Met de auto naar Griekenland – prima te doen!
dat ik heb ik niet gehoord en kan ook niet geloven griekenland heeft toll en daar betaalt iedereen buitenlandse auto of niet.
(23 May 2016, 14:52)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

dat ik heb ik niet gehoord en kan ook niet geloven griekenland heeft toll en daar betaalt iedereen buitenlandse auto of niet.

Stond deze morgen in een artikel(tje) op to vima online of greekreporter.com

Jammer genoeg vind ik het nu niet terug.

metaxa schreef:wegentaks voor buitenlanders binnenkort ook in België? [Afbeelding: biggrin.gif]

Waarom niet? In Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Spanje en nog andere landen betaal je toch ook tol op de snelwegen? Misschien kan men dan met de opbrengst eens de snelwegen op een degelijke manier onder handen nemen, want dat is wel een ramp hier.
(23 May 2016, 16:26)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.

Waarom niet? In Frankrijk, Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Spanje en nog andere landen betaal je toch ook tol op de snelwegen? Misschien kan men dan met de opbrengst eens de snelwegen op een degelijke manier onder handen nemen, want dat is wel een ramp hier.

Deze gedachte had ik een aantal jaren geleden al, iedereen die van de Griekse wegen gebruikt maakt een vignet zoals ook in Bulgarije of andere Europese landen. Nu omzeilen vele vrachtwagens nog de tolpoortjes en rijden de oude nationaal routes kapot. Vignet kopen aan de grens en ieder betaald zijn aandeel zonder dat je dure tolpoortjes moet bouwen en bemannen.

Ja en wat de Belgische wegen betreft het moet niet te goed worden anders kunnen die Hollanders geen grappen meer maken over de Belgische wegen Big Grin

Kalo Vradi,

Dick
Duitsland is teruggefloten door de EU om wegentax voor buitenlanders te heffen (eigenlijk voor iedereen maar Duitse belastingbetalers zouden het terugkrijgen). Verwacht dat dit ook voor België gaat gebeuren. Gewoon het Franse of Italiaanse systeem toepassen ....
(25 May 2016, 17:03)ElsR schreef:

Duitsland is teruggefloten door de EU om wegentax voor buitenlanders te heffen (eigenlijk voor iedereen maar Duitse belastingbetalers zouden het terugkrijgen). Verwacht dat dit ook voor België gaat gebeuren. Gewoon het Franse of Italiaanse systeem toepassen ....

De kilometerheffing voor vrachtwagens in België bijvoorbeeld geldt voor alle vrachtwagens (boven 3,5 Ton), dus ook de Belgische. En dat zijn ook belastingbetalers maar die krijgen dat niet terug zoals in Duitsland de bedoeling was. Deze kilometerheffing vervangt ook het Eurovignet voor het Belgische gedeelte.

Duitsland werd teruggefloten door de EU op basis van het gelijkheidsprincipe dat de EU hanteert. Analoog dus aan het feit dat inwoners van een land bijvoorbeeld geen verminderde toegangsprijzen betalen om cultureel erfgoed in eigen land te bezoeken.
Hoi Patrick, heb je misschien de link naar het Griekse artikel over die wegentaks?
(25 May 2016, 18:45)Irini45 schreef:

Hoi Patrick, heb je misschien de link naar het Griekse artikel over die wegentaks?

Het stond maandagvoormiddag in een artikel op to vima online of greekreporter.com over de stemming in het parlement zondag van de 'Omnibus wet'. Maar jammer genoeg vind ik dat artikel niet meer terug. imsorry

Wat betreft die wegentaks: In het artikel(tje) werd melding gemaakt van een aantal maatregelen die vreemd in de oren klonken en men ergens verrast was dat dit er ook instond. Er werd wel geen melding gemaakt vanaf wanneer dit bijvoorbeeld in voege zou gaan.
Dank je wel! Ik zal ns met wat lokalen checken, als ik meer details weet laat ik het weten.
Voor de mensen die met de wagen/camper via de Balkan naar Griekenland reizen:

Vandaag geplaatst op een ander forum:

Be aware that the new toll gate called Presevo, near macedonian serbian border is opened from 12.12.2016. Another big toll gate is being built near Belgrade close to Ikea, and it will be ready for summer season 2017. TAG toll device is prepaid, when you upload the money, it is immidiately availible. You can buy it when entering the country, on Gazprom stations, at national drivers club post, etc...believe me, everyone who travels through those gates in july and august can kill himself, you wait about an hour if you dont have electronic toll device!
dat kan interessant zijn. ik zie een prijs bij de officiële site van rond de 20 euro,2000 dinars zo iets. de vraag is
heeft iemand hem gekocht, je zegt bij de Gazprom ik zie op de lijst ook de pompen van NIS. ik neem aan dat je dat al bij de eerst tol als je van de Kroatische kant in rij dat ook te koop moet zijn. maar hoe laad je hem op? ook bij de pomp?
het is meestal bij Belgrado als je in de ochtend spits bent dat te lang duurt. en aan de andere hand , de autoweg na Nis wordt steeds met stukken afgeleverd en zou vast meer tol komen. dat is wel jammer want de route door de dorpen was het mooiste van deze rit.

