Met de auto naar Griekenland – prima te doen!
#41
dat ik heb ik niet gehoord en kan ook niet geloven griekenland heeft toll en daar betaalt iedereen buitenlandse auto of niet.
Quote
#42
(23 May 2016, 15:52)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat ik heb ik niet gehoord en kan ook niet geloven griekenland heeft toll en daar betaalt iedereen buitenlandse auto of niet.

Stond deze morgen in een artikel(tje) op to vima online of greekreporter.com

Jammer genoeg vind ik het nu niet terug.

metaxa schreef:wegentaks voor buitenlanders binnenkort ook in België? [Afbeelding: biggrin.gif]

Waarom niet? In Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Spanje en nog andere landen betaal je toch ook tol op de snelwegen? Misschien kan men dan met de opbrengst eens de snelwegen op een degelijke manier onder handen nemen, want dat is wel een ramp hier.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#43
(23 May 2016, 17:26)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waarom niet? In Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Spanje en nog andere landen betaal je toch ook tol op de snelwegen? Misschien kan men dan met de opbrengst eens de snelwegen op een degelijke manier onder handen nemen, want dat is wel een ramp hier.

Deze gedachte had ik een aantal jaren geleden al, iedereen die van de Griekse wegen gebruikt maakt een vignet zoals ook in Bulgarije of andere Europese landen. Nu omzeilen vele vrachtwagens nog de tolpoortjes en rijden de oude nationaal routes kapot. Vignet kopen aan de grens en ieder betaald zijn aandeel zonder dat je dure tolpoortjes moet bouwen en bemannen.

Ja en wat de Belgische wegen betreft het moet niet te goed worden anders kunnen die Hollanders geen grappen meer maken over de Belgische wegen Big Grin

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#44
Duitsland is teruggefloten door de EU om wegentax voor buitenlanders te heffen (eigenlijk voor iedereen maar Duitse belastingbetalers zouden het terugkrijgen). Verwacht dat dit ook voor België gaat gebeuren. Gewoon het Franse of Italiaanse systeem toepassen ....
Quote
#45
(25 May 2016, 18:03)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Duitsland is teruggefloten door de EU om wegentax voor buitenlanders te heffen (eigenlijk voor iedereen maar Duitse belastingbetalers zouden het terugkrijgen). Verwacht dat dit ook voor België gaat gebeuren. Gewoon het Franse of Italiaanse systeem toepassen ....

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België bijvoorbeeld geldt voor alle vrachtwagens (boven 3,5 Ton), dus ook de Belgische. En dat zijn ook belastingbetalers maar die krijgen dat niet terug zoals in Duitsland de bedoeling was. Deze kilometerheffing vervangt ook het Eurovignet voor het Belgische gedeelte.

Duitsland werd teruggefloten door de EU op basis van het gelijkheidsprincipe dat de EU hanteert. Analoog dus aan het feit dat inwoners van een land bijvoorbeeld geen verminderde toegangsprijzen betalen om cultureel erfgoed in eigen land te bezoeken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#46
Hoi Patrick, heb je misschien de link naar het Griekse artikel over die wegentaks?
Quote
#47
(25 May 2016, 19:45)Irini45 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Patrick, heb je misschien de link naar het Griekse artikel over die wegentaks?


Het stond maandagvoormiddag in een artikel op to vima online of greekreporter.com over de stemming in het parlement zondag van de 'Omnibus wet'. Maar jammer genoeg vind ik dat artikel niet meer terug. imsorry

Wat betreft die wegentaks: In het artikel(tje) werd melding gemaakt van een aantal maatregelen die vreemd in de oren klonken en men ergens verrast was dat dit er ook instond. Er werd wel geen melding gemaakt vanaf wanneer dit bijvoorbeeld in voege zou gaan.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#48
Dank je wel! Ik zal ns met wat lokalen checken, als ik meer details weet laat ik het weten.
Quote
#49
Voor de mensen die met de wagen/camper via de Balkan naar Griekenland reizen:

