In de spotlights september 2014: Thessaloniki
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand staat de tweede stad van Griekenland Thessaloniki 'In de spotlights'.

Als je het over steden in Griekenland hebt word er vrijwel direct aan de hoofdstad Athene gedacht. Ik hoor echter steeds weer heel positieve geluiden over de tweede stad Thessaloniki; een stad die absoluut een bezoek waard schijnt te zijn.

Wie is er al eens geweest en kan er meer over vertellen? Kloppen die positieve geluiden?Wat zijn de dingen die je er echt eens moet gaan zien? Is het geschikt voor een vakantie? Hoe is de omgeving rond te stad, het uitgangsleven en dergelijke?

Deze maand kunnen we de stad eens uitgebreid onder de loep nemen; Thessaloniki staat de gehele maand september 2014 'In de spotlights' bij Oríste!.


Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Ben al diverse malen in Thessaloniki geweest. Mooie stad, gezellig centrum en mooi oud gedeelte met prachtige vergezichten. Voor elk wat wils. Talloze trendy (koffie)bars, wijnbars, traditionele tavernes en moderne restaurants. Chique winkelstraten, kortom alles is er. Een bezoek meer dan waard.

Op korte afstand, als je niet in de stad wil blijven, rust en mooie stranden richting Perea, of nog iets verder weg, Chalkidiki. Fraaie wijnhuizen dichtbij, met als topper Gerovassiliou in Epanomi, 20 minuten vanaf de luchthaven, maar ook dichtbij zijn Stelios Kechris, beroemd vanwege zijn Kechribari retsina, volgens velen de lekkerste.

Op korte afstand ook de grotten van Petralona, met oude opgravingen en botten uit de prehistorie. De mooiste stranden van Griekenland, in mijn optiek, vindt je op een klein uurtje rijden op Sithonia.

Mvg
Martin
Quote
#3
Er is zoveel te vertellen over Thessaloniki en zeker op postzegel gebied.
Ik zal deze maand van Thessaloniki enkele keren Griekse postzegels plaatsen die te maken hebben met Thessaloniki.

Als bijlage meegestuurd een serie uit 1985 ter ere van de 2300ste verjaardag van de ontdekking van Thessaloniki.
Van linksboven tot rechtsonder een beschrijving van de zegels.

1 drachme King Cassander's coin
5 drachmes Saints Demetrius and Methodius
15 dracmes Galerius' arch
20 drachmes East walls
32 drachmes Upper city
50 drachmes Liberation of Thessaloniki 1912
95 drachmes Contemporay Thessaloniki
80 drachmes Occupation 1941-44 and National Resistance

Groet,
Eugene


p.s. gestempede Griekse eurozegels zijn van harte welkom, voor mijn verzameling!


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Wij zijn van plan er begin oktober een paar dagen door te brengen.
Quote
#5
Ik ben er 19 oktober.......met een groep wijnliefhebbers. Maken we een reis vanuit Thessaloniki. Beginnen we bij Gerovassiliou in Epanomi en overnachten we in Perea.

Vervolgens gaan we naar het noordwesten en bezoeken we Alpha Estate in Amyndeo, en Kir Yianni Boutari in Naoussa. Slapen doen we in het Ateron hotel in Amyndeo. (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




)

Mvg
Martin
Quote
#6
Wij verblijven in de winter/voorjaar een aantal dagen in Thessaloniki. Heeft iemand tips hoe we de stad het beste kunnen gaan bezichtigen en wat we zeker niet moeten missen? We hebben een hotel in de nabije omgeving van het vliegveld.
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#7
Ik ben nethet boek "Thessaloniki" stad der geesten ,vanMark Mazower aan het lezen. Erg mooi.
ISBN 978-90-467-0059-4
Quote
#8
Goede tip Marietta, ga hem meteen op mijn verlanglijstje zetten!
Zie nu zelfs dat hij bij bol.com in de aanbieding is.
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Thessaloniki is zeker een aanrader om te bezoeken.

