Grieksegids nieuws
Kythira in de winter (slotje)
#1
        Zaterdagmorgen, felle windvlagen jagen om de torenwoning in het oude Potamos.

Regen stroomt van de daken en vormt kleine riviertjes in de betonnen straatjes van het liefelijke dorpje.
Het is koud, tenminste in vergelijk met de afgelopen en belopen dagen.
Gelukkig geen Nederlands weer, ik zag dat de nodige weeralarmen al weer de deur uit zijn.
Het gaat nu wel erg hard hier en ik ben bang dat het wandelingetje van gisteren wel eens de laatste zou kunnen zijn.
Zondag zijn er verkiezingen in Griekenland, dus ook hier op het eiland.
De markt op het plein is daarom verplaatst naar vandaag en er dienen dubbele broden gekocht te worden, morgen is alles dicht.[Afbeelding: ED4F025D-809F-4072-9A1F-AF844EE4A922.jpg]
Morgen is ook de dag dat we weer terugvliegen, eerst Athene en enkele uurtjes later naar Schiphol, een prima verbinding dus.
Wie vroeg de vluchten op Transavia bekijkt vliegt voor weinig geld naar Athene, een aansluiting naar Kythira is er vaak dezelfde dag of de volgende en voor dit "ongemak" zijn ook oplossingen te vinden.
We zijn een keer naar Raffina geweest en hebben ook in een hotelletje in de buurt geslapen, de eigenaar komt je halen en brengen vanaf het vliegveld.
Gisteren dus nog even een kort wandelingetje in Kapsali.
Het Zandvoort van het eiland, nu echter uitgestorven en echt alles op slot, geen hond te zien, wel enkele katten.
Kapsali kent een echte Griekse boulevard met diverse restaurantjes en barretjes.
Een mooi zandstrand en uitnodigend helder blauw water.
Ik sluit even mijn ogen en haal de beelden van verleden jaar tevoorschijn, wat een verschil.
Toch is het vandaag niet echt koud, het zonnetje schijnt, alleen het waait hard.
We lopen een pad op, bewijzert zoals zovelen hier in de buurt, weinig belopen zo te zien want de struiken hangen laag.
Het pad gaat naar het Rotskerkje Agia Sofia in de buurt van het dorp Kalamos en gewenst verder naar Livadi, ook de diverse wandelingen van Pyrgos House volgen deels dit pad.[Afbeelding: E8A2D44B-1351-42F7-B31C-9097CB46301E.jpg]
Het is een mooi oud pad dat over een bergrug trekt, eerder had ik een heel oude potloodtekening gezien waarop dit pad stond afgebeeld en Kapsali niet meer was dan een baai met enkele huisjes.
We volgen dit pad deels, op google Earth had ik een zijweg gezien naar de kust dat evenwijdig liep met de bergrug.
Niet over de bergrug vandaag maar er langs, een baai en wellicht voor ons een nieuw strand.
Langs een goedverzorgde olijfboomgaard kom ik in een andere boomgaard uit en wat ik me kan herinneren is dat niet goed.
Inderdaad de boomgaard loopt dood, doch door de struiken zie ik verderop het pad gaan wat wij hebben moeten.
Terug dus en zoeken naar andere mogelijkheden, een ander pad. Maar helaas komt deze ook in een oude boomgaard uit, raar het pad was toch duidelijk zichtbaar vanuit de lucht.
We geven niet zo snel op en anders de snoeischaar zit in de tas.
Net voordat we de eerste boomgaard op willen lopen zien we rechts een smal pad, het ligt er gewoon maar door het prachtige uitzicht rondom niet opgelet, nadat we elkaar de schuld hebben gegeven van deze actie lopen we achter elkaar over het smalle pad.[Afbeelding: 9C67B933-86FF-48E7-9D7F-948124349CFA.jpg]
Het loopt evenwijdig aan de boomgaard verder tussen de struiken, het is een mooi oud pad wat goed onderhouden is.
Het kronkelt tussen de bebossing en rotsen door, we steken een smalle diepe kloof over en dan weet ik dat we goed lopen. 
Voor mensen die de wandeling naar Steno Avlaki in de buurt van Kalamos hebben gelopen, het laatste gedeelte lijkt hier verdomd veel op.
