Top10 eilanden die je 'moet' bezoeken
#1
Op deze pagina vind je een overzicht van de Griekse eilanden die je absoluut eens moet gaan bezoeken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
en van wie en waarom " moet" je die eilanden bezoeken? ik kan er nog veel meer opnoemen die het bezoeken waart zijn. en waarom word er nooit gepraat over het vaste land als het over moeten gaat? waarschijnlijk een organisatie die er geld aan wil verdienen waarschijnlijk? is er ook een speciale tijd die me " moeten" gaan om het goed e kunnen zien? bv Juli/augustus ? als alles duurder is. we moeten niets we willen graag en heel vaak als het kan.
Quote
#3
(06 February 2015, 15:15)johan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en van wie en waarom " moet" je die eilanden bezoeken? ik kan er nog veel meer opnoemen die het bezoeken waart zijn. en waarom word er nooit gepraat over het vaste land als het over moeten gaat? waarschijnlijk een organisatie die er geld aan wil verdienen waarschijnlijk? is er ook een speciale tijd die me " moeten" gaan om het goed e kunnen zien? bv Juli/augustus ? als alles duurder is. we moeten niets we willen graag en heel vaak als het kan.

Ach ja, dat zijn van die lijstjes die soms wel eens voorbij komen. Is toch gewoon leuk hoe andere websites dat zien? En hoe, waarom en door wie die lijstjes zijn samengesteld; ik heb werkelijk geen idee. Maar het leverde in ieder geval weer wat schitterende plaatjes op, toch?
Quote
#4
Omdat het niet 'moet" mijn lijstje.
1 t/m 10
Ikaria
Samothraki
Thassos
Skopelos 
Kreta
Chios
Leros
tijdje niks
Lesbos
Patmos
Rhodos

Waarbij opgemerkt, dat ik op Rhodos en Kreta zeer lang niet geweest ben.
Verder zijn er een paar eilanden (2) waar ik niet dood gevonden wil worden, maar die noem ik niet omdat hier prikkers zijn, die er geboekt hebben. Het belangrijkste is natuurlijk, dat je een heerlijke vakantie hebt.

@ Johan
Maak eens lijstje van jouw "vasteland"
Ken alleen Parga, Pilion en Stoupa. Met een dagtocht en op doorreis naar Thracie geweest. Voor allen een aanrader.
Oh ja ook wel een 4 x een overnachting in Athene gemaakt.
Wim
Quote
#5
Best leuk als iedereen zijn lijstje maakt!

Eilanden:

1. Skopelos
2. Kefalonia
3. Lefkas
4. Samos
5. Lesbos
6. Zakynthos
7. Skiathos
8. Thassos
9. Alonissos
10. Corfu
Quote
#6
foutje
Quote
#7
Karpathos
Chios
Kefalonia
Kasos
Lefkas
Lesbos
Samos
Corfu
Rhodos
Kreta
Quote
#8
@grek, maar wat is nu je top 10 eilanden?
Je lijkt nl. mijn lijstje gekopieerd te hebben in een lijstje waar je geweest bent ;) . Ik heb alleen mijn top 10 genoemd, niet de eilanden waar ik geweest ben.
Quote
#9
klopt ik had het niet goed gelezen de eerste 10 van jou was ik ook geweest vandaar deze ook geplaatst
onze top 10 is
kreta
milos
lesbos
ikaria
pilion
lefkas
karpathos
peleponnesos
limnos
thassos
Quote
#10
Lijstjes zijn natuurlijk altijd subjectief. Waar de ene lyrisch van wordt vindt iemand anders misschien niets aan. En naar mijn mening kan je ook maar een lijstje opmaken van plaatsen waar je al geweest bent.

Mijn favorietjes in Griekenland:

Eilanden

1. Kefalonia
2. Lefkada
3. Syros
4. Kreta
5. Rhodos
6. Sifnos
7. Lesbos
8. Samos
9. Poros
10. Corfu

Vasteland

1. Nafplio / Argolida
2. Galaxidi
3. Pilion
4. Litochoro
5. Arachova
6. Parga
7. Thessaloniki
8. Gythio
9. Kalambaka
10. Athene
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Tja, nu we toch bezig zijn... mijn top-10 van de eilanden (maar sommige bestemmingen op het vasteland vind ik beslist ook heel mooi!):

1. Kefalonia
2. Hydra
3. Skyros
4. Skopelos
5. Ithaki
6. Paros
7. Symi
8. Kalymnos
9. Samos
10. ... laat ik open, want eigenlijk wil ik ook nog even goed in de top 10: Alonissos, Poros, Santorini, Rhodos, Kreta, Naxos, Skiathos, Chios,... moeilijk om te kiezen dus. Want, een vakantie op een Grieks eiland, da 's toch heerlijk? 
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#12
Dit zijn onze favoriete eilanden , maar ook  de Peloponnesos vinden wij fantastisch   

1.  NAXOS

2.  Andros
3.  Kythira
4.  Ithaki
5   Kreta
6 . Milos
7.  Skyros
8 . Antiparos
9 . Agistri
10.Lesbos
Quote
#13
Wow, lijstjes, ben er dol op.

