Griekenland ná de 25-01-2015 verkiezingen
#41
Die afwijzing van het volgende hulppakketje (een extensie van de bailout), is ingegeven door het feit dat het verbonden is aan bezuinigingsresultaat onder de afgesproken regels en controles. Dat geld kúnnen ze dus niet aannemen, want dat zou erkennen van de status quo zijn, verdere onderwerping aan de huidige regels.
Om niet meteen in liquiditeitsproblemen te komen, moet er dan wel héél erg snel belasting bij reders e.d. opgehaald worden.
#42
Uiteraard moet er snel belasting opgehaald worden, maar niet alleen bij de reders. Als ik om me heen kijk en dagelijks zie hoeveel er zwart wordt afgerekend, dan heb ik een hard hoofd in het op orde krijgen van de griekse economie.
#43
Hoeveel belastingeld heb je eigenlijk écht nodig als staat, vraag ik me af ?
Want waar gaan onze eigen belastingcenten in onze 'keurige' belastingmoraal nou eigenlijk heen -> een zinloze betuwelijn, eindeloze verbreding van snelwegen, een periodieke verhuizing van duizenden EU stropdassen tussen Straatsburg en Brussel... en ondertussen zou je je eigen huisarts bij een bezoekje al bijna 25 euro onderhands toeschuiven, uit medelijden.

He, nou ben ik weer cynisch...
#44
Nu bemoeit Alan Greenspan (!) zich er ook mee: grexit...

Oke, de link dan maar:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#45
nou, ze zouden er, voor het eerst in honderd jaar, een functionerend land mee kunnen maken
#46
Komende woensdag, 11 februari, wordt wellicht een 'clash' tussen de ministers van de Eurozone en de regering-Tsipras. Nogal wat afgevaardigden van de Scandinavische landen (vooral Finland), maar ook Nederland en niet te vergeten Duitsland zullen zich vermoedelijk lijnrecht opstellen tegenover de nieuwe regering van Griekenland.
Een interessante kijk op dit alles, hoe kort het vraaggesprek ook is:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Nog een merkwaardige uitspraak van Alan Greenspan, de voormalige voorzitter van de Amerikaanse Centrale Bank: hij denkt dat een Grexit opnieuw aan de orde zou kunnen zijn.
Volgens de analyse van journalist Bert De Vroey zouden de eurolanden de 240 miljard euro niet terugzien in geval van een Grexit.
De vraag is wat Tsipras het belangrijkste zou vinden: een Grexit (dus terug naar de drachme) en op die manier van die immense terugbetaling van de 240 miljard euro verlost zijn... of toch maar in de eurozone blijven?

In geval van een Grexit, en dus - ik geef toe, kort door de bocht bekeken - de "annulering" van de terug te betalen 240 miljard euro:
- Wat zal hiervan het effect zijn op de andere eurolanden?
- Welk effect zou dit op Griekenland zelf hebben?
En vooral: welk land zou op de eindmeet (voor zover te bepalen) hier beter van worden? Of zouden er alleen maar verliezers zijn?

Wat ik mij ook af vraag: Tsipras kondigt nu aan dat de minimumlonen sterk verhoogd zullen worden, en dat de besparingsmaatregelen van de vorige regering zullen teruggeschroefd worden.
Ik ken de details van zijn hele uiteenzetting nog niet, maar ik hoop dat hij goed nagedacht heeft over het budget dat hij ter beschikking zal hebben.
Dat hoop ik ten stelligste, in de allereerste plaats voor de Griekse bevolking die zich optrekt aan dit nieuw beleid. Dat er iets moét veranderen voor het Griekse volk, dat nu zware tekorten ziet in o.a. onderwijs en gezondheidszorg, en zich zienderogen armer ziet worden, is natuurlijk zeer belangrijk.

Het lijkt mij een aartsmoeilijk kluwen!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#47
(08 February 2015, 20:51)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat ik mij ook af vraag: Tsipras kondigt nu aan dat de minimumlonen sterk verhoogd zullen worden, en dat de besparingsmaatregelen van de vorige regering zullen teruggeschroefd worden.
Ik ken de details van zijn hele uiteenzetting nog niet, maar ik hoop dat hij goed nagedacht heeft over het budget dat hij ter beschikking zal  hebben.

