Griekse dienstplicht
#1
Ik denk dat ik hier verkeerd zit, maar wist even niet waar ik het anders moest plaatsen!
Waar ik een vraag over heb is het volgende:

Vorig jaar ontving ik van mijn Griekse nicht een bericht waarin ze helemaal in paniek uitlegde,
dat als mijn broertje naar Griekenland zou gaan, hij zou worden opgepakt totdat hij een boete van 6000 euro betaalde.
Dit vanwege de dienstplicht waar hij niet aan heeft meegedaan.

Wij wonen al 13 jaar onafgebroken in Nederland en hebben nog veel langer dan dat de Nederlandse nationaliteit.
Hij is op het moment 21 jaar oud.

Is dit gewoon bangmakerij? En heeft iemand enig idee hoe hiermee om te gaan? Ik heb namelijk een ander topic openstaan
waarin ik op zoek ben naar een vluchtbegeleider voor mijn pupje uit Kreta, dus hij wilde wel even voor de feestdagen naar de familie
en dan de hond meenemen, maar het zou natuurlijk nooit kunnen als dit alles echt aan de hand is en 'serious business' is.
Quote
#2
Dag Yasmine,

Het is weliswaar geen duidelijk antwoord op je vraag maar lees dit eens door, wellicht heb je er iets aan. Er staat ook iets in over niet gediend hebben maar wel naar Griekenland kunnen reizen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Of dit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
(15 December 2014, 13:52)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag Yasmine,

Het is weliswaar geen duidelijk antwoord op je vraag maar lees dit eens door, wellicht heb je er iets aan. Er staat ook iets in over niet gediend hebben maar wel naar Griekenland kunnen reizen:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Of dit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Conclusie: heel veel gedoe!
Jeetje zeg, ik had geen flauw idee dat hij in feite opgeroepen kon worden terwijl hij al zo lang in Nederland woont en Nederlander is. Mijn nicht vertelt mij net dat er nog steeds brieven bij onze oma in de brievenbus komen, waarin gedreigd wordt om sancties vanuit Nederland tegen mijn broertje te laten volgen.
Hij heeft inderdaad nooit het militaire registratie formulier opgestuurd rond zijn 18e, simpelweg omdat wij hier geen weet van hadden.
Quote
#4
maak je niet druk over de brieven. heeft jou broer ook de nederlandse nationaliteit?? het is een gedoe maar als je het volgt via de ambassade je bent van af.
je kan ook je probleem discussiëren op de fb
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(15 December 2014, 18:30)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maak je niet druk over de brieven. heeft jou broer ook de nederlandse nationaliteit?? het is een gedoe maar als je het volgt via de ambassade je bent van af.
je kan ook je probleem discussiëren op de fb
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ja hij heeft de Nederlandse nationaliteit.
Ik wilde hem een paar dagen naar de Griekse familie sturen zodat hij daar mijn geadopteerd pup dan weer mee terug kan nemen.
Maar mijn nicht die zegt dus dat als hij voet op Griekse bodem zet, hij wordt opgepakt en pas weer vrijkomt na het betalen van
een boete van 6000 euro. Ik zou het vreemd vinden als dat zomaar kan, aangezien hij een Nederlandse burger is, met een jaar of 17 de
Nederlandse nationaliteit en ruim 13 jaar wonende in Nederland...

Heb met de ambassade contact gehad, maar daar wordt nou niet veel duidelijk. Behalve het feit dat hij even die papieren moet regelen,
wat logisch is, mijn vraag is meer: kan hij 'veilig' en paar dagen naar Kreta toe?
Zie hieronder wat ik uit een link die eerder is genoemd heb gehaald... zouden die 30 dagen ook voor hem opgaan?


"De Griekse Militaire Dienst is verplicht voor alle Griekse mannelijke burgers. De duur van de dienstplicht is 9 maanden, behalve in speciale gevallen, die een verminderde dienstverlening hebben.

Echter, voor de Grieken die blijvend in het buitenland zijn (met inbegrip van degenen die ook een tweede burgerschap hebben en in het buitenland blijvend zijn) zijn er enkele wettelijke bepalingen, waardoor ze uitstel kunnen krijgen van de verplichte dienstplicht.

Deze specifieke bepalingen zijn van belang voor:

a) Grieken die in Nederland wonen en werken of die in Nederland zijn opgegroeid, en die wensen te reizen naar Griekenland, en geen directe verplichtingen willen hebben om hun dienstplicht te vervullen.

b) Griekse burgers met een dubbele burgerschap, dus iemand met een Griekse en een Nederlandse ouder, en waarvan zijn vaste woonplaats Nederland is, die eveneens vaak naar Griekenland willen reizen.

Voor deze mensen bestaan de mogelijkheden:

a) als ze kunnen aantonen dat ze de afgelopen 11 jaar in Nederland woonachtig zijn, dat ze uitstel krijgen van de Militaire Dienstplicht. Dit uitstel kan in de toekomst vernieuwd worden. Zie hiervoor hoofdstuk 2.

b) Een ander manier is om in de categorie te vallen van “ongehoorzamheid in het buitenland”. Deze verwerven het recht om Griekenland 30 dagen per jaar te bezoeken (zie hoofdstuk 3). Omdat het een tijdrovend proces is om alle documenten voor het geval (a) bijeen te verzamelen, kan het geval (b) worden beschouwd als een tijdelijk alternatief. Als u dit stadium heeft afgerond kunt u alsnog later verdergaan met stap a.