Maar ben nu wel nieuwsgierig om te weten waaróm jullie een bepaalde plek of eiland op nr 1 zetten?

Voor mij (weinig ervaring met vasteland, Olympia vond ik bijzonder en Navplion gezellig) was Athene in de jaren 70 mijn eerste kennismaking met Griekenland.
Die musea daar! Ik zou ze nu misschien meer op waarde weten te schatten dan toen ik er als twintiger in rondwandelde.
De sfeer van de pleinen en straten, het eten, de Griekse mensen en taal!
En de drukte en herrie, is het nog zo dat maar de helft van de auto's mag rijden? Was ooit ingesteld vanwege de o.a. smog. Even nummerborden op even data, oneven enz. Er mocht toen ook opeens niet meer geclaxonneerd worden. Toen ik er een keer weer kort was, op doortocht naar een eiland, vroeg ik me eerst af waarom het toch zo'n stuk rustiger leek..

Van de eilanden was lang Rhodos mij grote liefde (was er 3 keer). Het knusse oude Lindos, geen verkeer, al die kronkelstraatjes met wandelaars waar ik steeds weer in verdwaalde.. (Ik was er een week).
De heuvels, bossen. toerisme-arme dorpen. Zelfs sommige dorpen meer naar het zuiden aan de kust waren vrij rustig.
De uitbundige natuur. Er zijn wat beschreven wandelroutes, waarbij richtingsveranderingen vaak worden aangegeven door een stapel stenen; als je er langs komt leg je er weer een steentje bij op.
En er is een grote stad met alle geneugten en faciliteiten vandien, voor als je wat nodig hebt, etenswaren, rookworst bij de Lidl b.v. ; ) of een ziekenhuis voor medische zorg. Of gewoon om weer even in een stad rond te lopen, met luxe winkels etc.
Kortom een veelzijdig eiland. Ben er lang niet geweest (15 jaar?), het zal inmiddels wel een stuk toeristischer zijn? Toch zijn op die grote eilanden ook altijd nog wel stille stukken strand en natuur te vinden, denk ik.
Quote
#14
Ik denk inderdaad dat iedereen zijn/haar eigen reden heeft om zo een lijstje samen te stellen. Ik wil dan weten: waarom? Voor de een is wandelen de reden, voor de ander musea en voor een derde de gezelligheid .....
Quote
#15
Dit soort lijstjes geeft "slechts " de persoonlijke voorkeur van een ieder weer of is een opsomming van waar men is geweest. Leuk misschien maar verder van geen andere waarde dan voor touroperators. 

Veel leuker zou het zijn te vermelden waarom je dat ene eiland of vakantie zo leuk vond. Lag het aan het eiland of aan andere omstandigheden, gebeurtenissen of personen. 

Ieder stukje Griekenland heeft leuke en minder leuke plekjes. Maar om out of the blue een top 10 hier te plaatsen zonder enige tekst en uitleg vind ik zinloos. Vertel eens waarom. 

