RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Ikonostasies

Wie kent ze niet? Je vindt ze in Griekenland overal langs de weg: de kleine monumentjes langs de weg, ter nagedachtenis van ter plekke omgekomen familieleden of vrienden. Soms vrij eenvoudige metalen behuizingen maar regelmatig ook schitterende ontwerpen. Eén ding hebben ze vaak gemeen; er brandt bijna altijd wel een kaarsje in en ze worden in de regel goed onderhouden. De naam: Ikonostasie-kapelletjes.

[Afbeelding: fkxugp.jpg]

Op Oriste is er een poosje geleden al eens een 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




over gestart dus misschien is het leuk om dit onderwerp eens nader te bekijken in een aparte "In de spotlights".
Weet je er meer over te vertellen; ken je het verhaal achter een 'Ikonostasie' of heb je er mooie foto's van? Vertel, vertel........
In de maanden februari én maart 2015 staan de gedenkhuisjes op Oríste 'In de spotlights'

Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
west kreta nabij stalos

[Afbeelding: 2h2mdee.jpg]
Quote
#3
west kreta
[Afbeelding: mtrxvm.jpg]
Quote
#4
west kreta op weg naar sassalos
[Afbeelding: 9qcyfc.jpg]
Quote
#5
Mijn broer was een Griekofiel van de eerste orde en een van zijn favourite plekjes was Glyki, Prevezas. Toen hij in 2004 overleed was het voor ons niet moeilijk om een plekje te vinden voor het verstrooien van zijn as. In mei 2005 hebben wij in bijzijn van de familie zijn as verstrooid in Glyki in de Acherondas en een struik geplaatst. Na toestemming van de gemeente hebben we ook zo'n klein kerkje geplaatst aan de oever van de Acherondas. Zo heeft hij zijn vaste stekkie in zijn geliefde land en wij een punt om hem te ''bezoeken''.


[Afbeelding: sytrwg.jpg]
Quote
#6
[Afbeelding: 2cnfdjl.jpg]         [Afbeelding: 2cqbncy.jpg]



deze 2 kwam ik tegen. Er werd vermeld dat deze het meest gebruikte modellen zijn.....
Quote
#7
Samos, nabij Potami.[Afbeelding: 35cn0ur.jpg]
Quote
#8
Bij de autosloperij.
Corfu 2012.


[Afbeelding: 315d2rs.jpg]
Quote
#9
Kefalonia nabij de Robola wijnerij

[Afbeelding: 2vwbme0.jpg]

Argolida 2012. Wel een hele speciale
[Afbeelding: 3359qo0.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
[Afbeelding: 27xi177.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Er zijn op het eind van deze maand zó weinig reacties op dit onderwerp binnengekomen dat ik er nog maar een maandje aan heb vastgemaakt. Er moeten toch veel meer mooie foto's, verhaaltjes en informatie over deze mini-kapelletjes zijn?

Hoop dat iedereen nog even in zijn/haar fotoarchief gaat duiken Wink
Quote
#12
[Afbeelding: xc8ba.jpg]

Lefkas bij  ons vakantiehuisje
Quote
#13
Deze staat langs de weg van Argostoli naar Divarata. Stond hier wat fotos te nemen van een cruiseschip toen er een auto stopte bij een huisje en dit opende om het binnenin te verzorgen. Bleek vader en moeder van dochter die hier een ongeval had gehad. Ze waren verdrietig maar ook trots op de dochter en wilde graag dat ik deze foto nam.

[Afbeelding: 14mgivm.jpg]
Quote
#14
Ik vond deze 2 nog waarvan ik echter niet zeker weet of het wel ikonostasies zijn. De 1e staat iets voor het pad naar een heel oud kerkje vlakbij de watervallen bij Potami Samos, de 2e staat bij een appartementencomplex in Kokkari Samos. Bij de 1e twijfel ik dus of het niet zozeer is om iemand te gedenken maar dat het meer bij het kerkje hoort en de 2e vond ik een beetje een gezellig tafereeltje waardoor ik dacht dat het misschien meer iets voor de sier was. Iemand een idee?

[Afbeelding: era0qh.jpg][Afbeelding: 2qk55pu.jpg]
Quote
#15
op Chios

[Afbeelding: vrrajd.jpg]
Quote
#16
Ik was ook van plan wat te posten maar het was er nog niet van gekomen. Bij deze dus.

1. Weg naar Tsopela, Samos 2013

[Afbeelding: xm0fag.jpg]

2. Kerkis, Samos, 2014



[Afbeelding: 11azeok.jpg]

3. Zagori, 2014

[Afbeelding: 9hj8ki.jpg]
Quote
#17
welke?


[Afbeelding: 262l72g.jpg]
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Nisyros

[Afbeelding: 2uj2s68.jpg]

Kalymnos

[Afbeelding: 2a92qfb.jpg]

Kos

[Afbeelding: 24vrz2x.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
[Afbeelding: 9u6pg8.jpg]In een olijfgaard bij Kamisiana Westkreta.
Quote
#20
Enkele die we de afgelopen weken zagen:

Ikaria

[Afbeelding: f24uu9.jpg]

Patmos

[Afbeelding: t98js4.jpg]

Fourni

[Afbeelding: 1p8dy1.jpg]
[Afbeelding: 10qaoa1.jpg]


Leros

[Afbeelding: 33kq9vr.jpg]
[Afbeelding: fwltt2.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland Ger 64 42.378 12 November 2016, 20:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  In de spotlights maart 2016: Webcams Ger 31 17.572 21 March 2016, 17:32
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights februari 2016: Symi Ger 7 5.851 05 February 2016, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen Ger 46 27.203 28 December 2015, 18:00
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.284 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.467 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.229 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)