op de bonnefooi?
#1
Beste mensen,
In de komende meivakantie (laatste week april en eerste van mei) willen we met ons gezin (kinderen zijn 17 en 18) een paar dagen naar Athene. Vandaar naar de Peloponnesos. Hier heb ik een aantal vragen over:
* Is het mogelijk ter plaatse alles op de bonnefooi te regelen? De eerste en de laatste nachten in Athene wil ik wel vastleggen.
Ik heb geen zin om veel tijd kwijt te zijn met zoeken, zou daarom liever van te voren boeken. Maar omdat we de Peloponnesos niet kennen lijkt dat me ook een risicovolle onderneming. Wat is jullie ervaring hier in?
* Is het ook mogelijk om ter plaatse appartementen/huisjes te huren voor een aantal dagen of kan dit alleen met hotels?
* Ivm het weer, maakt het uit welk deel van de Peloponnesos we heen gaan? Oftewel, we willen graag een warm zonnetje, is één deel zonzekerder?
Hartelijk dank vast!
Quote
#2
Ter plaatse is zeker mogelijk, maar kan ook veel tijd kosten en teleurstelling opleveren. Tegenwoordig staan er heel veel hotels en appartementen op booking.com. Kun je zelfs nog op dezelfde dag boeken.
Je kan ook op die site iets leuks uitzoeken en je dan rechtstreeks bij de eigenaar melden. Je kunt dan dezelfde prijs krijgen, maar de eigenaar hoeft niets af te dragen..
Quote
#3
(11 January 2015, 20:11)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ter plaatse is zeker mogelijk, maar kan ook veel tijd kosten en teleurstelling opleveren. Tegenwoordig staan er heel veel hotels en appartementen op booking.com. Kun je zelfs nog op dezelfde dag boeken.
Je kan ook op die site iets leuks uitzoeken en je dan rechtstreeks bij de eigenaar melden. Je kunt dan dezelfde prijs krijgen, maar de eigenaar hoeft niets af te dragen..

In sommige gevallen zelfs goedkoper.

Hou er wel rekening mee dat de Peloponessos redelijk groot is. Hangt er dus een beetje van af wat je wil zien/doen om je te oriënteren naar een gedeelte van de Peloponessos. Beschik je over een huurauto of wil je gebruik maken van de KTEL bussen om van Athene naar de Peloponessos (en terug) te reizen ?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
In Athene huren we een auto en gaan vandaar naar de Peloponnesos. Omdat we er geen racetocht van willen maken maar ook willen relaxen willen we een aantal nachten in dezelfde plaat blijven. Het idee is zoiets:
Athene2 dagen
Quote
#5
Ik drukte per ongeluk op verzenden.
Hier het vervolg:
Athene 2 dagen
Tolo/Nafplion
Quote
#6
Er gaat iets niet goed, ik denk doordat ik op de tab knop druk. Laatste poging:
Athene 2 dagen
Tolo of Nafplion 3 of 4 dagen
Monemvasia of ergens bij Vathia in de buurt 3 of 4 dagen
Gialova of Pilos 3 of 4 dagen
dan nog iets op de terug weg naar Athene. Totaal hebben we 15 dagen (zat/zat)
Is dit te doen of sla ik helemaal de plank mis?
Quote
#7
Lijkt mij op het eerste gezicht een schema wat te doen moet zijn. Hou alleen wel rekening met lange reistijden. Afgelopen zomer zijn wij vanuit Neapoli (havenplaats ca. 40 km van Monemvasia) met de auto gereden naar Gialova. Is een rit van ca. 200 km waar je toch de nodige uren voor uit moet trekken. Je gaat namelijk dwars door de bergen. Overigens wel een hele mooie rit. Ik zou kiezen voor Gialova. Een heerlijk plaatsje aan de kust met veel tavernes en prima strand. Vanuit hier zijn Pilos en Methoni prima bereikbaar.

