Van €uro naar Drachme?
#1
[Afbeelding: 6f70ud.jpg]

Gisteren op een Engelse zender een uitgebreid stuk gevolgd over de situatie in Griekenland. Volgens een "deskundige" daar is het niet onwaarschijnlijk dat Griekenland uiteindelijk uit de Eurozone zal gaan stappen. Er zouden momenteel zelfs al Drachmen gedrukt worden voor alle zekerheid.

Al zappend over de diverse Europese TV-stations kom je het onderwerp vrijwel overal tegen. Het valt me op dat, nu de Griekse misère elke Europeaan rechtstreeks in de beurs zal gaan treffen, men een stuk minder tolerant over de kwestie is geworden. Met name het feit dat de Grieken jarenlang de boel hebben geflest steekt de gemiddelde Europeaan die daar absoluut niet de rekening voor gepresenteerd wenst te krijgen.
Ik hoorde zelfs een opmerking dat de toemalige toetreding van Griekenland te vergelijken zou zijn met een hippere versie van het "Paard van Troje". Het verrassingseffect is in ieder geval even verpletterend.

De Grieken maken zich op dit moment bepaald niet populair in Europa en ik vrees dat ze dat de komende jaren flink zullen gaan merken; zeker op het gebied van het tourisme. Er zijn immers nog zoveel andere mooie vakantiebestemmingen in en buiten Europa te vinden. Neem daarbij het steeds groter wordende risico dat er nét op het moment dat jij op vakantie gaat weer eens gestaakt wordt en de keuze voor een andere bestemming is snel gemaakt. En ook dát werkt weer averechts op het herstel van de economie in Griekenland.

Pfff, komt het ooit nog goed met Griekenland (en met Europa) [Afbeelding: confusion%2520new.jpg] ?

Ger
Quote
#2
Ja Ger, persoonlijk ben ik geen financieel expert, maar recentelijk las ik een artikel van zo'n expert in een weekblad die liet zich ontvallen dat het voor Griekenland sowieso beter zou zijn dat ze uit de euro-zone zouden stappen, dan zouden ze hun Drachme kunnen devalueren en op die manier pogen de economie weer wat aan te zwengelen, wat nu met de Euro niet mogelijk is.
Dit natuurlijk als er bij de Grieken ook een beetje goede wil aan de dag zou gelegd worden.
We zullen dit spektakel nog moeten opvolgen, maar als er bij de Grieken zelf geen wil is, zullen ze zoals je zegt nog meer verliezen door gebrek aan toerisme.

Choreftis
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#3
Ik ben benieuwd Choreftis; dat Griekenland financieel geholpen gaat worden is nog alles behalve zeker. Vooral de Duitsers stellen daar nogal wat (voor de hand liggende) eisen tegenover zoals je
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




kunt lezen. En da's natuurlijk logisch, als je dergelijke bedragen beschikbaar stelt mag je best eisen dat er ook goed mee wordt omgesprongen.

Aan de andere kant is het nog maar de vraag of Griekenland daar mee accoord gaat. Als land sta je dan min of meer onder curatele en zal je je voor elke Euro moeten verantwoorden aan de geldschieters, toch ook een redelijk gênante vertoning.

Ik vraag me echt af welk scenario het gaat worden: het IMF of wellicht een sterk gedevalueerde Drachme? Of misschien is er nog een andere (uit)weg?
We zullen het gaan zien.......

