Palio Trikiri
#1
Is er hier iemand wel eens op het kleine eilandje Trikiri wat voor de westkust van Pilion ligt geweest?
Zijn er taverna's, of een klein winkeltje op het eiland?
Quote
#2
Nooit geeest, mar wanneer je even google gebruikt met " paleobTrikeri" , dan kun je wel wat vinden. Piepklein, minder dan 50 mensen. Er is een winkeltje en een cafe waar je wat kan eten.
Quote
#3
Ja ik heb eerst op google gekeken, maar de informatie daar is zeer summier, vandaar mijn vraag hier.
Quote
#4
Misschien dat forumlid Jan Milina dit leest; hij woont in Milina op Pilion (dus vlakbij het eiland) en ik meen me te herinneren dat hij er veel te vinden is en er dus wel wat over kan vertellen. Dus wie weet leest hij dit berichtje wel..........

PS: In deze topic schrijft hij er ook al iets over:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&highlight=mooiste+eilanden (berichtje #9)
Quote
#5
Dank je Ger.
De afgelopen keren dat we in Pilion waren eigenlijk nooit de oversteek gemaakt naar het eilandje, ik dacht altijd dat bewaar ik om er echt een keer een aantal dagen te verblijven, even helemaal tot rust komen met een goed boek in de schaduw, af en toe een duik in de zee, een stukje wandelen en natuurlijk de innerlijke mens verwennen.
En net toen we besloten hadden om de komende vakantie niet naar Pilion te gaan maar naar Kythira, begint dat eilandje toch weer te lonken naar me. :)
Quote
#6
Zoek eens met good old Lycos.com op Trikeri (met een e)
Quote
#7
(22 December 2014, 15:38)Ilse schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je Ger.
De afgelopen keren dat we in Pilion waren eigenlijk nooit de oversteek gemaakt naar het eilandje, ik dacht altijd dat bewaar ik om er echt een keer een aantal dagen te verblijven, even helemaal tot rust komen met een goed boek in de schaduw, af en toe een duik in de zee, een stukje wandelen en natuurlijk de innerlijke mens verwennen.
En net toen we besloten hadden om de komende vakantie niet naar Pilion te gaan maar naar Kythira, begint dat eilandje toch weer te lonken naar me. :)

Ik snap wat je bedoelt Ilse; we hebben duidelijk dezelfde smaak Smile
Ook wij waren al meerdere keren in zowel Pilion als ook Kythira; wat mij betreft, tot nu toe, de mooiste plekjes die we tot dusver in Griekenland hebben bezocht (en dat zijn er inmiddels al héél wat).

Trikeri heeft ons ook altijd geboeid en hebben er vaak vanaf Pilion naar staan kijken met een idee van 'hier moeten we écht eens naartoe'.
Wie weet, misschien een voornemen voor 2015, alhoewel, en Kythira dan? Misschien zelfs beiden Rolleyes ? Ach ja, als je geen dromen meer hebt.............
Quote
#8
Wel een eind rijden hoor, dat Paliao Trikeri.. Als uiteindelijk de weg doodloopt bij een klein haventje, hangt er een bord met een telefoonnummer. Als je dat belt komt het bootje er aan om je voor 2 euro p.p. (2 jaar geleden, dus geen garantie..) over te zetten.
[Afbeelding: 15s8vg5.jpg]
In 5 minuten kom je in 't haventje, tevens het enige dorpje, van 't eiland. Een taverna met goed eten, vooral vers uit zee, daarna is het geweldig om het eiland rond te lopen. Op de heuvel ligt het klooster Moni Panagia waar na de Tweede Wereldoorlog duizenden linkse vrouwen gevangen werden gehouden.
[Afbeelding: jb0c28.jpg]
Onze buurvrouw in Platania, Evangelia, stamt uit een vissersfamilie en vertelde dat ze toentertijd regelmatig rond het eiland voer en werd toegezwaaid door de vrouwen daar.
Kortom, een bijzonder plekje, met overal een mooi uitzicht over de Pagasitische golf op de berg Pilion.
Maar wel een eind rijden...
Quote
#9
[Afbeelding: jb0c28.jpg]
Onze buurvrouw in Platania, Evangelia, stamt uit een vissersfamilie en vertelde dat ze toentertijd regelmatig rond het eiland voer en werd toegezwaaid door de vrouwen daar.
Kortom, een bijzonder plekje, met overal een mooi uitzicht etc.

