ervaringen met de veerboten
#1
Hallo ervaren kretagangers,

Wij komen altijd met het vliegtuig naar Kreta. Dit jaar rijden we (2 volwassenen) met een auto terug naar Nederland ongeveer eind juni begin juli. We willen met de veerboot van Heraklion naar Piraeus en dan van Patras naar Ancona. We willen geen hut nemen, dus dek en/of vliegtuigstoel. Graag hoor ik jullie ervaringen met de verschillende maatschappijen en boten. Hoe boek je het beste, reisbureau of via internet? Ik ben er al mee bezig geweest maar ik vind het internetboeken voor ferries erg omslachtig.

Hartelijke groet,
Lidy
Quote
#2
Internet boeken via minoan.gr is simpel en snel..je hebt nog tijd zat dus ik adviseer je om een bonuskaart aan te vragen. Krijg je korting op tickets en maaltijden. In een keer beide trips boeken is extra voordelig. Bedenk wel dat je voor vertrek je tickets in de haven moet afhalen, maar dat is een fuitje van een cent. Ik boek altijd dek van heraklion naar Piraeus, maar Patras naar ancona neem ik een hut. Stoelen gaat ook wel, maar een bed heeft toch mijn voorkeur. Enig minpunt van minoan naar patras is de vertrektijd, wanneer je vanuit Piraeus direct doorrijdt naar Patras, heb je veel tijd te overbruggen. Ergens onderweg een leuk dorp aandoen is dan wel aan te bevelen. Je kan ook overwegen om door te rijden naar Igoumenitsa, zie je nog wat anders onderweg.
Quote
#3
Gewoon rechtstreeks bij, bijvoorbeeld Minoan, via internet of je kunt ze ook mailen, gaat prima en snel. Zoals Chris aangeeft bij Minoan voor het boeken een clubkaart aanvragen en het nummer vermelden bij je boeking voor punten. Vroegboekkorting bij boeken tm 2 februari dus, indien mogelijk, is dat mooi meegenomrn, naast de retourkorting.
Quote
#4
Mijn ervaring is boeken via internet snel en voordelig bij Minoan. Ik reis tegenwoordig alleen en dan neem ik een bed in een 4 persoons binnenhut en het is me al vaak overkomen dat ik een hut voor mij alleen had. Boeken in januari met de vroegboekkorting en je ANWB kaart (ARC) dit in tegenstelling tot wat boven geschreven is krijg je meer korting bij Minoan. Natuurlijk wel een clubkaart aanvragen want de tickets tellen mee voor een gratis trip.

Kali Mera,

Dick
Quote
#5
Vier keer hebben we de oversteek Ancona-Patras en Pireas-Heraklion gemaakt. Omdat de eerste drie keren onze hond meereisde, hadden we geen hut geboekt maar luchtbedden en slaapzakken meegenomen en buiten op het dek geslapen. Het was heerlijk. We lagen op het dek onder de reddingsboten en met ons tientallen andere mensen. Douchen deden we bij het zwembad. Enige nadeel was dat we onze bagage niet onbeheerd achter konden laten. De laatste keer zijn we in april overgestoken. Onze hond ging toen niet mee en omdat het weer in april onvoorspelbaar is op de Adriatische zee, hadden we een hut geboekt. Dat was wel heel comfortabel.
Toch gaat mijn voorkeur uit naar slapen op het dek. Wel opletten aan welke kant van het schip je gaat liggen. Een hele dag in de hete zon is niet prettig.
Quote
#6
Hallo,
Wij kopen altijd gewoon in de haven een ticket. Dit kun je ruim van tevoren doen omdat je hier al op Kreta bent weet je zeker dat er plaats is
wel indd kaart aanvragen en show your card korting vragen je kan dan ook meteen de tickets voor Patras - Ancona kopen geeft misschien ook extra korting .
Wij gaan ieder jaar op en neer met de boot en kopen alles in een keer is het voordeligst en nemen dan wel altijd open retour.
Gr Kreta lover
Quote
#7
Kijk ook eens hier:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"Met je eigen auto naar Griekenland. Gek?
Quote
#8
Nog even een dingetje:
De afhandeling HER-PIR (vv) is anders dan bij PAT-ANC. Met je ticket in hand kun je zo de boot op rijden bij een binnenlandse ferry in Griekenland. Ticket wordt afgescheurd door bootpersoneel bij het oprijden.
Maar bij de terugreis moet je in Patras eerst bij de balie in het havenkantoor (dat is voordat je het afgesloten haventerrein zelf op mag) je ticket laten afscheuren en krijg je een karton 'ANCONA' voor onder je voorruit. Als je dat vergeet wordt je met een hoop stress bij de slagboom teruggeleid naar het baliekantoor. De controle is momenteel streng in verband met illegalen, agenten in burger checken je kofferbak e.d., maar als je ticket nog niet is ingechecked heb je ergernis.