Op de terugweg via Olympia?
Quote
#8
Bedankt voor de reacties, ik ga er mee aan de slag. Eerst nog vliegtickets zien te boeken.
Quote
#9
We gaan de boekingen toch vast leggen. Na Athene willen we een aantal dagen naar Nafplion of Tolo. Ik lees dat er onderweg allerlei moois te zien valt:
Athene - Corinthe/Akronkonithos - Nemea - Mycena - Nafplion.
Is deze route van Athene naar Nafplion met de genoemde tussenstops op één dag te doen of is dat gekkenwerk? Google-maps geeft aan dat het in totaal 2 uur 45 minuten rijden is. Is dit realistisch?
Vinden jullie genoemde plaatsen ook de moeite om er voor om te rijden?
Quote
#10
(16 January 2015, 20:41)mar mar schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We gaan de boekingen toch vast leggen. Na Athene willen we een aantal dagen naar Nafplion of Tolo. Ik lees dat er onderweg allerlei moois te zien valt:
Athene - Corinthe/Akronkonithos - Nemea - Mycena - Nafplion.
Is deze route van Athene naar Nafplion met de genoemde tussenstops op één dag te doen of is dat gekkenwerk? Google-maps geeft aan dat het in totaal 2 uur 45 minuten rijden is. Is dit realistisch?
Vinden jullie genoemde plaatsen ook de moeite om er voor om te rijden?


Eens je in Korinthe / Isthmos bent kan je kiezen. Ofwel de snelweg richting Tripoli nemen en afrijden in Nemea en dan via Argos naar Nafplio of langs de kust richting Epidavros/Nafplio.  Als je de route via Nemea neemt, kan je in Fihtio linksaf naar Mycene (is maar een 3-tal km) en vervolgens van Mycene naar Nafplio.
Beide routes (met enkele tussenstops) zijn best te doen op 1 dag.
Mycene vind ik persoonlijk (na 2 bezoeken) niet echt de moeite meer. Nemea is een leuk dorp waar je een wijn mezedes kan nemen ipv ouzo mezedes. Je kan er (natuurlijk) ook de wijn producenten bezoeken. 

Nemea
[Afbeelding: 2irk9zp.jpg]

Oud Nemea
[Afbeelding: syo4ue.jpg]
Theater van Argos
[Afbeelding: 2e58w00.jpg]

Haventje van Nea Kioni (Ligt halfweg tussen Nafplio en Miloi)
[Afbeelding: 2qs79mf.jpg]

Kefalari (enkele km voorbij Argos richting Ellinikon)
[Afbeelding: 152j0o9.jpg]

Epidavros
[Afbeelding: 23j62w8.jpg]

Uitzicht vanop de boulevard in Nafplio
[Afbeelding: a9wil4.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Dank voor je reactie Patrick, leuk zo met de foto's erbij.
Als we de tempel van Apollo en Octavia willen bekijken welke route/borden kunnen we dan het beste volgen?
Quote
#12
Acrocorinth ligt zowat in de hoek die gevormd wordt door het samenkomen van de snelwegen naar Patras (nou ja, snelweg?) en die naar Tripoli. Als je het Kanaal van Korinthe over bent, verder richting Patras tot de uitrit Korinthos - Argos - E65. Aan het einde van de uitrit links de snelweg over en daarna, na de bocht naar links, de 1ste rechts nemen onder een brugje door (er staat een bord "Ancient Korinthos"). Kom je zo in Acrocorinth. De site ligt aan de andere zijde van het dorp.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Super - bedankt!
Quote
#14
Graag gedaan. Prettige vakantie. zonneschijn
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
De twijfel slaat toe! Hier komen de vragen:
1 Om een aantal dagen te overnachten raden jullie Tolo aan of Nafplion? We zijn met 2 tieners van 17 en 18.
2 We willen graag Mystras bekijken. Mijn man is niet zo goed ter been, hij kan lopen en enigszins klimmen maar het gaat moeizaam. Is het mogelijk dichtbij het mooie gedeelte te parkeren?
3 Monemvasis lijkt me toch uit de richting liggen. Vanaf Mystras rijden we liever door naar de omgeving van kardamyli. Wat raden jullie daar aan? Stoupa? Of ergens anders?
4 Via Gialova en Olympia gaan we terug naar Athene. Op zaterdag vliegen we rond het middaguur weer terug, die dag willen we vast in de buurt van Athene zijn maar niet meer in de stad zelf. Als ik op de kaart kijk lijkt de kant van Glyfada me wel wat. Of is de oostkust beter voor een laatste overnachting?
Pfft wat een vragen he. Ik lees de antwoorden graag!
Quote
#16
1 Om een aantal dagen te overnachten raden jullie Tolo aan of Nafplion? We zijn met 2 tieners van 17 en 18.
Voor een aantal dagen zou ik zeggen Tolo, gezien de tieners. Nafplion is hartstikke leuk om te bezoeken, maar Tolo is meer op verblijf gericht lijkt me. Waarschijnlijk ook goedkoper dan Nafplio. Maar misschien zijn er leden met meer ervaring met Tolo en tieners.