Hij kondigt ook aan dat er meer geld (belastingen) bij de 'rijke' Grieken zal gehaald worden. Hebben we in België ook niet eens als slogan "Laat de rijken de crisis betalen" gehad enkele jaren terug? Dat leidde enkel tot nieuwe sluipwegen en malafide financiële constructies.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#48
Dat de superrijke reders vanaf nu ook een zeer stevige duit in het zakje mogen doen, zou een mooie maatregel zijn.
Inderdaad, voor het klein segment van rijke Grieken mag het nu eens duidelijk worden dat zij hun winsten en gigantische vermogens niet meer via specifieke financiële constructies kunnen wegsluizen naar Bahamas-en-Zwitserse-oorden.

De vraag zal natuurlijk zijn of de middenklasse ook extra zal 'mogen' ophoesten. Bijvoorbeeld ondernemers die zich tientallen jaren het pleuris gewerkt hebben en telkens zeer nauwgezet hun spaargeld opzij gezet hebben. Of nog maar werknemers die na 40 jaar werken een mooie spaarboek opgebouwd hebben.
De vraag is dan, net zoals in onze contreien, naar welk "lager niveau" een vermogensbelasting zal zakken... en of enkel de middenklasse dan het gelag zal betalen, want de echte rijken zullen (met behulp van gehaaide financieel adviseurs) wel weer een gunstig achterpoortje vinden.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#49
@vlagreco
Bij een grexit vervallen niet zomaar alle schulden. Er komt een nieuwe munt die op moment zero in theorie dezelfde waarde heeft als de euro: alle banktegoeden en -schulden worden drachme's. Enkele minuten daarna is die drachme drastisch gedevalueerd, eerst met enorme schommelingen totdat de markt een 'redelijke' omrekenwaarde heeft bepaald.
Als voor een euro dan 20 drachme moet worden betaald, dan is de schuldenberg op de markt met 95% verminderd.
Zie het maar zo: je hebt een schuldpapier van Griekenland in euro's. Je dacht dat het jouw nederlandse euro's waren, maar het blijken (had je kunnen weten) griekse euro's te zijn, en die heten dan nu ineens drachme's. Of je dat schuldpapier dan in de prullenbak doet of niet mag je zelf beslissen.
Zeg ik dit zo goed, of zit ik ernaast? Ben geen econoom.

Hoe groot is dan de ramp voor de rest van Europa? Nou, ik denk zeker niet erger dan bij de invoering van de euro in 2001, toen alles ineens bijna 2 keer duurder werd...

En Griekenland moet een tijdlang van luxe import afzien. Kort door de bocht: de auto's zullen zoals toen wat langer bij hun eigenaar blijven en er rammelig gaan uitzien, en de communicatienetwerken zullen een tijdlang niet sneller of beter worden. Wel denk ik dat er betaalbare olijven, groenten en fruit zullen zijn, het lokaal geproduceerde spul. Denkend aan brood, vermoed ik dat dat op de eilanden veel duurder gaat worden. Als benzine (voor het moderne autopark) dezelfde kwaliteit moet houden, zal dat wel verdubbelen in prijs - of erger.
Mogelijkerwijs gaat men weer (illegaal) bestrijdingsmiddelen uit Afrika importeren, die in de EU allang verboden zijn, en er zullen nog veel meer tot zorg stemmende effecten zijn. De creativiteit van Grieken is ons tenslotte welbekend. Maar een heleboel zal afhangen van regeringsbeleid, en eerlijk gezegd denk ik dat Syriza daar met minder eigenbelang tegenaan zal gaan dan de oude partijen.

Ik vraag mij op dit moment af, gezien de nog fors gegroeide steun voor Syriza: zou de gemiddelde Griek zich nu realiseren dat een grexit tot de serieuze (en niet de állerslechtste) mogelijkheden hoort? En dat dan aan de vaardigheden van Varoufakis durven toevertrouwen?
Eén ding is zeker: een oude partij zouden ze dat nooit toevertrouwd hebben, al had ze het dan wel ongewild kunnen overkomen.

Trouwens, als Syriza wat er ook gebeurt toch nog een tijdje de scepter zwaait, zal dat geld en rederijen van de rijken definitief naar het buitenland zijn verdwenen. Maar het was toch al nooit beschikbaar voor de gewone Griek (behalve te mogen kijken naar de Lamborghini's.) Wat overblijft is dan een paar prive-eilandjes onteigenen.
#50
En dan lees ik zojuist: Engeland bereidt zich voor op een Grexit.
Dat wordt dan eerst ongeveer zo bewoord: "We nemen nu maatregelen om de gevolgen van een verergering van de crisis in te dammen."  Wat later, ergens anders, wordt bevestigd: "Ja, we bereiden ons op een Grexit voor."

