auto uit Nederland?
#1
Wij hebben (o.a. op dit forum) de waarschuwing gekregen over gedoe en kosten, om een auto uit Nederland in Griekenland te willen invoeren. Dus waren wij in Griekenland (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) op zoek naar een betrouwbare 2e hands. Daarbij schrokken we van het prijspeil van de aangeboden auto's (vergeleken met eenzelfde soort auto in Nederland op Marktplaats). Voor dat verschil kun je wel wat kosten maken, denken wij.

Vragen:
(1) klopt onze inschatting dat 2e hands auto's in Griekenland relatief duur zijn?
(2) is het anno 2015 nog steeds zo'n gedoe en kostbaar om een auto in Griekenland in te voeren (hadden we niet een EU met vrij verkeer van goederen?)

hoop dat jullie ervaring ons verder helpt!
Lauran
Quote
#2
(28 December 2014, 15:15)LauranM schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vragen:
(1) klopt onze inschatting dat 2e hands auto's in Griekenland relatief duur zijn?
(2) is het anno 2015 nog steeds zo'n gedoe en kostbaar om een auto in Griekenland in te voeren (hadden we niet een EU met vrij verkeer van goederen?)  

hoop dat jullie ervaring ons verder helpt!
Lauran

Als antwoord op je vragen:
1. Ja 2e hands auto's zijn relatief duur de meeste komen op de markt terug gehaald door de bank.

2. Griekenland lapt dat verdrag aan zijn laars en berekend extra invoerrechten ook al komt men uit een EU land. Dit is ook mede de oorzaak dat de prijzen van 2e hands auto's zo hoog zijn. Voor een jaar of zeven terug werden door de Grieken nog auto's uit Europa gehaald.

Kali Mera,

Dick
Quote
#3
Gia sou Dick,

Dank voor je bevestiging over de prijsverschillen.

En nu de hamvraag: wat zijn de kosten, en het papierwerk (en kun je het binnenbrengen door een "middle-man" laten doen), en is dat het prijsverschil waard volgens jou?

Lauran
Quote
#4
Wat mij opvalt in GR (Kreta in mijn geval) is dat er nog steeds autohandelaren zijn die geïmporteerde gebruikte auto's uit bijv. NL en D verkopen tegen alleszins redelijke prijzen.
Zo redelijk dat het niet aannemelijk lijkt dat ze die torenhoge invoerkosten - volledig - hebben betaald.

Wellicht eens met zo'n autohandelaar praten?
Er zullen vast wel kruip door / sluip door weggetjes zijn die gewone stervelingen niet weten.
Quote
#5
Goede avond Lauran

Je kan een auto uit NL meenemen als je gaat emigreren, als hij gelijk met de verhuis boedel meekomt, kost dan niks extra's !!!
Zelf heb ik het dus NIET gedaan, helaas, later OOK voor redelijk hoog bedrag 10 jaar geleden een auto via een verhuurbedrijf gekocht bij een "bevriende" handelaar
Ja je denkt dat je het goed doet,, dat is altijd afwachten. Huh
Moet toegeven alles is netjes geregeld, auto stond netjes nog NAT te wachten, want zij hebben hem gewassen.... ja dan zie je het verschil niet van de nieuwe onderdelen!!!
Hij was WEL schade vrij, het chassis en kooi constructie maar  nieuwe plastic bumpers die slecht waren overgespoten, maar dat zie je in NL ook, schijnt moeilijk te zijn.
Afijn, hij brengt ons al 10 jaar zonder kosten overal naar heen.  1 x nieuwe remblokken, en nieuw benzine pompje. Big Grin
Nu ben ik vorig jaar OOK bezig geweest met invoer uit Duitsland en vond daar een skoda Yeti, import vanaf Oostenrijk maar  € 12.000 kosten Big Grin , tegen HIER € 19.000,-- Angry
Toen ben ik gaan zoeken op auto.gr., en daar  kon je op het vaste land dit model OOK kopen voor € 15.500,== Big Grin  dus waarom ZELF al die moeite doen, terwijl je hem zo kant en klaar op kenteken MET betaalde belastingen zo kan kopen!!!! en JA,  zelfs afgeleverd in Herhakion bij de boot, zij kopen ongezien mijn 14 jr. oude Suzuki terug in, voor de inruilpremie !!!
Op de Duitse site van internet staat ook een artikel dat "handelaren" knoeien met aangifte van invoer gebruikte auto's, en dat dit soort praktijken NIET meer mogelijk zijn....
Maar dit is Griekenland....  het gebeurt nog steeds. Angry
Als je hier een langere tijd woont, kan je OOK je voordeel doen met auto's van Engelse Idea , die gaan massaal terug en verkopen hun spullen t.e.a.b.  hier op het dorp al 2 x gebeurd.
Dus mijn advies..... gewoon rustig afwachten en goed rondkijken / vragen....
Succes ermee,  en laat ons weten wat je gedaan hebt.....  zodat iedereen er van kan leren Idea
Quote
#6
LauranM,

In tegenstelling tot eerdere berichten is het niet mogelijk om je auto zonder kosten uit Nederland, ondanks emigratie, mee te nemen dit is uit eigen ervaring.
Ook ingevoerde auto's van handelaren moet je mee oppassen, zowel politie als douane (Belastingdienst) controleren regelmatig en nemen zonder pardon de auto in beslag en ben je vele male duurder uit.

Een middle man is niet aan te raden of het moet al een dikigores (Advokaat) zijn.

Het eenvoudigste koop een auto naar je wens met een vertrouwd persoon in Griekenland en laat de auto keuren bij de KTEO.


Veel succes,

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.707 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)