imago schade
#1
Ik vraag me af in hoeverre er dankzij of ondanks de gebeurtenissen in Griekenland en de in mijn ogen nogal eenzijdige berichtgeving hierover in Nederland, er imagoschade ontstaat voor Griekenland, wat heel vervelend zou zijn net nu het op toerisme gebied weer beter gaat. 

Mvg 
Martin 
Quote
#2
Ik denk helaas dat dit wel het geval is. Hoe vaak heb ik de afgelopen weken moeten horen dat "die Grieken" terug moeten betalen. Ik zeg dan altijd Wie zijn die Grieken??! Ik probeer het uit te leggen hoe het is in het Griekenland van nu en hoe het is ontstaan. Ik praat het niet goed want er zijn fouten gemaakt, maar dat is bij alle partijen het geval. Ik ben niet links en zie wel dat een aantal van de aangekondigde maatregelen niet kunnen maar er zitten ook goede plannen bij. Ik hoop dat de EU Griekenland en zijn volk serieus gaat nemen en er een oplossing komt, die voor alle partijen aanvaardbaar zijn. Zo niet dan staat Poetin al klaar en of dat een goede oplossing is.......
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#3
kom op . mensen kopen een huis en willen overwinteren in Egypte. als de prijs goed is de schade is te herstellen. daar bij nog eens . tourisme zou niet het nr 1 industrie van Griekenland moeten zijn. er is meer dan toerisme daar.
Quote
#4
ik weet niet of het klopt, de laste commentaar van een nederlandse familie was , beter iets duurder in een griekse all inclusief , dan naar Turkije dat alles aan het vervalen staat.
Quote
#5
Jammer genoeg zal de berichtgeving en media niet ten goede komen aan het imago van Griekenland. Heel wat mensen kennen de exacte situatie niet en een verblijf van een paar dagen of weken in Griekenland als toerist zal hier weinig verandering inbrengen.
Heel wat mensen geven kritiek zonder dat ze echt weten of beseffen wat er zich afspeelt en gaande is. Vorige week heb ik mij nogmaals druk gemaakt tegenover een kritiekgever die dacht alles beter te weten en zelf precies de situatie ging veranderen. Deze discussie heeft niet lang geduurd en hij is na een kwartiertje afgedruipt met de staart tussen de benen.
 
Quote
#6
dat gaat zo al vijf jaren. niet dat eerder de imago van griekenland beter was. begin jaren 90 was ook het zelfde , was zelfs een boycot van Nederlandse producten in griekenland. maar het aantal toeristen is gestegen , blijft stijgen . of er meer geld brengt dat is een andere kwestie.
Quote
#7
Ik denk dat daar niet aan valt te ontkomen. Als een bepaald land zó lang en meestal negatief in de picture staat gaat men er al vlug een bepaalde mening over vormen. Wij als Griekenland-liefhebbers gaan ons er natuurlijk nog wel in verdiepen, maar de gemiddelde nieuwsconsumeerder kan natuurlijk niet zo veel mee met die berichtgeving. En dan heb je als land al gauw een stempel waar je niet zo gemakkelijk vanaf komt. Lees maar eens de commentaren op een gemiddeld stuk in een willekeurige krant; daar vallen je soms de schoenen van uit.
Als ik op m'n werk vertel dat ik ook dit jaar weer naar Griekenland op vakantie ga kijkt men me vaak aan alsof ik ga kamperen in de Oekraïne  Blush  

Natuurlijk is die vreemde beeldvorming  erg jammer en volgens mij zelfs schadelijk voor het land in kwestie, maar ook enigszins te verwachten/begrijpen als men geen flauw idee heeft wat er zich afspeelt en zich er ook niet in wenst te verdiepen.
Zou mooi zijn als er binnenkort weer eens wat postievere berichten uit Zuid-oost Europa zouden komen........
Quote
#8
en toch , mij buren zonder dat ik ooit reclame voor heb gemaakt, gaan ze heen , sommige 2 keer per jaar , ze hebben commentaar daar wel over maar ze gaan en blijven gaan. collegas ook , en zelfs een jong meisje last vroeg ze mij , omdat ze een docu had gezien over Ikaria , hoe ze daar kan komen.
Nog eens, zijn jullie allemaal zo blind over wat gebeurt in Portugal Spanje en Italie??
dus dat zuid oost Europa is niet helemaal correct.
Quote
#9
Het heeft denk ik veel te maken met wat de gemiddelde consument hoort of leest. Griekenland is veel in het nieuws en zeker nu zelden positief. En ik verwacht dat de meeste mensen niet zo diep graven als menig Griekofiel hier. 

