Fodelianakis olijfolie                 
All inclusive
#1
Tsipras heeft "de oorlog" verklaard aan de all-incusive hotels in Griekenland. "Het geld wat hierin omgaat vloeit vaak naar buitenlandse eigenaren en de lokale horeca en middenstand heeft er niets aan omdat het merendeel van de bezoekers het resort niet afkomt." Aldus Tsipras.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ben ooit eens een keer op zo'n resort geweest, maar nooit meer! 

Aan de andere kant, het biedt wel werkgelegenheid aan (lokale) bevolking........en de lokale horeca in toeristenoorden is overdadig veel vertegenwoordigd. Dat kan best wat minder......

Mvg
Martin 
Quote
#2
En dit soort bedrijven betaalt in ieder geval de btw. Overigens vind ik het concept zelf ook niks.
Quote
#3
Sluit me er helemaal mee aan!!!
Quote
#4
De echte Griekenlandganger mijdt dit soort resorts en gaat toch al eten en drinken bij de plaatselijke tavernes . Laat het nieuwe parlement zich aan het oude houden en maak dat de Toeristen meer welkom zijn dan nu op dit moment.
Quote
#5
@ Albert: wat bedoel je met de opmerking dat toeristen meer welkom zijn dan op dit moment? Ondanks de crisis heb ik niet het gevoel gekregen dat ik in de afgelopen jaren minder welkom was.
Quote
#6
Ooit verbleef ik in een schitterend resort hotel op Rhodos op basis van HP (logies, ontbijt en diner) (Aanbieding: we dachten voor die prijs in de bezemkast te moeten overnachten, maar niets was minder waar!). Op de dagen dat we er niet op uit trokken was rond lunchtijd de tuin leeg en het strand verlaten: de All Inclusive mensen zaten in het restaurant. Wij lunchten in de taverna naast het hotel: ook die was verder verlaten en had dus nauwelijks profijt van het luxe hotel.

Vooral voor mensen met kinderen is all inclusive een uitkomst: je weet vooraf dat alles wat je in het hotel gebruikt al betaald is, en dat het, zodra je een voet buiten de deur zet geld gaat kosten. Dergelijke grote hotels brengen inderdaad werkgelegenheid, maar leveren voor de omliggende taverna 's nauwelijks iets op: wie gaat buiten de deur eten als je voor het diner in het hotel al hebt betaald? (Ik ben overigens beschaamd over hoe mensen zich op de buffetten storten gerechten torenhoog opstapelen en vervolgens hun bord niet leeg kunnen eten: toch te veel, maar ja: er is voor betaald...)

Toerisme is naast onder andere scheepsvaart een belangrijke maar zeker ook kwetsbare bron van inkomsten voor de Griekse economie. Enkele jaren geleden meden veel Duitse toeristen het land omwille van de negatieve sfeer die door de crisis was ontstaan. Dit dreigt wederom te gebeuren. Hoewel Syriza begrip vraagt voor de onervarenheid hun politici en daarmee de angel uit de scherpe uitspraken van sommige ministers probeert te halen, is het niet handig om ook nog eens het toerisme een klap toe te brengen. Volgens mij zou hij eerder een pakket steunmaatregelen voor de sector kunnen opstellen. Ooit ben ik in de badkamer van een klein familie hotel uitgegleden omdat de anti slip tegels op de muur zaten en de gewone op de vloer. Een dergelijk hotelletje kan niet investeren in verbouwingen en dus in de toekomst. Dergelijke kleinschalige accommodaties waar wij als Griekenland liefhebbers het liefste verblijven zouden moeten kunnen putten uit een soort van "renovatie fonds".

Daarnaast merk ik dat het ook vaak ontbreekt aan visie en innovatie. Noem het: ondernemerszin. Ooit werd ik benaderd door een ferrymaatschappij. Deze wilde prijzen voor de loterij op ons jaarlijks feest ter beschikking stellen. Voorwaarde was dat ik onze, pak hem beet 100 leden, een brief moest sturen met daarin een reclame voor het bedrijf. Ik stelde voor om een mooi artikel te schrijven voor onze website omdat deze veel, heel veel meer mensen in binnen- en buitenland bereikt. De prijs werd niet ter beschikking gesteld: de brief was absolute voorwaarde. De pr dame was een jaar! niet bereikbaar wegens zwangerschapsverlof, er was geen vervanger...

Ik ben meneer Reimers van "Herrie in het Hotel" niet, maar ook in andere toeristische sectoren zie ik dat ondernemers het vaak laten liggen. Enerzijds vinden wij dit "Griekenlandcharme", anderzijds kan ik me daar ook aan storen. Zo werd ik benaderd door een groep ondernemers die een soort van "Airmiles" systeem aan het ontwikkelen waren dat eerst in de omgeving van Loutra zou worden geïntroduceerd, maar later in geheel Griekenland gebruikt zou kunnen worden: kortingen op paragliding, in taverna 's etc.  Ik vroeg in ruil voor reclame een honderdtal van deze kaarten om uit te delen op ons jaarlijkse feest: de kans dat  de te verwachten 300 mensen hun vakantie in de omgeving van Loutra zouden doorbrengen was marginaal schreef ik. Nog voor ik antwoord had was het initiatief al een stille dood gestorven.

Ook ik geef de voorkeur aan die kleine hotelletjes en appartementen. Maar door het gebrek aan geld om de nodige investeringen te doen, raken deze steeds verder achterop. Als men voor hetzelfde geld kan kiezen uit baden in weelde of uitglijden op de badkamer vloer, is voor menigeen de keuze gauw gemaakt. Tsipras: voer voor dergelijke hotelondernemingen een verplichte bijdrage in, waaruit kleine ondernemingen kunnen worden ondersteund. Zonder de taverna 's en kleinschalige accommodaties heeft een luxe resort vaak geen bestaansrecht. De "Griekenlandcharme" ontbreekt simpelweg.

