chios
#1
Na Parga, Kos, Samos en Kreta krijgen we nu het idee om richting Chios te gaan... We boeken meestal een hotel met ontbijt aan zee, huren een auto en gaan daarmee langs dorpjes en stranden... Wie van jullie heeft er tips voor het eiland?? En is het de moeite waard voor 12 dagen?? Kun je er bijvb ook fietsen?? In Kos hebben we fietsen gehuurd en overal naar toe getoerd... Badlakens in de mandjes en kijken welke strandjes er leuk zijn.. Alle tips zijn welkom!!! Cool
Quote
#2
Chios is een absolute aanrader. Karfas is een gezellige badplaats (ook vlak bij het vliegveld). De dorpen in het zuiden (o.m. Pirgi en Mesta) zijn absolute aanraders. Ga zeker ook de westkust verkennen. Prachtige natuur en heel rustig. Wij hebben eerst een week in Karfas gezeten en hebben daarna een rondreis over het eiland gemaakt.

Naar mijn mening is Chios geen fietseiland. Veel te bergachtig.

Dit zijn zo een paar bespiegelingen uit de losse pols. Wil je meer weten dan moet je het even laten weten.
Quote
#3
Een tip heb ik zeker:

ik was er enige jaren geleden en een uniek product van Chios is Mastiek. Wij boekten een excursie met een kleinschalig bedrijfje. Geen touringcar vol, meer heerlijk ontspannen. Zij zijn erg betrokken met het welzijn van de inwoners van Chios. lees er alles over in:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik vond Chios tegenvallen. Kan ook met het jaargetijde te maken hebben, wij waren er de eerste week van oktober. Ik vond het minder groen dan ik had verwacht. Ik had een andere voorstelling van het eiland in ieder geval. Een week was imo meer dan genoeg.
Quote
#5
Chios is een prima eiland voor een auto / fietsvakantie. Karfas is een leuke plaats met verschillende accomodaties vlak aan zee. Je kunt er zowel fietsen als een auto huren. Met de fiets leuke tochten naar Kambos en de bekende windmolens. Allemaal prima om te fietsen en vlakbij de havens. Echt een aanrader
Quote
#6
[Afbeelding: 2mer593.jpg]chios zijn we 2 keer 2 weken geweest een heel mooi eiland ,en lekker eten
Quote
#7
Chios is geweldig. Wij zijn er twee maal geweest. Beide keren in Karfas. Niet, dat dat nou zo geweldig is, maar het is een goede basis om uitstapjes te maken. Het is soms ruig en soms heel groen. Met auto en scooter goed te doen, wij hebben ook fietsers gezien. Chios-stad is heerlijk druk. Een dag naar Turkije (Efese) een aanrader. Het is niet zo groen als Parga, maar het doet zeker niet onder voor de andere door jou genoemde eilanden.
Quote
#8
Wij vonden Chios wel aardig, maar niet zo heel bijzonder.Pluspunt voor chios is zeker dat het niet super
toeristisch is.Karfas is meest toeristische plaatsje van Chios, met 'n heel behoorlijk zandstrand en voldoende
mogelijkheden voor eten ,drinken, brommer en autohuur maar niet overdreven druk, gewoon 'n leuk
plaatsje. In het zuiden heb je 'n bijzonder strand, bestaande uit zwarte vulkanische kiezelstenen, mooi om te zien.
De westkust is mooi, met afgelegen kiezelstrandjes en baaitjes.Het noorden is ruig en kaal.
Ongeveer op het midden van het eiland is 'n aardig en mooi gelegen klooster waar ik de naam niet meer van weet.
Chiosstad is hectisch druk. Kun je beter niet met de auto naar toe gaan omdat je die praktisch nergens kunt parkeren.
Je kunt fietsen op Chios, maar dan heb je wel flinke dikke kuiten nodig. Er is ook nog in de bergen het verlaten
dorp Anavatos ,wat leuk is om te zien en waar je grappig genoeg wel 'n taverne hebt. Naar het zuiden toe heb
'n paar stokoude zogenaamde mastiekdorpen.