2 We willen graag Mystras bekijken. Mijn man is niet zo goed ter been, hij kan lopen en enigszins klimmen maar het gaat moeizaam. Is het mogelijk dichtbij het mooie gedeelte te parkeren?
Van Mystras heb ik écht verstand. Wat je moet doen, is naar boven rijden naar de ingang. Dit is de hoogste plek waar je met de auto kunt komen, maar altijd nog halfweg de berghelling waartegen Mystras ligt. Wandel van hier af naar beneden, dan zie je nog altijd genoeg van Mystras. Laat degene die wel goed ter been is vervolgens ongeveer dezelfde weg weer terug omhoog lopen om de auto weer op te halen bij de ingang, en laat die uw man onderaan oppikken. Loop niet van onder via de weg naar boven, dat is echt flink om.
3 Monemvasis lijkt me toch uit de richting liggen. Vanaf Mystras rijden we liever door naar de omgeving van kardamyli. Wat raden jullie daar aan? Stoupa? Of ergens anders?
Van Mystras richting Kardamili is een mooie route. Ik zou Stoupa aanbevelen vanwege de vele horeca rond de baaitjes daar, hartstikke gezellig, erg leuk voor de tieners. Kardamili heeft geen zandstrand en veel minder horeca. Als je genoeg tijd hebt, raad ik je aan een dagje richting de Mani (Areopoli en zuidelijker) te rijden. Misschien dat die tieners graag op het strand van Stoupa willen blijven hangen, want het is wel een autodag, met af en toe een stop, maar voor de ouders zeer de moeite waard.
4 Via Gialova en Olympia gaan we terug naar Athene. Op zaterdag vliegen we rond het middaguur weer terug, die dag willen we vast in de buurt van Athene zijn maar niet meer in de stad zelf. Als ik op de kaart kijk lijkt de kant van Glyfada me wel wat. Of is de oostkust beter voor een laatste overnachting?
Nee, ga vooral naar Glyfada. Ook daar zullen jullie tieners aan hun trekken komen, maar jullie ook, er is volop keus aan eetgelegenheden, en op straat is het gezellig levendig. Je kan in de buurt van Plateia Katraki je auto parkeren, dan hoef je niet te ver te lopen naar waar je moet zijn, dat zie je vanzelf. Omdat Glyfada vroeger grensde aan het vliegveld Ellinikon, zijn er genoeg hotels om uit te kiezen. Sommige van die hotels zijn door de crisis gedwongen niet al te kieskeurig te zijn in hun cliëntele, ze zijn te herkennen door een nogal lage prijs. Ga daar niet zitten, dat is niet gezellig. Of misschien vinden die tieners het wel leuk, maar: nee. 


