene werden gestuurd om bij een tante te wonen, er was niet genoeg eten.
Opa had ooit een stuk of 10 grotten in Oia aan de Caldera kant, dat waren de stallen voor zijn geiten en in 1 van die grotten woonde ze zelf. Na de aardbeving in de jaren vijftig was het daar te gevaarlijk en kregen ze een nieuw stukje land wat verder landinwaarts. De grotten werden niet meer gebruikt. Opa kreeg een appel en een ei voor die grotten (verkocht aan en paar duitsers) en tegenwoordig is op die plek een van de duurste hotels van Santorini gevestigd en betaal je met gemak 1000 euro per nacht. Ja ja zelfs Brad Pit en vele andere beroemdheden hebben in de 'geiten stallen' van opa geslapen!
Pal naast het 'nieuwe' kleine huisje is de begraafplaats van Oia en daar liggen opa en oma. Het 'huisje wordt momenteel nieuw gekalkt door schoonmoeder en haar vriend, die zijn daar nu in de zomer periode. Ach, het wordt weer eens tijd om Santorini te bezoeken.. misschien wel in de winter wanneer het spookachtig rustig en leeg is!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#5
Wat alleen weer jammer en een Griekse mentaliteit is, het wrak van de Sea Diamond ligt nog altijd op 100 meter diepte vlak voor de kust weg te roesten, er loopt olie uit en allerlei rotzooi komt nu boven drijven, de regering zegt het valt wel mee en de maatschappij die 55 miljoen € heeft ontvangen van de verzekering doet ook niks.
dit was nog te zien op de WDR met deze titel
Bedrohte Paradiese: Kreta und die Inseln Griechenlands - Müllkippen im Mittelmeer.
en zo gaat ook dit langzaam bergaf.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
oia, ik heb daar inderdaad de zonsondergang ook mogen meemaken. Prachtig. Het was een dag of wat na de aanslagen op het WTC. We landden op Mykonos, waren erg gestressd: de wereld stond op z 'n kop en niemand wist wat ons te wachten stond. We moesten ons haasten voor de boot naar Paros. Pas in de ondergaande zon, tijdens de tocht daar naar toe, konden we het los laten. We volgden het nieuws natuurlijk uitgebreid, maar vanaf het jaar daarna kopen wij tijdens de vakantie geen kranten meer. Nadat de zon was ondergegaan in Oia werd er uitbundig geklapt. Het deed me toen heel goed: gelukkig is het meerendeel van de mensheid geen terrorist!

@Patrick, en dat is dus nog niet eens zo heel lang geleden. Je ziet het vaak dat huizen in min of meer bouwvallige staat worden opgekocht door buitenlanders: soms zelfs uit financiële noodzaak. De panden worden opgeknapt en dienen als zomerverblijven of als b&b. Soms valt dat inderdaad niet goed bij de plaatselijke bevolking.
Quote
#7
In Oia hebben mijn vrouw en ik bij onze “eilandhopping” verschillende keren en op verschillende plekken eenvoudige grotwoningen gehuurd. Altijd met terrassen met prachtig uitzicht op vulkaan, zee, cruiseschepen, vissersbootjes, zeilschepen, de ondergaande zon en natuurlijk de flanken van het pitoreske Oia zelf. Oia heeft mij dus ook geïnspireerd om mijn Griekse maquette te bouwen. De sfeer in het dorp (het grote autoloze deel van het dorp, ver van het strand, vissershaventje onder aan het ezelpad en enkel drukte rond de zonsondergang) was altijd geweldig. Dit waren onvergetelijke vakanties en we konden jaloers zijn op de mensen die er woonden. Dit klinkt misschien heel luxe, maar dit was allemaal nog in de tijd dat het dorp nog niet was ontdekt door het grote geld. Het is even geleden dat we er waren, maar we zijn van plan om er binnenkort toch weer eens te gaan kijken.
Uit verhalen van dorpsbewoners hebben wij ook altijd begrepen dat er in de winter geen droog brood te verdienen was en dat bijna iedereen zijn heil dan ook elders zocht. Dikwijls in Athene. Een handjevol mensen bleef overwinteren. Dat zullen er inmiddels wel meer zijn, maar het zal er in de winter nog steeds wel heel rustig zijn.
Veel (grot)woningen zijn gekocht door investeerders en vermogende buitenlanders en de luxe is flink toegenomen. Ik ben er ook wel van overtuigd dat dorpsbewoners hier zelf financieel niet altijd slechter van zijn geworden, maar dat hiermee de sfeer wel veranderd zal zijn, lijkt me onvermijdelijk.
De “big bang” zal er meer dan waarschijnlijk een keer komen, maar hopelijk blijft dit de mensen en het prachtige eiland nog een heel lange tijd bespaard. Ik hoop dus echt dat het nooit gebeurt, maar Ik troost me met het idee dat ik dan in ieder geval m’n maquette nog heb…….
Quote
#8
Tijdens het hoogseizoen werken op Santorini veel mensen van het vasteland of elders. Aangezien het eiland zijn inkomsten vooral haalt uit het toerisme, trekken deze mensen na de zomerperiode terug naar hun vaste stek.
Gezien het een vulkaaneiland betreft, is alles vrij dor en ik veronderstel dan ook dat de plaatselijke bevolking vooral afhankelijk is van de invoer van voeding zoals groenen, fruit...etc.
Santorini kan je volgens mij best bezoeken in het allerbegin of op het einde van het zomerseizoen. In de piekperiode wordt het eiland overstelpt met cruiseschepen waarbij massa's toeristen voor korte tijd worden gedropt. Deze willen dan ook zo snel mogelijk de voorgeschreven bezienswaardigheden zien waardoor een zekere drukte ontstaat op bepaalde plaatsen en dit soms een stressie situatie geeft.
Door zijn toeristisch karakter zijn de consumptieprijzen zeer hoog en moest ik toch soms even slikken als ik de rekening gepresenteerd kreeg.
Santorini is wel mooi om te zien, het is werkelijk zoals op de postkaarten en biedt inderdaad soms zeer romantische situaties.
Quote
#9
De problemen van Santorini:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)