Vandaag geplaatst op een ander forum:

Be aware that the new toll gate called Presevo, near macedonian serbian border is opened from 12.12.2016. Another big toll gate is being built near Belgrade close to Ikea, and it will be ready for summer season 2017. TAG toll device is prepaid, when you upload the money, it is immidiately availible. You can buy it when entering the country, on Gazprom stations, at national drivers club post, etc...believe me, everyone who travels through those gates in july and august can kill himself, you wait about an hour if you dont have electronic toll device!
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#50
dat kan interessant zijn. ik zie een prijs bij de officiële site van rond de 20 euro,2000 dinars zo iets. de vraag is
heeft iemand hem gekocht, je zegt bij de Gazprom ik zie op de lijst ook de pompen van NIS. ik neem aan dat je dat al bij de eerst tol als je van de Kroatische kant in rij dat ook te koop moet zijn. maar hoe laad je hem op? ook bij de pomp?
het is meestal bij Belgrado als je in de ochtend spits bent dat te lang duurt. en aan de andere hand , de autoweg na Nis wordt steeds met stukken afgeleverd en zou vast meer tol komen. dat is wel jammer want de route door de dorpen was het mooiste van deze rit.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#51
By the way,ik wist niet dat Serbia een Ikea had. tot nu toe de Mac Donalds was een aangenaam punt om te stopen in Belgrado. die in de stad maar die aan de autoweg zijn heel goed. aardige mensen en de bekende koffie voor onderweg. Nu kunnen wij eventueel dus ook bij de Ikea eten. ik vraag mij af of de ikea family card van nederland ook daar gratis koffie biedt?
Quote
#52
(22 December 2016, 14:47)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat kan interessant zijn. ik zie een prijs bij de officiële site van rond de 20 euro,2000 dinars zo iets. de vraag is
heeft iemand hem gekocht, je zegt bij de Gazprom ik zie op de lijst ook de pompen van NIS. ik neem aan dat je dat al bij de eerst tol als je van de Kroatische kant in rij dat ook te koop moet zijn. maar hoe laad je hem op? ook bij de pomp?
het is meestal bij Belgrado als je in de ochtend spits bent dat te lang duurt. en aan de andere hand , de autoweg na Nis wordt steeds met stukken afgeleverd en zou vast meer tol komen. dat is wel jammer want de route door de dorpen was het mooiste van deze rit.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik heb geen idee Tzimis. Dit was op het andere forum geplaatst door iemand uit Servië.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#53
Voor vragen omtrent reizen over land naar Griekenland, kan ik ik camperforum.nl van harte aanbevelen.
Quote
#54
(22 December 2016, 14:47)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat kan interessant zijn. ik zie een prijs bij de officiële site van rond de 20 euro,2000 dinars zo iets. de vraag is
heeft iemand hem gekocht, je zegt bij de Gazprom ik zie op de lijst ook de pompen van NIS. ik neem aan dat je dat al bij de eerst tol als je van de Kroatische kant in rij dat ook te koop moet zijn. maar hoe laad je hem op? ook bij de pomp?
het is meestal bij Belgrado als je in de ochtend spits bent dat te lang duurt. en aan de andere hand , de autoweg na Nis wordt steeds met stukken afgeleverd en zou vast meer tol komen. dat is wel jammer want de route door de dorpen was het mooiste van deze rit.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#55
Ik heb het vorig jaar gedaan en is heel goed te doen. De eerste dag de meeste kilometers gemaakt, naar Oostenrijk, in de buurt van Graz overnacht. Heb daar een vriend wonen, dus scheelt enorm in de kosten. De volgende dag naar midden Servië, daar overnacht en de laatste dan naar Noord-Griekenland. Is veel goedkoper dan zo'n dure overtocht maken. Het voordeel is dat je ergens nog langer kunt blijven omdat het een mooie omgeving is. Wegen zijn prima, alleen Macedonië laat wat te wensen over.
Quote
#56
Opzich lijkt een overtocht prijzig maar reken eens uit wat je niet aan brandstof kwijt bent en minimaal één overnachting . Uiteraard is het duurder maar het is lekker relaxen op zo'n ferry en het scheelt je denk ik 2000 km door de Balkan rijden .
Quote
#57
(20 February 2019, 16:39)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Opzich lijkt een overtocht prijzig maar reken eens uit wat je niet aan brandstof kwijt bent en minimaal één overnachting . Uiteraard is het duurder maar het is lekker relaxen op zo'n ferry en het scheelt je denk ik 2000 km door de Balkan rijden .
Die Balkan route valt best mee.
Of je nou van van Horgos (Hongarije) naar Gevgelia rijd dat zijn 740 km,(als je Hongarije als Balkan telt wat het niet is kom je aan 1100 km) of van Sentilj (grens Oostenrijk/Slovenië naar Gevgelia 1080 km.
Ik persoonlijk vind de eerste route mooier rijden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#58
Ik denk ook dat het er aan ligt hoe het voor iedereen persoonlijk het beste uitkomt. Wij rijden deze route via Servie nu al bijna 10 jaar, en ook dit jaar nemen we onze standaard hotels onderweg in Oostenrijk en Nis. Vanaf de grens is het dan nog iets van 5 uur voor ons naar Volos. Ook ontdekken we ieder jaar weer wat nieuws.
Quote
#59
Inderdaad Kosta, met je eens!! Wij gaan al zo'n tien jaar met auto/ferry vanuit Venetie- Patras.
Niet zo veel kilometers en relaxen aan boord. Eerste jaren ook nog door naar Chios, laatste jaren door Peloponnesos en verder naar Kythira.

