In de spotlights januari 2015: Winters Griekenland
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Winters Griekenland

Ik denk dat de meesten hier op 't forum Griekenland voornamelijk kennen i.c.m. zomerse taferelen. Maar ook in Griekenland kan het soms behoorlijk 'winteren' zoals ik de afgelopen dagen op meerdere media las. Bijvoorbeeld in Pilion, waar in Kato Gatzea een flink pak sneeuw op de boulevard ligt.

Aangezien er heel wat leden in Griekenland wonen/verblijven lijkt het me leuk om eens wat meer te weten te komen over de manier hoe de Grieken met deze winterse omstandigheden omgaan. En natuurlijk hoop ik op heel wat winterse plaatjes uit Griekenland.

Dus: Heb je leuke verhalen, foto's of berichten m.b.t. dit thema: deel ze met ons up



Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Kreta in de winter, de oostkant.
Lassithi plateau


[Afbeelding: wsoirp.jpg]

Komt de sneeuw niet naar Agios Nikolaos gaan we hem gewoon halen.
[Afbeelding: tahfyc.jpg]


Op zee 25 gr en de bergen in de sneeuw op de achtergrond.
[Afbeelding: 95vosy.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Kreta aan de westkant, foto,s zijn gisteren in Omalos gemaakt en komen uit de Chania post.[Afbeelding: 152l2c1.jpg]

[Afbeelding: 2vcyqn8.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
[Afbeelding: 1zytysi.jpg]


Sneeuw in Pilion is niet exceptioneel. Waarom zouden we hier anders een skigebied hebben, waar veel Grieken in de winter hun vakantie doorbrengen? Zeldzaam is wel dat de sneeuw ook in de veel lager gelegen kustdorpen aan de westkant van het schiereiland ligt. In de meeste winters mag er eens een halfuurtje wat natte sneeuw naar beneden dwarrelen en kan er 's ochtends wel eens een wit laagje vorst op de planten te zien zijn, maar daar houdt het wel mee op. Wij hebben het zelf pas één keer eerder meegemaakt: in de winter van 2005/2006. De eerste winter na onze emigratie, en ik weet nog heel goed dat ik het nog nooit van mijn leven zo koud heb gehad. We hadden namelijk nog geen bed en sliepen op een matras op de marmeren tegels in een van de twee kachelloze slaapkamers van ons appartement. Pas twee jaar later kwamen we erachter dat de airco in de andere slaapkamer ook wárme lucht kon blazen... Smile

Inmiddels wonen we in een eenvoudig maar comfortabel huisje in Kato Gatzea, waar we de afgelopen jaren nauwelijks winter hebben gehad. En zo leek het deze winter ook te gaan. Onze zoon was uit Nederland overgekomen voor de kerst en we hebben heerlijk in ons T-shirt buiten gezeten. Bijna twintig graden gaf de thermometer aan. Zoonlief vertrok op 29 december bij zo´n 15 graden en ´s avonds lazen we in de krant dat Volos naar alle waarschijnlijkheid op oudejaarsdag met een witte sneeuwlaag bedekt zou zijn. Ja, ja... Het blijven rare jongens, die Grieken! Toch hadden ze weer eens gelijk. De 30ste begon in de middag licht te sneeuwen, wat een mooi dun oliebollenpoederlaagje op de bergtoppen achter ons huis veroorzaakte. We gingen dan ook glimlachend naar bed. Sneeuwen... ja, ja!
Maar zie, toen we de volgende morgen wakker werden, bleek het de hele nacht door gesneeuwd te hebben en niet zo´n beetje ook. Zo´n veertig tot vijfenveertig centimeter sneeuw lag er in onze tuin en ons vissersdorpje. Dat leverde prachtige plaatjes op en Ger heeft me gevraagd om ze hier te plaatsen, zodat ook de Oriste-leden die mij niet op Facebook volgen mee kunnen genieten van Pilion in de Sneeuw. Dat doe ik graag, want mijn geliefde Pilion is zo mooi, in alle jaargetijden, dat ik een enthousiaste ambassadrice ben. Als jullie het dan maar niet verder vertellen, want we willen van ons mooie schiereiland natuurlijk geen massabestemming maken Wink

Nieuwsgierig naar mij en mijn leven op Pilion? Je kunt mijn belevenissen volgen via
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En natuurlijk kun je ook deze winter lekker op de bank bij de open haard - met een kop warme chocomel of een tsipourootje op het bijzettafeltje - genieten van mijn Grieks getinte feelgoodromans. Te verkrijgen via o.a. bol.com of te leen in de bibliotheek, niet alleen in gedrukte vorm maar ook als leen-epub!

En speciaal voor de leden van Oriste een mooie winteraanbieding: de e-bookuitgaves van VLINDERS OP DE VENSTERBANK en OPNIEUW VERBONDEN – respectievelijk deel 3 en 4 van de serie Onder de Griekse zon – kosten rechtstreeks bij mij besteld nu € 2,50 per stuk (ipv € 4,99). Stuur me een kort berichtje via het contactformulier op de website (waar je meer informatie over deze romans kunt vinden) of via een privéberichtje op dit Oristeforum als je een bestelling wilt plaatsen, en ik stuur je zo snel mogelijk de betaalgegevens door.

