Peiling: Verbod voor vrouwen op berg Athos,wat vindt jij daarvan?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Is een eeuwenoude traditie die in stand gehouden moet worden
58.33%
14 58.33%
Is niet meer van deze tijd en zou verboden moeten worden
37.50%
9 37.50%
Andere mening, ik licht deze hieronder toe
4.17%
1 4.17%
Totaal aantal stemmen: 24 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

Toegangsverbod vrouwen Athos blijft
#1
Op een Duits forum kwam ik onderstaand bericht tegen:

Toegangsverbod voor vrouwen op de door monniken bewoonde berg Athos blijft van kracht, aldus de gouverneur van de autonome monniksrepubliek Aristos Kasmiroglou.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Wat vinden jullie daarvan? Kan zoiets nog wel anno 2014?
Ik persoonlijk heb er eerlijk gezegd zo m'n bedenkingen bij. Tradities, prima, maar om de helft van de wereldbevolking uit te sluiten smaakt bij mij toch behoorlijk naar discriminatie en is m.i. niet meer van deze tijd. Ben benieuwd hoe de mede-forumleden hierover denken Huh

Scroll even naar boven voor een kleine peiling m.b.t. dit onderwerp.
Quote
#2
Ja, een listig onderwerp.
Voor je het weet heb je die "uitgesloten helft van de wereldbevolking" op je nek.
Laat staan de overgrote meerderheid van Oriste.
Toch heb ik gekozen voor een andere mening.
Welke keus is er nou? Je verbiedt een groep om tegen iets te zijn en je verbiedt een andere groep om vóór iets te zijn.
Het is een kwestie van veranderende denkbeelden. Zo'n ontwikkeling gaat (zeer) traag. Naar mijn gevoel is het een kwestie van beschaving om iedereen gelijk te achten.
En dat gaat verder dan mannetje/vrouwtje.
Kortom, een andere mening omdat te vaak en te veel gegrepen wordt naar het machtsmiddel van verbod. Cor.
Quote
#3
Mooi betoog Cor, daar is zeker wat voor te zeggen.
Toch blijf ik er, als fel tegenstander van discriminatie in welke vorm dan ook, grote moeite mee hebben. Je zet er vijftig procent van de bevolking mee buitenspel. Als ik met m'n echtgenote in de buurt zou zijn zou ik principieel niet op excursie gaan naar Athos, alléén al om het feit dat zij -enkel en alléén omdat ze vrouw is- daar niet welkom is. Noem het naïef, noem het kortzichtig, noem het weinig begripvol voor de Griekse cultuur, het maakt me eerlijk gezegd niet uit.
Discriminatie -in wélke vorm dan ook- is in mijn optiek verwerpelijk, zeker in onze huidige tijd én bovendien ook nog eens in het land dat pretendeert de bakermat van de moderne beschaving te zijn.

Vandaar dat ik een peiling plaatste; wil toch eens weten hoe anderen met deze materie omgaan of dat ik het genuanceerder moet bekijken.........
Quote
#4
Dan is er in Nederland ook verrekte weinig beschaving, het heeft toch heel lang geduurd voor dat vrouwen in de SGP en CU aan de bak konden zei het met mate, er zijn ook nog altijd gemeentes waar geen vrouwelijke wethouders zijn, en dan wil ik nog niet hebben over allerlei bevolking groepen hun vrouwen als grof vuil beschouwen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ik ben het met Cor eens dat een verbod nu verbieden ook de oplossing niet is.
Wat dan wel de oplossing is zal eigenlijk ook vanuit de gemeenschap op Athos zelf moeten komen en zal dan inderdaad een langzaam veranderingsproces zijn.
Iets dergelijks is er ook wel op Lesbos waar wij altijd komen. In de centrale kerk van het Limonos klooster mogen officieel ook geen vrouwen komen. Volgens verhalen die de ronde doen is er ooit een vrouw geweest die dat wel probeerde en spontaan gingen vele olijfoliepotten stuk. Dit alles omdat de stichtier van de kerk en het klooster een vrouwen"hater"zou zijn.
Het leuke daarvan is dan weer dat deze man ook een klooster heeft gesticht voor vrouwen en deze vrouwen zorgden dan in het verleden weer voor de kleding en dergelijke van de mannen in het vrouwenklooster.
Dus wie weet komt er toch nog ooit verandering
Quote
#6
Onderstaand een stukje uit een column die ooit over Athos schreef:

Een bezoek aan Mount Athos:


Zoals gezegd is een bezoekje brengen aan Mount Athos verre van eenvoudig. Om te beginnen worden vrouwen niet toegelaten.Op het schiereiland zouden naar verluidt zelfs geen vrouwlijke (huis-) dieren voorkomen. Daarbij komt dat er slechts tien niet Grieks Orthodoxe mannen met een minimum leeftijd van achttien jaar, en honderd Orthodoxe pelgrims per dag worden toegelaten. Voordat men Mount Athos kan bezoeken, moet men eerst een vierdaags visum, het zogenaamde "Diamonitirion", aanvragen bij het consulaat van Mount Athos in Thessaloniki.

Je kunt Athos sowieso niet zomaar bezoeken.
Quote
#7
Vond trouwens nog een leuk filmpje, gemaakt door Jorgos van de Griekse Gids:

Quote
#8
ps:

bij ons in het zuiden wordt een vrouw ook geen prins carnaval. Is toch zeker ook discriminatie?
Quote
#9
(05 August 2014, 19:29)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ps:

bij ons in het zuiden wordt een vrouw ook geen prins carnaval. Is toch zeker ook discriminatie?

Even offtopic2 Erwin, de carnaval komt natuurlijk uit het echte zuiden van Nederland, Limburg dus Big Grin en een vrouw kan nooit een prins zijn, wel een prinses.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#10
@ Arthur:
off topic: alaaf vanuit de stad met grootste optocht van het zuiden. Als organisator van Het Griekse Feest een niet mis te verstane concurent.

On topic: het priesterambt is binnen de RK Kerk niet opengesteld voor vrouwen. Een vrouw kan geen lid worden van Ronde Tafels of dergelijke clubs. Engelse herensociteiten weren vrouwen. Athos is een onafhankelijke monikkenstaat. Jammer dames maar helaas. In een klooster voor zusters komt een man toch ook niet binnen.
Quote
#11
Jawel Erwin, in een vrouwenklooster komen mannen op bezoek. En ook al ben ik natuurlijk tegen elke vorm van discriminatie, ik vind het best als Athos blijft zoals het is. Ik heb geen moeite met dit curieuze monnikkenstaatje.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De komboloi. Waarom zie je daar nooit vrouwen mee? Bouboulina 11 6.965 06 December 2015, 03:51
Laatste bericht: Papournakis
  hij blijft leuk Arthur 2 2.123 02 October 2014, 23:53
Laatste bericht: Eugene

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)