Sociale hulp Kreta
#1
Hallo allemaal,

We zijn de mogelijkheden aan het onderzoeken om een stichting op te richten om de sociale problemen
op Kreta in kaart te brengen en vervolgens aan te pakken.
Alles staat nog in de kinderschoenen maar we moeten toch ergens beginnen...
We zullen dit moeten doen dmv Europese subsidie´s en sponsoren.

We zijn benieuwd hoe hard de crisis Kreta raakt,
Met name op sociaal vlak.

Welke doelgroepen hebben volgens jullie het meest hulp nodig?
Waar is het meeste vraag naar?
ALLE suggestie's en tips zijn meer dan welkom!

We hopen veel reactie's te krijgen.

Groet,Ed.
harkstede@gmail.com
Quote
#2
Welke heb je zelf al ondervonden/"ontdekt"?
Quote
#3
(05 December 2014, 17:32)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Welke heb je zelf al ondervonden/"ontdekt"?

Uiteraard hebben we zelf ook e.e.a uitgezocht...
Echter horen we het liever zelf van mensen die er wonen.
Dus zijn er veel reactie's welkom.

Bijv.
Zijn er voedselbanken/kledingbanken?
Kunnen de armen naar de dokter?(financieel en vervoer)
Is er nog genoeg opvang voor ouderen met problemen?
Is er voldoende kinderopvang tijdens het seizoen?
Kunnen de boeren nog hun benodigheden betalen?
enz.enz.

Dit zijn slechts voorbeelden.
Waar lopen jullie lezers op het forum in de praktijk tegenaan?

Groet,Ed.
Quote
#4
Dat misschien in eerste instantie de eigen stoep eens moet geveegd worden voor we aan die van de andere beginnen?

De vragen die je stelt kunnen net zo goed in België (in jou geval Nederland) gesteld worden. Het lijkt me hier toch ook niet allemaal koek en ei te zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een probleem heb met je voorstel c.q. initiatief, maar waarom zouden we niet eerst dichtbij doen wat we verderaf willen doen als beide er (weliswaar in verschillende proporties) noodzaak aan hebben.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(05 December 2014, 21:08)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat misschien in eerste instantie de eigen stoep eens moet geveegd worden voor we aan die van de andere beginnen?

De vragen die je stelt kunnen net zo goed in België (in jou geval Nederland) gesteld worden. Het lijkt me hier toch ook niet allemaal koek en ei te zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een probleem heb met je voorstel c.q. initiatief, maar waarom zouden we niet eerst dichtbij doen wat we verderaf willen doen als beide er (weliswaar in verschillende proporties) noodzaak aan hebben.

Sorry Patrick maar dat vraagt Ed toch helemaal niet Huh .
Hij wil iets beginnen en vraagt informatie aan andere forumleden. Wie zijn wij dan om te bepalen of ie niet beter (eerst) iets anders kan gaan doen?
Lijkt een beetje op die voorspelbare reacties die eerder mensen kregen die een hondje of katje uit Griekenland wilden adopteren: "de asiels hier zitten toch ook helemaal vol"?
Ik begrijp dit soort reacties nooit; geef antwoord als je dat hebt, of reageer niet als je er niets mee hebt. Maar laat iemand in z'n waarde; als Ed dat doel voor ogen heeft moet ie dat gewoon doen. Wie weet is het wel een gat in de markt.
Quote
#6
Waaraan zou ik moeten bijdragen als het doel van onderzoek is geformuleerd maar de motivering ervan nog onderzocht en onderbouwd moet worden? Een stichting oprichten om de sociale problemen te onderzoeken en aan te pakken terwijl de aanstaande bestuurders van de stichting nog nauwelijks bekend blijken te zijn met de -indien en voor zover- bestaande problemen ......... Zo'n oproep nodigt niet echt uit om serieus genomen te worden.
Quote
#7
(05 December 2014, 23:06)Dimitris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Waaraan zou ik moeten bijdragen als het doel van onderzoek is geformuleerd maar de motivering ervan nog onderzocht en onderbouwd moet worden? Een stichting oprichten om de sociale problemen te onderzoeken en aan te pakken terwijl de aanstaande bestuurders van de stichting nog nauwelijks bekend blijken te zijn met de -indien en voor zover- bestaande problemen ......... Zo'n oproep nodigt niet echt uit om serieus genomen te worden.

Misschien heb je niet goed gelezen,misschien was ik niet duidelijk genoeg...
Waar lees jij dat we nauwelijks bekend zijn met de bestaande problemen?
Er staat wel dat we zelf ook uiteraard e.e.a. hebben uitgezocht en dat we vragen waar mensen
op straat (in de praktijk) tegenaan lopen.
Dus...vertel jij eens wat volgens jou beter kan voor de zwakkeren in de Griekse samenleving?
Ik hoor het heel graag van je.