Mvg 
Martin 
Quote
#16
@Els 

Big Grin

Mvg 
Martin 
Quote
#17
tja, een lijst heeft idd weinig nut want je kan nooit alles gezien hebben natuurlijk. Eind jaren 70 was ik voor het eerst op enkele eilanden en er was toen nog niet zoveel toerisme als nu. Neem nu Ikaria, was toen het eerste jaar dat er toeristen kwamen en was echt nog 100% authentiek. Of Mykonos, toen spotgoedkoop en niet het circus dat het nu is, of Samos, Patmos, Lesbos met iedere avond familieorkest in hun hotelletje. In 1978 in Rethymnon op Kreta was toen nog een dorp met enkele hotels, vandaag uitgegroeid tot een grote stad met al zijn nadelen. Daarna heb ik Zuid-Kreta ontdekt, alles eerder kleinschalig, zeer vriendelijke mensen, goed eten en altijd een losse sfeer. En zelfs daar ondervind ik de laatste tijd dat ze ginder de neiging hebben om ook de verkeerde kant op te gaan met all-inhotels en dergelijke. Maar ik heb zeker 90% nog niet gezien, dus een lijst top 10 is zinloos.
Quote
#18
Natuurlijk moet je die lijstjes met een korreltje zout nemen, maar er zijn blijkbaar leden die het wel leuk vinden,
dus wat is daar mis mee Huh
Quote
#19
ik denk dat de lijst meer het eerst gevoel is van iemand, in de jaren 70/80 was het veel rustiger op de meeste plaatsen
toen ik op kefalinia kwam in 1982 was argostolie maar een klein dorpje met enkele winkels,nu niet meer herkenbaar
ik ben rond de 35 keer op kreta geweest zuid en west,en kom steeds meer andere mooie dingen tegen
het is dus een indicatie ,maar wel leuk.
Quote
#20
Er is wat mij betreft niks mis mee Metaxa net zo goed als er niks mis mee is met diegenen die het niks vinden. Een ieder mag zijn mening geven lijkt me. 

Mvg 
Martin 
Quote
#21
(08 February 2015, 12:10)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Er is wat mij betreft niks mis mee Metaxa net zo goed als er niks mis mee is met diegenen die het niks vinden. Een ieder mag zijn mening geven lijkt me. 

Mvg 
Martin 

Moet je het dan luid uitschreeuwen (in deze, expliciet neerpennen) dat je het zinloos vindt. Persoonlijk vind ik het vooral zinloos van je, ongetwijfeld kostbare, tijd die je eraan besteed. Maar ieder mag uiteraard zijn mening geven. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Onze 'eilanden top10' tot nu toe:

1. (met stip): Kythira

2. Pilion (schiereiland)
3. Samos
4. Symi
5. Thassos
6. Lefkada
7. Corfu
8. Zakynthos (met uitzondering van Laganas)
9. Karpathos
10. Rhodos
Quote
#23
Omdat het een zinloze topic is Patrick. Waarom staat bij Ger Kythira met stip op 1? Dat lijkt me leuk en interessant om te weten. Ik ben er nog nooit geweest dus misschien besluit ik om na zijn bericht me daar eens in te gaan verdiepen. 

Met slechts een opsomming van de persoonlijke voorkeur heb ik niks. Ik ken de mensen achter het bericht niet dus zegt zo'n lijstje mij niks. 

Bijvoorbeeld, Wim M komt graag in Parga. Ik wil er nog niet gevonden worden. Wat zegt dit over Parga?  Niks,  want je weet niet waarom Wim wel en ik er niet heen ga. 

Daarom pleit ik voor meer info en achtergronden. 

Mvg 
Martin 
Quote
#24
Martin heeft wel een beetje gelijk. Voor iedereen is het anders. Wat verwacht iemand? Wat vindt iemand leuk of interessant? Maar ook belangrijk lijkt me wanneer je er naar toe gaat. Ik het hoogseizoen zijn de dingen toch heel anders dan wanneer je er bijvoorbeeld in het vroege voorjaar naar toe gaat. En dan ligt het wat mij betreft ook nog aan het weer, de accommodatie, de mensen en de dingen die je bezoekt en meemaakt.
Daarom vind ik het ook heel moeilijk om iemand te adviseren.
Ik vind Kythira lekker rustig , ook in het hoogseizoen, Parga vroeger heel leuk maar de laatste jaren veels te commercieel, het vasteland prachtig mooi, Zagoria, Koroni en de Pelops ook geweldig en Nafplio een hele leuke stad. De meeste indruk maakte misschien toch nog wel Santorini. Ook Ermoupolis op Syros vond ik apart. Op Andros daarentegen waaide het 3 weken erg, en dat vond ik maar niks. En Chios was ook wel een keer bijzonder. Wat ook grote indruk maakte was een nachtje in Monemvassia slapen. Verder vond ik Kefalonia ook heel mooi, vooral het blauwe water. Ik kan nog wel even door blijven gaan, ieder eiland heeft wel iets moois en bijzonders, maar qua natuur vind ik het vasteland denk ik mooier. In ieder geval zijn er veel meer mogelijkheden.
(En trouwens Athene vind ik niet echt geweldig.)
Quote
#25
Dit is toch geen adviestopic? Dan moeten mensen daar hun eigen topic voor maken. Ik vind het juist leuk om te zien wie welk lijstje heeft en het waarom zal me verder worst zijn, het blijven persoonlijke interpretaties.

