Grieksegids nieuws     
Eilandhoppen juli met backpack
#1
Hallo,

We willen komende zomer in juli met ons tweeën gaan eilandhoppen. We willen beginnen op Kreta en vanuit daar naar Santorini, andere eilandjes van de Cycladen en terugvliegen vanuit Athene. We zijn van plan om een tentje mee te nemen.
Nu hebben we enkele vragen waar jullie ons misschien bij kunnen helpen:

-Op internet hebben we gezocht hoeveel de ferries tussen de eilanden kosten, maar we kunnen alleen de prijzen van de snelle ferries vinden. Dit terwijl sommige mensen in hun reisverslagen zeggen dat je de langzame ferries beter kunt nemen, maar hier kunnen we moeilijk iets over vinden. We willen graag ter plekke de ferries betalen, omdat we van te voren geen planning maken. Kan dit in juli (vanwege de drukte)? Hoe vaak gaan de boten? En hoeveel kosten deze langzame ferries?

-Voor degenen die ervaring hebben met backpacken: We willen niet de hele dag met een zware backpack rondlopen. Hoe lossen andere eilandhoppers dit op? Is het mogelijk om deze veilig op de camping achter te laten?
Mochten de campings vol zijn, kun je dan in Griekenland legaal wild kamperen of wordt hier streng op gecontroleerd?

-We willen dus nog geen vaste planning maken en weten daarom ook nog niet wanneer we de terugvlucht vanuit Athene nemen. We willen deze misschien ter plekke boeken. Zou dit nog mogelijk zijn in juli/begin augustus?

Als jullie nog andere tips hebben, horen we het graag!
Alvast bedankt :)

Groetjes, Koen en Tina
Quote
#2
Op sommige veerboot-trajecten worden de gunningen aan de maatschappijen pas kort van te voren afgegeven. Dus dat moet je afwachten. En daar ik vermoed dat de onrust in het Nabije Oosten aan zal houden, denk ik dat er meer belangstelling voor Griekenland is in 2015. Zou maar een terugvlucht boeken van te voren als je op een bepaalde datum weer in NL moet zijn. De rest heb ik geen ervaring mee.
Quote
#3
Zoals @ElsR al vermeldde worden gunningen pas laat afgegeven waardoor je voor vaarschema's en prijzen van de meeste ferrymaatschappijen even moet afwachten.

Rechtstreekse verbindingen tussen Kreta en Santorini zijn er normaal ook niet echt in overvloed. Daarmee bedoel ik dat je er kan van uitgaan dat er wel dagelijks 1 of 2 kunnen zijn maar niet echt meer.
Volgens zowel 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




als
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




is er (voorlopig) vanaf 1 juni voorlopig enkel een verbinding (dagelijks om 08.30) van Heraklion naar Santorini met een snelle veerboot (catamaran) van Sea Jets. Zie ook
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Een ticket kost circa 60€ per persoon.

Hou er rekening mee dat de prijs voor een ticket op een 'snelle' ferry ongeveer het dubbele is dan op een 'normale' ferry. 
Zeker voor de normale (langzame) ferry's lijkt het me niet echt nodig om vooraf te boeken (ook niet in juli). Ga voor vaarschema's en prijzen best eens kijken in 1 van de (soms) talrijke ticketbureeltjes in de haven op het eiland waar je bent.
Meestal ga ik zelf de dag voor vertrek mijn ticket kopen.
Enkele links:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&land_id=2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&p_id=70
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&loc=2


Zelf heb ik geen ervaring met kamperen (of backpacken) maar volgens mij is wildkamperen eigenlijk niet toegelaten in Griekenland.

Tot slot: Hou er rekening mee dat vliegtickets meestal een pak duurder zijn als je ze aanschaft net voor vertrek. In die optiek lijkt het raadzamer ze toch enige tijd voordien aan te schaffen.

Happy hopping zonneschijn
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik ga van 12 mei t/m 22 mei "zwerven" in Griekenland.
Ik las dat vrij camperen officieel verboden is, maar heeft iemand er ervaring mee?
Zullen ze echt moeilijk doen als je je tentje ergens in de bossen zet?

Ik vlieg op Kos, en trek dan verder naar waarschijnlijk Kalymnos.

Iemand nog tips?
Quote
#5
(28 March 2016, 12:46)Tukkeroscar schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ga van 12 mei t/m 22 mei "zwerven" in Griekenland.
Ik las dat vrij camperen officieel verboden is, maar heeft iemand er ervaring mee?
Zullen ze echt moeilijk doen als je je tentje ergens in de bossen zet?

Ik vlieg op Kos, en trek dan verder naar waarschijnlijk Kalymnos.

Iemand nog tips?