Rian. 
Quote
#9
Bedankt allemaal voor de info.. Het klinkt goed allemaal, eens kijken voor een leuke accommodatie ergens, ik krijg door al die verhalen al bijna zin om te gaan!!! Fijn hoor voor het meedenken.. ;)
Quote
#10
Hallo Riskje,
Ja..... ook ik wil graag iets vertellen over Chios. Het is inderdaad een geweldig mooi eiland, met veel verschillende gezichten.
Helemaal in het noorden groen met watervalletje, en een gedeelte ruig, het midden (Kambos) vlak met prachtige huizen, hier kun je het beste fietsen, dan het zuiden met de mastiek dorpen heel speciaal, en de westkust, geweldig. Let wel, heel het eiland is niet geschikt om te fietsen.
Karfas is een aardige uitval basis met mooi strand, als je echt van meer rust houd zijn er nog voldoende andere plekken. Wij persoonlijk vinden een klein vissersdorpje leuker, je bent dan meer tussen de bevolking. Over het algemeen is het een rustig eiland met geweldig lieve mensen.
Wij komen er nu 15 jaar en ontdekken nog steeds nieuwe plekjes, het verveelt nooit. Wel is het zo dat je het eiland mooi vind of niet., eenmaal verslaafd, kom je altijd terug.
Naast een fiets zou ik toch een aantal dagen een auto huren, het zijn best afstanden en het openbaar vervoer is niet geweldig. Tip.....ga vooral de dorpen in en rijd er niet alleen langs, je ziet er zoveel moois.
Het voorjaar is het groenst maar ook in de maand september is het er mooi. Er zijn legio mooie standjes waar je alleen vertoeft.
Je mag me altijd een P.B. sturen.

Groet Ostria
Quote
#11
Vorig jaar heb ik op Samos voor mezelf op aanraden van een Griekse vriendin gekocht:
Van het merk Greek Secrets, klein flesje bodylotion met Olive and Mastic extracten.
Deze Mastiek of Mastic komt toch ook uniek van  Chios?
Vraag me af waarom die bomen alleen op Chios groeien en niet elders in Griekenland?
Kan me nog herinneren dat er bij de laatste hevige brand op Chios veel van deze bomen verbrand zijn.
Hier weet vast iemand een antwoord op.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#12
@ Margaritha: voor het antwoord: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Erwin,dank je.
Wat een mooi,interessant  en duidelijk verhaal ,en dat van de haremdames en de Ottomanen .Ook mooi de  de filmpjes erbij.
Zeker ook voor de mensen die Chios gaan bezoeken om hier speciaal op te letten.
Nogmaals dank,groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#14
Graag gedaan. ivm met copyright moest je even uitwijken Magaritha, maar ik kan je Chios van harte aanbevelen, de excursie trouwens ook. Zij zijn zo verantwoordelijk bezig: en niet alleen voor henzelf: voor het hele eiland! Ik schreef eerder over hen in een ander context, nu staan ze zelf in spotlights. Ga met ze op pad! Gun jezelf die lunch in de mastiekgaard!
Quote
#15
Erwin,
Wat een leuke tip,ga het zeker overwegen.
In mei/juni ga ik 4 weken naar Samos en sept/okt weer 4 weken (de luxe van gepensioneerd te zijn).
Ga op Samos zeker informeren naar de mogelijkheid om een paar dagen vandaar naar Chios te gaan, ik denk met de boot ik zal het daar zeker naar mijn zin hebben gezien jouw info.
Griekse vrienden van mij hebben daar familie wonen,moet dus lukken.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#16
Heel eventjes off-topic: Margaritha, we moeten jouw pensionering nog vieren met de Samos-gangers
Leuk dat je nu alle tijd hebt om bijvoorbeeld een uitstap te maken naar Chios. Er bestaat mastiek-likeur die je wellicht in de betere supermarkt in Pythagorion kunt kopen!
En als je via Athene reist: op het vliegveld is ook een mastiek-shop waar ze van allerlei producten met mastiek verkopen - zeep, enz.
Quote
#17
Els natuurlijk gaan we dat doen die borrel komt er vast op Samos.
Moet er nog aan wennen 2 november was de heugelijke dag.
Ook niet meer naar het werk,maar alles draait daar zoals altijd gewoon door.
Ga zeker even kijken voor de mastiek-likeur in mei.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#18
Wij zijn 2x op Chios geweest en vonden het een geweldig eiland.
De diversiteit aan natuur, de Kambos met zijn citrusboomgaarden en smalle weggetjes, het doolhofstadje Mesta, Pirgi met zijn decoratieve gevels, prachtige kloosters zoals het Agios Minas met zijn adembenemend uitzicht, de grot van Olympi, de kleine kustplaatsjes.
Ik zou niet voor het toeristische Karfas maar juist voor een kleinere plaats zoals Kataraktis kiezen.
Quote
#19
Ik vond Kataraktis verschrikkelijk, het stikte er van de Hollanders. Overigens in Karfas ook. Vond Chios echt een Hollandse kolonie en dat viel ons ook zo tegen. Niet mijn cup of tea.
Quote
#20
Ja...... er zijn inderdaad Nederlanders op het eiland. Maar geen vervelende dronken Engelsen enz.
Er komen twee Nederlandse charters, verder wat Belgen en Denen. Het is beslist geen Nederlandse kolonie.
Over Katarraktis  kunnen we kort zijn, wij vinden het een leuk dorp. Zijn er al zo'n twintig keer geweest, horen bij de family.
Ook op ander plekken geweest hoor.... maar voor ons is dit het plekje.
Organiseren er samen met de eigenaar van complex elk jaar een leuke wandeling.
Quote
#21
Ik heb echt een andere beleving van Chios, het spijt me, Ostria. Ik heb alleen maar Hollanders gehoord en gezien daar, geen andere nationaliteiten. En dan vind ik het toch echt een Hollandse kolonie. Ik vind het persoonlijk echt vreselijk om in taverna's omringd te zijn door Hollanders. Maar ieder het zijne. Gelukkig maar, anders gingen we allemaal naar hetzelfde plekje Big Grin
Quote
#22
@Vito, als je Hollanders op vakantie vreselijk vindt, Tip: ga naar een van de vele eilanden in Griekenland die geen vliegveld hebben ,
je komt daar zelden een Hollander tegen Wink    
Quote
#23
Riskje,
Chios vonden wij zeker de moeite waard! In Mesta, kun je lekker ronddwalen door de steegjes. Ook in het noorden is het 'maanlandschap' wel heel speciaal. 
De wegen zijn super! Hadden een scooter gehuurd en de dorpjes zijn niet overvol met toeristen als je iets wilt gaan bezoeken/bekijken. In de buurt van Ag. Fotini is nog een mooi klooster, kortom wij hebben ons heel goed geamuseerd in Chios.
Veel plezier, groet Corrys
Quote
#24
Mijn man en ik hebben besloten dat we volgend jaar in september voor een week naar Chios gaan.
Een paar dagen later werd dit topic gestart.
Hebben gekeken op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en besloten dat we in de buurt van Mesta willen verblijven.
We willen dan ook graag de excursie met Masticulture gaan doen.
Zoals het nu lijkt willen we naar App Theoxenia in Agia Fotini.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#25
Agia Fotini is heel klein, maar na 2x Karvas zou ik liever daar zitten. (In Agia Fotini) Je moet er wel een auto/scooter hebben. Mooi grof kiezelstrand, dus geen zand in je oren 
's avonds. Een van de mooiste eilanden (persoonlijk natuurlijk)
veel plezier!
Wim
Quote
#26
Dank je, Wim.
Wij hebben ook een voorkeur voor kiezelstrand.
Een auto of scooter gaan we dan zeker huren.
Chios staat al erg lang op ons verlanglijstje.

