Grieksegids nieuws
Kythira in Januari (5)
#1
[Afbeelding: FDC8C559-A7F6-457C-B824-C37203333B56.jpg]

Woensdagmorgen, als ik wakker wordt moet ik nuchter blijven en geloof me na een avond op Kythira valt dat niet mee.

Men heeft bij mij botontkalking geconstateerd en om dit te stoppen slik ik eens per week een pil, ik moet dan nuchter zijn en gelijk een half uur bewegen.
Dus we lopen de Pyrgos uit en doen een rondje dorp.
Langs het oude kantoor van Ross Holidays, het oude ziekenhuis en vervolgens de oude brug over richting het bejaarden tehuis.
We lopen links van het tehuis naar een van de oude engelse scholen die het eiland nog rijk is, een erfenis uit tijd dat de Engelsen hier de baas speelden.
Een kolossaal gebouw met grote ramen en een ingang.
Die in Potamos is duidelijk in verval en als men deze niet snel renoveert zou het binnen enkele jaren wel eens een ruïne kunnen zijn.
De kozijnen zijn inmiddels dichtgemetseld, het dak is er deels af en de muren bevatten grote scheuren, de tegelvloer, zwart wit geblokt ligt er nog wel.
Het is een grote ruimte mooi voor bijvoorbeeld exposities.
We wandelen nog wat verder door de kleine en smalle straatjes van het liefelijke dorpje.
Bij Selana, een van de restaurantjes die wel open is, gaat de deur open en stapt een brede gebrilde griek met uitgestoken hand op me af.
Takis de vriendelijke taxichauffeur schud mij de hand, hij is blijkbaar blij om mij te zien.
We halen een broodje bij de bakker en gaan terug voor het ontbijt, mijn half uurtje bewegen zit erop.
Was het gisteren gewoon Hollands koud, vandaag heeft iemand of heel hard geblazen of de hemel open getrokken want als ik naar boven kijk zie ik alleen maar een mooie blauwe lucht, hier en daar verstoord door een enkel klein wolkje.
We moeten gewoon de deur uit vandaag, naar buiten het weer is gewoon prachtig.
Na het ontbijt bekijk ik de satellietbeelden van Kythira en dan met name van de Peratiekloof, het feit dat zich daar oude watermolens bevinden trekt mij aan.
Ik zoom in en zoom uit, zoek oriëntatiepunten en sla deze op in me geheugen.
Zo zie ik een kerkje met de mogelijkheid om vanaf daar af te dalen in de kloof, ik zie meerder paden.
Tevens hou ik rekening met de factor "teleurstelling" gaat t niet dan moet je altijd bereid zijn om dit te accepteren, opgeven dat echter nooit!
Eerst maar richting Fratsia via de benzinepomp wat de tank is bijna leeg.
De weg hoog boven de noordelijke over van de Peratiekloof slingert zich mooi door het landschap, ik tuur aandachtig naar het kerkje wat wel erg lang op zich laat wachten.
Rechts van de weg zetten we de kleine huurauto neer, hang ik de rugzak om en zet de gps aan.
Eerst maar even naar het kleine kerkje, de Agios Nikolaos.
Eentje met een losse klokkentoren en de deur niet op slot.
Vanuit het kerkje eerst maar links het dalende pad in, helaas dit stopt bij een olijfboomgaard, weer terug en het pad rechts.
Na 200 meter een splitsing......eerst maar links.....nee weer niks, terug en de laatste mogelijkheid bekijken om in de kloof terecht te komen.
Deze biedt hoop want het pad loopt verder door naar beneden dan de andere.
Bovendien zie ik op een afstand van ongeveer 100 meter zowaar een watermolen!
Links draait het pad naar een olijfboomgaard en rechtdoor gaat een smal pad verder, ik ga eerst even op verkenning en roep later mijn wederhelft, die heeft het duidelijk te warm.
De aangetrokken kleding was gebaseerd op de koude dag ervoor en nu liepen we uit de wind in de volle zon, ik schat zomaar een graad of 19 twintig.
Samen lopen we het smalle pad af richting een oude verwaarloosde olijfboomgaard.
We lopen een kleine 25 meter evenwijdig aan de kloof.
Ik zoek en probeer een doorgang te vinden richting de kloof maar wat ik ook probeer ik kom niet door de dichte begroeiing van scherp struikgewas gecombineerd met bramenstruiken heen.
Helaas, ik kijk en zoek nog eens, laat me zakken in een klein beekje maar nee ook hier is de doorgang onmogelijk, het kost me water doorntjes in me vinger wat striemen op me armen en wat later blijkt twee gaten in me trui.
Terug dan maar nog even kijken bij de andere boomgaard maar nee hier ook geen succes.
De boomgaard is een mooie plek, de grond is bezaait met klavertjes, we nemen even rust en passen onze kleding aan.
Lange broek T-shirt.
Effe lekker relaxen in de zon en de stilte, een heerlijke plek, door god en iedereen verlaten!
Dus geen klooftocht vanuit hier, terug naar de auto nog maar effe t pad van gisteren aflopen, Tzannis zei wel dat t verder schoongemaakt moest worden maar eerst zelf maar effe kijken.
Het wandelingetje naar beneden in de zon was heerlijk, het pad was even verder als wij de dag ervoor waren geweest, ondoordringbaar overgroeit, geen doorkomen aan.
Laatste kans......de kloof bijna aan het einde inlopen, stroom op waarst.
De mededeling van mijn vriendin dat we hier eerder geweest waren had geen grip op mijn hersenen, ik kon geen beeld vinden dat dat zo was, 2 a 3 kilometer verder lopend over de keien was dat beeld er wel......bingo wij waren hier eerder geweest, zou er ook wat mis zijn met mijn hersenen?
Die avond zocht ik in mijn opgeslagen gps bestanden naar die van de Peratiekloof, het duurde even en inderdaad daar lag de track.
Al het werk voor niets, nee niet dat ik de moet opgeef, die watermolens moet ik zijn voordat mij men tussen zes planken stopt![Afbeelding: C56EA715-93C4-468A-852A-94D8EDED44BB.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kythira in januari (12) Japio 4 3.910 24 January 2015, 17:21
Laatste bericht: ostria
  Kythira in januari (4) Japio 2 3.265 24 January 2015, 16:31
Laatste bericht: Japio
  Kythira in Januari (2) Japio 3 3.136 24 January 2015, 16:28
Laatste bericht: Japio
  Kythira in Januari (8) Japio 2 2.988 24 January 2015, 16:26
Laatste bericht: Japio
  Kythira in januari (11) Japio 5 4.230 23 January 2015, 17:56
Laatste bericht: Japio
  Kythira in januari (10) Japio 3 3.105 22 January 2015, 12:06
Laatste bericht: Aleko
  Kythira in januari (9) Japio 0 2.337 21 January 2015, 09:22
Laatste bericht: Japio
  Kythira in Januari (7) Japio 0 1.922 17 January 2015, 11:59
Laatste bericht: Japio
  Kythira in Januari (6) Japio 0 2.119 16 January 2015, 19:20
Laatste bericht: Japio
  Kythira in januari (3) Japio 1 2.600 14 January 2015, 00:59
Laatste bericht: Marianne

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)