Het pad daalt en voor ons ligt de blauwe zee en een baai, het lijkt erop alsof met een grote schep een stuk kythira is uitgestoken, echt een baai voor zeerovers om de schepen te verstoppen.
Een strand ontbreekt vanaf de rotsen is het 10 meter loodrecht naar beneden.
Het is weer een mooie plek, nieuw voor ons.
We lopen nog even over de rotsen om te zien waar de kloof in zee eindigt, dat zou eventueel zomers een mogelijkheid zijn om in zee te duiken.
Een prachtige plek met de zee en de hoge rotsen aan de linkerkant.
Na een rustpauze lopen we terug richting Kapsali, met mooi uitzicht op de dubbele baai en het kasteel.
Bijna aan het einde van het pad gaat nog een pad omhoog, even kijken.
Merkwaardig, het pad eindigt op een veldje met daarop, liggend een groot kruis van gestapelde keien, geen heilig kruis maar meer een markering......vreemd.
Weer terug naar de eerste splitsing met het pad naar Agia Sofia, wat nu, of de klim over de heuvel of even kijken in de haventjes, de zware bewolking die dreigend boven het kasteel hangt doet ons besluiten naar de haventjes te lopen.
In de tweede baai is het op wat katten na levenloos, de baai is zomers ook minder interessant, restaurantjes en een strand ontbreken namelijk.
We lopen langs de kade, langs de werkloze glas bodem boot die nu op het droge ligt, wachtend op de zomer.
Nemen een kijkje door het hek van het voormalige quarantaine hospitaal, nu eigendom van de Brenningmijers, ja die van C&A.
Daarna nog even de stijgende weg op naar het waterzuiverings station, helaas is er geen pad zichtbaar naar de oude Pyrgos die daar over zee uitkijkt.
Terug maar naar de auto, 6 wandel kilometertjes, een leuke tocht om te doen, combineer het met een heerlijke lunch in de zomer en je hebt alvast 1 geslaagde dag van de vakantie die je af kunt strepen.
We rijden nog even langs de Agia Sofia, het grotkerkje om te kijken of een tocht door het kloofje een oplossing is om de andere ingestorte weg naar Kalamos te omzeilen, met wat knipwerk moet dat lukken.
Het weer is inmiddels omgeslagen, dikke zware bewolking komt uit het westen boven het midden van het eiland te hangen, net voorbij het dorp Fratsia vallen de eerste lichte druppeltjes.
In Aroniadika breekt de hemel en regent het hard, even later in Potamos is het droog.
Als we in de avonduren aan de Chinese fondue zitten begint het te hagelen en hard te waaien.
Dat is de situatie eigenlijk tot nu toe geweest, regen, droog, regen.
De zaterdag en de zondag is er niet gewandeld en nu als ik het laatste deel van dit verhaal tik is het 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, de grieken staan in de rij voor de stembus, bij ons zijn de koffers bijna gepakt, komt de buurman vragen of wij nog ruimte hebben voor de folders voor de vakantiebeurs en begint t zonnetje weer te schijnen.
Ik, wij hebben twee weken lang weer genoten van dit Griekse eilandje en zijn uiterst vriendelijke bewoners, het klimaat in deze tijd van het jaar is me 200% mee gevallen, soms zelfs te warm.
Wij stappen straks op t vliegtuigje naar Athene en dan door naar Schiphol waar we net voor de Maandag zullen landen, rest mij u te bedanken voor de vele aandacht die ik heb gekregen voor mijn verhaaltjes, misschien mogen wij u begroeten op de Fiets en Wandelbeurs in Amsterdam of Antwerpen, wellicht tot dan en anders tot elders dit jaar!
Quote
#2
Ach, wat hebben we weer genoten van je verhalen. Goede vlucht terug en Winfred zal je wel tegenkomen op de Fietsen Wandelbeurs.
Groetjes Winfred en Maria ook aan Frank en Thom
Quote
#3
Dank @Japio. Dank zij jou heb ik weer een paar
weken met plezier door een voor mij onbereikbaar
geworden wereld mee kunnen stappen.
Ik hoop dat je meer van dit soort tochten op het
programma hebt staan. Wel(kom) thuis!
Quote
#4
Fietsen gaat nog wel maar dit soort wandelingen zit er voor mij niet meer in, de foto,s zijn prachtig @Japio.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)