Fodelianakis olijfolie                 
Uiteten op Kreta
#1
Dit jaar brachten wij onze vakantie door op Kreta. Eerst een aantal dagen in Chania, daarna in Mirtos. Soms vragen forumleden om goede restaurants. Smaken verschillen natuurlijk maar toch 2 aanraders:

Wij kennen het restaurant al jaren, Mijn partner las een Griekse detective waarin dit restaurant als beste van Kreta wordt genoemd: Zachos. Het ligt beslist uit de "loop" en dus niet aan de haven van Chania. Ik heb het visitekaartje, maar daar staat geen adres op. Wel een email adres: lostekilouzachros@hotmail.gr. Als je uit koopgoot Chania naar oude haven loopt, ga je niet links maar juist rechtsaf. Je passeert aantal trendy barretjes en vervolgens komt er een pleintje waaraan Zachos het enige restaurant is. Eten onder de bougainville! (stik jaloers op formaat) Kretenzische keuken zoals deze is bedoeld.

In Mirtos is een aangename verrassing Platanos. Niet aan de boulevard, maar juist in een dwarsstraatje gelegen. Leuke muziek: van Haris Alexiou tot jazz en soul. Gauw gedownload om vakantiestemming te verlengen en inmiddels grijsgedraaid/ Waarschijnlijk oud hippy adres: hebben er een vaste tafel. Internationale kaart, handig voor wie eens geen Griekse salade wil, al staat die wel op de kaart. Ook nu weer geen adres op visitekaartje, ook geen email adres.Je herkent restaurant aan houten parasol onder plataan. Mijn favoriet: gerecht Platana. Regelmatig live muziek: ik ga in Mirtos nergens anders meer, nazit bij Stella en Nikos op boulevard.

IJsje?: aan het einde van de boulevard van Mirtos ligt de ijssalon van Stella en Nikos. IJs van Dodoni maar zij schenken ook een heerlijke Raki met mezedes. Herkenbaar aan het fiets ijskarretje. Heerlijke verse jus overdag op hun gepachte stukje strand. Fijne mensen ook. Wat kan het leven toch mooi zijn...
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)