Grieksegids nieuws     
reis geboekt 2015
#41
Moeilijke keus voor 2015: Andros of Karpathos  3 weken vanaf 20 mei??????? Wandelen graag, eten graag traditioneel grieks, geen toeristen-eten, hoeven geen winkeltjes in nabijheid. Wie heeft beide bestemmingen bezocht?
Quote
#42
Willen dit volgend jaar weer eiland hoppen we denken zelf aan Poros, Hydra en Spetses.
Quote
#43
Karpathos heeft zijn aantrekkelijke kanten, maar mijn voorkeur gaat uit naar Andros. Behalve in Batsi en een beetje in Gavrio is er nauwelijks buitenlands toerisme. Er zijn 35 al dan niet bewegwijzerde, soms ongekend mooie wandelingen door wisselende landschappen. Vanuit Chora, een geschikte plaats waar van alles is maar niet in overdadige mate, kun je met de bus een heleboel plaatsen bereiken. Er zijn dorpen die nog heel oorspronkelijk zijn.  
Quote
#44
Nog niets geboekt, wel druk aan het uitzoeken, het plan wat we op dit moment hebben (kan nog veranderen hoor), is om half juni met Ryanair vanaf Brussel naar Athene te vliegen, twee dagen een snufje Athene proeven om vervolgens af te zakken in de Peloponnesos en dan met de boot naar Kythira, vervolgens met de boot naar west Kreta waarna we vanaf Kreta weer met Ryanair naar Brussel vliegen.
Quote
#45
Aegean heeft mooie aanbiedingen voor vliegreizen vanaf bijvoorbeeld Schiphol naar de Griekse eilanden, bij boekingen gemaakt tot 6 december en vertrek vóór 30 juni. Misschien een tip voor mensen die nog niet hebben geboekt.
Quote
#46
(02 December 2014, 07:59)rhodosliefhebber schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aegean heeft mooie aanbiedingen voor vliegreizen naar de eilanden, bij boekingen gemaakt tot 6 december en vertrek vóór 30 juni. Misschien een tip voor mensen die nog niet hebben geboekt.

nog even geduld ?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#47
Met de Seaplane kom ik helaas niet van Schiphol naar Rhodos! Wink
Quote
#48
(02 December 2014, 09:25)rhodosliefhebber schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Met de Seaplane kom ik helaas niet van Schiphol naar Rhodos! Wink

er leiden vele wegen naar R....... Big Grin
Quote
#49
wij hebben de tickets ook al even in huis.
Gewone lijnvluchten dit keer naar Athene met Transavia en vandaar met Aegean naar Lesbos.
De charters beginnen komend jaar een week te laat om de Pasen op Lesbos te vieren, dan dus maar met een lijnvlucht.
Quote
#50
Vorige jaren boekten we in februari al voor september. En nu op 1 maart nog niets vastgelegd. Daar moest nodig verandering in komen. Dreigde er even een uitspatting naar het zuidwesten van Europa, is het gisteren toch Corfu geworden. Daar waren we nog nooit en Aghios Gordios lijkt ons een mooie bestemming voor een weekje zon in mei (ja Ger, je mooie foto's elders hier al gezien!).

En september? Daar denken we nog even over verder. Westelijke Peloponessos? Wie weet.
Quote
#51
Na 20 jaar maar weer eens naar Kreta. Agia Galini dit keer.
Quote
#52
Als je zon hebt is Agios Gordios idd best leuk, helaas is Corfu niet voor niets zo groen ;) en zijn wij daar letterlijk verregend in juni. Ik duim voor goed weer voor je.
Quote
#53
Ach, wij hebben ook wel eens in september bijna twee weken regen gehad op Chios. Ons toch prima vermaakt en daarna zoiets nooit meer meegemaakt. ☺
Quote
#54
Dit jaar voor de 3e keer naar Thassos. Nu niet naar Limenaria, maar naar Potos.
Met een brommer weer het eiland verkennen.
Er zijn ook nog baaitjes die we niet gedaan hebben, die komen dit keer aan de beurt!
Willem.
Quote
#55
@ Willem P, leuk naar Thassos. Veel plezier op een van de mooiste eilanden waar ik geweest ben. (ook het meest, 5x)
Voor september nog geen omlijnde plannen. Even de kat uit de boom kijken hoe het daar gaat met de euro. Anders wordt het Portugal.
Quote
#56
(07 March 2015, 13:00)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Willem P, leuk naar Thassos. Veel plezier op een van de mooiste eilanden waar ik geweest ben. (ook het meest, 5x)
Voor september nog geen omlijnde plannen. Even de kat uit de boom kijken hoe het daar gaat met de euro. Anders wordt het Portugal.

