Naar een Grieks ziekenhuis? Nee, dank U!
#1
[Afbeelding: hospital_logo.jpg]

Acht van de tien Grieken hebben geen vertrouwen in het nationale gezondheidssysteem (ESY). Zij vrezen dat een medische behandeling in een van de overheidsziekenhuizen hen meer kwaad dan goed zal doen. Dit blijkt uit een Eurobarometer-onderzoek dat vrijdag in Brussel werd gepubliceerd.

83% van de geënqueteerde Grieken gaf aan te vrezen dat een behandeling in een overheidsziekenhuis hun eerder gezondheidsproblemen op zal gaan leveren dan dat ze zullen genezen van hun klachten. Dit percentage ligt ruim boven het Europese gemiddelde van 50%.

Voor wat betreft de kwaliteit van het Griekse gezondheidssysteem (ESY) gaf slechts 25% een positieve beoordeling. Met deze waardering scoort Griekenland, samen met Roemenië, het laagste van de Europese Unie.

De meeste waardering werd genoteerd door de Belgen (97%), de Oostenrijkers (95%) en de Finnen (94%)

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




17 april 2010

Vrij vertaald door Ger
Quote
#2
(18 April 2010, 16:43)wageral schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[Afbeelding: hospital_logo.jpg]

Acht van de tien Grieken hebben geen vertrouwen in het nationale gezondheidssysteem (ESY). Zij vrezen dat een medische behandeling in een van de overheidsziekenhuizen hen meer kwaad dan goed zal doen. Dit blijkt uit een Eurobarometer-onderzoek dat vrijdag in Brussel werd gepubliceerd.

83% van de geënqueteerde Grieken gaf aan te vrezen dat een behandeling in een overheidsziekenhuis hun eerder gezondheidsproblemen op zal gaan leveren dan dat ze zullen genezen van hun klachten. Dit percentage ligt ruim boven het Europese gemiddelde van 50%.

Voor wat betreft de kwaliteit van het Griekse gezondheidssysteem (ESY) gaf slechts 25% een positieve beoordeling. Met deze waardering scoort Griekenland, samen met Roemenië, het laagste van de Europese Unie.

De meeste waardering werd genoteerd door de Belgen (97%), de Oostenrijkers (95%) en de Finnen (94%)

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




17 april 2010

Vrij vertaald door Ger


Toevallig heb ik vandaag het krantenbericht op mijn eigen forum geplaatst!
Ik ben echt niet bang uitgevallen maar ik vrees de Griekse gezondheidszorg.
Momenteel ga ik regelmatig naar een Grieks ziekenhuis om mijn schoonvader te bezoeken en ga ik ook eens per maand naar Nederland om daar mijn broer in het ziekenhuis te bezoeken. Helaas ben ik dus zowel hier als in Nederland bekend met ziekenhuizen. De Griekse ziekenhuizen (uitzonderingen daargelaten) zijn een ramp, en echt ik overdrijf niet! Al tijdens de tijd dat ik voor de ANWB alarmcentrale in Athene werkte kwam ik dagelijks in aanraking met de gezondheidszorg in Griekenland. Sprak ik regelmatig met Nederlanders die in een Grieks staatsziekenhuis waren beland, die mensen wisten niet wat ze overkwam! Ik weet best dat de Nederlandse gezondheidszorg ook niet meer is zoals het was, maar het is nog altijd velen malen beter dan in Griekenland. Jarenlang is er geen of te weinig geld naar de ziekenhuizen gegaan (Grieken begrijpen maar niet dat belastinggeld ook naar betere wegen, betere scholing en ziekenhuizen gaat!) sommige ziekenhuizen zijn echt een uitgewoonde , smerige bende.
Quote
#3
Eerlijk gezegd wist ik niet dat het zó erg was. Je hoort en leest wel eens iets en tja, wij zijn natuurlijk onze eigen vrij hoge standaard gewend op dit gebied. Ook hier in Nederland klagen we wat af maar ik ben ervan overtuigd dat wij hier toch wel tot de top behoren op het gebied van de gezondheidszorg. Maar daar hangt dan ook wel een gepeperd prijskaartje aan vast.

Tijdens m'n eerste vakantie in Griekenland, alweer zo'n 12 jaar geleden op Corfu trapte ik tijdens één van m'n spontane akties op een zeeëgel. Resultaat was een onmogelijk te verwijderen angel die ook nog eens ontstoken raakte. Op naar het plaatselijke ziekenhuis dus waar ik me heel snel weer beter voelde. Ik wilde namelijk maar één ding: wegwezen hier; ik had de indruk dat ik ergens in een derdewereldland in een veldhospitaal was geland. Vreselijk, ik liep langs enkele verpleegkamers waar de mensen er erbarmelijk bijlagen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik vrij snel en correct werd behandeld maar de beelden staan nog op m'n netvlies gebrandt.
Ik dacht dus dat ik toen op het verkeerde moment op de verkeerde plek was beland maar als ik de uitslag van dit onderzoek zo lees was dit geen uitzondering........

Ger
Quote
#4
Nee je wordt niet blij van de Griekse Staats ziekenhuizen. Vorige zomer heeft mijn zoon er een nacht moeten verblijven en ik ben er ook gebleven. Alles even oud en stuk. De lakens gaven de aanblik of er al iemand onder had geslapen. De opvang bij de trauma poli was goed en er werd veel aandacht aan het medische gegeven, niets dan lof over. 's nachts op de afdeling geprobeerd via het alarm belletje iemand van de verpleging bij het bed te krijgen. Kwam natuurlijk niemand en ook niemand te vinden. Dus dan maar geen pijnstiller. Mijn zoon zei je kan hier dood gaan zonder dat iemand het merkt. Je voelt je echt waardeloos. 's Morgens wel weer na de doktersronde goed geholpen en verbonden. Verder een bezoekster van een andere patient was zo aardig om met mij naar een winkel te gaan buiten het ziekenhuis om met mij een t.shirt en slippers te kopen voor mijn zoon.Had namelijk niets bij hem.
Helaas als je het ziekenhuis uit mag als patient wordt er verder niet verteld wat je verder met je wonden moet doen. Dus zelf naar de apotheek en spullen gehaald en naar de dokter in Hanioti gegaan. Wat ook vervelend is in de weekenden is er niemand van de administratie aanwezig dus moest ik maandag 120 kilometer met de bus weer naar het ziekenhuis om zijn verzekeringspas te laten zien. Twee tellen in het ziekenhuis geweest om het pasje te laten zien en toien weer terug. Hier ben ik maar liefst 12 uur voor onderweg geweest. Misschien ben ik te eerlijk want ik weet niet wat de gevolgen waren geweest als ik niet met het pasje was gekomen. Hoop nooit meer in het Griekse ziekenhuis terecht te komen.

Groet Marja
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kos JA of Kos NEE. Cor Nieuw Vennep 3 1.818 24 August 2018, 10:46
Laatste bericht: Arthur
  Vermijd het Griekse Ziekenhuis Aleko 0 2.001 10 February 2012, 13:54
Laatste bericht: Aleko

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)