Wat weten wij, wat er zoal over 'rode' telefoonlijntjes reeds is besproken? Engeland is dan geen euro-land, en kan zich wellicht iets opener uiten. Geheid dat de euro-landen zich ook aan het indekken zijn.

Na de toespraak van Tsipras tot het parlement, lijken de standpunten aan beide zijden nu wel uit beton gebikkeld. Al zouden de verlichtingen voor de zwakkere burger in Griekenland misschien wat langzamer doorgevoerd worden, zegt Tsipras.
Maar heel simpel: Griekenland wenst zich defintief niet meer te houden aan de opgelegde bezuinigingen. En het is niet voor te stellen dat Europa, mevr. Merkel voorop, dat gaat slikken.

Ik krijg nu het gevoel dat woensdag de kogel al door de kerk kan gaan, of uiterlijk donderdag. Tsipras weigert ook de extra troika-lening aan te vragen (uiterlijk 16 febr.), al is het land op die datum ws. nog niet technisch failliet. Per 1 maart wel, als enkele miljarden aan rente op de bailout betaald zouden moeten worden, en zeer zeker als de Grieken hun spaarcenten ook nog van de bank gaan halen.

Ik denk hier even over na... je hebt wat pensioengeld gespaard. Je haalt het nu in euro's van de bank, en stopt het onder je matras. Dan komt de drachme, en is je onder de matras gestashte eurogeld toch wel ineens 10 keer zoveel waard. Ik zou direct naar de bank gaan. Just in case... Grieken houden wel van een gok, en dit is dan een hele mooie, nietwaar? Zowat 50% kans, maar voor 15% kans doe je het ook.

Het is nu zondagnacht. Genoeg Grieken lezen ook wat buitenlands nieuws, en praten met anderen. Morgenvroeg eens kijken wat enige beurzen doen (verdere crash?), en of de langzaam aanlopende bank-run, morgen of uiterlijk overmorgen, ineens explodeert?
#51
@ petraki: jouw analyse lijkt me niet onlogisch.
Er is nu niet veel nodig om het smeulend vuur opeens heel sterk te laten oplaaien. Zeker voor wat betreft de onrust bij de banken. En hoe je het draait of keert, en hoe erg we/men de banken ook kunnen verfoeien voor alles wat ze tot nog toe hebben uitgespookt op de kap van de kleine man: de banken zijn de motor van de economie. Of ze zouden het alleszins moeten zijn. Als het slecht gaat met de banken - en ja, zeer zeker ook in West-Europa - dan kunnen investeerders niet verder, en kunnen zelfstandigen in spé ook geen leningen meer krijgen om een zaak op te starten. Dan worden de groeiverwachtingen de grond ingeboord. De ECB kan dan maar eens een nulrente in het leven roepen, of zelfs eens een negatieve rente zoals in Japan al eens het geval was, om de boel ultiem nog wat proberen op te krikken.
Als de Griekse situatie écht zal doorzetten zoals jij het - in een logische gedachtengang - beschrijft, dan zal de crisis even hard toeslaan in de andere Europese landen.
Een run on the Greek bank zal niet zonder gevolgen blijven voor andere Europese banken...
Ik kijk, samen met jou en vele anderen, met argusogen naar de verdere ontwikkelingen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#52
(09 February 2015, 01:49)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is nu zondagnacht. Genoeg Grieken lezen ook wat buitenlands nieuws, en praten met anderen. Morgenvroeg eens kijken wat enige beurzen doen (verdere crash?), en of de langzaam aanlopende bank-run, morgen of uiterlijk overmorgen, ineens explodeert?