 
Quote
#7
@ Erwin, er bestaat wel degelijk zulk een soort subsidie. Afgelopen najaar konden hitelliers daarop inschrijven en daar was veel geld te halen. Uiteraard komt er wel veel burocratie om de hoek en moeten alle financieen en vergunningen op tafel komen, daar wringt dan meestal de schoen.
Quote
#8
even serieus. Tsipras heeft nooit gezegd dat dit gaat verbieden. kan iemand mij vertellen hoe hij dat zou kunnen doen??
het enige wat hij zei is dat hij tegen is, en dat hij gaat de grote investeerders die meestal massaal zulke accommodaties bouwen op het terrein btw en contracten. misschien weten jullie wel dat de Duitse bedrijf die de vliegveld van Athene beheert haar btw niet betaalt aan de griekse staat.
ze gaan alleen kijken of de contracten en de prijzen, grond vergunningen ok zijn.
ik zei eerder ook wees niet bang. alles blijft zo als het was voor de toerist. en omdat ik helemaal niet mee eens ben dat toerisme de meest belangrijk voor griekenland moet zijn , ik heb een advies. en dat kan ik garanderen na de bezoek op de vakantiebeurs. wil je all inclusief. Turkije. daar moet je zijn . en voor het oplossen van de problemen daar dat ventje van sbs6 met zijn vriend ROb nog wat. Ja Rob met de thermometer om te kijken of de salat bar niet warm wordt.
Quote
#9
(Gedeeltelijke) Reactie door de woordvoerder van de Belgische Touroperator Jetair (TUI groep):

"Bovendien zijn Belgen echte bourgondiërs. Ook zij die in een all-inclusive hotel verblijven, gaan al eens op uitstap of uit eten in een lokaal haventje."

Kijk, uit ervaring weet ik dat de grote All-in resorts niet nabij of zelfs maar op wandelafstand liggen van dorpjes met haventje en taverna's. Plastisch wordt dat in de brochures omschreven als: "gelegen in een rustige omgeving".  Met andere woorden, meestal in 'the middle of nowhere".
Ik heb een familielid die op de hoofdzetel van de touroperator werkt eens gevraagd of hun woordvoerder daar eigenlijk zelf al ooit geweest was. Antwoord was duidelijk: "Neen".

Velen vergeten blijkbaar ook dat de meeste van deze resort's ondertussen deel uitmaken van, overwegend buitenlandse, hotelketens. De gegenereerde winsten komen dus niet Griekenland ten goede. Nefast voor de werkgelegenheid van Grieken? Hoeveel procent van de werknemers zijn Grieken denkt men? Het antwoord: weinig. In ieder geval een minderheid tegenover andere nationaliteiten (Albanië, Tsjechië, Oekraïne, Roemenië, Wit-Rusland, Moldavië, .......)

Maar voor het toerisme was er ook goed nieuws. Uit de boekingen bij de Belgische touroperators blijkt dat voor komende zomer Griekenland wel populair is en opnieuw op de 2de plaats komt na Spanje.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Ik vind jullie nogal neerbuigend praten over all inclusive hotels en het reilen en zeilen daar. Iedereen z'n mening natuurlijk, maar in het all inclusive hotel waar ik al heel wat jaren kom, werken vooral Grieken en de toeleveringsbedrijven zijn ook lokale bedrijfjes. Wat is nou een 'echte Griekenlandganger'? Ik vind sommige commentaren behoorlijk uit de hoogte en arrogant, net alsof zij beter zijn dan mensen die voor een ander soort vakantie kiest dan zij. Misschien ben ik dan geen 'echte Griekenlandganger' in hun ogen, ik ben wel Grieks gaan leren en heb veel Griekse vrienden gekregen al die jaren.
Quote
#11
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt Esther.
Quote
#12
nogmaals de discussie ontstaat omdat de nieuw regering zou tegen dat concept zijn . hoe iedereen zijn vakantie invult is zijn eigen keuze en heeft niks te verontschuldigen aan niemand. waar het omgaat en de meeste hier vergeten is dat de all inclusief ketens meestal eigendom van groot concern of rijke grieken betaal weinig belasting en bijna niks voor vergunningen. ze doen wat ze willen bv strand eigenen en dat kan gewoon niet.
Quote
#13
Het principe van de all-in hotels is ontstaan in landen zoals Cuba, Dominicaanse, jamaica ed, waar het voor de toeristen niet altijd even veiligis buiten de muren van het resort. Later is dit overgewaaid naar Egypte en Turkije. Probleem is dat de mensen dit overal willen en dat de formule meestal ook de foute en ongemanierde mensen aantrekt volgens het principe: ik betaal en ben rijk dus ik doe mijn zin. Kreta is hier gelukkig lang van gespaard gebleven, tot een jaar of 7 geleden. Maar het volgende jaar kwam je in en rond Rethymno wel de ene na de andere bontwinkel met Russische opschriften tegen. Dus ze spelen er wel op in. Nu de roebel veel van zijn waarde heeft verloren ben ik wel benieuwd hoelang die er nog gaan zijn. In ieder geval is Kreta niet echt een all-in land, gelukkig maar, het zou zonde zijn.
Het probleem is niet de formule wel de buitenlandse eigenaars die grof geld verdienen zonder dat Griekenland er belastingen op verdiend.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)