Heerlijk om te doen en we hebben de tijd.
Groet Ostria
Quote
#60
Ik neem altijd de boot vanuit Ancona.Venetie heeft voor mij vervelende vertrek en aankomsttijden.
Quote
#61
(09 March 2019, 13:59)ostria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad Kosta, met je eens!! Wij gaan al zo'n tien jaar met auto/ferry vanuit Venetie- Patras.
Niet zo veel kilometers en relaxen aan boord. Eerste jaren ook nog door naar Chios, laatste jaren door Peloponnesos en verder naar Kythira.

Heerlijk om te doen en we hebben de tijd.
Groet Ostria
Grappig, wij gingen daarna ook door naar Chios . Praat ik in ons geval al vanaf begin jaren tachtig maar wel leuk . Er zijn relatief maar weinig mensen die met de Ferry oversteken en dan ook nog eens doorgaan naar een eiland groet
Quote
#62
Bedankt Irini voor deze bijlage.  
Wij gaan dit jaar ook - na 30 jaar met het vliegtuig - eens met de auto naar Griekenland.  
Is er hier iemand die de veerboot neemt in Kavala richting Mitilini?
Ook alle (recente) tips zijn welkom betreffende de heen- en terugreis vanuit België.  
Hopelijk kan iemand ons wat aanbevelingen geven  Big Grin
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes
Quote
#63
(04 April 2019, 13:56)tineke123 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is er hier iemand die de veerboot neemt in Kavala richting Mitilini?

Wanneer gaan jullie?

Mijn planning is om 2de helft van september van Kavala naar Limnos te gaan en eind september terug.

Voor de zomerperiode staat op de site van Hellenic Seaways enkel een vaarschema voor de Express Pegasus vanuit Kavala. Maar die gaat niet naar Mytilini. Voor Kavala naar Mytilini zou tijdens de zomerperiode evenwel de Diagoras van Blue Star Ferries gebruikt gaan worden maar dat schema hebben ze blijkbaar nog niet op hun website (en ook niet op die van Blue Star Ferries) gezet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#64
voor zover is nog niks bekend voor september ,behalve deze op woensdag en zaterdag rond 21.30 richting Mytilini.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





maar kijk regelmatig of mailen met Hellenic seaways for info
Quote
#65
Beste Tineke123, de bijlage is nogal oud, wij gaan van de zomer ook weer met de auto, mocht je vragen hebben of informatie willen dan kun je me altijd via het forum een bericht sturen
Quote
#66
Ik heb deze gevonden Tzimis.