Ger
Quote
#4
@Ger en andere drachme-liefhebbers.Ik ben geen voorstander van crossposten.De echte discussie op dit onderwerp vind plaats op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




verwijs ik alle geïnteresseerden naar de lopende discussie op de blog 'reilen en zeilen' van BRUNO.Sorry Ger, dit onderwerp is zo hot en zo serieus, dat we moeten proberen om de gedachtenuitwisseling op dit onderwerp, op de meest geëigende plaats te houden. Anders alles en steeds meer hier!
Quote
#5
@Alekos:
Er zijn inmiddels zó veel discussies op dit gebied op de diverse fora, blogs en nieuwssites in binnen- en buitenland. Ik lees bijvoorbeeld graag de Engelse en Duitse nieuwssites en fora zoals deze:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Maar de "echte" discussie Huh ?? Wie bepaald dat? Of ben jij toevallig de eigenaar van het genoemde blog? Trouwens, die link werkt niet eens Big Grin
Ondertussen blijf ik de discussie hier met plezier volgen en hoop op meer reacties.

Zelf ben ik er trouwens nog niet uit wat de meest geschikte variant zou moeten zijn om Griekenland weer op de rails te krijgen op een dusdanige manier dat zowel de hulpverleners ( de Eurolanden en het IMF ) als ook de eigen bevolking ermee kan leven. Er is duidelijk nog heel wat onderhandelingswerk te verrichten vrees ik.

Wordt ongetwijfeld vervolgd........

Yassas, Mario
Quote
#6
Ik maak me zorgen, échte zorgen. Blijft Griekenland het land waar ik ooit, alweer een hele tijd geleden, in één klap smoorverliefd op werd?
Het land waar je zo warm door de plaatselijke bevolking wordt omarmt, waar je je spullen op het strand kunt laten liggen zonder dat je meteen bestolen wordt, waar niemand haast schijnt te hebben en waar je je stress al bij het uitstappen op het vliegveld in één klap kwijt bent.
Het land ook waar je voor een redelijk bedrag heerlijk kunt genieten van de locale specialiteiten en alle andere geneugden des levens.

Maar blijft dat zo? Kunnen de bewoners het opbrengen, sterker nog: kunnen zij het zich permitteren om zo relaxed te blijven en deze koers te blijven volgen? Er moet duidelijk iets gaan gebeuren en dat kan alleen als iedereen de schouders er onder zet.
De bevolking zal er een tandje bovenop (moeten) gaan gooien, de prijzen zullen sterk gaan stijgen, de onvrede zal toenemen waardoor de maatschappelijke onrust navenant meestijgt. Betogingen, stakingen en meer van dit soort onheil.

Dus, blijft Griekenland wel zo aantrekkelijk als de hierboven genoemde ingrediënten wegvallen? Ik ben bang dat Griekenland een grote schare trouwe bezoekers gaat verliezen. Frankrijk, Italië, Spanje en voornamelijk Turkije zullen hier dankbaar gebruik van gaan maken.

Ben ik terecht bang? Wie zal het zeggen?
Quote
#7
(26 April 2010, 13:24)Karen-anna schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het land waar je zo warm door de plaatselijke bevolking wordt omarmt, waar je je spullen op het strand kunt laten liggen zonder dat je meteen bestolen wordt, waar niemand haast schijnt te hebben en waar je je stress al bij het uitstappen op het vliegveld in één klap kwijt bent.
Het land ook waar je voor een redelijk bedrag heerlijk kunt genieten van de locale specialiteiten en alle andere geneugden des levens.

@Karen-anna, het Griekenland dat jij hier aanhaalt bestaat volgens mij al niet meer, hoe spijtig ik het ook vind.
De "warme" plaatselijke bevolking is alleen nog zo gastvrij in de kleine, niet toeristische dorpen. Je spullen onbeheerd achterlaten op het strand? Vergeet het, voor je het weet zijn ze weg! Waar niemand haast lijkt te hebben? Sta maar eens in het gedrum als ze als eerste op de metro of bus willen geraken! En wat betreft de redelijke prijzen, de supermarkt hier in België is goedkoper dan in Griekenland. Een koffie kost daar meer dan hier, zelfs de benzine is er al duurder en het zal er niet op verbeteren. De geneugten des levens zullen er alleen nog zijn voor de meer begoede Grieken. Hoeveel Grieken leven er al in armoede?