Ik heb er geen ervaring mee maar deze informatie komt van de Panhellenic Camping Association:

Wild camping, parking or use of camping accommodation outside the authorized campsites is strictly [b]FORBIDDEN, under very serious penalties (Law 2160/93, article 4, § 12 and Law 2741/99 article 21§1).[/b]

Voor meer informatie kan je normaal hier terecht:
Panhellenic Camping Association
24 Stadiou street
GR-105 64, Athens, Greece
Tel : +30 210 3621560
Fax: +30 210 3621918
Email:gr-camp@otenet.gr

In de Dodecanese zijn er voor zover ik weet slechts 3 campings, nl. in Patmos als die nog bestaat? Camping Stefanos stefstud@12net.gr), Leros (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) en Astypaleia (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




). Dus niet in Kos of Kalymnos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(28 March 2016, 12:46)Tukkeroscar schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ga van 12 mei t/m 22 mei "zwerven" in Griekenland.
Ik las dat vrij camperen officieel verboden is, maar heeft iemand er ervaring mee?
Zullen ze echt moeilijk doen als je je tentje ergens in de bossen zet?

Ik vlieg op Kos, en trek dan verder naar waarschijnlijk Kalymnos.

Iemand nog tips?

Hey,

Wij zijn in 2014 op Kos gevlogen en daar een boot gepakt naar Patmos. Van Patmos zijn we naar Leros gegaan, vanuit Leros naar Kalymnos en vervolgens nog een paar dagen Kos om vanuit daar weer de vlieger te pakken naar Amsterdam. Je zou voor je eigen zwerftocht na Kalymnos ook richting Leros gaan en vervolgens Patmos. Vanuit Patmos zou je door kunnen gaan naar Ikaria en vanuit daar naar Samos, op Samos kan je dan weer de vlieger pakken richting....

Persoonlijk zou ik wel niet op Kalymnos, Leros, Patmos langer dan 3 of 4 dagen blijven, het zijn leuke eilanden en alle totaal verschillend van elkaar, maar na 4 dagen heb je ze ook wel gezien.

Op Ikaria ben ik nog niet geweest, Samos al 2x (oa. vorig jaar), dit is wel een eiland waar je een week kan zwerven Wink
Quote
#7
Gewoon vertrekken, het is hoogseizoen, dus boten zat. Tickets koop je ginder dag van te voren. Pin je er niet op vast want ...... cancel van boten gebeurt vrij vaak ( griekse stijl ). Ik reis er al 30 j. Zorg wel, uit veiligheid, dat je één dag van te voren in Athene bent voor je terugvlucht. Ticketprijs van boot is meestal ongeveer de helft de snelle iptameno, de draagvleugelboot. Boot is veel leuker, snelle boot mag je niet eens buiten, enkel even in de havens die je aandoet.

Ik zou wel wat hotels vooraf opzoeken, ter plekke vaak slecht of geen internet, zorg dat je wat foonnummers hebt per eiland van mogelijke hotels. Dat stukje huiswerk zou ik wel maken , en ...... nachtje op strand is ook leuk ,het is er warm genoeg. Eigenlijk nog beter en leuker én goedkoper, logeer bij de griek, aanbod zat als je aankomt in een haventje.

Succes en veel plezier !
Quote
#8
Zolang je niemand lastig valt of geen overlast veroorzaakt , laat de politie je rustig doen .... Dus wild camperen ok.
Quote
#9
Leuke en makkelijke route met heel veel eilandjes  :  

Vliegtuig naar Kos of Kalymnos en dan neem je  de boot Nisos Kalymnos en die stopt : Lipsoi, Leros, Agathonisi, Patmos, Arki enz. Stopt in Samos, Pithagoreio. Daar goedkoop ticket vliegtuig back home.  Vaart dagelijks , ticket heb je voor enkele euro's
Quote
#10
Bedankt allen voor de reacties!
Quote
#11
Um, ticket voor de Nisos Kalymnos is niet echt goedkoop. Kijk voor prijzen even op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is ook een Engelse pagina
Quote
#12
(30 March 2016, 08:06)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Um, ticket voor de Nisos Kalymnos is niet echt goedkoop. Kijk voor prijzen even op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is ook een Engelse pagina

Dat is niet de Nisos Kalymnos, dat is een snellere (dus duurdere) boot, de Dodekanisos Pride.
Nisos Kalymnos (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) voor routes,maar helaas geen prijzen te vinden of online te boeken.
Quote
#13
wow leuk hoor backpacken. Wou dat ik 40 jaar jonger was lol
Maar even serieus.
Wild kamperen is niet toegestaan. Maar gezien de geringe beloning van het politiekorps aldaar doen ze niet erg hun best om wildkampeerders weg te sturen.
Één gouden regel: Zorg dat je geen overlast veroorzaakt en blijf uit het zicht.
Dat betekent dat je vrijwel overal op Kreta op het strand kan overnachten in grotten en in de bosjes. Dit geldt ook voor het vaste land. Ik doe dat nu met een camper van 7,5 m en ben nog nooit ergens weg gestuurd.
Wat de ferries betreft is al voldoende gezegd. De avond van te voren informeren bij de ticketverkoper hoe laat de boot komt. Meestal kan je ook aan boord betalen. Je kan bij sommige Ferries je ook laten afzetten op een verlaten strand en de andere dag weer laten ophalen.
Aan de zuidkust van Kreta loopt een wandelpad ( de E4 ) zie ook :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wandel van Paleachora Naar Sougia. Dan kom je langs leuke en oude sites. Met Google Earth kan je goed zien waar je kan lopen / overnachten.
Zuid Kreta wordt veel naturalistisch gekampeerd. Houdt daar rekening mee.
Campings zijn dun gezaaid en bloedheet in juli. Er zijn ook diverse kloven als Samaria om te bezichtigen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hier vind je veel info over Kreta.

