Vijgenboom de winter overleeft?
#1
Terwijl vrijwel de gehele tuin al in volle bloei staat blijft m'n vijgenboom er opvallend kaal uitzien. Nu kan ik me niet meer herinneren wanneer 'ie vorag jaar begon uit te lopen maar ik begin me langzaam zorgen te maken dat 'ie averij heeft opgelopen gedurende de winter.

Zijn er hier mense die ook een vijgenboom in hun yuin hebben en zo ja, is er al enig teken van leven te bekennen?

Yassas, Eleni
Quote
#2
(17 April 2010, 16:42)Eleni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Terwijl vrijwel de gehele tuin al in volle bloei staat blijft m'n vijgenboom er opvallend kaal uitzien. Nu kan ik me niet meer herinneren wanneer 'ie vorag jaar begon uit te lopen maar ik begin me langzaam zorgen te maken dat 'ie averij heeft opgelopen gedurende de winter.

Zijn er hier mense die ook een vijgenboom in hun yuin hebben en zo ja, is er al enig teken van leven te bekennen?

Yassas, Eleni

We hebben 2 vijgenbomen in de tuin. Eentje die op het zuiden staat begint sinds vorige week voorzichtig een beetje blad te krijgen maar aan de andere die iets meer naar het westen staat is nog geen teken van leven te bekennen. Misschien moeten we nog even geduld hebben. Ik weet wel dat ze vorig jaar vroeger waren met uitbotten maar ja, dat zullen we nu wel aan de strenge winter te danken hebben.

Houd moed!

Marit
Quote
#3
Ook hier toont de vijgenboom nog geen enkel teken van leven; hopelijk verandert dat met het zonnige weer van de laatste dagen.......

Ger
Quote
#4
Nog even volhouden hoor, want zelfs hier op Thassos beginnen ze nog maar net uit te lopen. En dan hebben wij hier nog wel een voorsprong met de warmte ;)
Quote
#5
Bedankt Jota, er is dus nog hoop blijkt hieruit.

Met een beetje geluk binnenkort dus weer dit uitzicht in onze tuinen?

[Afbeelding: 6s42h1.jpg]

Ger
Quote
#6
Onze vijgenboom, ooit als stekje meegekomen uit Ixia-Rhodos is inmiddels uitgegroeid tot een flink exemplaar dat dit jaar talloze vruchten droeg.
Momenteel zorgt onze Nederlandse herfst voor dito kleuren op de van oorsprong Griekse boom. Eigenlijk ook wel mooi deze kleuren bij een vijgenboom, toch?
En nu maar weer hopen dat 'ie ongeschonden de aanstaande, hopelijk niet zo koude, Nederlandse winter overleeft........

[Afbeelding: 6ivifs.jpg]

[Afbeelding: e0a38.jpg]
Quote
#7
@Ger: ziet er goed uit. Hoelang duurde het voordat hij vruchten ging dragen?
Quote
#8
(20 October 2012, 14:23)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Ger: ziet er goed uit. Hoelang duurde het voordat hij vruchten ging dragen?