Donderdag 19 september: 16.00 Express Pegasus naar Limnos of 18.00 Diagoras naar Limnos en Mytilini
Vrijdag 27 september: 12.45 Diagoras van Limnos naar Kavala (vertrekt om 07.00 in Mytilini)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&dates=20190919,20190927
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Beste Patrick,
het is voor begin juli, kan je het risico nemen niet op voorhand te boeken of is dat niet slim?
Quote
#68
Je kan deze route absoluut niet vergelijken met bijvoorbeeld Piraeus > Cycladen (Paros, Naxos), veel minder druk, dus ik zou niet op voorhand boeken. Daarmee bedoel ik "nu niet boeken", maar eventueel de tickets ter plaatse kopen 1-2 dagen vooraf.

In Kavala is dat in de passagiers terminal waar de ferry's aanleggen bij Miliadis Marine Agency of bij Ferrytraveller. Beiden hebben een bureel in de terminal.
Als je op voorhand boekt bij Hellenic Seaways zal je bij één van hen sowieso je tickets moeten afhalen. Sinds het samenvoegen van Hellenic Seaways en Blue Star Ferries wordt je bij het boeken via de Hellenic Seaways website doorgestuurd naar de boekingpagina van Blue Star Ferries en die gebruiken blijkbaar geen e-tickets (zoals Hellenic Seaways wel had voorheen) maar krijg je een mail met een reserveringsnummer. Met die mail (en je identiteitskaart/paspoort) kan je dan de tickets afhalen ter plaatse.

Miliadis:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ferrytraveller:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dit zijn blijkbaar de voorziene afvaarten in juli:

Maandagmorgen 01.00 uur - Diagoras
Woensdagmorgen 07.45 uur - Nissos Mykonos
Donderdagnamiddag 17.00 uur - Diagoras
Zaterdagmorgen 08.00 uur - Diagoras

De Diagoras is al ouder en behoorlijk trager dan de Nissos Mykonos. De trip met de Diagoras duurt zo'n 10 uren, met de Nissos Mykonos 7h 15min.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#69
We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?
Quote
#70
(16 April 2019, 01:04)Mircou schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?
Je gaat het hele stuk met de auto dus geen ferry ?

Heen en terug ca. 5800 km. Bij 1 op 11 verbruik kost je dit ca. € 800,- benzine. Eten en drinken, twee of meerdere overnachtingen onderweg ? De tijd die het kost . Afschrijving van auto .

Voordeel : Je hebt 2 maanden een auto ter beschikking .
Quote
#71
(16 April 2019, 01:04)Mircou schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?

(16 April 2019, 11:54)Kosta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(16 April 2019, 01:04)Mircou schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?
Je gaat het hele stuk met de auto dus geen ferry ?

Heen en terug ca. 5800 km. Bij 1 op 11 verbruik kost je dit ca. € 800,- benzine. Eten en drinken, twee of meerdere overnachtingen onderweg ? De tijd die het kost . Afschrijving van auto .

Voordeel : Je hebt 2 maanden een auto ter beschikking .

