michelinster
#1
onlangs hadden we met vrienden een discussie over michelinsterren en dat er geen Griekse restaurants zijn met een ster en dat dat waarschijnlijk ook niet zal komen in de nabije toekomst.
verrassend is dat er nu in Duitsland een Grieks restaurant ins met een ster!!!!!, nu nog in Nederland toch? aan de wijnen zal het niet liggen nu er steeds meer betere wijnen zijn te krijgen.bravo
Quote
#2
Heb je een link?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Vrijdagavond had ik een topavond in restaurant Lithos in Eindhoven (voorheen: Papadopoulos). Van Yiorgos, Olga en hun kinderen en team een hartverwarmend welkom, supervriendelijke bediening, en gerechten die zeer smakelijk zijn en met liefde zijn klaargemaakt. Live muziek van Soerta Ferta en mijn favoriet: Christina Karafilakis. De hele avond lekker gegeten en gedanst: Olga doet er alles aan om die houterige Hollanders op de vloer te krijgen. Daar heb ik geen Michelin ster voor nodig. Kunnen nog geen drie Michelin sterren tegen op! Dit zijn avonden waarover je nog lang napraat en na geniet. Heb in diverse Michelin sterren restaurants gegeten maar behalve de rekening staat mij daar weinig van bij. Geef mij maar een avondje bij Yiorgos en Olga! Overigens: felicitaties aan betreffend restaurant. Ik hoop voor hen dat zij de klanten die dit mogelijk hebben gemaakt in gedachten houden en zich niet laten verleiden door "dure" Michelinklanten. (ps in een Michelinsterren restaurant vroeg een disgenoot om patatfrites en een frikandel omdat hij niets van de kaart lustte: dat werd bij fritestent gehaald en met stijl geserveerd! Smile

@ JohanV: ik heb een link: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
(09 November 2014, 17:16)johan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




onlangs hadden we met vrienden een discussie over michelinsterren en dat er geen Griekse restaurants zijn met een ster en dat dat waarschijnlijk ook niet zal komen in de nabije toekomst.
verrassend is dat er nu in Duitsland een Grieks restaurant ins met een ster!!!!!, nu nog in Nederland toch? aan de wijnen zal het niet liggen nu er steeds meer betere wijnen zijn te krijgen.bravo

Hoi Johan,

Ben zeer benieuwd hoe het restaurant heet en het adres.
Bedankt alvast,

Dick
Quote
#5
MALATHOUNIS
Gartenstraße 5 71394 Kernen-Stetten (D)

Kijk eens hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(09 November 2014, 17:31)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vrijdagavond had ik een topavond in restaurant Lithos in Eindhoven (voorheen: Papadopoulos). Van Yiorgos, Olga en hun kinderen en team een hartverwarmend welkom, supervriendelijke bediening, en gerechten die zeer smakelijk zijn en met liefde zijn klaargemaakt. Live muziek van Soerta Ferta en mijn favoriet: Christina Karafilakis. De hele avond lekker gegeten en gedanst: Olga doet er alles aan om die houterige Hollanders op de vloer te krijgen. Daar heb ik geen Michelin ster voor nodig. Kunnen nog geen drie Michelin sterren tegen op! Dit zijn avonden waarover je nog lang napraat en na geniet. Heb in diverse Michelin sterren restaurants gegeten maar behalve de rekening staat mij daar weinig van bij. Geef mij maar een avondje bij Yiorgos en Olga! Overigens: felicitaties aan betreffend restaurant. Ik hoop voor hen dat zij de klanten die dit mogelijk hebben gemaakt in gedachten houden en zich niet laten verleiden door "dure" Michelinklanten. (ps in een Michelinsterren restaurant vroeg een disgenoot om patatfrites en een frikandel omdat hij niets van de kaart lustte: dat werd bij fritestent gehaald en met stijl geserveerd! Smile

@ JohanV: ik heb een link: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







@Erwin, ziet er goed uit. Kom wel eens in Eindhoven bij Grieks restaurants samen met dochter en schoonzoon, maar deze kende ik niet.
Schappelijke prijzen zo te zien. Maar..... geen Metaxa??? Huh Tongue  (Of lees ik er overheen?).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Ik hoop het van harte Johan.  Maar er is nog een lange weg te gaan. 

Mvg
Martin
Quote
#8
Ik geloof direct dat een avondje bij Georgios en Olga heel gezellig is maar ik vind het jammer dat de andere kant zo makkelijk terzijde wordt geschoven.  Waarom zouden beide opties niet kunnen?  Je hebt in de meeste andere Internationale keukens toch ook de beide opties?  In de Aziatisch keuken kennen we de " all you can eat" formule maar ook de Michelin restaurants. En dit kom je ook tegen in de Spaanse,  Franse en Italiaanse keuken.  Waarom dan niet in de Griekse?  Voor elk wat wils, het één hoeft het ander niet uit te sluiten. 