De Sterindex Athex op de Beurs van Athene is deze voormiddag al 5% gezakt. Een negatieve reactie dus op de regeringsverklaring van Tsipras gisterenavond. De gevolgen daarvan zullen ook in andere landen zichtbaar zijn. In België bijvoorbeeld zorgt dat ervoor dat de Bel20 1% gedaald is. Frankfurt -2%, Parijs en Amsterdam -1,5%. Volgens de hoofdstrateeg van het Londense beurshuis LNG Capital is, door de regeringsverklaring van Tsipras, de kans dat Griekenland uit de Euro stapt toegenomen van 35 tot 50%.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#53
Wel, wel, driekwart van de wereld lijkt zich nu te bemoeien met de griekse kwestie. Meningen, speculaties, voorspellingen, analyzes, ratings, beurskoersen, politieke uitspraken.
Mijn algemene indruk is, dat de kans op een Grexit weer een paar procentjes hoger wordt ingeschat - buiten de eurozone dan, dat snap je. Van 35% naar 50%, als je alle statistiekjes al serieus wil nemen. [Update: Patrick noemde dat al]

Voor wie het niet zo nauwgezet bijhoudt, hier een paar opvallende dingen van vandaag:

- Varoufakis voorspelt tussen neus en lippen door een Italiaans bankroet (en geen énkele reactie die dat bestrijdt)
- In Spanje zit Podemos nu op 28% in de peilingen, de eerstvolgende is PP met 21%, bijna een kopie van Griekenland net voor de verkiezingen
- De kans op een Grexit wordt groter geacht, dan de kans dat de huidige griekse regering spoedig omvalt
- Beurzen omlaag, maar de euro een tikkie omhoog (huh?????)

Vooral die laatste: de koers van de euro is een heel klein beetje GESTEGEN. Wat mag dat betekenen? Is een Grexit toch niet zoooo desastreus voor Europa als dat men ons zo graag wil doen geloven? En wat was nou de échte reden dat de ECB onlangs een biljoen(!) nieuwe euro's in de europese fin. markt heeft geïnjecteerd?
Als ik hierop verder zou mijmeren, wordt me nog complotdenken verweten.

Oke vooruit dan maar...
De EU/ECB is het gezeik met Griekenland en de steeds negatievere beeldvorming zat (de aandacht moet nu beslist naar Oekraïne en de nieuwe koude oorlog), en heeft de Grexit reeds op de agenda geprikt. De daarvoor benodigde nieuwe euro's zijn al in omloop, klaar om uitgeleend te worden aan andere EU landen die dan verlies moeten nemen. Alleen het verkooppraatje van de Grexit is nog in onderhandeling, lees: de schuldvraag. E.e.a. zal Spanje en Italië gelijk weer gehoorzaam maken. Denken ze tenminste.

Ik loop natuurlijk het forse risico dat ik me straks nederig moet verontschuldigen.
Maar verwijt mij geen doemdenken. Ik denk stiekum dat Griekenland met voorlopig de drachme sneller uit het slop zal komen (zie Argentinië) dan onder de huidige eventueel licht aangepaste omstandigheden. Want binnen de euro, en met een nieuwe deal die de allerarmsten dan ontziet, blijft er nog altijd een schuldenberg van een slordige 300+ miljard staan. Dat is meer dan de hele nederlandse begroting voor 2015.

Fascinerend blijft wel, hoe één man, Varoufakis, een heel continent op z'n tenen laat lopen, en dat zonder oorlogsdreiging.
#54
[Afbeelding: 343gg2h.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#55
Eurolanden eisen dat Griekenland een verlenging van het steunprogramma vraagt.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#56
Ik heb niet het idee dat allerlei landen op de tenen lopen.de media willen ons dat doen geloven. Er wordt naar mijn mening uit beleefdheid gesproken met Griekenland, maar uiteindelijk zal het zo gaan dat griekenland aan de afspraken wordt gehouden. Lijkt mij ook niet meer dan terecht. Heb ik dan geen medelijden met de kleine Yannis met zijn petje? Ja natuurlijk wel. Maar ik kijk ook naar andere landen in de EU, bijv. De Baltische staten die verdorie veel minder hadden/hebben dan de Grieken , maar er wel fatsoenlijk uit komen. En die zouden dan ook nog eens mee moeten betalen voor de griekse schulden? Sorry, dat gaat mijn pet te boven.
#57
Griekenland na de verkiezingen – Geen bedreiging maar een kans voor Europa

De politieke aardverschuiving in Griekenland is een kans, niet alleen voor dit door de crisis zwaar getroffen land, maar ook voor het grondig evalueren en corrigeren van het economische en sociale beleid van de EU.