En als je eenmaal een imago hebt kom je er heel moeilijk nog van af. Wij merken dat nog dagelijks in de praktijk. 

Mvg 
Martin 
Quote
#10
Iedereen in mijn omgeving weet, dat wij regelmatig naar Griekenland gaan en reageren positief. Vanmorgen bij de kapper ging het over V&D en de schietpartijen in de stad.
Griekenland leeft wel op dit PB verder heeft iedereen zijn eigen sores, ook hier.
Quote
#11
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






voor allen die deelnemen aan deze discussie betreffende 'imago schade'
Quote
#12
Even terug naar de oorspronkelijke vraag...
Ja, de toeristische boekingen zijn werkelijk wat teruggelopen, in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. Eigenlijk hebben we het hier dan over vroegboekingen, het kan nog ten goede keren.

Vraag is, of de terugloop vanwege de imago-schade is, of vanwege de onzekerheid dat je Griekenland in de zomer dan misschien aantreft als Drachmeland. En als het land dan toevallig net in euro-drachme transitie zou zijn, zijn de geldautomaten wellicht dagenlang of zelfs je hele vakantie leeg.
Quote
#13
Bij de Belgische touroperators zijn de boekingen dan weer gestegen in vergelijking met vorig jaar. Bij de vliegvakanties staat Griekenland terug op nr. 2 (na Spanje).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Ik heb wel degelijk van mensen gehoord dat ze nog wachten met boeken en de gang van zaken in Griekenland verder afwachten. Hoe gaat het politiek gezien verder, blijft Griekenland de euro houden en dat soort vragen houdt mensen wel bezig.
En als je dan toch je vakantie wilt boeken sla je Griekenland maar eens over en kiest een andere bestemming.
Quote
#15
@Patrick
Mijn informatie komt van uitingen van de koepelorganisatie van de griekse toerisme-industrie.
Ik schat zo in dat er dan vooral vanuit Duitsland wat minder geboekt zal zijn, maar kan ernaast zitten.

@Vito
Precies, vooral de mensen die een 8-daagse of 14-daagse vakantie willen boeken, zullen daar zeker wel even bij stilstaan.
Quote
#16
Al bij al is het een zeer groot geluk dat heel wat mensen hun vakantie voor dit jaar al geboekt hebben. Voor zo ver ik rondom mij hoor, boeken heel wat vakantiegangers hun reis al vanaf het kerstverlof, of kort na nieuwjaar.
Enkele dagen geleden werd in België inderdaad bekend gemaakt dat Spanje, Italië en Griekenland weer in de lift zitten qua vakantieboekingen. Ik denk echter dat die cijfers gebaseerd zijn op de boekingen tot zowat half januari.

In mijn onmiddellijke omgeving (o.a. collega's) heb ik van verschillende mensen gehoord dat ze "dit jaar toch maar niet" naar Griekenland op vakantie zullen gaan "want je weet toch niet zo goed wat het ginds zal worden".
Vandaag nog kreeg ik de reactie van een collega, die vrij heftig vroeg "dit jaar ga jij toch niet naar Griekenland, zeker?".

Ik vrees dat, als de beurzen nog wat uitdrukkelijker naar beneden zullen duiken, en als er op de lange duur een algemeen financieel probleem in West-Europa zou komen, dat dan richting Griekenland met de vinger zal gewezen worden. Als zondebok.

Het is natuurlijk heel belangrijk dat het Griekse volk opnieuw zou kunnen ademhalen. Maar ik denk tegelijk dat het imago van Griekenland schade zal lijden. En niet zo 'n klein beetje...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
(09 February 2015, 21:16)petraki schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick
Mijn informatie komt van uitingen van de koepelorganisatie van de griekse toerisme-industrie.
Ik schat zo in dat er dan vooral vanuit Duitsland wat minder geboekt zal zijn, maar kan ernaast zitten.

Algemeen zal er waarschijnlijk wel een dalende trend zijn. Ik denk voornamelijk vanuit Duitsland en UK.

