In de spotlights november 2014: Scheepswrakken
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand 'In de spotlights': Scheepswrakken in Griekenland

Je komt er vrijwel nooit omheen; op vrijwel elke bestemming kom je ze wel tegen: Afgedankte en achtergelaten scheepswrakken.
Het lijkt er soms wel op dat het opruimen van vergane schepen en boten de laagst mogelijk prioriteit in het land hebben.
Vaak liggen ze op schitterende of markante plekken en zijn gepromoveerd tot toeristische attracties. Ik denk het bekendste voorbeeld is wel het in 1980 vergane smokkelaarsschip 'Panagiotis' op het Navagio-strand op Zakynthos:

[Afbeelding: fef8gh.jpg]

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar ook het in oktober 2000 bij het eilandje Prasonisi  (nabij Diakofto) vergane schip "Nordland" is erg fotogeniek:

[Afbeelding: 11c86eo.jpg]

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.
Misschien is het leuk om deze "In de spotlights" te gebruiken voor foto's van gestrande of vergane schepen in Griekenland; en dan het liefst (indien voorhanden) met een stukje informatie erbij . Zoals hoe heet het schip, wat is er gebeurd -en wanneer- en waar ligt het schip?



Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
[Afbeelding: 2gtddw5.jpg]

Strandje Gialia op Alonissos
Quote
#3
Heeft hier al eens wat vanop het forum over geweest: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  Big Grin 

[Afbeelding: 206zh9g.jpg]

[Afbeelding: f9letx.jpg]
Quote
#4
overblijfsel Turkse vloot na de slag om Navarino 1827 
[Afbeelding: wa25xu.jpg]

Navarino Baai (Giolova) Peloponessos
Quote
#5
[Afbeelding: smy1iw.jpg]

Gialia, het wrak wat dichterbij op de foto.
Quote
#6
[Afbeelding: opvg4.jpg]

Gered wrak......?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#7
Photo 
"The Shipwreck" Karpathos bij het vliegveld. [Afbeelding: 88c834802ba4df7ae84af7600ae47dea-d31jzzo.jpg]
Quote
#8
[Afbeelding: aagj1v.jpg]

In Chania op Kreta
Quote
#9
Tijdens een rit langs de kust vanaf Stoupa zuidwaarts
[Afbeelding: 23lckyt.jpg]
Quote
#10
Van die boot in Chania op Kreta heb ik een aparte groep gemaakt op Flickr. Een aantal foto's heb ik zelf gemaakt en een aantal zijn door andere leden daar in die groep geplaatst. Ik probeer van een zelfde soort boot in Plaka op Kreta weer zo'n groep te maken. Hier staan die van Loyloy:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Tja, het is formeel nog niet echt een scheepswrak, maar het lijkt me sterk dat deze Captain Cook nog ver de zee op gaat. Hij staat trouwens nog te koop ook. Voor de liefhebber, hij ligt in de haven van Volos.
[Afbeelding: 2s6kozb.jpg]
Quote
#12
Wauw JJohn, mooie foto van het shipwreck op Karpathos!
Quote
#13
Het zou leuk zijn als er, behalve foto's, ook informatie over het genoemde wrak beschikbaar is. Ik ben altijd wel benieuwd hoe het schip daar ooit terecht is gekomen en wat daaraan vooraf is gegaan.
Daar zitten vaak mooie, interessante of tragische verhalen achter Wink  .

Ik wilde wat meer weten over dat wrak bij Karpathos (mooie foto trouwens jjohn) en vond verbazend veel links daarover en zelfs een facebook-pagina Huh

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Toen ik op één van de Google-links klikte bleek al gauw dat het allemaal ging over een Amerikaanse pop-band met als naam..........

"Shipwreck Karpathos"



Hoe ze aan de naam komen is me helaas niet duidelijk geworden Wink
Zo heeft ook dit schip uiteindelijk een verhaal Big Grin
Quote
#14
Ik heb ook even gegoogled of ik wat meer informatie kon vinden over het shipwreck Ger. Op de site van tripadvisor vond ik onder het kopje "things to do - scuba diving" het volgende:
 
Navagio (Shipwreck)

Area: South Karpathos
Depth: 13,5 m
Maximum Dive time: 40 min 
Visibility: 15 – 20 m
In the south of Karpathos, almost 55 years ago, an Italian cargo ship that transferred bananas and dried fruits sank into the area of Diakoftis, which is close to Kastellos. Today, the shipwreck is located in the SE of the airport.
Quote
#15
(02 November 2014, 17:36)Debs schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb ook even gegoogled of ik wat meer informatie kon vinden over het shipwreck Ger. Op de site van tripadvisor vond ik onder het kopje "things to do - scuba diving" het volgende:
 
Navagio (Shipwreck)

Area: South Karpathos
Depth: 13,5 m
Maximum Dive time: 40 min 
Visibility: 15 – 20 m
In the south of Karpathos, almost 55 years ago, an Italian cargo ship that transferred bananas and dried fruits sank into the area of Diakoftis, which is close to Kastellos. Today, the shipwreck is located in the SE of the airport.