Ik hoop dat jullie een geweldige vakantie zullen hebben!
Quote
#17
Stella, hartelijk bedankt voor je reactie! Ik heb meteen een aantal nachten in Tolo geboekt. Nu met de rest bezig.
Quote
#18
Heb zojuist via booking weer een hotel in Glyfada geboekt voor een nachtje in februari. De hotels zakken daar nog een keer door hun bodemprijs heen, of misschien doen ze dat al wel. Er zijn nu nog maar 2 hotels die hogere prijzen vragen, dat zijn dan ook meteen de nieuwste. Ik wil dus mijn bewering dat alle goedkope hotels in Glyfada een bedenkelijke reputatie hebben, intrekken. Want daarmee diskwalificeer ik ze bijna allemaal, en daarmee doe ik die arme sappelende hoteliers geen recht. Voor wie het weten wil: ik heb Palmyra Beach geboekt, omdat die erg dicht bij allerlei vertier ligt, hoeven we niet eens de auto mee te nemen voor het eten buiten de deur. Voor de bespottelijke prijs van 50 euro. En dan toch een beoordeling boven de 8. Wel een kamer aan de achterkant, met zicht op de tuin, dat scheelt herrie van de Poseidonos die voorlangs loopt.
Quote
#19
Gisteren toevallig Golden sun hotel geboekt, weet je of dat ook op loopafstand ligt van het vertier? Anders ruil ik nog. In prijs scheelt het niet veel.
Quote
#20
Wat een grondige voorbereiding, petje af! Omdat het zoveel info is, is me niet duidelijk of je je programma nu praktisch rond hebt. Wat ik nog als tip mee wou geven ivm o.a. het boeken van accomodatie: de goeie ouwe Lonely Planet gids, geeft beschrijvingen, prijzen en tel.nummers. Is in grotere bibliotheken (of boekhandels) gratis in te zien. Ouderwets pen en papier mee, of kopie maken van de info. Succes!
Quote
#21
Hoi Coby, bedankt voor de tip maar op 1 of andere manier heb ik niks met de lonely planet, ik denk dat ik te verwend ben met de mooie plaatjes van internet.
Op overnachtingen in de buurt van Stoupa en Gialova na is alles rond, ga vanavond zoeken naar de leukste adressen aldaar. Heb er zo'n zin in!
Quote
#22
Hallo,
Kijk eens bij apartementen Zoe in Gialova. Wij zaten daar een paar jaar geleden en het was erg leuk. Mooie tuin en zwembad, paar minuten van het centrum. Ik bedoel niet het hotel, want dat was toen oud, maar de apartementen.
Veel plezier!
Quote
#23
Als je nog niets geboekt hebt voor Gialova of Stoupa, kan ik je appartement Errietta in Stoupa aanbevelen.
Sunweb zit daar met 4 appartementen, maar de eigenaar verhuurt er nog 4 aan wie er binnen komt.
Zwembad erbij, vlak bij het strand en het centrum.
Eugene's signatuur Verzamelaar van Griekse postzegels (ελληνικά γραμματόσημα), Griekse bankbiljetten en Griekse munten

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Eugene, bedankt voor de tip. Errietta heb ik ook zien staan maar wist niet beter of dat het alleen via sunweb te boeken was. Heb app. Kalogria geboekt in Stoupa. Lijkt me ook leuk, zo aan het strand.
Quote
#25
We zijn al weer even terug van een prachtige vakantie op de Peloponnesos. We hebben twee weken geweldig mooi weer gehad en alles was top! De verblijven, omgeving, mensen etc.
Ik wil jullie bij deze hartelijk bedanken voor de input die jullie hebben gegeven!
Quote
#26
En waar zijn jullie nu geweest?
Quote
#27
Het heeft even geduurd maar hier dan een reactie Rolleyes
In het kort hebben we de volgende route gedaan

* Athene, 2 nachten (Acropolis, Akropolis museum, Agora, poort van Hadrian, tempel van Zeus, stadion, presidentieel paleis met wisseling van de wacht, Griekse parlement)
onderweg - kanaal van Korinthie, fort in Akrokorinthe, Mycenea/leeuwenpoort
* Tolo, 3 nachten (Epidavros, Nafplio met palamidi burcht)
onderweg - Mystras
* Kalogria, 3 nachten (duiken, Kardamilli, verder niet veel ivm alle 4 ziek)
onderweg - polilimnio watervallen (wilden onderweg ook naar Messini maar hadden bordje op de rotonde gemist...)
* Gialova, 3 nachten (Vodoikilia beach, Pylos, Messini)
* Olympia, 1 nacht (Ancient Olympia, archeologosch museum, olympisch museum)
* Glyfada, 1 nacht

Zou het zo weer doen, was een pracht reis!
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)