Ervaringsdeskundigen gezocht!
#1
Ook in Griekenland behoort het ouderwetse internetten via telefoontikken inmiddels tot het verleden. Wat is de meest gebruikte methode om in Griekenland te internetten?

Is er al een goede draadloze dekking?
Zijn er al hotspots te vinden?
Wat is de gemiddelde snelheid van ADSL?
UMTS/GPRS?

Wat is de beste / snelste / goedkoopste / betrouwbaarste manier van internetten in Griekenland?

Kortom, alle tips zijn hier meer dan welkom!

Ger
Quote
#2
(04 May 2009, 13:47)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook in Griekenland behoort het ouderwetse internetten via telefoontikken inmiddels tot het verleden. Wat is de meest gebruikte methode om in Griekenland te internetten?

Is er al een goede draadloze dekking?
Zijn er al hotspots te vinden?
Wat is de gemiddelde snelheid van ADSL?
UMTS/GPRS?

Wat is de beste / snelste / goedkoopste / betrouwbaarste manier van internetten in Griekenland?

Kortom, alle tips zijn hier meer dan welkom!

Ger
Op veel plaatsen geeft het WIFI HotSpots. Ook in veel toeristische plaatsen. Je kan dan een tijdelijk abonnement nemen.

Maar de mobiele telefoonaanbieders rollen momenteel (3G) UMTS/HSDPA uit. Denk aan de NL. reclame van Goedemoggel. Big Grin
Bijvoorbeeld, de mobiele telefoonaanbieder Wind claimt een dekking van 99%. Dat geldt dan voor de "gewone" dekking. Dus GPRS. In de praktijk waar nog geen UMTS ontvangst is schakelt het systeem automatisch over op GPRS of EDGE. Zelf heb ik thuis EDGE ontvangst met een download van zo'n 200+ Kbps. Voldoende voor mij. Skype (met webcamera) Google earth en mijn e-mail bijvoorbeeld, functioneren prima. Erg handig, een mobiel internet abonnement, omdat we dus in geheel Griekenland internet hebben. (Laadapparaat in de auto en laptop mee.) Heb je UMTS/HSDPA ontvangst, dan is de download snelheid maximaal 3.6 Mbps en uplink 384 Kbps. Dit is al op veel plaatsen het geval. Natuurlijk Athene maar ook bv, Kalamata en Pilos. En zoals ik hier voor schreef, zoekt de software met dongle automatisch naar het snelste systeem.
We hebben het nu ruim een maand en het werkt naar volle tevredenheid.
De verwachting is dat het snel gaat met het uitrollen van UMTS omdat onder andere de Griekse jeugd massaal 3G telefoons aanschaft.

Verder is op zeer veel plaatsen via het vaste net (glasvezel) ADSL mogelijk. Er zijn veel aanbieders, bv. OTE en HOL. Onze ervaring hiermee is positief. Snel en stabiel.
Op dit moment is ADSL, of wat ze hier zeggen, DSL goedkoper dan mobiel internet, maar als je de vaste OTE aansluiting meerekend dan is het ongeveer gelijk. Wij bellen VOIP met Skype dus hebben we geen vaste aansluiting meer nodig.
Men biedt ook een router, met ingebouwd de SIM-kaart, aan, als je behoefte hebt aan een draadloos netwerk. Maar kunnen die nog niet leveren. Tenminste het is ons niet gelukt.
Zelf ga ik nu een gewone draadloze router gebruiken en de laptop met dongle, op internet delen, instellen. Eens kijken of dat gaat lukken.
Quote
#3
Wij wonen in een uithoek van Zakynthos en wachten daar al 6 jaar (!) op een telefoonaansluiting. Als we die al zouden krijgen, zou daarover nog steeds geen ADSL mogelijk zijn, alleen ISDN.