Dit doet vermoeden dat het een en al vrolijkheid was daar. Ik denk dat het er niet zo vrolijk aan toe ging. De griekse toenmalige regering sloot duizenden mensen op die hen niet welgevallig waren. Griekenland kent daarin een lange traditie..
Quote
#10
Je hebt gelijk, Chris, in die tijd was Paliao Trikeri bepaald geen paradijs voor zijn bewoners.. Overigens gold dit voor zo'n beetje iedereen in Griekenland die voor verzet tegen de Duitsers had gekozen. Voor geïnteresseerden kan ik het boek "New Voices in the Nation, Women and the Greek Resistance 1941-1964" van Janet Hart aanbevelen.
Quote
#11
Het mooiste plekje van Griekenland! Beetje bevooroordeeld, ok. We zijn serieus bezig geweest om hier permanent te wonen, maar dat was wel iets teveel, of beter te weinig van het goede. Ik vind het rijden wel meevallen. Vanaf Milina ongeveer een uurtje. Bij het haventje staan er twee borden met telefoonnummers. Er zijn twee taxibootjes die je overvaren. De een stopt bij de ene taverne, de de ander bij de andere. Er zijn dus twee taverna's en een winkeltje. Wat wij een paar keer per jaar doen is overvaren, koffiedrinken, naar het klooster lopen en daar de stilte en geschiedenis ervaren, dan doorlopen naar een van de strandjes. Zwemmen, drogen, relaxen en weer terug nar het haventje. Lekker eten en dan helaas weer terug varen. Ik las ergens, volgens mij in een oude Lonely planet: Als je naar Trikeri eiland gaat vraag je je af, waarom doe ik dit? Als je weg gaat dan vraag je je af, waarom blijf ik niet. Er zijn wat appartementen te huur, ook complete villa's. Er is overigens ook jaarlijks een geweldig feest, volgens mij tweede helft van augustus. Dan is het eiland overstroomt door bedevaartgangers. Als je in de gelegenheid bent om dat mee te maken...vergeet je nooit meer. Als je echt heel serieus bent om daar je vakantie door te brengen dan kan ik aan twee broers die een juwelierszaak in Volos runnen en van Paleo Trikeri komen vragen of ze voor je kunnen bemiddelen of tips kunnen geven. (want zo werk Griekenland, je kent iemand die iemand kent die ...)
Quote
#12
Lang geleden heb ik er enkele dagen verbleven. Dat was in september 2001.
Toen kon ik er geraken met een redelijk klein bootje vanaf Volos, dat dagelijks ging.

Op het eilandje waren enkele kamers, maar het toeristisch seizoen, als dat er tenminste bestons, was al duidelijk voorbij.
Enige mogelijkheid was om een kamer te huren in het niet meer functionerende klooster (de kapel diende nog wel als eilandkerk).
De "kamer" was één van de vroegere "cellen" van de geestelijken. Denk nu niet aan een gevangeniscel, het was een gewone heel simpele kamer.
De kamers lagen op de verdieping en kwamen uit op een open galerij boven de binnenplaats. Zo ook de gemeenschappelijke "douchekamer". Prbleem was dat de douchecabine muren tot plafond hadden en geen lichtpunt. Pillampje kwam dus goed van pas. Indien het klooster nog logies biedt, zal dit vermoedelijk toch wel aangepast zijn?
Voor het (toen enige) restaurantje telkens heuvelafwaarts naar het haventje. Een dorpje is het zelfs niet. Enkel wat huisjes.
Hoe klein het eilandje ook is, toch is het me gelukt 's avonds bij heuvelopwaarts op dat enige rechte pad, verloren te lopen omdat juist op dat moment de batterijen van mijn pillampje het begeven hadden. Ben toen in de bossen terechtgekomen en aan de hand van de maneschijn vond ik ergens een huisje met Albanese inwoners, waarvan de man me terug "op het rechte pad" gezet heeft.
Er was ergens een kleine verkaveling, waar koophuisjes bezet werden door enkele toeristen die dan ook de enige buitenlanders waren op het eilandje.
Sporadisch kwam er een Flying Dolphin langs, waarmee ik na enkele dagen kon vertrekken.
Einde van het verhaal!
Vermits je nooit iets leest over dit eilandje, veronderstel ik dat het er nog even ongerept bij ligt.
Het moet ook gezegd dat ik er met de hulp en info van de toeristische dienst van Volos geraakt ben en kon verblijven. Die dame heeft alles gedaan om telefonische contacten te leggen om zekerheid voor mijn verblijf te hebben.
Hilde
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)