Mvg
Martin
Quote
#9
@ Martin:


helemaal mee eens maar hoe vaak verandert een restaurant niet om aan het sterren status ten voldoen? Een sterren restaurant zou welkom zijn om kwaliteit van reguliere restaurants te verbeteren. Persoonlijk vind ik een avond beter geslaagd als ik een avond  heerlijk eet en dans dan dat ik de perfecte wat voor wat Griekse  schotel dan ook voorgeschoteld krijg. De Griekse keuken is eerlijk en  bovenal eenvoudig. Hoeft echter niet onder te doen voor de Italiaanse. Ook niet wat betreft wijnen. 
Quote
#10
Dat is een persoonlijke mening Erwin,  en dat is natuurlijk prima maar het zou voor het imago van Griekse horeca een enorme opsteker zijn als ze ook die (doel) groep bereiken. Nogmaals,  het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

Mvg
Martin
Quote
#11
Eens Martin, het zou goed voor het imago zijn wanneer een Griekse restaurants een ster bemachtigen. Dan kunnen ze eidelijk eens van het imago van de 'vlees eetschuren' afkomen. In NL ga ik dan ook vrijwel nooit naar een Grieks restaurant.

Persoonlijk ga ik voor de taverna's in kleine dorpjes waar moeders nog achter het formuis staat en lekkere basic Griekse gerechten kookt. En daarvan zijn er in GR genoeg, hier in NL te weinig.
Quote
#12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Veel kans dat de rekening van dit restaurant hoger is als het vliegticket naar Athene Smile  
Quote
#13
Dat zou best kunnen Metaxa maar er zijn nog altijd genoeg mensen die dat ervoor over hebben.  Prijs is betrekkelijk. Wat voor de één veel is,  is het voor de ander niet. 

Daarom, nogmaals,  waarom niet allebei?  Dan is er voor elk wat wils. 

Je hebt Pizzeria's en top Italiaanse restaurants.  Elk met hun eigen prijs niveau. Je hebt de Spaanse tapasbar, en je hebt Spaanse toppers zoals een Berasategui. Voor elk wat wils dus. Je kunt gaan eten bij Barend Beer en je vol proppen met spareribs en je kunt naar Johnnie Boer.  En alles wat er tussen zit.  Keuze genoeg dus. 

De Griekse keuken leent zich uitstekend voor een hoger niveau.  Kijk eens wat er in New York gebeurt!  Kijk eens wat Mavromatis heeft bereikt in Parijs!  Parijs?  Ja....Parijs!  Gerechten met spartelverse vis dagverse groenten en goede kwaliteit vlees.  Enr dan blijft Nederland i.h.a.  (te) ver achter. 


Mvg
Martin
Quote
#14
Een vriendin van me heeft van 2001 tot 2007 in Athene gewoond. Toen gingen we wel eens eten bij Vardis in het Pentelikon Hotel. Die had toentertijd een Michelin ster. Was inderdaad niet goedkoop, maar wel lekker. Griekse keuken met een Franse slag.
Een Griekse kennis was verbaasd dat we daar gingen eten, kwamen ook ministers en zo. Maar ja, wij zijn geen snobs. Als het goed genoeg is voor een minister, is het ook goed genoeg voor ons. Big Grin

Cors
Quote
#15
(11 November 2014, 10:45)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eens Martin, het zou goed voor het imago zijn wanneer een Griekse restaurants een ster bemachtigen. Dan kunnen ze eidelijk eens van het imago van de 'vlees eetschuren' afkomen. In NL ga ik dan ook vrijwel nooit naar een Grieks restaurant.

Persoonlijk ga ik voor de taverna's in kleine dorpjes waar moeders nog achter het formuis staat en lekkere basic Griekse gerechten kookt. En daarvan zijn er in GR genoeg, hier in NL te weinig.

Xander, dat is jouw persoonlijke mening mag ik hopen. Gelukkig zijn er veel mensen in NL die er anders over denken en zijn er vele Griekse restaurants/taverna's die gewoon goede en eerlijke Griekse gerechten op de kaart hebben staan.Tenminste, in dit deel van NL wel.  (En ja, die Kretaschotel hoort er gewoon bij, de mensen bestellen het en vinden het lekker. De ondernemer die niet naar zijn gasten luistert, is niet lang een ondernemer). Cool  Door die "Kretaschotels" kunnen we wel ook gewoon bv een Exohiko eten in datzelfde restaurant! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Zo zie je maar Johan,  de één wil exochiko of een Kreta schotel,  de ander eten op Michelin ster niveau.  Prima toch?  Alleen dat laatste is in NL helaas nog niet mogelijk. 

Mvg
Martin
Quote
#17
@JohanV

Ja, geheel mijn eigen mening. Daar hoeft dus niemand het mee eens te zijn, en ik veroordeel niemand.