Voor informatie en een sfeer impressie van Thessaloniki neem gerust eens een kijkje om mijn website

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#10
Twee keer voor 5 dagen in deze leuke, gezellige stad gelogeerd in een hotelletje in 't centrum. Het voordeel om in 't centrum te logeren is dat we op loopafstand van de bezienswaardigheden zaten en geen openbaar vervoer moesten nemen. 's Avonds eten in de Ladadika. Thessaloníki leeft wel dag en nacht dus als je een hotel neemt in 't centrum moet je wel zien dat je voor iets kiest waar je van een goeie nachtrust kunt genieten. Wij hebben daar in ieder geval goed geslapen. Daarom hebben we ook 2 keer hetzelfde hotel genomen. De bezienswaardigheden zijn teveel om hier op te noemen, vriendelijke en gastvrije mensen....wij gaan zeker nog terug.
Quote
#11
We hebben meerdere malen Thessaloníki bezocht en dat is inderdaad altijd bijzonder: een levendige (studenten)stad, beetje Parijs-achtig, vol oudheden uit de Romeinse en Byzantijnse tijd. Mooie doorkijkjes naar zee en de oude bovenstad.
[Afbeelding: 30wpgs5.jpg]
Het mooiste moment:
de Paasnacht meemaken in de Agia Sophia, en daarna al die mensen in lange rijen met brandende paaskaarsen naar huis zien gaan.
[Afbeelding: 30rsina.jpg]
een goed beeld van de geschiedenis van deze stad (nog geen eeuw geleden was Thessaloníki een doorgaans harmonieuze samenleving van Moslims, Grieken en Sefardische Joden) krijg je door het boek Het kleine Paradijs van Victoria Hyslop.
Quote
#12
Thessaloniki, thuis van de roemruchte basketclub ARIS. In de jaren 80 en begin jaren 90 Europese topclub met Nikos Galis en Panagiotis Giannakis die onder hun 2tjes menige andere Europese topclubs in het zand deden bijten. Ook in België en Nederland weten aanhangers van (toen) Sunair Oostende en Nashua Den Bosch nog wel wat het betekende tegen Aris te moeten spelen. Zo kreeg Oostende ooit eens 53 punten te slikken van Galis alleen.
Ik had ooit het geluk (?) om een Europese wedstrijd bij te wonen in de thuishaven van Aris, de beruchte 'Toumba' - een cilindervormige zaal waar zo'n 8.000 uiterst fanatieke thuissupporters zaten. ONVOORSTELBAAR !!! Massa gezangen van méér dan 1 uur voor begin van de wedstrijd, een walm van rook, de bezoekende ploeg die getrakteerd werd op een douche van bier en aanstekers, enz. Eigenlijk niet te verwonderen dat iedere ploeg toen maar 1 wens had bij de loting: Niet tegen Aris A.U.B.
Galis (die in Griekenland toendertijd een sterrenstatus had, met alle gevolgen (positief en negatief) erbij) en Giannakis (samen met Fassoulas, de latere burgemeester van Piraeus) waren ook de exponenten van de Europese titel van Griekenland in 1993. Dat exploot zorgde voor een ongeziene mensenmassa die vierden op Omonia en andere pleinen in Athene. Ik prijs me gelukkig dat ik die finale (en het bijhorende feest dat doorging tot 's morgens vroeg), via een Griekse vriend 'live' mocht meemaken in het Peace and Friendship stadion in Piraues. Een werkelijk ongelooflijke gebeurtenis.
Maar terug naar Thessaloniki: het tijdperk na Galis en Giannakis was kommer en kwel, mede door financiële beslommeringen. De contracten van beide sterspelers waren destijds zò hoog dat de ploeg in problemen kwam. Sindsdien is het nooit meer een topploeg geweest.
Maar de (mooie) herinneringen blijven wel voor altijd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Niemand meer iets leuks of interessants over Thessaloniki te melden :)
Quote
#14
Uiteraard. Je hebt Paok enne Paok enne ...
Toumba is natuurlijk 'ons' stadion, maar inderdaad heeft Aris een roemrucht verleden in het basketball, hoewel Paok ook nog twee Europese bekers in die tijd heeft veroverd, met o.a. Panagiotis Fassoulas in de gelederen. Ik wist niet dat hij de politiek ingegaan was, dus dank voor die info.

Leuk is ook de rondtour van een klein uur door de stad per citybus. Prijs 6 euro voor volwassenen en 3 voor kinderen incl. oortjes. Opstappen bij de Leuko Pirgo (witte toren) en na afloop lekker eten voor weinig bij Pirouni, waar je dus geen mes krijgt.

Verder natuurlijk musea.

En iets heel anders is de straat bij het gerechtsgebouw, waar in de avonduren de travestieten vrolijk rondlopen als de juristen naar huis zijn, hahaha.

