gedenkhuisjes
#1
Photo 
   
iedere Griekenland bezoeker kent ze wel meestal staan zo langs een gevaarlijk punt van de weg.

Er heeft een , dodelijk, ongeval plaatsgevonden en de familie plaatst uit gedenkhuisje.
Er staat een foto in van de overledene en er brandt een kaarsje.

Weet iemand de Griekse naam van dit toch altijd wel bijzondere fenomeen?
#2
Volgens mij heten die ikonostasie..........
#3
(26 January 2015, 14:52)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij heten die ikonostasie..........

Is de ikonostasie niet de wand met de iconen in de kerk?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#4
bedankt voor jullie snelle reactie!!

de betekenis die wordt gebruikt is idd heiligdom of kerk
Διακοσμητικά of ikonostasie

BEDANKT
#5
Zo een ikonestase kan ook geplaatst worden bij een kruispunt van de weg of pad naar een kapel.
#6
De wand met iconen in de kerk noemt men Τέμπλο , tempel in het Nl?
Εικονοστάσιο ( enkelvoud) , is inderdaad een schrijn langs de kant van de weg ter nagedachtenis van slachtoffers van een ongeval.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#7
(26 January 2015, 15:40)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De wand met iconen in de kerk noemt men Τέμπλο , tempel in het Nl?
Εικονοστάσιο ( enkelvoud) , is inderdaad een schrijn langs de kant van de weg ter nagedachtenis van slachtoffers van een ongeval.

Klopt, ben ik onlangs ook achter gekomen.
#8
[Afbeelding: 34yqq8n.jpg]

Dit gedenkhuisje vond ik wel apart.
#9
wij noemen se eklisakia εκκλησακια.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#10
Ger ikonostasia kan ook. google met εικονοστασιο εικονοστασια.
#11
Heet zo'n kastje in de slaapkamer waar de ikonen in opgeborgen staan ook niet een iconostastio?
#12
ja, ook
#13
je google met εικονοστασια σπιτιου
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#14
Ik zag laatst een website waar je die kapelletjes ook in Nederland en België kan kopen, daar zaten ook erg mooie exemplaren tussen.





Opmerking moderator:
Voor meer opmerkingen, foto's en vragen over deze gedenkhuisjes ga naar:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)