By the way,ik wist niet dat Serbia een Ikea had. tot nu toe de Mac Donalds was een aangenaam punt om te stopen in Belgrado. die in de stad maar die aan de autoweg zijn heel goed. aardige mensen en de bekende koffie voor onderweg. Nu kunnen wij eventueel dus ook bij de Ikea eten. ik vraag mij af of de ikea family card van nederland ook daar gratis koffie biedt?
(22 December 2016, 13:47)Tzimis Bazoukas schreef:

dat kan interessant zijn. ik zie een prijs bij de officiële site van rond de 20 euro,2000 dinars zo iets. de vraag is
heeft iemand hem gekocht, je zegt bij de Gazprom ik zie op de lijst ook de pompen van NIS. ik neem aan dat je dat al bij de eerst tol als je van de Kroatische kant in rij dat ook te koop moet zijn. maar hoe laad je hem op? ook bij de pomp?
het is meestal bij Belgrado als je in de ochtend spits bent dat te lang duurt. en aan de andere hand , de autoweg na Nis wordt steeds met stukken afgeleverd en zou vast meer tol komen. dat is wel jammer want de route door de dorpen was het mooiste van deze rit.

Ik heb geen idee Tzimis. Dit was op het andere forum geplaatst door iemand uit Servië.
Voor vragen omtrent reizen over land naar Griekenland, kan ik ik camperforum.nl van harte aanbevelen.
(22 December 2016, 13:47)Tzimis Bazoukas schreef:

Ik heb het vorig jaar gedaan en is heel goed te doen. De eerste dag de meeste kilometers gemaakt, naar Oostenrijk, in de buurt van Graz overnacht. Heb daar een vriend wonen, dus scheelt enorm in de kosten. De volgende dag naar midden Servië, daar overnacht en de laatste dan naar Noord-Griekenland. Is veel goedkoper dan zo'n dure overtocht maken. Het voordeel is dat je ergens nog langer kunt blijven omdat het een mooie omgeving is. Wegen zijn prima, alleen Macedonië laat wat te wensen over.
Opzich lijkt een overtocht prijzig maar reken eens uit wat je niet aan brandstof kwijt bent en minimaal één overnachting . Uiteraard is het duurder maar het is lekker relaxen op zo'n ferry en het scheelt je denk ik 2000 km door de Balkan rijden .
(20 February 2019, 15:39)Kosta schreef:

Opzich lijkt een overtocht prijzig maar reken eens uit wat je niet aan brandstof kwijt bent en minimaal één overnachting . Uiteraard is het duurder maar het is lekker relaxen op zo'n ferry en het scheelt je denk ik 2000 km door de Balkan rijden .
Die Balkan route valt best mee.
Of je nou van van Horgos (Hongarije) naar Gevgelia rijd dat zijn 740 km,(als je Hongarije als Balkan telt wat het niet is kom je aan 1100 km) of van Sentilj (grens Oostenrijk/Slovenië naar Gevgelia 1080 km.
Ik persoonlijk vind de eerste route mooier rijden.
Arthur's signature Old truckers also die, but they are hard to crack. zonnetje .
Ik denk ook dat het er aan ligt hoe het voor iedereen persoonlijk het beste uitkomt. Wij rijden deze route via Servie nu al bijna 10 jaar, en ook dit jaar nemen we onze standaard hotels onderweg in Oostenrijk en Nis. Vanaf de grens is het dan nog iets van 5 uur voor ons naar Volos. Ook ontdekken we ieder jaar weer wat nieuws.
Inderdaad Kosta, met je eens!! Wij gaan al zo'n tien jaar met auto/ferry vanuit Venetie- Patras.
Niet zo veel kilometers en relaxen aan boord. Eerste jaren ook nog door naar Chios, laatste jaren door Peloponnesos en verder naar Kythira.

Heerlijk om te doen en we hebben de tijd.
Groet Ostria
Ik neem altijd de boot vanuit Ancona.Venetie heeft voor mij vervelende vertrek en aankomsttijden.
(09 March 2019, 12:59)ostria schreef:

Inderdaad Kosta, met je eens!! Wij gaan al zo'n tien jaar met auto/ferry vanuit Venetie- Patras.
Niet zo veel kilometers en relaxen aan boord. Eerste jaren ook nog door naar Chios, laatste jaren door Peloponnesos en verder naar Kythira.

Heerlijk om te doen en we hebben de tijd.
Groet Ostria
Grappig, wij gingen daarna ook door naar Chios . Praat ik in ons geval al vanaf begin jaren tachtig maar wel leuk . Er zijn relatief maar weinig mensen die met de Ferry oversteken en dan ook nog eens doorgaan naar een eiland groet

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Met de auto naar Lefkas. ien 5 1.784 26 February 2017, 10:17
Laatste bericht: ien
  Met de auto naar Griekenland. Is dat te doen? Bouboulina 4 2.548 15 December 2015, 19:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  van Kreta naar NL per auto Foollhouse 2 1.929 26 September 2015, 20:06
Laatste bericht: TreinopStad
  Van GR naar NL met de auto via de Balkan Lyonesse 6 3.944 14 June 2015, 18:20
Laatste bericht: elly veen
Tongue Met je eigen auto naar Griekenland. Gek? Ruud+Jenny 42 24.110 15 May 2015, 12:22
Laatste bericht: Anoek
  Met de trein naar Griekenland Barocky 10 6.202 17 March 2015, 23:15
Laatste bericht: Ries
  Met de auto naar Griekenland Barocky 30 18.213 04 April 2013, 17:31
Laatste bericht: petraki
  Met de auto over de Balkan petraki 15 8.490 21 November 2012, 12:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:

Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)

Jouw forum-permissies