Imagoschade is er zeker. En daar doet de media blijkbaar gretig aan mee. Jammer genoeg worden niet altijd de juiste zaken meegedeeld, zoals het blijkbaar in is in de media tegenwoordig. En door die imagoschade worden, nog maar eens, dezelfde mensen getroffen. Namelijk zij die misschien het minst de oorzaak van de oorzaak van de imagoschade zijn. 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Ja, onze media volgen voor een deel de andere grotere media, en vooral kleine landen (met kleiner budget in de media-organisaties) zijn veel slechter geïnformeerd dan grotere landen. Zelfs in Duitsland is er ook tegenwoord, veel meer dan in Nederland. Met name in Engeland wordt de griekse visie ook aardig weergegeven.
Quote
#19
Der Griekse kiezer heeft gekozen: Syriza. Begrijpelijk onder gegeven omstandigheden. Wij zouden onder deze omstandigheden niet anders hebben gedaan, toch? Lees trouwens ook de open brief van Roosmarijn Mavrikou. Natuurlijk is het wachten op de  negatieve houding van de media en kunnen mensen als Yiorgos van de Griekse Gids en de heer Pavlos Kerasavopoulos van de Omospodia weer op komen draven om te proberen  de  "ïmago schade" tot een minimum te beperken. Syriza mag dan wel de verkiezingen gewonnen hebben, en de verkiezingsleuzen van twee weken geleden galmen nog na: hij is echter gehouden aan internationale afspraken en zal eenzijdig niets aan deze afspraken met de troika kunnen veranderen. Natuurlijk moet er voor "de gewone Griek" iets veranderen. Maar het spreekwoord zegt: "de soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend".  Nog afgezien van het feit dat het voor vele Grieken een onhoudbare situatie is, uitzichtloos ook, vind ik dat de diplomatie van Syriza ver te zoeken is. De partij heeft hiervoor al excuses aangeboden en begrip gevraagd. Met meer diplomatie kan men meer bereiken dan met stampen en schoppen tegen  de troika. De Griek, van nature politiek zeer bevlogen houdt echter van spierballentaal. Dat is precies waar volgens mij Syriza mee bezig is, om uiteindelijk toch om de onderhandelingstafel plaats te nemen.

Maar...

ondertussen zitten de buitenlandse media niet stil en brengen het ene na het andere negatieve bericht naar buiten. Griekenland is na een betrekkelijke stilte weer volop in het nieuws. Of de toeristische sector hier negatieve gevolgen van zal ondervinden? Ik betwijfel het, en hoop uiteraard van niet. Mijn bezorgdheid gaat uit naar onze Grieken die in Nederland wonen. Zij worden op werk en op school geconfronteerd met vaak ongenuanceerde meningen van mensen die noch van de rand, noch van de hoed weten. Ook de media is vaak slecht geïnformeerd. Ik ben van mening dat Syriza dit niet handig aanpakt, maar ook niet anders kan. Ik hoop echter dat zij gauw de gang naar de onderhandelingstafel zullen vinden en dat de troika bereid is de scherpe randjes van de overeenkomsten af te halen waardoor er voor de Grieken eindelijk weer eens hoop op een betere toekomst is. Want laten we wel wezen: voor de "gewone" Griek is het leven vandaag de dag een kwestie van overleven: niet meer, maar zeker ook niet minder. Wat dat betreft heeft Syriza gelijk: het volk moet zijn waardigheid terug krijgen!

Als Nederlander vind ik het moeilijk kritiek te leveren op een ander, laat staan op een heel land: we kennen de cultuur, geschiedenis en politieke verhoudingen onvoldoende. Toch staan we als Nederlanders direct met het bekende beschuldigende vingertje klaar. We denken het allemaal beter te weten, we verplaatsen ons echter niet in de situatie van de mensen die het betreft, die het overkomt. Ik denk dat ik de komende maanden op feestjes en etentjes weer heel wat uit te leggen krijg. Ik wens de mensen die dit professioneel doen op televisie en radio heel veel succes. Laten wij als Griekenland liefhebbers proberen de Grieken hun eigen politiek te laten bedrijven en ons terughoudend op te stellen. Begrip te vragen voor hun situatie.

Ik wens Syriza veel wijsheid, Yiorgos en Pavlos: veel succes met jullie diplomatie!



Bovenstaande is persoonlijk


Voor wie de geschiedenis van Griekenland in de periode in de negentiende en twintigste eeuw onbekend is:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 Dit artikel heb ik speciaal geschreven voor mensen die ik ontmoette en die zich nooit in de Griekse geschiedenis hadden verdiept aar wel hun ongezouten mening gaven. Men kan een volk en haar bewegredenen niet begrijpen zonder zich in de geschiedkundige achtergrond te verdiepen.

Voor wie het wat persoonlijker wil: lees de boekbeschrijving: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Roosmarijn laat in dit boek het achterste van haar tong zien en maakt de crisis op menselijk schall inzichtelijk.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zware aardbeving nabij Zakynthos: Veel schade Ger 5 3.841 15 November 2018, 10:13
Laatste bericht: JohannesGR

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)