Samos is momenteel erg favoriet bij ons.
Als het goed is gaan we daar in juli voor de 8ste keer naar toe.

We genieten nu van de voorpret om in 2015 en Samos en Chios te bezoeken.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#27
o ja samos is zeker ook heel mooi... door alle info die ik op mijn vraag heb gekregen zijn we er zeker van dat we naar Chios gaan.. Nu nog op zoek naar een hotelletje met ontbijt direct aan het strand, de voorpret kan gaan beginnen!!!
Quote
#28
[Afbeelding: 1tmuci.jpg]

[Afbeelding: 289bdp1.jpg]

Afgelopen zomer hebben wij dit gekocht in een supermarkt in Kokkari.
Er werd ons verteld dat als de Griekse kleinkinderen bij Opa en Oma komen zij dit als traktatie krijgen.
Een theelepel vol in een glaasje water en dan roeren.
Daarna lekker de lepel aflikken en het glaasje leegdrinken.
Het is ook verkrijgbaar in Vanille.

Mastieklikeur is erg lekker.
Wij bestellen af en toe een fles bij een Grieks restaurant bij ons in de buurt.

Afgelopen zomer in Kokkari zelfs een Mastiek cocktail gehad.
Erg lekker!!
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#29
Zoals het nu lijkt willen we naar App Theoxenia in Agia Fotini.

Sunweb:
Appartementen Theoxenia, perfect gelegen aan het kiezelstrand van Agia Fotini. De appartementen zijn netjes en verzorgd ingericht en hebben allemaal zeezicht.

Wij vinden Huize Yolanda ook wel mooi.