Dat snap ik nou niet.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#57
Lijkt mij geen woord Spaans bij. Wanneer Griekenland in september nog in de euro zit ga ik naar Griekenland, denk Thassos. Anders naar Portugal.
Quote
#58
(07 March 2015, 20:01)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt mij geen woord Spaans bij. Wanneer Griekenland in september nog in de euro zit ga ik naar Griekenland, denk Thassos. Anders naar Portugal.

Waarom zou je niet gaan als er geen Euro meer zou zijn??! Betaal je gewoon met de Drachme. Of met de Euro, want ondernemers zullen liever Euro's willen ontvangen (net als in Turkije)
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#59
(07 March 2015, 20:35)greece67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 March 2015, 20:01)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt mij geen woord Spaans bij. Wanneer Griekenland in september nog in de euro zit ga ik naar Griekenland, denk Thassos. Anders naar Portugal.

Waarom zou je niet gaan als er geen Euro meer zou zijn??! Betaal je gewoon met de Drachme. Of met de Euro, want ondernemers zullen liever Euro's willen ontvangen (net als in Turkije)

Dat bedoelde ik dus.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#60
Hi Greece67 en Patrick, gaat ook niet om de Euro, maar denk, dat er dan meer maarschappelijke onrust zal zijn vandaar. In juni eerst 3 weken naar Kreta, dus daar kijk ik erg naar uit. Denk, dat de Europese bank de boel wel bij elkaar houdt.
Quote
#61
(07 March 2015, 20:52)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hi Greece67 en Patrick, gaat ook niet om de Euro, maar denk, dat er dan meer maarschappelijke onrust zal zijn vandaar. In juni eerst 3 weken naar Kreta, dus daar kijk ik erg naar uit. Denk, dat de Europese bank de boel wel bij elkaar houdt.

Aaah, dit is iets duidelijker. Het leek alsof het enkel om de Euro wel of niet ging.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#62
Heerlijk die voorpret. Wij zijn echter van de "snelle beslissers"... Zo van : "Zullen we eens naar...?...Ja, laten we dat doen..." en 2 weken later zitten we er dan ook. Die korte-termijn-planning kan nu de kinderen uit huis zijn. Deze keer is het wel een beetje anders, Hotel Axilleion op Skyros speelt ons al een tijdje door 't hoofd.

[Afbeelding: k4duva.jpg]

Een stukje van Kees Klok,  dichter, vertaler van poezie en historicus, trekt ons min of meer over de streep:

"Een jaar of tien geleden hadden Stella en ik plannen om naar het eiland Skyros te gaan, maar er kwam iets tussen en daarna is het er niet meer van gekomen. Jammer, want wat zou Stella alleen al hebben genoten van de prachtige, beschilderde keramiek die ik zag in het Manos Faltaits Museum in Skyros-stad, de hoofdplaats die, zoals op vele eilanden, in de volksmond Chora wordt genoemd. In veel Griekse plaatsen heb je een museum(pje) waar de lokale geschiedenis en folklore centraal staat. Vaak een samengeraapte hoeveelheid antieke landbouwwerktuigen, klederdrachten en huishoudelijke voorwerpen uit grootmoeders tijd. Aardig om even binnen te wippen, maar veel steek je er niet van op. Dat is met dit museum heel anders. Ja, er is een collectie antiek gereedschap, er is een collectie oude huishoudelijke voorwerpen en de plaatselijke klederdracht is te zien, maar dat is niet het hart van het museum, dat een grote en kostbare collectie oude boeken en handschriften bezit (met een aantal exemplaren uit de zeventiende eeuw) deels gedrukt op de Griekse pers die zich in tijdens de Osmaanse periode in Venetië bevond, alsmede een reeks indrukwekkende beelden van Loukia, Nikolaos en Eleni Georgandi en tientallen schilderijen van de oprichter, Manos Faltaits, die nog steeds als kunstschilder actief is en wiens ruime atelier ook onderdeel van het museum is. Het is gevestigd in een deel van het herenhuis, de archondiko, van de familie Faltaits, die ergens in de verte gelieerd is aan de Grimaldi's van Monaco. Althans, zodoet het aanwezige familiewapen van de Grimaldi's vermoeden. In het museum bevindt zich ook het archief van de vader van de oprichter, de schrijver Konstantinos Faltaits, een van de initiatiefnemers voor het monument van de op Skyros begraven dichter Rupert Brooke. Dat monument staat vlakbij het hooggelegen museum en biedt een fantastisch uitzicht op de omgeving. Behalve de collecties tentoonstellen, organiseert het museum workshops en concerten, die gegeven worden in het openluchttheater in de tuinen bij het huis. Ik heb mij er aangenaam verloren tussen die schatten uit het verleden, maar ik vraag mij wel af hoe je er onderzoek zou kunnen doen, want bibliotheek noch handschriftencollectie zijn systematisch geordend.

