Grieksegids nieuws     
prijzen hoogseizoen
#1
Ik weet wel dat er snel geld verdient moet worden maar waarom worden ouders met kinderen in het hoogseizoen nog altijd het vel over de oren getrokken, ook in het voor en najaar met de schoolvakanties betalen ze de hoofdprijs, of ze nou via een touroperator of privé boeken, alsof de meesten het zo breed hebben.
Er zijn er jammer genoeg maar een paar die privé het hele jaar door de zelfde prijzen hanteren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
@Arthur,
Goed punt! Uitgerekend de groep, die het niet al te breed heeft.
Ik zeik niet, niks te klagen, maar kan mij nog herinneren toen de kiddies klein waren wij naar Egmond gingen. Ook leuk hoor, de jongens hebben het er nog over.
Quote
#3
Het is heel simpel, gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is veel vraag naar accommodatie in het hoogseizoen dus niet meer dan logisch dat je dan ook meer betaalt.

In Canada hebben wij het tijdens een congres wel eens zo bar meegemaakt dat de prijs van de hotelkamers tijdens het wachten voor de balie, met 20 CAD per kamer omhoog ging. Binnen no time betaalde de achterste in de rij CAD 150,- terwijl ze oorspronkelijk 70,- kostten.
Quote
#4
(08 March 2015, 18:44)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is heel simpel, gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is veel vraag naar accommodatie in het hoogseizoen dus niet meer dan logisch dat je dan ook meer betaalt.
Natuurlijk is er veel vraag in die tijd, dan zijn de school vakanties, de ouders met kinderen kunnen niet anders.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Ja vraag en aanbod. Lees, dat het niet goed gaat met de olijven in Portugal en Spanje.
Je gunt iedereen zijn brood. Hoop, dat de Griekse boeren er een graantje van meepikken en het niet dumpen bij die Italiaanse grootgrutter.
Quote
#6
Inderdaad, zo zit de maatschappij in elkaar, simpelweg de wet van vraag en aanbod.
Als je bijvoorbeeld (net als ik alweer een tijdje geleden) twee schoolgaande kinderen hebt ben je dubbel de klos. Je betaalt al dubbel zo veel in het 'schoolseizoen' en daar komt nog eens bij dat het overal stervens druk en/of snikheet is. Een last-minute is vrijwel uitgesloten omdat het risico dat er in jouw periode niets leuks meer vrij is redelijk groot is.
Nu de kinderen de deur uit zijn gaan we voor het zelfde geld dat we vroeger kwijt waren 3 keer of meer op vakantie; één keer in het voorseizoen, één keer in het naseizoen en nog heel wat kortere uitstapje tussendoor. Nu hadden wij het geluk dat onze 2 kids vrij snel naar elkaar werden geboren; we hebben dus 'maar' een jaar of twaalf/dertien met verplichte vakanties in de schoolvakanties van doen gehad. Maar als je meer kinderen hebt die bovendien qua leeftijd ver uit elkaar liggen kan het nog -soms veel- langer duren voordat je je vakanties weer zélf kunt inplannen.

Maar goed, aan alles komt een eind en dus ook aan die verplichte schoolvakantie-periodes. En ik kan je verzekeren, het is een verademing om weer helemaal vrij (en blij) te zijn en zelf te kunnen bepalen wanneer je op vakantie wilt. Ouder zijn (het hebben van kinderen) is prachtig maar oud(er) worden (en dan bedoel ik de leeftijd) heeft dus wel degelijk zo z'n voordelen Big Grin . Lang leve de last-minutes Tongue .
Quote
#7
De hoge seizoenprijzen betalen de kortingen van degenen die voor of naseizoen boeken. Dat geldt ook voor vliegtickets. Iedereen hier is altid zo in zijn nopjes met een goedkoop gescoord ticket, wel, de echte prijs wordt betaald door iemand anders..
Quote
#8
Dat ben ik niet met je eens, Chris. De touroperators hebben kamers en tickets ingekocht dus liever nog iets geld dan helemaal niets. Ik zie niet in waarom de mensen in het hoogseizoen dat betalen.
Quote
#9
De Duitse vakanties zijn vaak net op andere momenten. Soms kun je dezelfde reis daar goedkoper boeken.
Quote
#10
(08 March 2015, 19:53)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De hoge seizoenprijzen betalen de kortingen van degenen die voor of naseizoen boeken. Dat geldt ook voor vliegtickets. Iedereen hier is altid zo in zijn nopjes met een goedkoop gescoord ticket, wel, de echte prijs wordt betaald door iemand anders..