Ik wens iedereen een prachtig mooi nieuw jaar met veel liefde, geluk en vooral een goede gezondheid!
Liefs uit Kato Gatzea, Pilion,

Wilma Hollander

[Afbeelding: 23mmte0.jpg]

[Afbeelding: 35me4qb.jpg]

[Afbeelding: 9u2o9u.jpg]

[Afbeelding: 2j8l8m.jpg]

[Afbeelding: 29e3fqc.jpg]

[Afbeelding: o85r0g.jpg]
Quote
#5
Hallo allemaal,Wat een prachtige winterse plaatjes,
Ik zou er bijna jaloers van worden,er is tot nu toe nog geen vlok gevallen hier waar ik woon in het noorden van Fryslân de laatste paar jaar zoiets moois niet meer gezien, zat net nog buiten in de tuin met mijn bakkie koffie,peukje even van de vogels in de tuin te genieten.
We wachten maar af de winter duurt nog even,alhoewel mijn kleinkinderen wel heerlijk van de sneeuw en hun slee willen genieten.
Fijne zondag,ook van mij voor ieder een gezond 2015.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#6
Skopelos januari 2015 door Ioannis Sklivas.

[Afbeelding: 214ilu.jpg]


Nymphaeo - Florina 2 januari 2015

[Afbeelding: 2znwxi1.jpg]
Quote
#7
Dank je, Margaritha! Inmiddels hebben we hier weer 18 graden op de thermometer, dus de sneeuw is grotendeels weggesmolten, in ieder geval in ons dorpje aan de kust. Wat ik persoonlijk helemaal prima vind, want na twee dagen sneeuw is de glans er voor mij af en weet ik weer waarom ik het zo fijn vind om hier te wonen: vanwege het lekkere warme zonnige klimaat Big Grin 

Jij ook fijne zondag daar in Friesland en ik hoop voor je kleinkinderen dat er bij jullie toch nog wat sneeuw valt deze winter.

Groetjes uit Kato Gatzea,
Wilma
Quote
#8
Photo 
Besneeuwde bergtoppen van Mani, gefotografeerd vanaf Mani: [Afbeelding: hvxjtk.jpg]
Quote
#9
Vandaag met twintig graden weer 'n mooie dag op Kreta. De besneeuwde bergtoppen op afstand verraden echter het werkelijke jaargetijde. Morgen wordt het als we de meteo mogen geloven ècht anders....

[Afbeelding: 2qvwppl.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#10
Eventjes terugdromen naar vorig jaar, onze skivakantie in arachova....[Afbeelding: rkannt.jpg]
Quote
#11
Winters Volos tijdens de jaarwisseling:

Quote
#12
En nog een mooie:
De ingang van de Samaria-kloof in de winter

Quote
#13
Zondag was het nog 20 graden, en vanmiddag een pak sneeuw rond het vriespunt 
De oprit.
[Afbeelding: 539qad.jpg]
En op de weg.

[Afbeelding: mimn7n.jpg]

koudkoudkoud
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Stoep al geveegd Arthur?
Quote
#15
En OOK hier zijn er file's Confused
Allemaal naar de sneeuw kijken die op de Psilorities ligt  Big Grin
[video=youtube]/2iy8_m74P54[/video]
Quote
#16
(06 January 2015, 19:06)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Stoep al geveegd Arthur?

Hoeft niet Chris, de sneeuw is al weer gesmolten, je weet wat ze op Kreta zeggen, je bent zo nat maar nog sneller weer droog .
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Klopt, we hadden hier in Vamos ook en soort drie seconden sneeuw.
Quote
#18
Ook op enkele postzegels wordt de winter afgebeeld.
Deze zegel uitgegeven in 2014 geeft Januari weer, met een winterstafereel en de graantappel die kapot wordt gegooid voor de deur op 1 januari voor geluk!
 

[Afbeelding: 2cdx46b.jpg]

En hier ligt natuurlijk bijna altijd sneeuw op de berg Olympus.
Deze zegels zijn uitgegven in 2013 ter ere dat het 100 jaar geleden was dat deze berg werd bedwongen

[Afbeelding: 2moz15f.jpg][Afbeelding: 2hg8f7q.jpg]
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Goede middag,
Dit heb ik nog niet eerder gelezen, een rijverbod voor vrachtauto's van meer dan 3 ton vanuit Heraklion naar omstreken
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
Smile 
Goede avond

En voor deze sport is Kreta héél geschikt in de winter Big Grin , het probleem is dat je NIET lang vooruit kan boeken Angry , maar als je er bent, ben je ook zo goed als ALLEEN.. Big Grin .
nu nog wel, het voordeel is dat je GEEN skiliften nodig hebt, alles op pure spierkracht  Confused
Dit artikel uit de lokale krant , filmpje MOET je zien  Smile
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
(07 January 2015, 20:39)de machinist schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede avond

