Peiling: Bij welke groep hoor jij?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Ik wil zoveel mogelijk van Griekenland zien en vier m'n vakantie(s) elk jaar op een andere plek.
29.03%
18 29.03%
Ik heb m'n vaste stek waar ik ook elk jaar m'n vakantie(s) doorbreng.
19.35%
12 19.35%
Beiden: Heb een vaste stek maar daarnaast bezoek ik ook nieuwe regios.
51.61%
32 51.61%
Totaal aantal stemmen: 62 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek?
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand: Vaste stek of Griekenland ontdekken? 'In de spotlights'.

Terwijl de één probeert zoveel mogelijk van Griekenland te zien en elke vakantie rondtrekt van oost naar west en van het hoge noorden naar het zuidelijkse puntje van het land zweert de ander bij zijn/haar favoriete stekje en is daar elke vakantie ook steevast te vinden.

Zelf wil ik zoveel mogelijk van het land zien en probeer ik elke vakantie een andere streek te gaan bezoeken. In principe kom ik zelden twee keer op dezelfde plek. Uitzonderingen heb ik gemaakt voor enkele plakken die zo bijzonder goed zijn bevallen dat we ze nog een (of meer keren) dunnetjes hebben 'overgedaan'.
Maar ik lees hier op Oríste! ook van mensen die elk jaar op dezelfde plek zitten en al bijna bij de inventaris van de accommodatie horen.

Bij welke groep hoor jij (en vooral waarom)?
Zie de peiling (even naar boven scrollen) en/of licht je keuze toe in onderstaande discussie.


Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Jaren hebben we geprobeerd om zoveel mogelijk verschillende regio's te gaan verkennen. Sommige tot 2-3 maal toe. Maar vorig jaar kwam daar zo'n beetje een einde aan en werden we echt wel aangetrokken door (en ook een beetje verliefd op) de Ionische eilanden Lefkada en Kefalonia. Op beide hebben we een super appartement gevonden met heel lieve 'locals'. De keuze voor 1 van beide eilanden was zo moeilijk dat we er nu voor gekozen hebben om op beide een tijd te verblijven. Naast een jaarlijks verblijf daar, kijken we uit om ook nog een 2 à 3 weken eens naar een andere regio te gaan. Het is dus een beetje van beide, een vast stekje en toch nog altijd iets nieuw gaan (be)zoeken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Moeilijk, wij hebben geen vaste stek, maar zijn wel meerdere malen naar dezelfde plaats/regio geweest. We zijn echter nog nooit meerdere malen naar dezelfde accommodatie geweest. Sommige eilanden hebben wij na één keer wel gezien (zoals dit jaar bv Lesbos), sommige gaan we zeker nog naar terug (ook van dit jaar, Evia), de westhoek van Kreta blijft onze favoriet, accommodatie echter altijd ergens anders. Zoveel geweest, nog zoveel te zien... Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Wij zijn 1x nog een maal naar een zelfde acco terug geweest ... en ook al was die acco O zo goed, dit zouden we niet zo snel meer doen .... Het gevoel van de vakantie- verassing is er vanaf ....
Wie weet denken we er over een paar jar heel anders over ;)
Quote
#5
Na jaren diverse plaatsen in Griekenland te hebben verkend, heb ik 2 jaar geleden mijn eigen stekkie gekocht op Lesvos.
Quote
#6
Toen ik vroeger als chauffeur het hele vaste land doorkruist heb wou ik ook wel eens wat van de eilanden zien, dus 2/3 keer per jaar op vakantie en na heel veel eilanden bleven er 3 over, Lesbos omdat ik daar de vriendelijkste Grieken vond, het kleine Kalymnos omdat daar de meeste scheepswerftjes zijn die nog de originele houten kaik bouwen en tenslotte voor de temperatuur Kreta, op een rustige stek 4 km buiten Agios Nikolaos waar ik nu van mijn pensioen geniet en waar ik zomer en winter met mijn kaik het water op kan.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Wij proberen zoveel mogelijk naar nieuwe plekken te gaan. Je ontkomt soms niet aan dubbele bezoeken. Soms doordat de (klein)kinderen mee gaan of iets van, wat nu. Soms ook, omdat er meer dan 30 jaar tussen zit. Recente dubbels zijn Thassos en Parga. Lesbos was een aangenaam weerzien, maar wel in een ander plaatsje. Volgend jaar? Kweetnie, denk ergens in Pilion.
Quote
#8
Er zijn nog zoveel plekken die we willen bezoeken. Ik acht de kans klein dat we nog tijd over hebben ;) 2x dezelfde bestemming te doen. Uitzondering.....Kythira!!!!
Quote
#9
We hebben altijd gezegd dat we nooit meerdere keren naar een plek teruggaan. Er zijn echter een paar plaatsen/eilanden die ons hart hebben gestolen. Dit jaar zijn we op Kythira geweest (voor de 2e keer, 1e keer 10 jaar geleden), Gialova (2e keer, 1e keer 4 jaar geleden) en Ithaka. Hier zijn we voor de derde keer geweest (2010, 2012 en 2014). Of we kiezen voor nieuwe bestemmingen hangt ook af van wat ons doel is van de vakantie. Dit jaar wilden we gewoon relaxen. Rondrijden op de eilanden, frape drinken op terrassen aan het water, uitgebreid lunchen, op het strand liggen en 's avonds nog eens dineren. Hebben we dit jaar veel nieuwe dingen gezien: nee. Hebben we genoten: jazeker!!!!! Gaan we terug naar de plaatsen waar we dit jaar zijn geweest. Zeker!!! Met name Kythira en Ithaka zijn geweldige eilanden om een week tot rust te komen.
Quote
#10
Wij hebben niet echt een "vaste stek",maar komen wel meer dan 1x op een bepaalde bestemming.Kreta hebben we 3x bezocht,west midden en noord,Corfu ook steeds ergens anders,Kefalonia 2x,Samos hetzelfde,maar we hebben ze nu wel gezien.Daarentegen willen we een uitzondering maken voor Kythira en de Pelops!En verder valt er nog heel wat te ontdekken!
Quote
#11
Wij hadden al diverse plekken in Griekenland bezocht (Pelops, Attica, Kreta) voor we op Samos kwamen en er direct verliefd op werden. Daar hebben we nu sinds 5 jaat ons 2e huis. Maar van daar uit maken we 2-3x per jaar een uitstap naar de nog onbekende plekken op de kaart (Magna Grecia, Klein- Azië, Delos, Patmos, Fourni, Ikaria, en nu Macedonië en een stukje Epirus. Volgend jaar staat een korte trip naar Santorini op het programma, misschien ook Kos en Rhodos).
Ik kan me echter ook goed voorstellen dat wanneer je het hele jaar hard werkt, je een paar weken wilt uitpuffen op je oude vertrouwde stekkie Smile
Quote
#12
Er zijn door ons al diverse Griekse bestemmingen bezocht, maar naar Kreta keren we steeds weer terug; wel hebben we daar steeds andere locaties gekozen.
Maar ik denk dat daar nu verandering in gaat komen, want we hebben de laatste keer een ideaal plekje gevonden, waar we ons hart helemaal aan hebben verpand.
Verder staan er toch ook nog andere eilanden op ons verlanglijstje, zoals bijvoorbeeld Kythira en Milos.
Quote
#13
Wij gaan al jaren naar dezelfde plek en horen daar inmiddels bij de inboedel.
Om ergens vast te gaan wonen zien wij niet zo zitten, vooral ook vanwege de kinderen en kleinkinderen.
Het leven in Griekenland is zo anders, vooral na de crisis. Het "oude" Griekenland vind je niet meer (komen er al zo'n 25 jaar).
Toch blijft het "ons vaderland"' !! En genieten iedere keer weer.
Quote
#14
Hmmm... Dat je het oude Griekenland niet meer vindt, durf ik te betwisten. Maar dat wordt echter een lang verhaal. Aan de andere kant is het ook wel goed dat Griekenland wat moderniseert ...
Wij wonen trouwens niet permanent in Gr want soms is NL ook best wel fijn
Quote
#15
Gaan al zo'n dertig jaar naar Griekenland en de eerste vijftien/ twintig jaar altijd naar verschillende plekken. Het land is zo verschillend en er is zo veel te zien. Wel een paar keer naar zelfde plek geweest, altijd met een onderbreking van enkele jaren.
Echter toen we in 2000 op Chios kwamen waren we verkocht, altijd naar de zelfde accommodatie, het blijft leuk. Hebben daarna nog wel andere plekken bezocht maar Chios elk jaar. De laatste jaren combineren we het met Kythira wat ook ons hard heeft gestolen.
Dit blijven we doen met wat veranderingen.

Ooit zie een wijs iemand tegen ons dat er een plek zou komen waar je steeds naar terug zou keren.
Toen der tijd dachten wij......... nee hoor elk jaar iets nieuws.