Ross Holidays:
Huize Yolánda ligt geografisch gezien in Kalismasiá maar is slechts 200 meter verwijderd van Agía Fotiní. Een voetpad leidt naar het strand en het haventje van deze badplaats. Halverwege de heuvel, midden tussen de olijfboomgaarden en mastiekbomen, is het genieten van het fraaie uitzicht vanaf de balkons van Huize Yolánda.
De afstand tot het strand en de tavernes van Agía Fotíni is slechts 200 meter lopen.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#30
Wij hebben ook gekozen voor app. Theoxenia. Ik hoop alleen dat de foto's die te zien zijn op de site ook de juiste zijn. Er zijn ook nog foto's te zien van een typisch Griekse inrichting met de bekende houten meubeltjes. Niks mis mee overigens. Maar de nieuwe lichtere meubels en het mooie interieur zijn toch wat meer van deze tijd.
Misschien zijn er forum-leden met ervaringen over Theoxenia.
Is er inderdaad een (regelmatige) busverbinding naar Chora en/of andere plaatsen, ook in juni?
Wat kost de taxi naar Chora?
Hoeveel restaurantjes zijn er en wat zijn de aanraders?
Waar is de dichtstbijzijnde pin-automaat?
Etc. alle info meer dan welkom.

Ta leme, Costas
Quote
#31
Wij hebben zojuist geboekt bij Ross Holidays, Huize Ostria in Katarraktis.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#32
Heel veel plezier, het is een prachtig en heel bijzonder eiland. Zit ook nog veel oud geld! Let maar eens op de auto's in de Kambos.
Quote
#33
Dank je wel, Wim.
Dat gaat vast lukken.
Hebben er iig nu al erg veel zin in.
We gaan zeker op de auto's letten.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#34
Hoi Harma,

Goede keus Harma, ligt mooi, aardige eigenaars, leuk vissersdorp.
Een auto is noodzakelijk of scooter maar dat is op veel plaatsen zo.
Wij komen er al voor de twintigste keer.
(ben de tel kwijt)
Wanneer gaan jullie? Wellicht komen we jullie tegen. Wij organiseren een wandeling samen met de eigenaar naar oud Katarraktis.
Elke week een keer.
Veel voorpret gewenst!!

Groet Ostria.
Quote
#35
Ostria is mijn horroraccommodatie, eens maar nooit weer. Zo zie je maar hoe smaken verschillen ;)
Quote
#36
recensies Zoover  Ostria  

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
Geweldig goede herinneringen aan Ostria.
Lieve familie en een mooie locatie.
Quote
#38
(04 December 2014, 16:48)ostria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Harma,

Goede keus Harma, ligt mooi, aardige eigenaars, leuk vissersdorp.
Een auto is noodzakelijk of scooter maar dat is op veel plaatsen zo.
Wij komen er al voor de twintigste keer.
(ben de tel kwijt)
Wanneer gaan jullie? Wellicht komen we jullie tegen. Wij organiseren een wandeling samen met de eigenaar naar oud Katarraktis.
Elke week een keer.
Veel voorpret gewenst!!

Groet Ostria.

Hallo Ostria,

Wat leuk om te lezen dat jullie hier al zo vaak zijn geweest en dat het zo goed bevalt.
Het lijkt ons ook erg mooi daar.
Wij gaan 24 sept voor 1 week. Wanneer zijn jullie er?

Die wandeling willen wij graag doen.
Op welke dag is de wandeling, hoeveel km is dit ongeveer en hoelang ben je onderweg?

Hebben nu al veel voorpret.
Net even op Zoover gekeken, ziet er allemaal zeer goed uit.

Groet, Harma
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#39
(04 December 2014, 17:51)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ostria is mijn horroraccommodatie, eens maar nooit weer.  Zo zie je maar hoe smaken verschillen ;)

Jammer Vito dat je geen fijne vakantie hebt gehad daar.
Zou je willen vertellen waardoor dit kwam?
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#40
(08 December 2014, 13:19)Harma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 December 2014, 16:48)ostria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoi Harma,

Goede keus Harma, ligt mooi, aardige eigenaars, leuk vissersdorp.
Een auto is noodzakelijk of scooter maar dat is op veel plaatsen zo.
Wij komen er al voor de twintigste keer.
(ben de tel kwijt)
Wanneer gaan jullie? Wellicht komen we jullie tegen. Wij organiseren een wandeling samen met de eigenaar naar oud Katarraktis.
Elke week een keer.
Veel voorpret gewenst!!

Groet Ostria.

Hallo Ostria,

Wat leuk om te lezen dat jullie hier al zo vaak zijn geweest en dat het zo goed bevalt.
Het lijkt ons ook erg mooi daar.
Wij gaan 24 sept voor 1 week. Wanneer zijn jullie er?

Die wandeling willen wij graag doen.
Op welke dag is de wandeling, hoeveel km is dit ongeveer en hoelang ben je onderweg?

Hebben nu al veel voorpret.
Net even op Zoover gekeken, ziet er allemaal zeer goed uit.

Groet, Harma
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)