Wij onderstrepen opnieuw de door vakbonden de afgelopen jaren veelvoudig uitgesproken kritiek: De belangrijkste voorwaarden waaronder de financiële steun voor Griekenland werd verleend, verdienden vanaf het begin de term »hervorming« niet. De miljarden die naar Griekenland zijn gevloeid, werden vooral gebruikt om de financiele sector te stabiliseren. Tegelijkertijd werd het land met een hard bezuinigingsbeleid in de diepste recessie en daarmee ook hoogste staatsschuld van de gehele EU gedreven. Het resultaat is een sociale en humanitaire crisis die zijn weerga niet kent in Europa: een derde van de bevolking leeft in armoede, sociale vangnetten werden massaal afgebroken, het minimumloon met 22% verlaagd, het systeem van collectieve onderhandelingen en andere beschermende rechten ontmanteld, en uitgerekend de laagste inkomensgroepen moesten extra belastingen betalen. De werkloosheid bedraagt tegen de 27%, onder jongeren zelf meer dan 50%. Veel mensen ontberen de noodzakelijke middelen voor de aanschaf van voedsel, stroom, verwarming en woning. Een groter deel van de bevolking heeft geen ziekenkostenverzekering meer en krijgt alleen nog in spoedgevallen toegang tot medische verzorging. De verkiezingsuitslag is een vernietigend oordeel over dit mislukte beleid.


Met hervormingen die zich richten op het werkelijk oplossen van de problemen in Griekenland, had dit allemaal niets te doen. Geen enkele van de structurele problemen van het land is opgelost, maar er zijn wel nieuwe gecreëerd. Het was een beleid van afbraak, niet van opbouw. Echte structurele hervormingen die deze naam waardig zijn, maken de weg vrij voor nieuwe economische ontwikkelingsmogelijkheden van het land, in plaats van een hoogopgeleide jonge generatie naar het buitenland te verdrijven. Werkelijke structurele hervormingen maken ernst met de bestrijding van cliëntelisme en corruptie bij overheidsopdrachten. De nieuwe Griekse regering staat voor de uitdaging om haar eigen projecten te ontwikkelen voor wederopbouw en ontwikkeling, die onderdeel moeten worden van een »Europees Investeringsplan«, zoals dat al lang door vakbonden geëist wordt. En ze moet de voorwaarden scheppen opdat zulke projecten ook vruchten kunnen dragen.


Met de nieuwe Griekse regering moet serieus en zonder pogingen tot chantage worden onderhandeld, om het land een opening te bieden voor een economisch en sociaal perspectief dat verder gaat dan het mislukte bezuinigingsbeleid. Dit geldt in het bijzonder voor de met de huidige en nu weggestemde regering overeengekomen vernielzuchtige voorwaarden waaronder de internationale leningen tot dusver zijn verleend. Europa moet niet aandringen op de voortzetting van het beleid dat ten koste gaat van de bevolking en die duidelijk door de meerderheid van de kiezers wordt afgewezen. De optie »Gewoon Verder« is er niet!


De nederlaag van de beleidsmakers die verantwoordelijk zijn voor het beleid dat tot nu in Griekenland is gevoerd, is een democratische beslissing die op Europees niveau moeten worden gerespecteerd. De nieuwe regering heeft een eerlijke kans nodig. Wie nu de voortzetting eist van de eerdere koers, het zogenaamde hervormingspad, ontzegt in feite de Griekse bevolking het recht op een democratisch legitieme heroriëntatie van het beleid in hun land. En als daar ook nog eens aan wordt toegevoegd dat een dergelijk heroriëntatie alleen mogelijk is als Griekenland uit de Europese Monetaire Unie stapt, wordt gesteld dat de Europese instellingen onverenigbaar zijn met de democratische besluitvorming in de lidstaten. Dit geeft de opbloeiende nationalistische stromingen in Europa alleen maar meer wind in de rug.


De veelvuldig betreurde, maar nog steeds niet overwonnen democratische tekorten op Europees niveau moeten niet extra worden versterkt door de beperking van de democratie in de lidstaten.
Integendeel, zoals velen van ons in 2012 naar voren gebracht hebben met de oproep »Europa neu begründen« (Europa opnieuw vestigen«) moet juist de democratie op EU-niveau worden versterkt, als het Europese project tenminste meer geloofwaardigheid moet krijgen. Het Europese project wordt niet versterkt door bezuinigingsdictaten, maar alleen via democratische initiatieven van onderaf voor economische wederopbouw en sociale rechtvaardigheid.