Met Transavia voor 75 euro zit je bovendien zo in Thessaloniki, hoewel er geen vluchten zijn van november tot februari.

Verder zit je in de zomermaanden dicht bij de mooie stranden van Chalkidiki in de buurt.
Quote
#15
Wij komen al een jaar of 10 zo'n twee keer per jaar in thessaloniki. Altijd als we op familie bezoek zijn geweest plakken we er een dag of 5 thessaloniki aan vast. We slaen altijd in hotel Annesis (t.o het gerechtsgebouw)net buiten de drukke straten, heerlijk hotel, absolute aanrader. Thessaloniki is echt mijn stad, het is zo heerlijk om door de straten te lopen,langs de winkels alle bezienswaardigheden hebben we wel gezien. Maar als de pyrgos lefkos open is moeten we gewoon altijd even naar boven. Eten kan je overal goed. Lekkere gyros en bifteki bij Savikos.Het contrast is soms wel groot, de zwervers en bedelaars zitten op de stoep bij de dure winkels en warenhuizen. Als je van winkelen houd is het ook leuk om een keer naar mediterane cosmos te gaan, een groot overdekt winkelcentrum.
Een paar jaar geleden in januari verbleven we wederom een aantal dagen in thessaloniki en ik wordt s'ochtends wakker en vond het al wel vrij stil op straat normaal hoor je wel toeterende auto's maar deze keer was het stil. du kleed mij aan en ga een kijkje nemen op het balkon en gelijk,pats van benden 3 geweren op mijn neus gericht ik dacht what the hell is dit dan, het leek wel of het hele griekse leger voor het gerechtsgebouw stond. Ik ga mijn vriend wakker maken en we zetten de tv aan daar was live op tv te volgen wat wij in ook live zagen. Bleek dus dat er een aantal gasten voorgeleid werden die bommen hadden laten ontploffen in athene en thessaloniki. In donkere auto's werden ze afgeleverd, toen ze binnen waren zijn we naar buiten gegaan, niet heel makkelijk want we kwamen bijna het hotel niet uit. Om de paar meter stond er een klerenkast die vroeg waar we heen gingen. We zijn via hun naar het einde van de straat geloodst, grimmige sfeer, er waren ook demostranten enzo. Al met al toen we om 6 uur terug kwamen stonden ze er nog! Wat ik dan wel weer goed vindt is dat ze op de griekse tv met naam en toenaam genoemd worden,leeftijd ,school wat de ouders doen en zonder balkje voor de ogen.
Onveilig voel ik mij eingelijk nooit, zelfs s'nachts niet.Je moet natuurlijk altijd opletten maar ik loop liever s'nchts in thessaloniki dan in rotterdam. Voor mij geen leukere stad dan thessaloniki!!!!

even reactie op paok.... die travestieten heb ik nog nooi gezien.....Zou ze wel eens willen zien hahahaha
Quote
#16
Dit jaar is ook Thessaloniki hoofstad van de Europese Jeugd, met verschillende activiteiten, zie hiervoor
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar voor mij is dit nu weer de aanleiding om te melden dat hiervoor ook prachtige postzegels en ansichtkaarten zijn uitgegeven die te zijn bezichtigen op mijn facebooksite die hieronder bij mijn ondertekening staat.
Ook is de serie van 18 foto's net geplaatst op de groep
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Hier zijn al vast drie voorproefjes

[Afbeelding: 14l64gi.jpg]

[Afbeelding: 33ykead.jpg]

[Afbeelding: f3g6t0.jpg]
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Met facebook heb ik helemaal niets Eugene; daarom fijn dat je het hier plaatst :)
Mooi setje postzegels, het valt me sowieso op dat Griekenland best leuke postzegels uitbrengt
Quote
#18
Quote
#19
Afgelopen weekend een uitgebreid artikel in het Volkskrant Magazine over Thessaloniki en Halkidiki.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&__gda__=st=1413196199~exp=1413196209~acl=%2freizen%2frust-aan-zee-in-thessaloniki~a3765099%2f%3fakamaiType%3dFULL%26__gda__%3d*~hmac=3f3d3425406489f927186e52097ff8751a7a51dde7539a7682a524ea878d8b5d
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights september 2016: Karpathos Ger 20 12.412 11 September 2016, 22:00
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.084 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.110 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.900 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.532 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.070 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.579 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.044 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia
  In de spotlights mei 2014: Zagoria Ger 9 8.751 28 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Cynthia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)