Ik wil niet negatief doen, maar het land en zijn bevolking staan er echt slecht voor. Ik zal naar Griekenland blijven gaan maar heel wat anderen gaan afhaken en zoals je zegt, Turkije en andere goedkope bestemmingen zullen hiervan profiteren.
Quote
#8
Interessante discussie, ik vraag me echter wat dingen af. Is het lenen van zo'n grote sommen geld tegen een enorme rente wel "hulp" in deze situatie? Ze zullen het toch ooit moeten terugbetalen lijkt me?

Als ik het vergelijk met een gezinnetje dat door allerlei tegenslagen in de financiële problemen komt los je het toch ook niet op door het gezin gewoon een bedrag ter hoogte van de schulden te lenen? Hoe lang doen ze erover om
a) weer uit de problemen te komen en
b) het geleende bedrag weer terug te betalen? Dat komt dus nooit meer goed.
Als een dergelijk gezin in de bewindvoering komt is er vaak een termijn aan gekoppeld, bijvoorbeeld 3 jaren. De schulden die er dan nog staan worden doorgaans gedeeltelijk of geheel kwijtgescholden, hoe gaat dat met de leningen aan de Grieken? Moeten ze echt alles tot de laatste Eurocent terugbetalen of wordt er uiteindelijk ook een gedeelte kwijtgescholden? Heeft iemand hier misschien meer info omtrent de globale voorwaarden van de hulpoperatie?

Dan: elk land gaat een bedrag naar rato bijdragen. Ik vraag me af of er daardoor geen stagnering van het herstel na de recente recessie gaat plaatsvinden. Erger nog, sleurt de hulp aan Griekenland niet andere landen mee het ravijn in? Sommige landen staan nu al op de nominatie "volgend land met problemen" zoals bijvoorbeeld Italië, Portugal en zelfs Ierland. Geraken die landen door de hulp aan Griekenland nu niet sneller in de problemen?
Kijk, ik ben zelf EHBO'er. Eén van de eerste regels die je daar leert is eerst jezelf in zekerheid te brengen voordat je anderen te hulp schiet. Voordat je het weet ben je namelijk zelf óók slachtoffer, en daar schiet niemand (ook het eerste slachtoffer zelf) iets mee op, toch? Misschien een rare vergelijking maar zeker met raakvlakken vind ik zelf.

Jan(nis)
Quote
#9
@Mario:Betere link naar 'beste' site:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Jouw duitse link geeft wel veel info, maar ik zie geen discussieforum.Bovendien weer zo'n 'open' gedeelte en een 'gesloten' gedeelte.
In een link naar een engelstalig serieus griekenland-forum zou ik zeer geïnteresseerd zijn.
Mijn waardeoordeel over 'reilen en zeilen', kwam door kritische vergelijking van veel sites tot stand en niet door enig belang, van welke aard dan ook.
Quote
#10
Alekos, ik ben onder andere hier regelmatig te vinden, zij het onder een andere nickname:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Een erg fijn forum met veel kennis van zaken.

(26 April 2010, 16:27)Alekos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In een link naar een engelstalig serieus griekenland-forum zou ik zeer geïnteresseerd zijn.
Quote
#11
Griekenland lijkt steeds meer op een vat zonder bodem. Gisteren hoorde ik weer dat het Griekse tekort nog veel hoger is dan eerst werd gesteld.
Moeten we niet beter eerst de exacte cijfers boven water halen en dan pas kijken of er, en zo ja, welke reddingsmogelijkheden mogelijk blijken te zijn? Vergeet niet dat geheel Europa net herstellende is van een ingrijpende recessie. Het kan toch niet zo zijn dat Europa ten koste van alles Griekenland moet helpen en uiteindelijk zelf in de problemen komt. Ik sta dan ook voor de volle 100% achter de stelling van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




: eerst grondig onderzoeken of er niet nog meer addertjes onder het gras zitten en dan pas, en onder zeer strenge voorwaarden, hulp bieden voor zover Europa daar geen gevaar bij loopt.