Deze initiatieven moeten nu worden ondersteund in het belang van de bevolking van Griekenland. Ze bieden ook een nieuwe impuls voor een verandering van het beleid in Europa. De politieke omslag in Griekenland moet ook een kans voor een democratisch en sociaal Europa zijn!


Translation: Kees Hudig, 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#58
Artikel: Varoufakis, een Griekse held zonder glorie?
Ook de reacties op het artikel zijn de moeite waard om eens te lezen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#59
Amper anderhalve maand na de verkiezingen:
De verkiezingsbeloftes uitstellen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#60
Multiquote:"Wij zijn geen populisten, we hebben geen dingen beloofd die niet te realiseren zijn", aldus Varoufakis in de marge van een conferentie in het noorden van Italië.

Big Grin
#61
Een oude kwaal waar een mooi Grieks woordt voor is: Hyrbris.
Niet alleen van toepassing op Griekenland maar nu toch wel een beetje.

Hybris (Oudgrieks: ὕβρις) is het Oudgriekse woord voor overdreven trots, hoogmoed, overmoed, grootheidswaanzin, brutaliteit, onbeschaamdheid met name tegenover de Griekse goden en/of de goddelijke wereldorde. Bron Wikipedia.

Costas Gavras, de beroemde regisseur, roept op Duitse producten te boycotten. Nu de Duitse toeristen straks nog Griekenland en dan heeft iedereen zijn zin.
#62
Multiquote:Die domheid zit vooral in de arrogantie waarmee de Grieken de rest van Europa een lesje denken te leren en hun waardigheid menen te herwinnen.

Multiquote:Tegelijk is er in Europa nog nooit een regering aangetreden die zo snel zoveel flauwekul heeft afgeschoten. Meestal krijgen regeringen drie maanden de tijd om te laten zien wat ze kunnen, maar de Grieken hebben het weinige krediet dat ze hadden nu al volledig verspeeld.  

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#63
(15 March 2015, 17:36)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Multiquote:Die domheid zit vooral in de arrogantie waarmee de Grieken de rest van Europa een lesje denken te leren en hun waardigheid menen te herwinnen.

Multiquote:Tegelijk is er in Europa nog nooit een regering aangetreden die zo snel zoveel flauwekul heeft afgeschoten. Meestal krijgen regeringen drie maanden de tijd om te laten zien wat ze kunnen, maar de Grieken hebben het weinige krediet dat ze hadden nu al volledig verspeeld.  

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een maand geleden schreef hij dit nog voor de media:

De Griekse crisis is ook onze crisis

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






........ de Grieken fungeren al sinds het begin van de eurocrisis als afschrikking .......
#64
Ook op fb verscheidene en verschillende info via 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 2hqy1ds.jpg]
#65
Wetsvoorstel goedgekeurd in Parlement:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#66
(18 March 2015, 21:27)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wetsvoorstel goedgekeurd in Parlement:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Op zich is het goedgekeurd wetsvoorstel zeer sociaal gericht, en een uiterst welkome hulp voor de minstbedeelden. Die doelgroep moét uiteraard geholpen worden.
Wat ik in het wetsvoorstel echter mis (ik vond er niet meteen info over terug): "Wie gaat dat betaaaalen, wie heeft zooooveel geld, wie heeft zoveel ping ping ping, en wie heeft zoveel geld?" 
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#67
Crisis Griekenland kaapt EU-top
VANDAAG, 13:05 NOS
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 864x486.jpg]
ANP

