Jagen
#1
Zoals waarschijnlijk bekend, is het jachtseizoen in Griekenland (Samos) van 15 sept. tot eind oktober. In het verleden was het dan zo dat er in het donker om 5 uur al terreinwagens voorbij denderden met meutes luid blaffende honden, die dan als ze losgelaten werden ook nog eens je erf onveilig kwamen maken. Ik vind dat jagen best mag maar zoals zo vaak weten de jagers dikwijls geen maat te houden. Hier op Samos is al diverse keren de hele populatie steenpatrijzen uitgeroeid omdat er veel en veel meer werd geschoten dan toegestaan. De beestjes worden dan vervolgens weer gefokt en losgelaten op het eiland.
Nu is er dit jaar een soort "wildpolitie" aan het patrouilleren en ik moet zeggen dat het lijkt te werken. Ik zie ook haast geen mannen in camouflagekleding die heel macho met het geweer om de schouder door de maquis struinen... Iemand soortgelijke ervaringen?
Quote
#2
Jaren gelden brachten wij onze vakantie door op Kythira. Zo tegen de morgen, rond een uur of 05.00 werden we wakker van wat lawaai voor de deur. We gluurden tussen de gordijnen door en zagen een tiental mannen in camouflagekleding in het donker voor ons appartement staan. We dachten even dat een oorlog was uitgebroken. Ik heb me laten vertellen dat de mannen jagen op kwartels. Ik vond het wel een beetje een bespottelijk gezicht: een tiental van die macho 's in dergelijke outfit in het donker op jacht naar zo 'n klein vogeltje.
Quote
#3
Het neerschieten van gekweekte en uitgezette patrijzen is één zaak , hier op Kreta zijn de Houtduiven zo goed als verdwenen. Die kan je niet vervangen door gekweekte dieren, de hole- of rotsduif heeft meer geluk, die nesten op plaatsen waar de jagers niet in de buurt kunnen komen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Verschrikkelijk, die 'jagers'. Ze schieten op alles wat beweegt, ook op vogels op doortocht naar Afrika, die hier op Kreta fourageren. Een vergunning is makkelijk te krijgen en daar gaan ze hoor, in hun camouflagepakken met hun half uitgehongerde honden. Ik erger me kapot aan dat willekeurige 'jagen' en zal blij zijn als het seizoen afgelopen is.
Quote
#5
Jagers gingen op Karpathos dagenlang het onherbergzame gebied in om een verdwaalde toerist te zoeken.
Quote
#6
Het is me inderdaad opgevallen Els dat we minder schoten horen als vroeger ben nu de hele maand September in Kokkari en heb pas 2x in de vroege ochtend schoten gehoord hopelijk blijft het hier bij!

Gr Siepke
Quote
#7
Bah, haantjesgedrag is het, meer niet.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)