De man kreeg gelijk.......................Dodgy
Quote
#16
Wij hebben jaren verschillende bestemmingen gekozen. Skopelos zijn we 2 x geweest omdat we dat zo'n mooi eiland vonden, Samos ben ik 2 x geweest (1 x als vrijgezel en 1 x met partner ). Stoupa vonden we echt een hele leuke plaats. Daar zijn we 4 x achter elkaar geweest. Het leek erop alsof we onze vaste stek hadden gevonden, maar toch wilden we weer wat anders.
Nu naar Kefalonia geweest en hier gaan we zeker nog een keer terug. M.a.w. nog geen vaste stek maar wel meerdere keren naar dezelfde bestemming.
Quote
#17
Wij hebben geen vaste stek maar wel zekers voorkeuren waar we ook al meerder keren zijn geweest, bv de Pilion 3x geweest en beslist nog niet de laatste keer. Samos ook 3 x geweest heel mooi zal ook niet de laatste keer zijn. Griekse Riviëra ook 3x maar daar hebben we het gezien. Chalkidiki 2x geweest ook gezien. Kefalonia 2x geweest maar beslist nog niet de laatste keer heeft toch mijn hart gestolen. Binnenland Trikala/Grizano/Kalambaka ook 3x geweest zal niet de laatste keer zijn wonen vrienden. Kreta 3x geweest en denk dat we hier ook nog wel een keer belanden maar dan wel het zuiden. En de andere eilanden zijn we 1x geweest en denk dat we de eilanden die we nog willen bezoeken daar staan we voor open om die ook nog te verkennen en wie weet zit er weer wat tussen waar we zeker nog eens terug gaan.
Groetjesssss
Quote
#18
Wij gaan altijd op zeilvakantie dus nee geen vaste stek.
Maar inmiddels wel favoriete plaatsen waar we naar toe gaan.

Dit jaar zijn we voor de 5e keer naar Hydra gegaan.
Op kefalonia gaan we altijd naar Assos. Op Aegina naar Perdika.
Etc.

Voordeel van met de boot is toch wel dat je vrij snel weer weg kan en bent als je het ergens minder leuk vind. Een nieuw plekje opzoeken doen we dus ook altijd.
Quote
#19
Voor ons toch wel die vaste stek, maar dan wel een combinatie van! Ieder jaar (als we de kans krijgen) keren we terug naar Meganisi, Zagoria (Ano Pedina) en Lefkada. Heerlijk is dat! Een echt thuiskomen en meteen de rust van vakantie! Af en toe proberen we ook wel weer iets anders in Griekenland, maar toch......de vaste stek heeft ons hart gestolen! En ondanks dat we er al voor vele jaren komen, toch ontdekken wel weer nieuwe mooie plekjes of andere wandelingen! Maar ook plaatsen/dorpjes waar we al eerder kwamen, blijven bij ons geliefd en vervelen nooit....
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#20
Goeie morgen,

Ik ben wat je noemt Kretofiel,in het bijzonder West-Kreta,omdat ik meestal
alleen reis ben ik afhankelijk van Hostels,meestal in Rethimnon of Plakias.
Vroeger had je een hostel in Mirthios-niet te verwarren met Mirtos-met
uitzicht op Gavdos.Mei en oktober zijn de beste maanden om naar Kreta te gaan.
In de zomer is het 40gr. in de schaduw.Zat in de 80e jaren in de winter veel in
Paleochora,samen met al die dynamietvissers te herkennen aan de ontbrekende
lichaamsdelen.Heerlijk lekker vissen aan de haven of op de rotsen.
Ik kan hier boekdelen over schrijven.
Helaas kwakkel ik een beetje met mn gezondheid,ben 64.dus of ik
nog op Kreta kom weet ik niet.

Groeten uit een rustig Rotterdam.(Feyenoord-Groningen 4-0)

JVW
Quote
#21
(06 October 2014, 09:44)dashboot2005 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goeie morgen,

Ik ben wat je noemt Kretofiel,in het bijzonder West-Kreta,omdat ik meestal
alleen reis ben ik afhankelijk van Hostels,meestal in Rethimnon of Plakias.
Vroeger had je een hostel in Mirthios-niet te verwarren met Mirtos-met
uitzicht op Gavdos.Mei en oktober zijn de beste maanden om naar Kreta te gaan.
In de zomer is het 40gr. in de schaduw.Zat in de 80e jaren in de winter veel in
Paleochora,samen met al die dynamietvissers te herkennen aan de ontbrekende
lichaamsdelen.Heerlijk lekker vissen aan de haven of op de rotsen.
Ik kan hier boekdelen over schrijven.
Helaas kwakkel ik een beetje met mn gezondheid,ben 64.dus of ik
nog op Kreta kom weet ik niet.