Ed.
Quote
#8
(05 December 2014, 21:08)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat misschien in eerste instantie de eigen stoep eens moet geveegd worden voor we aan die van de andere beginnen?

De vragen die je stelt kunnen net zo goed in België (in jou geval Nederland) gesteld worden. Het lijkt me hier toch ook niet allemaal koek en ei te zijn.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ik een probleem heb met je voorstel c.q. initiatief, maar waarom zouden we niet eerst dichtbij doen wat we verderaf willen doen als beide er (weliswaar in verschillende proporties) noodzaak aan hebben.

Patrick,
Dank voor je reactie.
Je hebt gelijk als je zegt dat mijn vragen idd ook voor Belgie of Nederland zouden kunnen gelden,of voor elk land,Europees of niet.
Echter is Nederland (Belgie weet ik niet) zeer rijk voorzien van vele stichtingen en hulporganisatie's.
Dat blijkt niet zo voor Griekenland te zijn...
Of het allemaal wel goed gaat met die organisatie's in Nederland/Belgie is denk ik een ander discussiepunt,maar dat alles
 niet allemaal koek en ei is ben ik met je eens.
Wij hebben voor Griekenland gekozen omdat we dat land een warm hart toedragen en wij van mening zijn dat de crisis in de zuidelijke Eurolanden er harder inklapt dan bij ons.

Groet,Ed.
Quote
#9
@edje. De onbekendheid met....leid ik af uit de vraagstelling die je formuleert, zoals de zoektocht naar een doelgroep en het zoeken naar een antwoord op de vraag waaraan behoefte is. Een dergelijke zoektocht veronderstelt dat het doel van de stichting niet of niet geheel is ingevuld.
Mocht je er helemaal niet uitkomen, denk dan eens hoeveel kennis in Griekenland voor de toekomst verloren gaat omdat deze generatie jongeren niet kan studeren bij gebrek van financiële middelen.
Quote
#10
In en rond Heraklion zijn vele verenigingen werkzaam die zich bezig houden met de armen en onverzekerden.
Via F/B werkt de groep GIVE die zeer veel werk verricht.Daarnaast is er het opvanghuis voor de daklozen,
kunnen er terecht voor hulp,kleding,voedsel etc.
Dan zijn er nog 2 doktersposten,1 in de gemeente Malebyziou en een in de gemeente Heraklion.
Hier is behoefte aan medicijnen en geld om verschillende onderzoeken te kunnen doen bij mensen die
onverzekerd zijn en geen inkomen hebben.
Dan is er nog het opvanghuis voor minderjarigen,hier worden hoofdzakelijk jongens opgevangen.
Ook is de SOS kinderdorpen actief in Heraklion en omstreken.
Tevens is er het klooster van Kalybiani met weeshuis voor meisjes.Hier hebben ze behoefte aan alles.
Ook is er nog de oase voor het kind.
Zoals jullie zien er wordt veel ondernomen.Overal is behoefte aan vrijwilligers en geld en ruimte.
Ik ben vrijwilliger bij al deze organisaties en de schakel tussen de organisaties.
Leden van de V.N.K.(vereniging nederlanders Kreta)zijn actief op divers gebied.
Allen een goede avond gewenst.
Quote
#11
Kornelia, Top! Dat je het doet en op kan brengen. Woon zelf in Amsterdam Zuidoost, dus heb ik een vertekend beeld van de wereld om mij heen. Van een stichting gaan mijn nekharen overeind staan. Denk toch aan een kantoortje, secretaresse en een leaseauto. Natuurlijk geheel mijn mening, zo voel ik het.
Wel een beetje over jouw hoofd heen naar Edje, maar naar jullie beiden, no hard feelings.
Quote
#12
Hallo Wim,

Alles gebeurd zonder kantoortje,secretaresse en leaseauto.Zonder inmenging van politieke partijen,gemeentes en noem maar op.
Daar zijn we hier allergisch voor geworden.Het is hulp van de gewone man aan degene die iets nodig heeft.Via F/B/en het eigen
autotje wordt ingezet.Dit even voor de duidelijkheid.
Quote
#13
Hi Kornelia,

Twijfel ook niet aan jouw integriteit, dit voorop. Gaat mij er om, dat er bij een stichting bij mij alle alarm-lichten/bellen op rood springen.
Vooral wanneer je niet eens weet waar behoefte aan is. Word hier echt pissig van.

Fijne avond,
Wim
Quote
#14
Edje en Kornelia, misschien kan je eens contact nemen met de initiatiefnemers van de Griekse Club Yamas in België?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik weet dat de initiatiefnemers van de Griekse Club Yamas regelmatig naar Kreta reizen, en kleinschalig aan hulp doen (kleding, schoenen,...).
Hun email adres is griekse.club.yamas@skynet.be
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)