Overlevingstips bougainvillea
#1
Zomer en we genieten volop. Kocht bij tuincentrum mijn derde bougainvillea. De afgelopen, minder strenge, winter overleefde mijn vorige exemplaar niet. Desondanks stond plant op vorstvrije plek binnen. Een plaats waar andere exemplaren het na strenge winter wel overleefden. Heb dus nu wederom een nieuwe. Als Griekenland fan kun je niet zonder. Kocht ooit olijf bij Blokker van nauwelijks 20cm hoog en deze is nu ruim 2meter en draagt vrucht. Mijn oleander van 50cm bij aanschaf nu Ruim
175cm en volop in bloei. Ik wil graag mijn bougainvillea jaren over houden maar lukt mij ondanks goede zorgen niet. Plant staat beschut op 3 hoog en haalde voorheen in winter binnen. Jullie tips?
Quote
#2
Hier 2 site's met een duidelijk uitleg over de verzorging en overhouden van de bougainville..
Misschien heb je hem in de winter een keer te veel water gegeven .

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
dank je wel Wilma,
eerste link doet het niet.
de tweede was heel nuttig.
dank philippos
Quote
#4
Sorry Wilma, voor mijn bemoeizucht, maar ik denk dat deze bedoeld werd.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Cor.
Quote
#5
@ Wilma,

dank je voor je reactie en de moeite die je hebt gedaan. Het ziet ernaar uit dat ik de plant inderdaad verkeerd water heb gegeven. De bougainvillea verloor inderdaad al het blad, naar ik nu lees is dit normaal. In het voorjaar echter ging de plant alsnog dood. Enfin: nieuwe poging, gelukkig zijn ze niet meer zo duur als vroeger.
Quote
#6
Bedank Cor
He wat raar dat ie het niet doet , die link is toch precies hetzelfde . Toen ik het gisteren even teste op de voorbeeldpagina deed hij het wel Huh

Erwin, je moet hem in de winter (als je hem binnen zet) ook niet te donker zetten .... dat vindt ie ook niet leuk ;)
Quote
#7
Ik heb de rare gewoonte om altijd stekjes mee te nemen uit Griekenland. Niet alleen omdat het stukken goedkoper is maar ook omdat het originele en natuurlijke planten zijn en dus geen kweekmutaties uit tuincentra. Daarnaast is het gewoon leuk als souvenir (weer eens iets anders dan een flesje ouzo of zo Big Grin ). Wij praten altijd over 'ik zag juist dat de vijg uit Kythira al blad vormt' of 'ik heb de bougainvillea uit Kala Nera naar het terrras verplaatst' (we hebben meerdere exemplaren uit dito bestemmingen meegenomen).

M'n grote trots is m'n vijgenboom uit Ixia-Rhodos; als een pielig stekje meegenomen en inmiddels uitgegroeid tot een enorm exemplaar die dit jaar -mede door het vroege en warme voorjaar- vól zit met vijgen..........

[Afbeelding: 6s42h1.jpg]

De bougainvillea moet in de winter beschermt worden tegen vorst. Bij voorkeur in een lichte ruimte niet kouder dan een graad of 7, bij voorbeeld een serre. Ik geef 'm slechts weinig water maar waak ervoor dat de grond niet té droog wordt. Dit schijnt dus goed te werken, de plant overleefde tot nu toe elke winter........
Quote
#8
Ook ik heb dezelfde ervaring met de Bougainvillea als Erwin. Of het een jong exemplaar of een wat ouder en grotere was, na iedere winter kwam hij niet meer tot leven. Ook eens deze tips proberen.
En Ger, hoe weet/zie je of de vijgen rijp zijn? Heb ook een vijgenboom en voor de eerste keer met vijgen eraan, maar weet helaas niet wat voor een soort.(ook zelf gestekt)
Quote
#9
(31 July 2014, 19:31)Andrebeek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En Ger, hoe weet/zie je of de vijgen rijp zijn? Heb ook een vijgenboom en voor de eerste keer met vijgen eraan, maar weet helaas niet wat voor een soort.(ook zelf gestekt)

Net zoals je dat in Griekenland ook doet: even erin knijpen om te voelen of ze al zacht beginnen te worden; eventueel eentje opensnijden om te checken. Bij mij zijn ze nog niet zover maar over een dik maandje zullen ze zeker te eten zijn :)
Quote
#10
@ Wilma

mijn bougainvillea staat in de winter bij een raam in een afgesloten trappenhuis waar temperatuur constant is. Door de bijzondere bouw van mijn appartementencomplexje wordt dit trappenhuis maar enkele keren per dag gebruikt. Op het balkon staat hij beschut want dat is alleen aan de voorkant open. In de zomer bungelen de takken van olijf en oleander over balustrade. In winter zet ik deze tegen de gevel van het huis zodat ze wat warmte vangen en uit de wind staan.

Mijn trots is dus de olijfboom. Doordat hij net te weinig zomer en zon krijgt groeien olijven niet tot normale grootte. Tijd om te rijpen is er ook niet. De Nederlandse zomer op mijn balkon is niet de Griekse. Maar toch: de boom hangt er vol mee en dan te bedenken dat het een miezerig plantje van de Blokker was!

@ Ger
Wat knap van je dat je de vijgenboom zo hebt kunnen opkweken. Vijgen met ijs is een van mujn favoriete desserts. Maar het moet toch een kunst zijn om meegebrachtte stekjes af te harden voor de Nederlandse winter.

Hopelijk overleeft met genoemde tips deze bougainvillea het wel. Ik ben niet zo van het weggooien. Maar met een balkon kun je helaas niet anders dan planten uit kijden verlossen. Er is geen ruimte voor ziekenboeg.

Nogmaals dank voor reacties
Quote
#11
Heb net mijn Bougainvillea die in de garage staat eens goed bekeken. Terwijl de andere vorstgevoelige planten er goed bijstaan, ziet de Bougainvillea er weer armzalig uit.
Ondanks de verzorgingstips die ik via Wilma verkregen heb.
Afwachten wat hij over een paar maanden gaat doen. Hoe staan de Bougainvilleas bij jullie er bij?
Quote
#12
Staan binnen (onverwarmde plek) maar zien er degelijk uit.

In oktober zag ik in Griekenland iemand die ze kortwiekte (tot zo'n 10 cm) alvorens zijn verblijf af te sluiten voor de winter.
Heb er al aan gedacht om dat ook te doen, maar durf het eigenlijk niet.
Zou het mogen/kunnen in ons klimaat?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Tja, ik word er weer niet vrolijk van. De Bougainvillea staat in een onverwarmd maar vorstvrij trappenhuis bij een raam. Dus bevriezen kan niet en licht genoeg. Zit geen blaadje meer aan. We wachten af. Zonde van de plant maar tegenwoordig heb je voor de prijs van een behoorlijk bos bloemen een nieuwe. Maar zoals gezegd: ik ben niet zo van het weggooien en ben er altijd weer trots op als de planten de winter hebben overleefd. Op het balkon van deze Griekenlandliefhebber mag de botanisch drie eenheid: olijf - oleander - bougainvillea gewoon niet ontbreken!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)