Nou, dat ging vrij vlot. Hij staat er nu 8 jaar; na een jaar of drie kwamen er voorzichtig wat kleine vruchtjes aan, twee jaar later groeide ie nog maar nauwelijks, het leek of ie de winter niet goed door was gekomen. Toen ik enkele grote takken had verwijderd ging het in een sneltreinvaart, vorig jaar flink wat vijgen en dit jaar zelfs enorm veel. Erg leuk om te zien, als je bedenkt dat ie ooit als takje in m'n handbagage mee is gekomen uit Rhodos Big Grin
Quote
#9
Ger, wat een prachtige boom en zoveel vijgen,heerlijk doe ze in september als ik in Samos ben altijd door de Griekse yoghurt.Mijn ontbijt elke morgen.
Net als die heerlijke bessen van de granaatappel in September.
Ik ga net als jou een takje meenemen,gewoon proberen.Zo in de grond hier in Fryslân of eerst op water laten wortelen?
Is het beter om dat takje in mei te plukken of moet dat in september.
Ben zelf een tuinvrouw maar hier heb ik echt geen verstand van.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#10
Ger,inderdaad een prachtige boom waarvan nu in de herfst net als bij ons op Kreta de bladeren vallen.Goed dat je gesnoeid hebt,dit hebben wij vroeger,toen wij nog in Noord-Holland werkten,ook gedaan met een verrassend aantal vijgen tot gevolg.Als ik de woonplaats van Ger (Zuid-Limburg) en Margaritha (Fryslan) vergelijk zijn daar voor een goed resultaat van de vijgenboom naar mijn mening al 2 verschillen,nl. het temperatuurverschil en de grondsoort.Margaritha,in mei een tak enten,laten wortelen en de grond in.Water geven,niet te veel want de wortels moeten zelf de weg vinden in de grond.Des te dieper de wortels hun weg vinden,des te beter om te overleven in de winter.Dus niet in september planten want de eerste (nacht)vorst in november vinden de nog kwetsbare wortels van het vijgenboompje niet leuk.Ook hier in Ierápetra worden de nog kleine vijgen-en olijfboompjes pas in het vroege voorjaar op de wekelijkse markt verkocht.Ik weet niet hoe het Ger vergaan is met zijn vijgenboom maar wij hebben de bodem van onze Griekse vijgenboom in Nederland in de winter toegedekt ter bescherming van de vorst in de grond.En onder de vijgenboom hadden wij wijnruit geplant tegen de slakken en andere grondbeestjes,die de vruchten van vijgen ook lekker vinden in het natte Noordhollandse klimaat.
Lekkere tip voor de vijgen: wij hebben na de goede ervaring vorig jaar de vijgen op raki gezet.Na een week ging de raki donkerrood kleuren en na 6 weken hebben wij de toen bleke vijgen uit de raki gehaald.Reslutaat was een overheerlijke vijgenlikeur bij de open haard in de wintermaanden.Ja,zelfs op Zuidoost-Kreta kunnen de avonden in februari/maart fris zijn en dan kan een vijgenlikeurtje verwarmend smaken.
Quote
#11
Elk jaar neem ik wel iets mee uit Griekenland (vijg, bougainville, oleander, druif enz.) maar ik kweek het de eerste winter altijd door in een pot op een beschermde plek. Pas als ie dan in het voorjaar echt heeft geworteld zet ik 'm in de volle grond. Ik heb de indruk dat het slagingspercentage dan nét iets hoger ligt.
Tip: beschadig de onderkant van het takje op enkele plekken met een scherp mesje zodat er wat 'wondjes' ontstaan en neem je stekje altijd goed vochtig mee. Zet 'm bij voorkeur enkele dagen voordat je weer naar huis gaat in een vaasje/flesje of iets dergelijks zodat het meestal gortdroge stekje zich vol kan zuigen en pak 'm tijdens de reis in met bijvoorbeeld natte tissue/papieren zakdoekje/toiletpapier om 'm vervolgens thuis weer in het water te zetten. Op die manier is het met vrijwel al m'n stekjes goed afgelopen.
Succes!
Quote
#12
Ger en Egbert,dank voor jullie goede uitleg,ga het advies in mei zeker opvolgen eerst met een vijgentakje en als dat gaat lukken ga ik net als jij Ger verder om me heen kijken.
Gelukkig weet ik nog bij welke vijgenbomen ik ze pluk in september,in het voorjaar zit er immer geen vijg meer aan de bomen. want met een mannelijke takje gaat het vast niets worden,misschien leuke boom ooit,maar geen vijgen.kijk dat heb ik door de story"s van de Grieken daar wel begrepen.Trouwens meestal zie ik de groene vijgen maar heb ook wel eens donkerpaars bijna zwarte gezien,waarschijnlijk een ander soort.
En ja Egbert moet dan ook net als jij iets verzinnen (wijnruit) voor de slakken, ik heb n.l. in mijn tuin thuis veel hortensia"s en daar komen de slakken ook snel op af,waarschijnlijk voor hun heerlijk blad.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#13
Ger,zoals door jou beschreven,helemaal zoals wij dit met succes ook hebben gedaan,daar kan Margaritha profijt van trekken.Zo hebben wij -schrik niet- ook 2 druivenranken vanaf de Lassithi op Kreta waar de winter te vergelijken is met Nederland- meegenomen naar Nederland.Gevolg met verzorging a la Ger 2 schitterende druivenranken met zwarte Kretenzische druiven.
Om nog over de wijnruit en de slakken terug te komen.Omdat jouw Fryslan net als WestFriesland "rijk"is aan slakken hebben wij -toen wij nog in NL woonden bij de hortensia's een koperkleurige munt (vroeger 5 cent,nu dus 5 lepta) in de grond bij de hortensia's gestopt,samen met de wijnruit.Slakken vonden dit niet leuk en vertrokken, misschien naar de buren .....?
Quote
#14
Egbert,wat een goed idee van de koperen munten.
Ergens in een doosje heb ik nog wat muntgeld,centen stuivers e.d.
Waar precies weet ik niet,ooit bewaard voor :Als ik nog eens oma wordt kan ik ze het geld laten zien waar mijn opa en oma ook al mee betaalden,je kent het gevoel misschien wel.
Dat wordt dus speuren heb nog de hele winter tijd gaat lukken.
Mannen wat een goede adviezen van jullie gaat vast wat worden met koper en wijnruit en Ger zijn advies over de wondjes.
Mijn vader op de boerderij deed dat ook altijd met het vermeerderen van hun hortensia ik zie hem zo weer bezig met een scherp mesje.
mannen dank hiervoor
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#15
@Margaritha: Volgens mij gaat het om het koper in de munt. Een muntstukje van 5 eurocent kan ook hoor. Kun je je oude stuiver inderdaad voor het nageslacht bewaren.
Quote
#16
Hoi die Els, gelijk heb je,stom helemaal niet over nagedacht in mijn enthousiasme.
Ger, jouw vijgenboomstek moet gaan lukken zoveel forumleden die op een harverwarmende manier meedenken.
Ook een verwarmend geluid voor jouw Ger, gezien vorige waarschuwingsberichten.
Een prachtig Forum houden zo,we zijn er allen erg blij mee.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#17
(22 October 2012, 07:50)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een muntstukje van 5 eurocent kan ook hoor. Kun je je oude stuiver inderdaad voor het nageslacht bewaren.