Autosnelweg kosten ook niet vergeten! En reken maar op 4 x hotel (h&t)

Inderdaad Kosta, wel een groot voordeel en wegvallende kost dat je lokaal geen wagen meer moet huren. Kan voor 2 maanden ook wel eens behoorlijk oplopen.
Quote
#72
Of het gedoe bij de grens geeft? De honden moeten wellicht een gezondheidsverklaring hebben,een paspoort,een chip,
en inentingspapieren?Daar zal misschien wel naar gekeken worden.
Succes!
Quote
#73
Chip is overal in Europa nodig. In griekenland moet de hond ieder jaar worden ingeënt tegen hondsdolheid. Dit itt Nederland war een hondsdolheid vaccinatie wat langer geldig is. Overigens kun je beter je dierenarts raadplegen over dit soort zaken. Maar dat kost wellicht geld...
Quote
#74
Denk ook om een scalibor band voor de honden i.v.m. de zandvliegen die leishmaniose veroorzaken, lees je maar even goed in, probeer je honden ook voor en na zonsopgang binnen te houden aangezien de zandvliegen dan het actiefst zijn.
Quote
#75
Nu willen wij met de auto naar Lesbos vanuit Nederland. Wat is de beste plek om de Ferry te nemen en welke maatschappij?
Quote
#76
Bluestar Ferries heeft een dagelijkse verbinding Piraeus met Lesbos ,voor meer info
zie ;Lets ferry,s
Quote
#77
(16 April 2019, 01:04)Mircou schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?

 Hi Mircou
Wij gaan met 2 katten de laatste jaren en nog nooit heeft iemand een vraag gesteld bij de grensovergang. Wij gaan via de Gotthard naar Ancona en pakken daar de boot naar Igoumenitsa. Hij gaat echter ook door naar Patras. We gebruikten Minoan en boekten een petfriendly cabin. Nadeel bij Minoan is dat deze cabine allemaal binnenhutten zijn en wij de katten gezelschap wilden houden. Beetje daglicht willen. Met een hond kan je aan dek lopen.
Dit jaar nemen we Anek, omdat ze petfriendly hutten aan de buitenkant hebben. Dat is echt fors duurder. Minoan was vorig jaar 500 een retour en Anek nu 300 meer. We hebben bejaardenkorting.  
De laatste jaren doen we langer over de reis (het scheelt brandstof en stress) en doen twee overnachtingen in plaats van een. We vetrekken van huis als de auto is ingepakt. We tanken voor het laatst in Zwitserland en dan pas weer in Griekenland. Italie is erg duur. . Hotels (let op petfriendly rooms) rekenen een kleine toeslag voor de katten. Dat zal voor honden niet anders zijn.
Hotels heb je in alle prijsklassen. Wij zijn tussen de € 75 en € 100 euro, met ontbijt.
Tol in Italie kost je rond de €35,-  
Wat eten en drinken betreft onderweg: dat kun je zo duur maken als je wilt.  
Voor Athene zul je moeten doorvaren naar Patras. Dat is dus duurder dan wat wij doen naar Igou.

Samenvattend: ja het kost wel wat om met de auto te gaan, maar je hoeft geen auto voor twee maanden te huren in het hoogseizoen, je kunt meer meenemen dan wanneer je vliegt en voor de huisdieren is het weliswaar een rit, maar ze zijn bij je en stressen minder dan in een vliegbox.
Quote
#78
(05 May 2019, 22:22)A en A schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[quote='Mircou' pid='71120' dateline='1555369456']
We willen dit jaar voor het eerst naar Athene rijden met 2 hondjes. Geeft dat gedoe bij de grensovergang?
Nu hoor ik ook zeggen dat het met de auto reizen enorm kostbaar is. We rijden bij voorkeur zo snel mogelijk ivm de honden.
De hondjes moeten mee, we blijven 2 maanden. We rijden 1 op 11. Met honden vliegen is ook €1000 totaal.
We denken niet meer kwijt te zijn dan dat? Of zijn de kosten veel hoger?

Als tip kan ik u nog mee geven boeken in januari bij een ferry levert een behoorlijke vroegboek korting op. Reist u via Zwitserland tank dan vol in Duitsland, niet aan de autobahn maar bv in Weil am Rein of Lorach. Dit is niet echt omrijden want als je deze route volgt kom je eenvoudig weer op de autobahn in Zwitserland uit en vermijd je de drukke tunnelroute in Basel.
De reis met de boot naar Patras kost niet meer dan naar Igoumenitsa als alleen de verblijfkosten op de boot. Ik prefereer de reis via Igoumenitsa want sinds kort is er een prachtige nieuwe autoweg van Ioanina naar Patras.