@Martin, je kunt ook gewoon je negatieve gedachtes voor je houden en dit topic negeren. En dan open je je eigen topic waarin je aangeeft hoe nutteloos dit soort lijstjes zijn. Lijkt me voor alle partijen het prettigst.
Quote
#26
Voor mij hoeft niemand iets. Ik geef alleen mijn mening. En ja, daar kun je het mee eens of oneens zijn en dat is prima maar wat jij wilt lijkt op censuur Vito. Als ik er een andere mening op na houd moet ik dat in een andere topic gaan plaatsen. Je mag dus alleen reageren als je het eens bent met de stelling in de topic. 

Als je de reacties leest kun je zien dat er nog meer zijn die het in meer of mindere mate met mij eens zijn. Maar daar gaat het allemaal niet om. 

Feit is dat ik iets vind wat niet strookt met jouw mening, dus moet ik maar ergens anders wat gaan posten!!!!!! 

Dus als jij een stelling hier plaatst dat je een voorstander bent van de Troika (hypothetisch) dan moeten alle tegenstanders van die stelling maar een aparte topic openen? 

Vreemde gedachte 

Mvg 
Martin 
Quote
#27
Daar gááán we weer  Angry
Vermoeiend hoor.........
Quote
#28
discuteren tot ze gelijk krijgen en het laatste woord hebben. De clash der eego's. Als het te gortig wordt topic gewoon de mond snoeren en ander en beter.
Quote
#29
Ik voel mij niet aangesproken maar reageer toch. Als je dus niet enthousiast reageert en een andere mening hebt of een (kritische) vraag stelt, dan mag dat niet. 

Begrijp me goed iedereen mag wat mij betreft lijstjes plaatsen wat hij wil maar een ander mag daar toch op reageren? Dan kun je volgens mij prima een inhoudelijke discussie krijgen, maar als je vervolgens nogal stekelig reageert op degene die dat doet dan is er weinig ruimte meer voor een inhoudelijke discussie. 

En daar zit volgens mij het probleem. 

Mvg 
Martin 
Quote
#30
Het is wel opvallend dat de keuze van de oriste leden niet overeen komt met het advies van Gloholiday .
Wat wil je ook met zoveel mooie eilanden Smile   
Quote
#31
(09 February 2015, 11:46)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is wel opvallend dat de keuze van de oriste leden niet overeen komt met het advies van Gloholiday .
Wat wil je ook met zoveel mooie eilanden Smile   

Klopt Metaxa; nog niet eens zo lang geleden hebben we hier een peiling gehouden waarbij een geheel andere uitslag uit de bus kwam  Smile
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
Onze Nr. 1,  dit jaar voor de 8e keer Smile


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
Onze top-tien eilanden:
Donoussa
Sifnos
Arki
Anafi
Sikinos
Amorgos
Pilion (geen eiland natuurlijk, maar goed)
Serifos
Kimolos
Kea
Quote
#34
Mijn top tien, met ook een schiereiland!

1. Trikeri (best verborgen geheim, het ultieme Griekse niets)
2. Pilion (het schiereiland) (mijn thuis)
3. Skopelos (paar keer geweest, nog steeds op verlanglijst)
4. Evia (terwijl ik nog maar een kwart heb gezien)
5. Alonisos (25 jaar geleden geweest)
6. Lefkada (mooiste zonsondergangen ever)
7. Skyros (heb iets met de Sporaden, behalve Skiathos)
8. Thassos (wandel en scooter paradijs)
9. Samos
10. Egina
Quote
#35
Mijn top 8, ben naar acht eilanden geweest:
1) Ithaki (de vorm van het eiland, de prachtige vergezichten, de ligging van Vathi (de hoofdstad))
2) Kythira (rust, natuurschoon)
3) Chios (mooie dorpen in het zuiden, de prachtige natuur aan de westkust)
4) Samos (de gezelligheid van Kokkari)
5) Kreta (het oosten en zuiden)
6) Kefalonia (de natuur, de rust, de gezelligheid van Agia Efimia)
7) Lesbos (onze eerste ervaring met Griekenland)
8) Lefkas (natuurschoon, met name westkust)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aegean moet gedupeerden Hellas travel terugbetalen metaxa 0 1.039 27 November 2017, 16:31
Laatste bericht: metaxa
  Meteora Kloosters, zelf bezoeken of met excursie? Pippelientje 12 5.379 02 February 2017, 18:25
Laatste bericht: jacq1970
  Metro van Athene in wereldwijde top10 Ger 7 4.508 01 November 2015, 12:15
Laatste bericht: Patrick
  T moet niet gekker worden! Japio 2 2.266 07 March 2015, 15:39
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)