Gelukkig is er Vodafone. Met hun USB modem hebben we sinds kerst 3G. Downloadsnelheid ongeveer 3,4 Mbps, upload ongeveer 150 Kbps. Werkt prima! Het kost zo'n 35 euro per maand. Jammer alleen dat je daar 'maar' 5 GB voor krijgt. Daarna moet je bijbetalen en dat overkomt ons nog wel eens Blush

Onlangs hebben we de SIM kaartovergezet in een Option GlobeSurfer III router en een dLAN Highspeed Ethernet II Starter Kit van Devolo geïnstalleerd. Werkt probleemloos, we hebben nu dus ook internet door het hele huis.

Voor de liefhebber: bij de installatie van de GlobeSurfer III als APN (Access point name) 'internet" opgeven (zonder aanhalingstekens).
Quote
#4
Hoi Ger

Ik zag je oproepje op het Griekenlandprikbord.
Wij hebben een huisje op Lesbos en hebben drie jaar geleden voor de vriend waar wij het huisje van huren en op wiens erf ons huisje staat een router gekocht.
Hij heeft deze aangesloten en.............voila wij hebben nu dus altijd internet op onze laptop bij en in ons huisje en het is een zeer goede verbinding.
Onze vriend had al ADSL en dat wordt steeds beter vinden wij.
Het eerste jaar lag internet er wel eens uit maar de afgelopen perioden is dat echt niet meer gebeurd.
Op Lesbos in ons plaatsje (Petra) komen steeds meer wifi/hotspots en kan je op terrassen met je laptop plaatsnemen en onder het genot van een frappeetje je mail bekijken en ook steeds meer geven restaurants je de gelegenheid om gratis even je mail te bekijken als je er wat gebruikt.

Draadloos internet heeft dus op Lesbos (dan spreek ik over ons gebied)flink zijn intrede gedaan en de verbinding is perfect.

groetjes van Mariët
Quote
#5
Als toerist kun je het beste terecht bij een draadloos netwerk. Steeds meer hotels en appartementen bieden dit aan. Soms moet je daarvoor betalen, meestal niet. Ook kun je terecht in lounche cafe's die in toenemende mate in vrijwel alle toeristische plaatsen in GR "free wifi" aanbieden. Nadeel van deze lounch cafe's is dat het er erg onrustig kan zijn met luide muziek e.d.. Het idee van lekker 's ochtends met een frappeetje voor je neus en laptop op schoot, klinkt aantrekkelijk maar is het in de praktijk niet altijd.

Via provider Forthnet kun je internetten op hun hotspots. Je kunt hiervoor bij telecom winkeltjes een kaart met code kopen waarop je dan een bepaalde tijd kunt internetten. Het werkt uitstekend, nadeel is dat er maar heel weinig Forthnet hotspots te vinden zijn.

Meestal ben je overgeleverd aan internetten via GSM netwerk. De snelheid is meestal erg laag: 2G. Even surfen is er in redelijkheid niet bij. Soms gaat het redelijk vlot, maar vaak tergend langzaam. E-mail checken via mobiele telefoon gaat goed.
Je kunt je mobiel als modem gebruiken door deze op je laptop aan te sluiten. Je kunt dan internetten via je laptop. De kosten zijn afhankelijk van je mobiele telefoonabonnement. De providers in NL hebben een wirwar van tarieven voor internet in het buitenland. Voordat je naar Griekenland gaat, moet je heel goed uitzoeken hoeveel je per mb betaalt en of er sprake is van een starttarief. Maak je bijv. bij Vodafone contact met het internet zonder dat je een bijzonder internetabonnement hebt dan betaal je 75 ct basistarief, of (afhankelijk van je abonnement) steeds per 100 kb dat naar boven wordt afgerond. Stel je verbruikt in een korte sessie 10 kb, dan maakt Vodafone daar 100 kb van. Internetten met T-Mobile abonnemnet (evt. pre paid) in GR is relatief voordelig omdat zij geen starttarief hanteren en een maximum bedrag per dag hebben waar je niet over heen kunt gaan. Maar dat is nu. De tarieven veranderen constant en zijn dus afhankelijk van je abonnement/ pre paid en telecom aanbieder. Het is nog prijzig, maar het wordt steeds goedkoper. Nog maar een paar jaar geleden betaalde je meer dan 20 euro per mb en dat is nu zo'n 2 tot 5 euro per mb geworden. Het gaat dus de goede kant uit.
Quote
#6
Volgende week zondag (2 Augustus) vertrekken wij weer naar Rhodos , het hotel waar wij altijd verblijven is helaas peper duur met internet en dat is jammer , schuin tegnover ons is wel een hotspot waar je gratis kunt inloggen , maar heb eigenlijk geen zin om mijn laptop weer mee te zeulen Confused
Dus tja dan maar wat meer € er tegen aan gooien om zodoende toch af en toe de mail te lezen en de forums af te struinen .........
djdakman's signatuur
Quote
#7
Klinkt goed DJ, hoe lang ga je? Weer naar Ixia?
Ik weet het, het is idd wat gesleep met zo'n laptop maar aan de andere kant is het wel verrekte handig hoor....