En voor deze sport is Kreta héél geschikt in de winter Big Grin , het probleem is dat je NIET lang vooruit kan boeken Angry , maar als je er bent, ben je ook zo goed als ALLEEN.. Big Grin .
nu nog wel, het voordeel is dat je GEEN skiliften nodig hebt, alles op pure spierkracht  Confused
Dit artikel uit de lokale krant , filmpje MOET je zien  Smile
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De link werkt bij mij niet...
Quote
#22
Sofia,
Kijk dan even bij www. Rethymonsnews.gr.  bij Lokaal,  ( bovenin links in de balk _ met Google chroom vertaalt de computer het zelf, dan op pagina 4 met dit beeld
van vimeo
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





dan zie je het filmpje
succes ermee
Nu is het hier droog, met harde koude water wind en 4 gr.
Quote
#23
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
[Afbeelding: 90ozz5.jpg]Als de Lammergieren wil zijn vliegen in een winters landschap, moest je op kreta zijn. 
Als de zon van de partij is zie je zelfs het silhouet op de besneeuwde flanken van de Psiloritis.
 [Afbeelding: 2vjqwjo.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
We kwamen terug uit Nederland op dinsdagavond 6 januari en op weg van Heraklion naar Kournas kwamen we terecht in een heuse sneeuwstorm, met hagel, sneeuw, storm en bliksem: met een "snelheid" van 20 kilometer per uur kwamen we eindelijk thuis.  De volgende ochtend leek het wel of we in een wintersportgebied terecht gekomen waren
Afgelopen zaterdag zijn we nog even naar de Askifou hoogvlakte gereden voor de wintersport sfeer.



[Afbeelding: 2z6bepj.jpg]



[Afbeelding: 33vdldu.jpg]

[Afbeelding: 14cqq7s.jpg]
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
Bij ons is op 900m hoogte nog NIETS gevallen, we hebben elke dag zon. Wel nachtvorst tot -12, maar overdag is het heerlijk. De bergen om ons heen (1800-2400m) hebben wel een wit petje, maar dat dooit elke dag verder weg. Maar wie weet, komt er nog wat.

Want: vorig jaar op de Astrakas hoogvlakte viel nog een stevig pak op 23 mei:
    (Foto van onze klanten Uulke en Margriet van Meeteren)

Een vriendin op Andros (Cycladen) stuurde me deze foto's, gemaakt op 9-1-2015:
       
AnnaHiking's signatuur Annelies,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor informatie over wandelen en fietsen in Griekenland
Cool
Quote
#27
Schitterende foto's Annelies duimpie
Quote
#28
Hier wat recente foto's van de Karvounis-berg op Samos, 6 januari.
Het is erg koud geweest voor Samiotische begrippen, -5 met een ijswind uit het noorden. Veel waterleidingen zijn gesprongen.
Hopelijk gaat het voorjaar er snel beginnen, daar zit iedereen op te wachten.

[Afbeelding: 90ykhs.jpg]

[Afbeelding: 577zl.jpg]

Bronnen: mpalos.blogspot.com en facebook.com/visit_samos
Quote
#29
Hier wat foto's uit Noord-Oost Griekenland Kato NevroKopi                    


Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#30
18-01-2015: De overvloedig gevallen sneeuw op het Kretenzer Lassithi plateau begint nu toch alweer aardig te smelten. Het resultaat daarvan is een meer: het Lassithi-lake dus.....

[Afbeelding: 2wlzo10.jpg]

 
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#31
Met Kerst en Oud en Nieuw zijn we naar het Zagoria gebied geweest. Een hele andere ervaring dan dat je naar Griekenland gaat in het voorjaar, zomer of herfst. Je gaat dan niet voor het weer, maar voor de vriendschappen en de gastvrijheid die je dan weer beleefd. Heerlijk om dit mee te maken. De weersvoorspellingen zagen er voor vertrek niet goed uit: veel sneeuw en regen. Maar gelukkig is ook in Griekenland het weer moeilijk te voorspellen en is het achteraf allemaal wel meegevallen. De dikke jassen moesten wel aan, maar we hebben kunnen wandelen en hebben genoten van de omgeving. Hier een paar foto's om een impressie te krijgen van onze vakantie in de Zagori.

[Afbeelding: hx6lx0.jpg]

[Afbeelding: 23qx9nm.jpg]

[Afbeelding: 118osvq.jpg]

[Afbeelding: 2hd432o.jpg]
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#32
Schitterende foto's Angeliki!
Lijkt me mooi om al dat moois daar ook eens in de winter mee te maken Smile
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland Ger 64 42.374 12 November 2016, 20:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.164 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights januari 2014: Pilion/Magnesia Ger 47 40.075 11 June 2016, 18:57
Laatste bericht: Ger
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.202 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.282 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.308 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.466 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.227 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.013 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.975 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)