In Brussel komen vandaag en morgen de 28 EU-regeringsleiders bij elkaar. Op de agenda staan discussies over een energie-unie en de situatie in Oekraïne en Libië. Maar het onderwerp dat de top gaat domineren is Griekenland.
Vanavond is er op verzoek van de Griekse premier Tsipras een apart overleg over de schuldencrisis in zijn land. De voorzitter van de Europese Raad Tusk heeft daar tijd voor vrij gemaakt, net als de Duitse bondskanselier Merkel, de Franse president Hollande, de voorzitter van de Europese Commissie Juncker, de president van de Europese Centrale Bank Draghi en Eurogroep-voorzitter Dijsselbloem. Wat er precies op tafel ligt, is nog onduidelijk.
Irritatie
De spanning tussen Griekenland en de andere landen binnen de eurozone is vrijwel onhoudbaar geworden. Het technisch overleg over de afgesproken hervormingen verloopt ondanks eerder gemaakte afspraken in moeizaam. De irritatie over de Griekse opstelling groeit met de dag.
De kans dat er concrete besluiten worden genomen tijdens het crisisoverleg in de marge van de EU-top is vrijwel nihil. Veel landen hameren erop dat de afspraken die Griekenland heeft gemaakt met de Eurogroep moeten worden nageleefd.
Grexit 
Intussen wordt de sfeer in Brussel er niet beter op. De incidenten tussen Griekenland en met name Duitsland stapelen zich op. Griekenland lijkt af te stevenen op een faillissement omdat het zonder financiële hulp vanuit de Eurozone de komende weken niet kan voldoen aan de betalingsverplichtingen. 
In Brussel spreken EU-ambtenaren en diplomaten steeds openlijker over Grexit-scenario’s. 
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#68
En de Belgische premier Michel is boos over dit mini-overleg. pff

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#69
Já, volgens de Belgische premier Michel: "Is er een sterke solidariteit in de Eurozone"


Is dat zo.......?
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#70
(19 March 2015, 19:30)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Já, volgens de Belgische premier Michel: "Is er een sterke solidariteit in de Eurozone"


Is dat zo.......?

Volgens hem is die solidariteit zo groot dat hij niet wil dat Duitsland en Frankrijk in naam van België spreken. Volgens mij is er solidariteit als 1 kan/mag spreken in naam van een aantal. Maar ja, ik ben dan ook geen premier. Blush
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#71
Wat extra uitleg door de onze intussen bekende reporter, Bruno Tersago, vanop Syntagma, vanavond rechtstreeks in het programma 'Terzake':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#72
Einde deze maand moet Griekenland geld ter beschikking krijgen, of... een groot risico dat de ambtenaren niet (tijdig) betaald zullen worden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Maar volgens dit bericht zou de EU toch vrij snel bijspringen met 2 miljard euro:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Nog wel volgend speciaal bericht, ook van vandaag:
De stichter van Gouden Dageraad is onder huisarrest geplaatst:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
#73
[Afbeelding: 10opstv.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#74
Ook in Duitsland komt men nu langzamerhand tot inzicht dat e.e.a. toch wel even anders ligt dan men steeds is voorgehouden...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#75
22 Apr. 15 TOC   ... afschaffing van een controversiële gezondheid regelgeving....

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





#76
Momenteel lopen er meerdere topics over één en hetzelfde onderwerp. Dat is niet alleen erg rommelig en onoverzichtelijk maar roept ook de nodige irritaties op (het forum gaat immers over veel meer dan alleen de vóór- en tegenstanders van de aanpak in Griekenland).
Ik sluit deze topic en verzoek iedereen  -indien men dit wenst- over dit onderwerp verder te discussiëren in deze al lopende topic:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Verder het verzoek om vooral on-topic te blijven en andere topics niet telkens te 'vervuilen' met pro of contra Syriza/Europa/IMF en andere opmerkingen die niet relevant zijn in de desbetreffende discussie. 

En voor degenen die zich ergeren aan dit soort politieke 'debatten': gewoon niet lezen of de personen in kwestie op de 'negeerlijst' zetten.


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verkiezingen cors 9 2.668 03 July 2023, 09:44
Laatste bericht: cors
  Slecht kaartje verkiezingen.... JipJipster 1 746 20 May 2023, 18:01
Laatste bericht: Kosta
  Verkiezingen in GR door ex-patriotten JohannesGR 0 1.122 05 June 2022, 11:49
Laatste bericht: JohannesGR
  Vervroegde verkiezingen cors 17 7.072 29 May 2019, 17:18
Laatste bericht: metaxa
  Winnaars 9/20 verkiezingen Aleko 15 11.362 24 September 2015, 18:04
Laatste bericht: Patrick
  Nieuwe verkiezingen op komst??? Patrick 12 10.400 13 September 2015, 18:14
Laatste bericht: Patrick
  Op weg naar de verkiezingen van 25 mei. Aleko 25 16.335 26 May 2014, 23:25
Laatste bericht: Aleko
  Onderweg naar de 17 juni 2012 verkiezingen Aleko 148 120.674 17 June 2012, 10:50
Laatste bericht: ADO
  Griekse verkiezingen definitief op 6 mei Ger 7 5.329 12 April 2012, 09:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)