Groeten uit een rustig Rotterdam.(Feyenoord-Groningen 4-0)

JVW

Gia sou Kretofiel,

Leuk om jouw verhaal te lezen over " ons " Kreta. De plekken die je noemt zijn voor ons erg bekend en geliefd.
We gaan tot nu toe elk jaar een paar weken naar Kreta en trekken dan met de auto rond.
Ik hoop voor je dat je gezondheid beter wordt, zodat je weer kunt genieten van al die mooie plekken daar.

Groetjes van Toula
Quote
#22
Geen idee eigenlijk. Als 1malig Griekenlandganger kan ik dat natuurlijk niet zeggen. :)
Onze eerste trip naar Rhodos is ons in ieder geval goed bevallen.
Grote kans dat we daar weer belanden. Echter....

De reden dat we daar terecht gekomen zijn was voornamelijk economisch.
Last minute geboekt ongeveer 4 weken voor vertrek.
Twee personen all inclusive in het hoogseizoen voor nog geen 1000 euro.
We vonden het een koopje!

Het is ons daar zo goed bevallen dat we er graag weer heen gaan. Prima hotel, goed weer enzv.
Echter het kan maar zo zijn dat volgend jaar ons ergens anders in Griekenland brengt als we weer een buitenkansje tegenkomen.

De planning is sowieso weer naar Griekenland te gaan.
Quote
#23
Na vele jaren, sinds 1970, vele plekken in Griekenland bezocht te hebben gaan we de laatste 8-9 jaar steeds terug naar dezelfde bestemmingen. Toch gebeurt er telkens weer iets onverwachts wat de vakantie mede goed maakt. Vroeger zagen we veel maar nu hebben we veel meer contact met de mensen die er wonen. Het worden steeds meer vrienden en je komt verder dan de veel gevoerde vakantiepraat. Enkelen spreken alleen Grieks en dat probeer ik ook zoveel mogelijk te doen al zijn heel vergaande gesprekken natuurlijk moeilijk. Met de een gaat het moeizaam en met de ander praat je uren zonder dat er echt een taalprobleem is. Er is veel veranderd in Griekenland en in de laatste 3 jaar meer dan in de 20 jaar ervoor. Toch vindt je nog steeds echt de Griekse sfeer, zoals we die van vroeger kennen, in kleine zaakjes (restaurantjes) en blijven de mensen ontzettend gastvrij en vriendelijk.
Ik ga echt nooit meer ergens anders naartoe of dan toch zeker niet buiten Griekenland.
Onderaan de homepage op mijn site staat een lijstje van de bezoeken.
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#24
We hebben verschillende Griekse eilanden bezocht; Karpathos, Limnos, Kefalonia, Zakynthos, Skiathos, Samos (3x). De laatste 3 jaar blijven we wat hangen in Parga. Buiten de Griekenlandreizen hebben we nog meer Europese en niet Europese landen bekeken. (Java- Bali -Sri lanca - Thailand - rondreis Egypte).
Elk land heeft zijn charme en ik heb mijzelf afgeleerd om het niet met elkaar te vergelijken.
We willen nog wel veel meer reizen, hebben veel van Europa bekeken, maar er is nog zoveel meer. We werken alle twee nog en dan ben je beperkt in je verlofdagen. Alle verlofdagen worden benut.
Toch kunnen we ook erg genieten van ons eigen land. Mijn man heeft verplicht bouwvakvakantie en dan blijven we in Nederland.
Op de vraag terug te komen; ons huis is onze vaste stek en daarom heen proberen we zoveel mogelijk te ontdekken. Ben er ook altijd dankbaar voor dat we het in gezondheid kunnen doen....
Ons doel is als we niet meer werken om langer van huis te gaan. Zou wel een eens paar maanden in Griekenland willen verblijven.
Het werkt verslavend, maar volgend jaar september gaan we voor de 4e keer naar Parga. Misschien in het voorjaar naar een voor ons onbekend stukje Griekenland. Ik blijf dit prikbord volgen voor ideeën.
Ik sprak een keer met iemand en die zei; ik heb zoveel gereisd, maar op een gegeven moment heb je je plekje ontdekt en daar blijf je hangen....Dat geloof ik graag.
kiss
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights oktober 2016: de leukste souvenirs Ger 32 16.934 10 November 2016, 21:16
Laatste bericht: Leo
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.079 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.110 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights november 2014: Scheepswrakken Ger 30 28.899 01 December 2014, 10:57
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.590 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.070 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.579 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.042 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia
  In de spotlights mei 2014: Zagoria Ger 9 8.750 28 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Cynthia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)