Dat is een ander scheepswrak welke blijkbaar gebruikt wordt om naar te duiken.
Het scheepswrak van de foto wordt hier omschreven: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
O, deze had als locatie in de buurt van het vliegveld (net als in jouw omschrijving) daarom dacht ik dat dat hem wel zou zijn. Maar het is daar blijkbaar druk met wrakken. Heb ook even op jouw link gekeken Jjohn en vond de status van dit wrak wel grappig; dead....
Quote
#17
Misschien bedoelen ze wel hetzelfde wrak Debs. Alleen klopt hun informatie erbij niet. Navagio is toevallig ook de naam van het beroemde strand op Zakynthos waar dat welbekende scheepswrak ligt.
Quote
#18
Navagio is Italiaans voor schipbreuk.
Quote
#19
Quote
#20
Mooi! duimpie
Quote
#21
Het is wel offtopic2 maar die stalen en tupperware boten interesseren me weinig, wat me aan het hart gaat is een houten kaik met liefde en vakmanschap met de hand gebouwd die ergens ligt weg te kwijnen in het water of aan land, dat was ook mijn reden om in ieder geval eentje te redden van de tand des tijds, deze dus.
Hij/zij was zo.


[Afbeelding: qst5hd.jpg]

En nu is hij/zij zo
[Afbeelding: 2z3njpw.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
Arthur, we hebben  op Lesbos in Skala Kalloni een tijd lang gekeken bij deze man , hoe hij  vol liefde bezig was om een Kaik weer helemaal op te knappen ... We hebben toen  nog even aan je gedacht  ;) Gerard vond het prachtig... ooit heeft hij zelf  ook een zeilboot helemaal opgeknapt !

[Afbeelding: 2ponqjb.jpg][Afbeelding: 2r2ano6.jpg][Afbeelding: w723q8.jpg][[Afbeelding: 3585hxl.jpg]
Quote
#23
(06 November 2014, 01:01)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, we hebben  op Lesbos in Skala Kalloni een tijd lang gekeken bij deze man , hoe hij  vol liefde bezig was om een Kaik weer helemaal op te knappen ... We hebben toen  nog even aan je gedacht  ;) Gerard vond het prachtig... ooit heeft hij zelf  ook een zeilboot helemaal opgeknapt !

[Afbeelding: 2ponqjb.jpg][Afbeelding: 2r2ano6.jpg][Afbeelding: w723q8.jpg][[Afbeelding: 3585hxl.jpg]
Toevallig weet ik waar dat is, toen wij in mei 2008 daar waren stond deze boot bij hem onder de overkapping te koop.

[Afbeelding: 2qur7k0.jpg]

[Afbeelding: m8jyn6.jpg]


[Afbeelding: 2nu4n78.jpg]

Toevallig is het eigenlijk niet, op alle eilanden en het vaste land waar ik ben geweest ken ik bijna alle ambachtelijke scheepswerfjes.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#24
(05 November 2014, 18:49)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is wel offtopic2 maar die stalen en tupperware boten interesseren me weinig, wat me aan het hart gaat is een houten kaik met liefde en vakmanschap met de hand gebouwd die ergens ligt weg te kwijnen in het water of aan land, dat was ook mijn reden om in ieder geval eentje te redden van de tand des tijds, deze dus.
Hij/zij was zo.


[Afbeelding: qst5hd.jpg]

En nu is hij/zij zo
[Afbeelding: 2z3njpw.jpg]

Wow , wat een verhaal Arthur en wat is die boot weer mooi geworden !!!
Daar voel ik de passie en dit vindt ik gewoon fantastisch !!!
Mijn oprechte complimenten Arthur !!
Quote
#25
(06 November 2014, 01:01)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur, we hebben  op Lesbos in Skala Kalloni een tijd lang gekeken bij deze man , hoe hij  vol liefde bezig was om een Kaik weer helemaal op te knappen ... We hebben toen  nog even aan je gedacht  ;) Gerard vond het prachtig... ooit heeft hij zelf  ook een zeilboot helemaal opgeknapt !

[Afbeelding: 2ponqjb.jpg][Afbeelding: 2r2ano6.jpg][Afbeelding: w723q8.jpg][[Afbeelding: 3585hxl.jpg]

Wat is nu mooier als de combinatie van ambachtelijk werk en de liefde ervoor ?!
Moge deze kennis en combinatie nooit verloren gaan ...
Quote
#26
Scheepswrak tussen Naxos en Paros

 
Quote
#27
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Antikythera shipvreck

Quote
#29
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
@Wilma Volgens mij vaart de boot weer. (20 sept. 2014)
[Afbeelding: 2mwhv87.jpg]
Quote
#31
@Janos54 Volgens mij hetzelfde wrak. Blijft leuk om te kijken.

[Afbeelding: 35b9eua.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights november 2016: Samos Ger 6 6.177 02 November 2016, 17:04
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.084 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights december 2014: Iconen en hun betekenis Ger 23 18.118 13 January 2015, 02:37
Laatste bericht: Wilma
  In de spotlights oktober 2014: Ontdekken of vaste stek? Ger 23 16.532 20 October 2014, 09:41
Laatste bericht: Goedas
  In de spotlights september 2014: Thessaloniki Ger 18 15.591 13 October 2014, 12:34
Laatste bericht: Rolf
  In de spotlights augustus 2014: Zakynthos Ger 34 23.070 30 September 2014, 15:18
Laatste bericht: lumix
  In de spotlights maart 2014: De Meteora kloosters Ger 35 30.579 06 August 2014, 19:51
Laatste bericht: Vito
  In de spotlights juli 2014: Tijdschriften over Griekenland Ger 24 19.045 22 July 2014, 22:01
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights juni 2014: Thassos Ger 6 6.808 21 June 2014, 13:53
Laatste bericht: Sophia
  In de spotlights mei 2014: Zagoria Ger 9 8.751 28 May 2014, 16:32
Laatste bericht: Cynthia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)