De directe aanleiding om naar Skyros te gaan was het boek Een vreemde kijk op Griekenland van de Nederlandse Roos-Mavrikou-Zevenhuizen, die op het eiland woont. In haar boek geeft Roos, voormalig onderwijzeres te Rotterdam, een beeld van hoe hard de economische crisis de Grieken treft en schetst ze een ander, realistischer beeld van de situatie in Griekenland dan de vaak zeer bevooroordeelde berichtgeving die we tegenkomen in de Europese media. Dat is hard nodig. Onlangs nog heb ik een 'Facebookvriend' uit mijn bestand verwijderd die de boosaardige en totaal onzinnige kreet 'Dertig miljard naar Griekenland en mijn buurman naar de voedselbank' verspreidde. Hier op het eiland hoor ik verhalen van gezinnen die zonder elektriciteit de winter door moesten omdat ze de extra belasting, die wordt geïnd via de elektriciteitsrekening, niet konden betalen en bij zoveel gezinnen is de nood dermate hoog gestegen dat de zustergemeente van Skyros op Cyprus voedselhulp naar het eiland stuurt. Dat zijn verhalen die we niet lezen in de Telegraaf en waarover spuit elf Wilders niet verontwaardigd twittert. Het boek van Roos begint overigens met het verhaal hoe ze op Skyros is terechtgekomen. Je leest het met plezier, maar daarna komt de hedendaagse werkelijkheid aan bod en die is hard en pijnlijk.
Na lezing van het boek ging ik op zoek naar informatie over het hotel van Roos en haar man Nikos, het Achilleion, en zo kwam ik op Skyros terecht, als hun eerste Hollandse gast van dit seizoen. Het hotel ligt in het plaatsje Aspous, een goede uitvalsbasis om het eiland te verkennen. Je zit er comfortabel en rustig, met voor de liefhebbers het strand onder handbereik en met een mooi uitzicht op zee, terwijl het charmante Chora gemakkelijk is aan te lopen. Ik dacht dat het reizen naar Skyros een probleem zou zijn, maar dat was het allerminst. Er zijn luchtverbindingen vanuit Athene en Thessaloniki. Niet dagelijks, dus je moet het even plannen. Wie over een auto beschikt kan Skyros bereiken met de veerboot vanuit Kimi op Evia en uiteraard zijn er de comfortabele lange-afstandsbussen van de KTEL. Skyros leeft grotendeels van het binnenlands toerisme, maar door de crisis is die markt volledig ingestort. Dat is rampzalig voor de economie van het eiland. Het hervatten van chartervluchten uit het buitenland zou een oplossing zijn, maar zover lijkt het nog niet. Op de dronken Engelsen die eilanden als Kreta en Kerkyra in de zomer verzieken, zit niemand hier te wachten. Wel op toeristen die de combinatie van strand (Skyros heeft een aantal mooie zandstranden, al is het strand persoonlijk aan mij niet besteed), bergen, bossen, rust en cultuur kunnen waarderen. De gastvrijheid die ik op Skyros ervaar is hartverwarmend en dat is geen pr-praatje. Het helpt natuurlijk wel dat ik Grieks spreek, maar ook zonder dat zou ik mij in de gastvrijheid van de Skyrianen koesteren. En in de zon, die door de mooie palm voor mijn balkon de kamer in schijnt. Het is tijd voor een aangename wandeling met aan het eind een elliniko sketto, ofwel zo'n lekker sterk kopje, zwarte Griekse koffie."

Het boek van Roos, zeer aanbevolen, is te bestellen via:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wie al geboekt voor 2024? JohanV 118 15.914 10 March 2024, 17:37
Laatste bericht: Suus
  Geboekt!! Rolf 273 117.807 09 February 2020, 18:46
Laatste bericht: Pieter
  Vakantiebeurs 2015 van 14 t/m 18 januari 2015 Ger 1 2.128 08 December 2014, 16:45
Laatste bericht: JohanV
  Vakantie 2014 geboekt Rolf 111 83.123 22 July 2014, 06:35
Laatste bericht: Dirk
  vakantie geboekt hentje 8 6.510 05 December 2013, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  Vakantie geboekt Rolf 27 15.858 06 May 2012, 13:14
Laatste bericht: hentje

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)