Veel succes,

Dick
Quote
#79
Volgend een stukje AT-GR (Wenen - Evzoni), actuele kosten, wachttijden aan grenzen/mautstations:
Q U O T E  
Hi!
Wir sind gestern 25.5. die Autoput gefahren und möchten euch einen kurzen Erlebnisbericht geben.
Hi!

Nachfolgend ein aktueller Bericht

Gestartet sind wir um urz vor 04:00 Uhr in Wien. Bis zur ungarisch-serbischen Grenze benötigten wir ca. 4 Stunden. Wir hatten Glück bei der Ausreise aus Ungarn. Vor uns waren nur 5 Fahrzeuge. Dennoch benötigten wir für die Ausreise ca. 20 Minuten. Die Einreise nach Serbien verlief dagegen problemlos. Es dauerte nur 10 Minuten.
Das letzte und nun neu eröffnete Teilstück in Serbien ist sehr angenehm zu fahren. Wir vermissten jedoch Parkplätze. Es gab auf dem neuen Teilstück keinen einzigen Rastplatz.
Bei den Mautstationen war nichts los, sodass wir zügig weiter kamen. Bei jenen Mautstationen wo man nur eine Karte zieht wurden wir immer in die Kategorie 3 eingestuft (Kastenwagen). Aber keine Angst, bei den Zahlstationen wird man dann wieder auf die Kategorie 2 zurück gestuft. Und korrekt abgerechnet. Wir haben immer in EUR bezahlt und man bekommt auch EUR retour. (keine Annahme von Münzen unter 50c)

Mautkosten:
Bis Belgrad: 7,5 EUR
Bis Nis: 10,5 EUR
Bis Doljevae: 3 EUR
Bis Presevo: 1,5 EUR

Zwischen der serbischen Grenze und Novi Sad rumpelt es zeitweise.

Um 15:00 Uhr waren wir schon bei der Grenze zu Nord Mazedonien. Nach insgesamt 10 Minuten waren wir schon durch.
Die Mautkosten in Mazedonien waren gesamt 6,50 EUR aufgeteilt auf 3 Mautstationen. Tw rumpelige Strasse, dann wieder neuer Belag, nur noch wenige Brückenübergänge sind rumpelig.
Zwei Stunden später waren wir schon in Griechenland – Evzoni.

Bruttofahrzeit: 13 Stunden
Nettofahrfzeit: 11,25 Stunden

Alles in allem war es wirklich angenehm zu fahren mit sehr wenig Verkehr. Einzig durch Belgrad war viel los.
Interessant wird die Rückfahrt. Da rechnen wir mit erheblich längeren Grenzwartezeiten…wir werden berichten.

lG
Daandi
U N Q U O T E
Johannes
Quote
#80
Beste forumleden,

Begin augustus ben ik van plan met  auto en een dichte aanhanger naar volos af te reizen,wellicht dat iemand mee wil rijden of graag iets in een aanhanger vervoert wil hebben naar Griekenland..

Groetjes
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto kopen in Griekenland en naar NL rijden richard1313 3 1.111 28 July 2023, 11:41
Laatste bericht: Buurman
  Over land met e-auto naar GR JohannesGR 12 2.265 01 April 2022, 15:03
Laatste bericht: JohannesGR
  Met de auto naar Griekenland (deel 2) Irini45 20 5.320 06 August 2019, 13:58
Laatste bericht: elly veen
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 3.571 26 February 2017, 11:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 4.389 15 December 2015, 20:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 6.158 14 June 2015, 19:20
Laatste bericht: elly veen
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 32.423 15 May 2015, 13:22
Laatste bericht: Anoek
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 24.907 04 April 2013, 18:31
Laatste bericht: petraki

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)