Ger
Quote
#8
Weer ixia Ger , zelfde hotel Rodos-Palace we gaan 15 dgn is niet te kort , maar ook niet te lang anders gaan we onze viervoeters missen Sleepy
Ik kan een pc op mijn kamer laten zetten , maar weet niet of ik dat wel wil , dan ga ik een hoop tijd mee verklooien en dat is zonde , dus of toch de klapjap mee of gewoon af en toe een uurtje in het hotel ofzo ...
Zal blij zijn als ik al die bekenden weer zie op rhodos , ik ga twee weken later dan gepland , ik denk dat ze zich nu al lopen afvragen waar blijven ze , heb al een paar telefoontjes gehad daarover uit rhodos , leuk he als je gemist word .........
djdakman's signatuur
Quote
#9
Op het eiland Alonnisos heb je verschillende hotspots. Aan de haven in Patitiri kan je met je laptop op een terras zonder username/password het internet op. Ik meen dat het gefinancierd wordt met EEG subsidie.
Boven in het oude dorp heeft de eigenaar van het restaurant naast de supermarkt zijn wlan opgesteld voor iedereen die er gebruik van wil maken. Er zit geen beveiliging op.

Zelf heb ik een huisje dat op 800 meter afstand ligt van dat van vrienden die over draadloos ADSL beschikken. Ik heb vrij zicht over een dal op hun huis. De afstand is te groot om voldoende signaal te hebben met de ingebouwde draadloze kaart van mijn laptop. Ik heb toen een wlan usb stick (met een usb kabel verbonden met de laptop) in een satellietschoteltje gehangen uiteraard op de plek van de LNB en dat op hun huis gericht. Het draadloze modem staat bij hun opgesteld voor een venster. Dat leverde een uitstekend signaal op (3 a 4 van de 5 streepjes) en ik kan nu vanuit mijn plek prima internetten. Dit overigens met hun medeweten.

Ik denk dat dit over nog grotere afstanden ook prima werkt. Belangrijkste is dat er vrij zicht is tussen de twee antennes.

De kosten bedragen: een wlan usb stick met kabel ca 35 euro en een schoteltje van 30cm bij SatPC in Amsterdam voor 25 euro. En vrienden met een WLAN modem kosten niks.

Jamas van O Petros
Quote
#10
We zijn toevallig gisteren overgestapt van OTE naar Cyta. Dat is een hele verbetering. Voor de Nederlandse gebruiker klinkt het waarschijnlijk magertjes maar als je op Kreta woont is een verdubbeling van de snelheid heerlijk. Wij hebben nu 4MB en dat is een aanvaardbare snelheid om zonder al teveel problemen te kunnen werken. Wat mij verbaasde dat de overstap zonder problemen is verlopen en in drie uur was geregeld. En dat op Kreta. Cyta is een bedrijf afkomstig van Cyprus in samenwerking met Engeland. Je merkt dat het allemaal heel wat moderner is dan bij OTE dat nog steeds een ouderwets staatsbedrijf is met alle 'service' van dien.
Kortom: ik ben tevreden over hun service.
MVG,

Robert
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)