Tot slot, moeten burgers, zowel diegenen die wel als niet in dienstplicht gaan en die net 18 jaar geworden zijn, een Militaire registratieformulier in vullen en op sturen (zie hoofdstuk 1.2)"
Quote
#6
Lijkt me duidelijk, weet alleen niet wat er in hoofdstuk 2 staat
a) als ze kunnen aantonen dat ze de afgelopen 11 jaar in Nederland woonachtig zijn, dat ze uitstel krijgen van de Militaire Dienstplicht. Dit uitstel kan in de toekomst vernieuwd worden. Zie hiervoor hoofdstuk 2.
Quote
#7
(15 December 2014, 19:03)Irini45 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Lijkt me duidelijk, weet alleen niet wat er in hoofdstuk 2 staat
a) als ze kunnen aantonen dat ze de afgelopen 11 jaar in Nederland woonachtig zijn, dat ze uitstel krijgen van de Militaire Dienstplicht. Dit uitstel kan in de toekomst vernieuwd worden. Zie hiervoor hoofdstuk 2.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit is die link die eerder gepost was.
Het is vervelend dat de Griekse ambassade in Nederland mij niet eens kan vertellen of het nou "bangmakerij" is of dat ze je echt oppakken
in het geval van mijn broertje.
Quote
#8
het is niet de taak van de griekse ambassade om dat te doen,. hoe heeft hij de griekse nationaliteit gekregen?? dat weet iedereen dat dienst is een plicht. maar goed hij is niet de enige. er zijn meerdere grieken met deze probleem. officieel ja zou gearresteerd worden, maar vliegen tussen de eu landen en met zijn nederlandse pas zou haast onmogelijk zijn om gearresteerd te worden.
je zou op de site van de griekse ambassade kijken en de procedure starten om van dat plicht vrij te krijgen..
een ding , de ambassade heeft het druk en werk met griekse tempo. ik zag op fb een advies bureau dat zulke gevallen begeleide , kost wat maar je hoef niet alles zelf te regelen. ik zou de info van dat bureau zoeken.
Quote
#9
dat probleem had geregeld moeten worden toen hij al 17 was.
Quote
#10
(15 December 2014, 20:57)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat probleem had geregeld moeten worden toen hij al 17 was.

Daar ben ik inmiddels wel achter, inderdaad. Wij hebben dit nooit geweten. Hij heeft de Nederlandse nationaliteit sinds hij een jaar of 3 was.
Onze vader is overleden toen hij 11 was. We hebben hier gewoon nooit bij stil gestaan. Met andere woorden: volgens jou kan hij
niet veilig op familiebezoek?
Quote
#11
de kans is aanwezig maar minimaal. gewoon als nederlander heen gaan.
Quote
#12
(15 December 2014, 21:13)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de kans is aanwezig maar minimaal. gewoon als nederlander heen gaan.

Haha, dat moet ook, want hij is Nederlander. Geen Grieks paspoort, wat dan ook. Ik kan me écht niet voorstellen dat ze je zomaar mogen oppakken, terwijl je geen criminele daad hebt verricht en ook geen Griekse bewoner bent... Jammer dat de Griekse ambassade hier er zo onduidelijk over is.
Quote
#13
en de procedure zo snel mogelijk opstarten.
Quote
#14
nee dat kan je niet zeggen ze zijn duidelijk genoeg en zelfs meer behulpzaam dat ik gewend bent van de griekse overheid. je heb de info op hun site gevonden , het is niet zo moeilijk maar wel tijdrovend.
Quote
#15
laat hem de vraag op de groep op FB stelen. dan weet hij wat zijn de ervaringen van andere grieken met dezelfde probleem
Quote
#16
(15 December 2014, 21:18)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




laat hem de vraag op de groep op FB stelen. dan weet hij wat zijn de ervaringen van andere grieken met dezelfde probleem

De titel is in het Grieks, de berichten niet hoop ik? Wij spreken het helaas niet meer! Maar dank voor je tip.
Quote
#17
Beste,
In het geval dat deze persoon door iemand is ingeschreven bij de Griekse ambassade Grieks consulaat of regering in Griekenland dan is hij GRIEK 
en erkend Griekenland geen enkele andere nationaliteit en is hij dus verplicht om in dienst te gaan.
De dienstplicht kan ontweken worden indien hij zijn papieren klaarmaakt en een anavoli op grond van het geboren zijn en wonen in het buitenland aanvraagt.
Quote
#18
Ook wij hebben via iemand uit Griekenland te horen gekregen dat ze willen dat mijn zoon zich in orde steld ! Alleen is mijn zoon 34 j ! Kan dit nu zomaar ? Hoe zit dit met officieële verzoeken of verplichtingen ? Hij is hier geboren en heeft hier altijd gewoond en heeft de Belgische nat !
Quote
#19
Goedendag

Mijn zoon heeft ook de Griekse nationaliteit en de Nederlandse. Werd ook opgeroepen voor de dienstplicht. Kreeg dit via een kennis in Griekenland te horen. In Nederland contact opgenomen met de Griekse Ambassade. Moesten langs komen met al zijn school rapporten. Omdat hij altijd in Nederland heeft gewoond en op school heeft gezeten heeft de Ambassade alles in orde gemaakt
Na een aantal weken bericht dat hij niet in dienst hoefde. Stond wel in zodra hij 6 maanden achter elkaar in Griekenland zou verblijven de dienstplicht wel weer in ging. Dit was toen hij 17 jaar was. Is nu inmiddels 32 jaar. Dus nooit verder problemen onder vonden. Zeer correct geholpen op de Ambassade in Rotterdam.

Groet Marja
Quote
#20
Bedankt voor je reactie !bij de griekse ambasade in Belgié moeten ze een certificaat van permanente verblijfplaats hebben , maar ik vrees dat er nog meer bij komt kijken !
Groetjes Jose
Quote
#21
Succes met alles.

Marja
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)