(08 March 2015, 20:55)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat ben ik niet met je eens, Chris. De touroperators hebben kamers en tickets ingekocht dus liever nog iets geld dan helemaal niets. Ik zie niet in waarom de mensen in het hoogseizoen dat betalen.

Chris heeft wel gelijk. Elke korting die een consument krijgt, is verrekend in een ander product. (Lees: andere datum, andere stoel, andere kamer, verzin maar). Korting betekent dat je een gedeelte gratis krijgt, maar gratis bestaat niet. Een bedrijf wat gratis een dienst of product levert, levert nooit lang. Confused  Een touroperator houdt rekening met een mindere vraag door in periodes waar de vraag groot is, een opslag op het normale tarief te hanteren. Dit gebeurt met letterlijk elk product wat een consument kan aanschaffen. Kijk maar eens om je heen in de supermarkt tijdens feestdagen en verwonder je waarom bepaalde producten dan duurder zijn dan twee weken eerder Cool  (En neen, die zalm is echt gewoon 52 weken per jaar leverbaar, alleen met de kerst is hij opeens 30% duurder Big Grin ).  
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
Ik zal hem wel niet begrijpen, Johan. Maar stel: vakantie X kost vertrek juni oorspronkelijk € 350,- , zelfde acco in hoogseizoen € 750,- . Als ik dan begin mei die vakantie in juni boek voor de aanbiedingsprijs van € 199,-, wordt de vakantie in juli niet ineens duurder. Die blijft € 750,- of is misschien zelfs al uitverkocht.
Quote
#12
(08 March 2015, 18:07)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik weet wel dat er snel geld verdient moet worden maar waarom worden ouders met kinderen in het hoogseizoen nog altijd het vel over de oren getrokken, ook in het voor en najaar met de schoolvakanties betalen ze de hoofdprijs, of ze nou via een touroperator of privé boeken, alsof de meesten het zo breed hebben.
Er zijn er jammer genoeg maar een paar die privé het hele jaar door de zelfde prijzen hanteren.

Dit heet in het economisch verkeer; "Vraag en Aanbod"
Aan die wetten zijn wij onderhevig. Big Grin
iakovos's signatuur [Afbeelding: angel.gif]
Quote
#13
(08 March 2015, 23:38)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zal hem wel niet begrijpen, Johan. Maar stel: vakantie X kost vertrek juni oorspronkelijk € 350,-  , zelfde acco in hoogseizoen € 750,- . Als ik dan begin mei die vakantie in juni boek voor de aanbiedingsprijs van € 199,-, wordt de vakantie in juli niet ineens duurder. Die blijft € 750,- of is misschien zelfs al uitverkocht.

Vito, de fout die je maakt is dat je stelt dat er een vaste prijs voor een product, in dit geval een acco, in een bepaalde maand is. Die is er niet.  Een product moet op jaarbasis een bepaalde omzet met marge opbrengen. Deze omzet wordt over, in dit geval, het seizoen verdeeld. Vervolgens wordt hier mee gespeeld, al naar gelang vraag naar dit product, maar altijd  met het bedrag in het achterhoofd wat het in één jaar/seizoen moet opbrengen. De prijs van € 750,00 die jij ziet staan is dan al de geextrapoleerde prijs, oftewel in deze prijs is al rekening gehouden met een lagere omzet in een andere maand.(of een hogere, al naar gelang de situatie). Overigens kan je het "bewegen" van een tarief goed volgen als je bv je eigen geboekte vakantie elke week checkt. Dan zal je zien dat de prijs voor dezelfde vakantie, in dezelfde periode, altijd fluctueert.   Oftewel, elke korting wordt uiteindelijk door de consument zelf betaald. Tongue  (Oké, sommige niet, maar dan heet je bv Halfords, V&D of Schoenenreus  Confused ).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
En dat ben ik dus niet met je eens, Johan. Ik houd al vanaf verleden jaar de prijs voor een bepaalde accommodatie in de gaten. Die is nog geen euro veranderd. En ik verwijder toch niet iedere dag cookies zoals vaak wel gezegd wordt dat je dit moet doen. Dus ik ben toch wel overtuigd van een vaste prijs.
Quote
#15
(09 March 2015, 07:18)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En dat ben ik dus niet met je eens, Johan. Ik houd al vanaf verleden jaar de prijs voor een bepaalde accommodatie in de gaten. Die is nog geen euro veranderd. En ik verwijder toch niet iedere dag cookies zoals vaak wel gezegd wordt dat je dit moet doen. Dus ik ben toch wel overtuigd van een vaste prijs.
Vito, jouw reis is natuurlijk niet de enige reis die wordt aangeboden....... En daar komt bij dat een kleine ondernemer die bv alleen maar een appartement uitbaat vaak niet zo commercieel onderlegt is als wel zou moeten...
Ik kan daar natuurlijk ook tegenover zetten dat ik mijn reis van verleden jaar meerdere keren van tarief heb zien veranderen. Heb daar zelfs verleden jaar ook een opmerking over gepost. Toen was er ook een soortgelijk topic.
Een vaste prijs bestaat niet, hoe graag ik je ook daarin zou willen bevestigen. Een groot en succesvol opererend bedrijf laat je denken dat je altijd de beste koop hebt, helaas pindakaas. Economie, 1e leerjaar. Rolleyes  En daarnaast, mijn eigen werkervaring, vraag me maar niet naar het bedrijf Cool .
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Het zijn niet alleen gezinnen met kinderen die de hoofdprijs betalen hoor. Wat dacht je van leraren, onderwijzers, bouwvakkers etc.? Die moeten ook in het hoogseizoen op vakantie, ook als er geen kinderen (meer) bij zijn
Quote
#17
Dus als ik het goed begrijp Chris, moeten wij, degene die buiten het hoogseizoen naar Griekenland gaan, de lagere prijzen weigeren?
Quote
#18
(09 March 2015, 10:42)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus als ik het goed begrijp Chris, moeten wij, degene die buiten het hoogseizoen naar Griekenland gaan, de lagere prijzen weigeren?