Wens je een leuke vakantie toe
Rene
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
He digiwalker, leuk om je op dit forum tegen te komen. Ben je nu op Kreta?
Groetjes,
Chris.
Kretenzer op camperforum
Quote
#15
hoi Chris,

Nee ik zit helaas thuis op de bank. Maar dat neemt niet weg om te dromen van de stranden aan de zuidkust.
Heb járen geleden langs die kust gezworven. Heb dus ook decennia te laat Matala ontdekt. Want dan was ik als hippie in een van die grotten blijven hangen.
Vraag me af of die ene hippie nog leeft.

Rene
Quote
#16
(30 March 2016, 16:05)digiwalker schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hoi Chris,

Nee ik zit helaas thuis op de bank. Maar dat neemt niet weg om te dromen van de stranden aan de zuidkust.
Heb járen geleden langs die kust gezworven. Heb dus ook decennia te laat Matala ontdekt. Want dan was ik als hippie in een van die grotten blijven hangen.
Vraag me af of die ene hippie nog leeft.

Rene

Toen wij in 2010 in Matala waren is ons verteld dat Scotty opgenomen was in een klooster,
of hij nu nog leeft, dat weten wij niet

[Afbeelding: 2r2rchs.jpg]
Quote
#17
Ja, Matala. Daar heb ik nostalgische gedachten bij en denk met heimwee terug naar die tijd.
We logeerden in het hotel van Dimitris, toen € 12 per kamer nu €26. Met elke ochtend ontbijt met een keihard gekookt eitje aan t zwembad. 's Avonds naar Sivas om te eten. Overdag naar het strand van Kommos ten zuiden van Kalamaki. En wandelen door het dorp naar Red Beach dan een Frappe drinken op een van de vele terrasjes in Matala.

Rene
digiwalker's signatuur Deze luxe 5***** hotelkamer op verplaatsbare locatie met keuken, toilet, douche, 2x2 persoons-bed compleet met eigen parkeerplaats en privé strand op zeer zonnige locatie is dus onze Rimor Sailor 748 op een Mercedes Sprinter 416 CDI chassis. Hypocrite
Quote
#18
@Marieke: je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war. Dodekanesos Pride is inderdaad een snelle katamaran-achtige verbinding die duurder is. De gewone ferry zal een stuk goedkoper zijn; jammer dat het soms zo moeilijk te vinden is. Ach ja, it's Greece he.
Ger ik heb je een mail gestuurd met de link
Quote
#19
(31 March 2016, 09:51)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Marieke: je hebt helemaal gelijk. Ik was in de war. Dodekanesos Pride is inderdaad een snelle katamaran-achtige verbinding die duurder is. De gewone ferry zal een stuk goedkoper zijn; jammer dat het soms zo moeilijk te vinden is. Ach ja, it's Greece he.
Ger ik heb je een mail gestuurd met de link

De Nisos Kalymnos is voorlopig uit de vaart genomen wegens jaarlijks onderhoud en inspectie voor vernieuwing (verlenging) van de benodigde veiligheidscertificaten. Een uur- en prijstabel is er voorlopig niet. Enkel de Griekse website is voor het ogenblik toegankelijk (met daarop de vaarschema's voor Mastichari-Kalymnos (Pothia) tot en met vandaag). De Engelstalige versie van hun website lijkt (voorlopig?) buiten strijd.

[Afbeelding: 2nlty5h.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eilandhoppen met de Express Skopelitis metaxa 8 5.159 24 June 2018, 01:06
Laatste bericht: jacq1970
  Zoover- Eilandhoppen voor beginners metaxa 2 2.911 04 February 2017, 11:30
Laatste bericht: Patrick
  Van Samos tot Leros: Eilandhoppen in de Egeïsche zee Patrick 42 17.235 20 October 2016, 20:36
Laatste bericht: Patrick
  5 Weken eilandhoppen in de Dodecanese - De (moeilijke) Start Patrick 3 3.642 30 May 2015, 23:21
Laatste bericht: vlagreco
  eilandhoppen marietta 5 4.659 05 February 2011, 13:37
Laatste bericht: marietta

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)