nieuwerwetse, zomerse Tavli
#1
Op de website waar ik voor schrijf probeer ik ieder jaar de Griekenlandgangers over te halen om toch maar vooral "buy made in Greece" te kopen. Daartoe snuffel ook ik het internet af. Het mes snijdt immers aan twee kanten: de Griekse fabrikant verdient eraan, maar ook de winkelier. In mijn zoektocht stuitte ik op een moderne versie van het Tavli spel. Ik heb ook een site gevonden waarop deze te bestellen is. Onderstaand een stukje uit mijn column en de link naar de bestelsite. Ik weet echter niet hoe betrouwbaar deze is.

Greek White Label: “Backgammon a la Grecque”

Zelfs nadat ik de column over “nieuwerwetse” souvenirs online had gezet, kom ik nog steeds nieuwe vondsten tegen. Zo ontdekte ik op de website van Ekathimerini een bijzondere uitvoering van het welbekende spel Tavli. Ontwerpers Sandy Tsantaki en Eleni Koulouvatou bedachten een variant die gemakkelijk mee te nemen is naar bijvoorbeeld het strand. Het betreft een fris blauw wit gestreepte stoffen speelbord met aan de zijkant een ruimte, voorzien van een ritssluiting, waarin de dobbelstenen en de speelschijven kunnen worden opgeborgen. Het geheel heeft een frisse, zomerse uitstraling ,het wordt onder de naam “Backgammon a la Grecque” op de markt gebracht. Naast het makkelijk meenemen is een bijkomend voordeel dat de stenen voor anderen geen irriterend geklik op het speelbord kunnen geven. Ook uit dit ontwerp blijkt dat de Griekse cultuur en geschiedenis belangrijke inspiratiebronnen zijn: aloude ontwerpen in een nieuw jasje gestoken spreekt bovendien een nieuw publiek aan. Ik denk dat ik maar eens ga proberen het spel onder de knie te krijgen. Goedkoop is dit handgemaakte spel echter niet: Euro 65,00. Het is onder andere verkrijgbaar bij Het Museum voor Cycladische kunst in Athene, maar u kunt het via de onderstaande link ook online bestellen.

[Afbeelding: dom91s.jpg]


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&cresrc=3501&cnode=145&clang=0

Voor wie belangstelling heeft voor het gehele artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik denk toch dat Tavli met veel lawaai gepaard moet gaan. Je moet als het ware de opwinding van de spelers afleiden uit het gekletter van de (dobbel) stenen.
Quote
#3
ps: evenals de gympen: niet op voorraad...
Quote
#4
Zoals Chris schrijft, op een gammel tafeltje met koffie, wijn of raki erbij en allerlei grieken eromheen die het allemaal beter weten, heeerlijk.
En voor die prijs krijg je er de halve kafenion bij.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)