Haha Connie. Gewoon boeken voor dat leuke tarief hoor, anders pakt een ander dat tarief wel Big Grin . Zo werkt het systeem nou eenmaal.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
Nee Connie, dat begrijp je helemaal niet goed.
Quote
#20
(08 March 2015, 19:53)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De hoge seizoenprijzen betalen de kortingen van degenen die voor of naseizoen boeken. Dat geldt ook voor vliegtickets. Iedereen hier is altid zo in zijn nopjes met een goedkoop gescoord ticket, wel, de echte prijs wordt betaald door iemand anders..

En moeten diegenen die in hun nopjes zijn dat ze een goedkoop ticket 'gescoord' hebben zich daar dan schuldig over voelen?

Ik kan me volledig inleven in wat @Ger postte. Wij waren zowat in dezelfde situatie maar dan met 4 kinderen. Maar net als Ger hadden we ook het 'geluk' dat ze vrij snel na elkaar gekomen waren. Het aantal jaren dat we gebonden waren aan de schoolvakanties werd daardoor dus ook beperkt.
Als ik dan eens de brochures doorneem en zien welke prijzen in het hoogseizoen (lees: schoolvakanties) thans gevraagd worden vraag ik mij af of we het ons in deze tijd nog zouden kunnen veroorloven om zoals toen (jaren '90) met 4 kids 3 weken op vakantie te gaan.

En eens ze alle 4 het huis uit waren en ze hun eigen weg gegaan zijn, was het voor ons ook mogelijk om meerdere malen per jaar er op uit te trekken . Maar dan in de financieel gunstiger perioden buiten de schoolvakanties. En nu ik sedert kort op rust ben wordt het eigenlijk nog beter. Ook geen (werkgevers-) beperkingen meer op de duur van het verlof. Zoals @Ger al schreef: ouder worden heeft toch soms ook nog enkele voordelen.

Maar in de schoolvakanties worden we toch nog geraakt hoor. Gezien wij woonachtig zijn in een toeristisch gebied (Belgische kust) worden we er mee geconfronteerd dat we in juli/augustus meer moeten betalen voor een drankje/hapje als we bij mooi weer even gezellig een terrasje gaan doen. Dat geldt trouwens ook voor bepaalde andere producten die 'toevallig' tijdens die periode opeens een stuk duurder worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Niemand hoeft zich daar schuldig over te voelen, wordt door niemand beweerd dat dit moet.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  hogere prijzen Griekenland kokkari2020 82 16.370 06 February 2023, 11:06
Laatste bericht: El Greco
  Prijzen 2023 Goedas 16 3.335 09 September 2022, 11:45
Laatste bericht: Cretenzer
  Al wat bekend over de prijzen in Griekenland Kosta 9 2.587 13 June 2020, 17:03
Laatste bericht: El Greco
  Idiote prijzen op Krete Cornelius 49 11.839 14 June 2019, 16:26
Laatste bericht: Ger
  Trouwen Corfu - prijzen Corfiootje 9 5.148 19 June 2015, 02:21
Laatste bericht: Erwin
  Prijzen Pavlos1963 5 3.707 30 June 2013, 20:11
Laatste bericht: Barbaraki
  Lonen omlaag - Prijzen omhoog! Aleko 6 5.726 11 December 2012, 17:06
Laatste bericht: Arthur

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)