 
Quote
#9
hallo allemaal,

wij zijn aan kijken om voor de eerste keer met de auto nar Griekenland te gaan om verschillende eilanden te bezoeken.

kan iemand uit ervaring vertellen hoe lang de autorit van Patras naar Piraeus duurt. navigatie websites zeggen 3 uur maar dame van anek.nl aan de telefoon zegt 5,5 uur.

de boot vaart volgens planning 14.30 uur de haven binnen in Patras en de boot uit Piraeus vertrekt om 21:00 uur naar Heraklion. we willen uiteraard de boot niet missen of op voorhand weten of we een overnachting moeten doen. we gaan met een personenauto zonder aanwagen/caravan.

bij voorbaat dank voor de hulp!!

groet
Gerben
Quote
#10
Ik heb altijd genoeg aan max. 3 uur. In principe heb je tijd zat. Indien de boot vanuit Ancona flink vertraging heeft, kun je gewoon een dorpje halverwege binnenrijden en een hotel nemen. (Bijv. Selianitika)
Quote
#11
Ik wil nog wel even opmerken dat de weg van Patras naar Piraeus erg druk is. Ik hoop dat de snelweg nu eindelijk klaar is, want tot voor kort waren flinke stukken 3-baans (voor 2 richtingen dus). Het is te doen in 3 uur, maar je moet wel opletten. Ik neem een hut zodat ik goed uitgerust achter het stuur kruip.
Quote
#12
dank voor de snelle reacties!!

probleem bij een het niet halen van de boot zal zijn dat onze tickets voor de boot van pireaus naar Heraklion dan niet meer te gebruiken zijn. wat zijn jullie ervaringen met de aankomsttijden. kloppen die vaker wel dan niet? boeken jullie altijd beide overtochten vooraf of kopen jullie de tickets in Piraeus?
we nemen in elk geval op beide overtochten een cabine ivm de kinderen en uiteraard voor ons zelf.

we willen opstappen in Ancona, zijn er toevallig ook nog tips voor een hotel in noord Italie rondom Milaan?

ik hoop dat het geen probleem is om zoveel vragen te stellen!

groet
Gerben
Quote
#13
Je kan prima een ticket in de haven kopen. Ook kun je, wanneer je de boot niet haalt, telefonisch omboeken. Voor een hotel adviseer ik gewoon eens te kijken op booking.com en dan via de reviews rustig kijken naar Aken als prijs, ligging etc. (Dicht bij de autostrada scheelt je zo weer een uur rijden) ik slaap overigens altijd in modena. Vanaf Milaan is het best nog een stukje rijden naar Ancona..
Quote
#14
Chris toch niet in dat motel langs de snelweg? Dat had geen parkeergarage toen wij er waren en ik heb doodsangsten uitgestaan dat de auto leeggeroofd zou worden ...Met ingeslagen ruiten .....
Quote
#15
Heet geloof ik Fini baia del Re, afslag modena zuid, 300 meter van de snelweg. Tv bewaking, parking achter de slagboom. Hebben af en toe goede aanbiedingen via booking.com.
Quote
#16
Dank voor jullie ervaringen. Wij kunnen er wel wat mee.
Quote
#17
Nederland - Ancona is goed te doen in 16 uur via Basel (behalve in zo'n weekend waarin iederéén op vakantie gaat). Maar neem voor de zekerheid 18 tot 20 uur, als er kinderen wat pauze nodig hebben. Bespaar de overnachting onderweg, dat is dan een dag vakantie extra, en 2 rijbewijzen is nog lekkerder.
De snelweg Patras - Athene is voor bijna de helft bouwplaats sinds ik er in 2008 weer eens reed, en in 2014 nog steeds. Er is nu geen geld om het af te maken. Je hebt zo'n 3 uur nodig, je rijdt er 's middags meestal tegen de ergste spits in, eventueel een afslag eerder nemen - maar dat is lastiger zonder zeer acurate navi.
Tip: Als blijkt dat je vanaf Patras naar Athene/Pireaus ruim in de tijd zit, ga dan niet te ver van Athene rechts eraf richting zee om even goed te eten (en files te vermijden) - MAAR VERGEET NIET JE KLOK VOORUIT TE ZETTEN (sprak hij uit ervaring haha Smile
Quote
#18
Wij willen met 4 personen op 20 juli met de veerboot van Kreta naar Paros en op 3 augustus van Paros naar Piraeus. Via Internet kan ik alleen boeken bij Hellenic Seaways en ben dan verplicht een accomodatie of stoel bij te boeken. De optie dat ik op het deck wil kan ik niet kiezen. Zijn er ter plekke andere veermaatschappijen waar dit wel bij kan. Is het risicoloos om dat meteen bij aankomst op kreta te boeken.
Quote
#19
Volgens mij vaart Blue Star ferries op deze routes. Wij zijn vorig jaar ook met hun geweest en ik kon ook niet boeken wat ik wilde (camper en 2 honden). Gebeld en gemaild met een kantoor op Tinos (daar gingen wij heen) en het kon. Als ik het goed heb varen zij ook op Kreta, Santorini e.d. en doen daar Paros bij aan. Dan zou je desnoods bij een kantoor op Paros of Kreta kunnen informeren. Mailadressen zijn gewoon te vinden.
Wij hebben alleen maar goede ervaringen met deze maatschappij. Wij zijn er al een aantal malen mee overgestoken voor de Cycladen. Ook via Rafina. Dat is handig als je Athene wilt vermijden en niet dezelfde dag naar Patras verder hoeft.
En Rafina heeft een schattige haven. Leuk om een hapje te eten.
Succes!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)