Overigens, die ene keer per jaar dat ik in NL wel bij een Grieks restaurant kom, neem ik graag een gyros schotel met een choriatiki en wat groene pepertjes er bij.
De andere keren dat ik in NL Grieks eet maak ik graag zelf een paar leuke receptjes klaar.
Quote
#18
Toch een (Griekse) Michelinster! !!

Vandaag is bekend geworden dat het Amsterdamse restaurant Sinne een Michelinster heeft gekregen.  Zij werken veel met onze wijnen,  en hoewel het geen Grieks restaurant is,  is de eigenaar en chef-kok Alexander Ioannou wel Grieks!

Een geweldige prestatie die, zo vertelde hij mij net,  volledig onverwacht kwam.


Mvg
Martin
Quote
#19
@ Martin,
Van harte! leuk en zeker gegund. In Amsterdam op de Weteringsschans zit van Vlaanderen. Die is zijn ster kwijt en ziet het als een opluchting "eindelijk weer echt koken"
Mogen ze jouw wijnen per fles of per glas verkopen?
Wim
Quote
#20
Tuurlijk mogen ze dat Wim, waarom zou dat niet mogen?

Mvg
Martin
Quote
#21
@ Martin, omdat ze bij Oud Sluis sommige wijnen niet per fles mochten verkopen, maar dat ging realiseer ik mij nu, om 3 sterren. (nooit geweest hoor)
Blijft super, dat je zo aan de weg timmert.
Quote
#22
Aha,  nou bij Sinne gaat iedere wijn per glas,  dus  Tongue

Mvg
Martin
Quote
#23
Proficiat Martin. een geweldige prestatie voor het restaurant, voor jou als wijn adviseur/importeur. Eindelijk reen duidelijk statement dat een goede wijn beslist uit Frankrijk moet komen. Geniet ervan!
Quote
#24
Leuk voor je Martin,

Jammer dat Sinne in 020 zit, anders was ik er zeker gaan eten. Voor nu, tot donderdag bij Irodion !
Quote
#25
Zeker (w) eten!

Mvg
Martin
Quote
#26
(17 November 2014, 18:57)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Proficiat Martin. een geweldige prestatie voor het restaurant, voor jou als wijn adviseur/importeur. Eindelijk reen duidelijk statement dat een goede wijn beslist uit Frankrijk moet komen. Geniet ervan
Wie zegt dat @Erwin, een goede wijn hoeft helemaal niet uit Frankrijk te komen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Een goede wijn kan overal vandaan komen. Bij voorkeur uit Griekenland ...

Mvg
Martin
Quote
#28
(18 November 2014, 18:21)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(17 November 2014, 18:57)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Proficiat Martin. een geweldige prestatie voor het restaurant, voor jou als wijn adviseur/importeur. Eindelijk reen duidelijk statement dat een goede wijn beslist uit Frankrijk moet komen. Geniet ervan
Wie zegt dat @Erwin, een goede wijn hoeft helemaal niet uit Frankrijk te komen.

Zal wel een verschrijving zijn Arthur. Ergens het woordje "niet" weggevallen? Huh  Of heb ik het nu mis? Confused
Maar, je hebt wel gelijk, kan overal vandaan komen, ik ga voor de wijn van onze oosterburen. Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#29
Helaas een beetje ver uit de buurt, dat restaurant in Duitsland. Niet net over de grens maar bij Stuttgart.
Quote
#30
Morgen een wijn-spijs avond bij Irodion in Capelle aan den IJssel met 10 heerlijke wijnen en 100 gasten. Dat wordt een hele klus.

Wordt vervolgd.

Mvg
Martin
Quote
#31
woepss woordje niet vergeten. Sorry. Signomi. Mea Culpa. De Grieke wijnen verdienen meer waardering. Zelfs de huiswijnen zijn niet meer van "chateau migraine" gehalte. Wat Martin met zijn Griekse wijnen probeert te bereiken verdient alle lof. En laat ons eerlijk zijn : bij goed voedsel hoort een goede wijn. Wat opmerkelijk is dat blijbaar Griekse wijnen bij exotische. lees buitenlandse, keukens en/of gerechten worden gekoppeld. De inzet van een motivator als Martin verdient alle lof!
Quote
#32
Dank Erwin. Ik ben op dit moment in gesprek met enkele BN-ers om te kijken of het financieel haalbaar is om Griekse Wijnen onder de aandacht van het grote publiek te krijgen. Het is te gek voor woorden dat, als je bedenkt dat Griekse wijnen in de breedte veel beter scoren dan Franse, Italiaanse of andere gevestigde orde, en ik verzin dit niet zelf, ze in de Nederlandse wijnhandel, supermarkten en horeca nauwelijks te vinden zijn, op wat traditionele retsina, imiglykos of Samos na dan. Het zegt helaas alles over de Nederlandse markt. In vergelijking met andere landen lopen wij wat dat betreft echt achter.

Mvg
Martin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)