(04 May 2009, 13:47)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid
registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid
meld je dan aan.
Ook in Griekenland behoort het ouderwetse internetten via telefoontikken inmiddels tot het verleden. Wat is de meest gebruikte methode om in Griekenland te internetten?
Is er al een goede draadloze dekking?
Zijn er al hotspots te vinden?
Wat is de gemiddelde snelheid van ADSL?
UMTS/GPRS?
Wat is de beste / snelste / goedkoopste / betrouwbaarste manier van internetten in Griekenland?
Kortom, alle tips zijn hier meer dan welkom!
Ger
Op veel plaatsen geeft het WIFI HotSpots. Ook in veel toeristische plaatsen. Je kan dan een tijdelijk abonnement nemen.
Maar de mobiele telefoonaanbieders rollen momenteel (3G) UMTS/HSDPA uit. Denk aan de NL. reclame van Goedemoggel.
Bijvoorbeeld, de mobiele telefoonaanbieder Wind claimt een dekking van 99%. Dat geldt dan voor de "gewone" dekking. Dus GPRS. In de praktijk waar nog geen UMTS ontvangst is schakelt het systeem automatisch over op GPRS of EDGE. Zelf heb ik thuis EDGE ontvangst met een download van zo'n 200+ Kbps. Voldoende voor mij. Skype (met webcamera) Google earth en mijn e-mail bijvoorbeeld, functioneren prima. Erg handig, een mobiel internet abonnement, omdat we dus in geheel Griekenland internet hebben. (Laadapparaat in de auto en laptop mee.) Heb je UMTS/HSDPA ontvangst, dan is de download snelheid maximaal 3.6 Mbps en uplink 384 Kbps. Dit is al op veel plaatsen het geval. Natuurlijk Athene maar ook bv, Kalamata en Pilos. En zoals ik hier voor schreef, zoekt de software met dongle automatisch naar het snelste systeem.
We hebben het nu ruim een maand en het werkt naar volle tevredenheid.
De verwachting is dat het snel gaat met het uitrollen van UMTS omdat onder andere de Griekse jeugd massaal 3G telefoons aanschaft.
Verder is op zeer veel plaatsen via het vaste net (glasvezel) ADSL mogelijk. Er zijn veel aanbieders, bv. OTE en HOL. Onze ervaring hiermee is positief. Snel en stabiel.
Op dit moment is ADSL, of wat ze hier zeggen, DSL goedkoper dan mobiel internet, maar als je de vaste OTE aansluiting meerekend dan is het ongeveer gelijk. Wij bellen VOIP met Skype dus hebben we geen vaste aansluiting meer nodig.
Men biedt ook een router, met ingebouwd de SIM-kaart, aan, als je behoefte hebt aan een draadloos netwerk. Maar kunnen die nog niet leveren. Tenminste het is ons niet gelukt.
Zelf ga ik nu een gewone draadloze router gebruiken en de laptop met dongle, op internet delen, instellen. Eens kijken of dat gaat lukken.