Kijk wel uit dat je een muntje uit de €urozone gebruikt anders werkt het niet; slakken uit onze regio kennen andere munten niet Big Grin

Nee hoor, gekkigheid, het gaat natuurlijk om het koper. Zelf steek ik vaak een stukje waterbuis in de buurt van een plant waar ik liever geen slakken bij in de buurt wil hebben. Als je een loodgieter in je kennissenkring hebt gewoon even wat afvalstukjes pijp vragen.
Trouwens, dat koper schijnt ook te helpen tegen mieren, of dat waar is weet ik niet uit eigen ervaring.
Quote
#18
Wat een goede tip up...Ik had er nog nooit van gehoord... mijn Hosta's planten worden ook steeds opgegeten door die slakken .. dus volgend jaar ook maar even uitproberen om wat koper erbij te doen ... ik neem aan dat je die muntjes bovenop op de aarde moet neerleggen... of er net er even onder?
Quote
#19
Onze 'Griekse' bomen hebben er ook dit jaar weer zin in, met een beetje geluk zit ie dit najaar weer net zo vol vijgen als het vorige jaar; toen zat 'ie helemaal vol vijgen.

Ooit meegenomen als stekje vanaf Rhodos, nu al een enorme boom die ik in het voorjaar zelfs flink heb moeten terugsnoeien:

[Afbeelding: 3451tsk.jpg]


Ook het olijfboompje voelt zich helemaal thuis in Zuid-Limburg, evenals vorig jaar zit íe vol bloesem dus in het najaar vol olijfjes:

[Afbeelding: 2mgo4qq.jpg]

De oleander (als stekje meegenomen uit Kythira) en de bananenplant (uit Afissos/Pilion) daarentegen lopen echter iets achter op vorig jaar, de echte boost daarvan moet blijkbaar nog komen:

[Afbeelding: 2cnh3wz.jpg]
Quote
#20
Mijn vijgenboompje (Intratuin september 2014) heeft al wel blad maar ik heb nog geen bloesem gezien...
Quote
#21
(24 June 2015, 16:11)John67 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn vijgenboompje (Intratuin september 2014) heeft al wel blad maar ik heb nog geen bloesem gezien...

Een vijgenboom heeft helemaal geen bloesem John; de vijg op zich is de bloem.........
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
(22 October 2012, 13:13)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat een goede tip  up...Ik had er nog nooit van gehoord... mijn Hosta's planten worden ook steeds  opgegeten door die slakken .. dus volgend jaar ook maar even uitproberen om wat koper erbij te doen ... ik neem aan dat  je die muntjes bovenop op de aarde  moet neerleggen... of er net er even onder?

Deze plant is welliswaar geen stekje vanuit Griekenland,  maar ik wil het resultaat  (2 van jaar terug) laten zien  van de Hosta ..
We hadden  het gelijk maar goed aangepakt, want een paar muntjes leek me zo weinig  dus hadden er maar  een koperen buis erin gelegd Big Grin



[Afbeelding: 21lmmgh.jpg]

En het helpt echt!       

[Afbeelding: a15yy0.jpg]

En ook dit jaar is hij weer prachtig!
Quote
#23
Terwijl in mei in tuincentra de bougainvilleas uitbundig staan te bloeien en menig klant deze mediterrane plant in het winkelwagentje laadt, staat mijn exemplaar er in "wintermode" zielig te wezen op overwinteringsplek. Ale blaadjes verloren en ontdaan van zomerse luister. Eind juni: volop in blad en schudblaadjes voor eerste bloemen verkleuren. Ook olijf en oleander hebben deze winter, die niet echt winters was, overleefd. Het is zo gemakkelijk instant mediterraan te kopen terwijl een beetje aandacht en geduld zoveel meer plezier oplevert. @ Ger: lekker dessert: vijgen met ijs. Geniet van het mooie resultaat.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vijgenboom laten overwinteren - Tips gevraagd KarenAnna 3 5.712 04 January 2010, 08:59
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)