Ik vind dat deze scepsis gerechtvaardigd is. Aan een tsunami of aardbeving kan niemand iets doen maar de boel jarenlang beduvelen en zo uiteindelijk in de problemen geraken daar kan ik geen begrip voor opbrengen. Ik voel me dan ook niet geroepen om daar aan mee te betalen.
Mijn liefde voor Griekenland heeft behoorlijke averij opgelopen helaas. Na 18 jaar lang diverse bestemmingen aldaar bezocht te hebben kiezen we dit jaar ongetwijfeld voor een andere bestemming. Voor mij hoeft Griekenland even niet meer Angry

Grz,Yorgos
Quote
#12
Inmiddels hebben veel Europeanen het helemaal gehad met de Grieken. Vooral de Duitsers bijten fors van zich af zoals blijkt na het lezen van deze stukken in o.a. Bild-Zeitung:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De teksten spreken voor zich..........

Ger
Quote
#13
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&kanaalid=876

Laat Bild hier maar geen lucht van krijgen!Dan wordt die anti-Griekse hetze nog erger.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&kanaalid=876

Of de bovenstaande dan(van vandaag).Ik hoop echt dat iemand de moeite neemt om te lezen wat Hans Brems uit Athene te melden heeft.Let wel het gaat hier om echte mensen, die daar vandaag wonen, werken en uit eten gaan!
Quote
#14
Bedankt voor de tip Alekos; ik kende deze sites nog niet.
Hans omschrijft het inderdaad erg treffend en geeft een uitstekend beeld van hoe en waarom het fout is gegaan in Griekenland.
Vooral de opmerking over die twee Grieken die óf ruzieën óf de boel belazeren komt me erg bekend voor.

Jan(nis)
Quote
#15
En ja hoor, daar gaan we weer, het is weer eens zover. Op 5 mei wederom stakingen, deze keer door het overheidspersoneel. Voorlopig nog geen vliegpersoneel maar dat weet je maar nooit.
Een vakantie naar Griekenland boeken is momenteel meer iets voor avonturiers, een soort alternatieve survivalvakantie.

Voor ons in ieder geval reden om af te haken. Waren we tot gisteren nog van plan om een last-minute te boeken in Pilion voor eind volgende week, vandaag hebben we besloten om Griekenland voorlopig niet meer aan te doen en uit te wijken naar Zuid-Frankrijk. Vakantie is in mijn optiek bedoeld om lekker te relaxen en te herstellen van een druk bestaan. Stress en je voortdurend moeten afvragen of we wel aan- en weer thuiskomen horen daar absoluut niet bij.

Griekenland is in mijn ogen bezig met een heuse kamikaze-aktie waarbij men blijkbaar niet ziet dat men druk doende is het eigen graf te delven.
Wat ontzettend jammer en wat een gemiste kans Confused

Ger
Quote
#16
Griekenland: 5 mei algemene staking in privé en overheid
(Belga) De invloedrijke Griekse vakbond GSEE heeft dinsdag opgeroepen tot een algemene staking in de privésector. Even later schaarde de overheidsvakbond Adedy zich achter de oproep. Sinds het land in financieel moeilijk vaarwater terecht kwam en de regering zware besparingen aankondigt, zijn al talrijke stakingsacties gevolgd.
GSEE, de grootste vakbond van de private sector, klaagt "de neoliberale chantage en de eisen" aan van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De oproep wordt bijgetreden door Adedy, de grootste vakbond actief in de Griekse openbare sector. Europa eist besparingen om de Griekse schuldenberg in te dammen nu de lidstaten twisten over steun aan het land. Volgens bronnen zou de Duitse regering woensdag geheim beraad houden over steun. Duitsland moet het grootste deel van het EU- en IMF-steunpakket van 45 miljard euro bekostigen. Volgens bronnen bij de EU zal Griekenland begin mei een antwoord krijgen van de Unie. De Griekse minister van Financiën Giorgios Papaconstantinou herhaalde dinsdag dat het land tegen 19 mei die steun nodig heeft omdat het land "niet meer kan lenen op de markten" en er op die datum een overheidsobligatie ter waarde van 9 miljard euro vervalt. De minister erkende bovendien dat het begrotingstekort van 2009 kan oplopen tot 14 procent van het bbp. Eurostat ging vorige week al uit van 13,6 procent. Door al die zorgen staat de euro dinsdag verder onder druk en blijft de Griekse rente toenemen. De Atheense beurs sloot 6 procent lager, het grootste verlies sinds oktober. (OSN)

Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Air Traffic control op de vliegvelden valt volgens mij ook onder ADEDY !

Quote
#17
Multiquote:Voor ons in ieder geval reden om af te haken.

Ook voor mij is Griekenland (althans voorlopig) in de ban. Ik heb geen zin om geconfonteerd te gaan worden met stakingen, demonstraties en meer van dit soort taferelen. Ik heb een jaar lang moeten sparen om er eens lekker en onbezorgd van te genieten.
Dan zijn er van die mensen die menen dat je juist NU in deze moeilijke tijden de Grieken moet steunen Huh Onzin!
Dat doen we toch al jaaaaren en wat hebben ze er van gebakken? Juist, dat bedoel ik. Voor mij, weliswaar met pijn in m'n hart en in ieder geval dit jaar, géén Griekenland. Er zijn nog zo ontzettend veel mooie, zelfs mooiere andere landen en nog niet eens zo ver weg.
En de mensen die wel voor Griekenland kiezen wens ik heel veel sterkte, en dat bedoel ik niet cynisch.
Quote
#18
Vrije vertaling (van een deel) uit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&aid=130690&cid=4

De vakbond ADEDY heeft besloten om in plaats van een 24-uren staking op 5 mei over te gaan op een 48-uren staking, dus dinsdag en woensdag.
Hieraan nemen ook de luchtverkeersleiders deel.

De vakbond GSEE heeft dan weer een 24-uren staking aangekondigd op woensdag voor de medewerkers van OSE ( Griekse spoorbond),OTOE (vakbond voor de banken) en de ziekenhuisartsen van Athene en Piraeus. De artsen hebben ook een 3-uren werkonderbreking gepland voor 6 mei.

In de stakingskoorts gaan ook de leerkrachten mee als reactie op het nieuwe aanwervingssysteem opgelegd voor het Ministerie van onderwijs.
Docenten aan de hogeschool staken 48 uur op 4 en 5 mei.

De mogelijkheid blijft ook dat de leerkrachten gaan staken tijdens de "των πανελλαδικών εξετάσεων". (Dit zijn de eindejaarsexamens, zijnde dezelfde examens over gans Griekenland).
Quote
#19
'Griekenland, Portugal en Ierland uit euro'
Hoogstwaarschijnlijk moeten de Zuid-Europese 'probleemlanden' Griekenland en Portugal, maar ook Ierland binnen vijf jaar uit de euro stappen. Dat stelt hoofdeconoom Keith Wade van de Britse vermogensbeheerder Schroders. "De landen hebben geen concurrentievoordeel meer."

Schulden
De staatsschulden van deze landen lopen zo hard op dat ze straks niet meer aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen, waardoor dit de minst schadelijke optie is. Als de enorme schuldenberg niet op deze wijze wordt geherstructureerd, moeten de belastingbetalers straks weer opdraaien voor nieuwe reddingsoperaties. En dan is het alsnog de vraag of Griekenland, Portugal en Ierland niet alsnog bankroet gaan. Daarmee zou de hele eurozone in gevaar gebracht worden.

Concurreren
Het probleem is dat deze landen geen concurrentievoordeel meer hebben en ze niet sterk genoeg meer kunnen groeien. De inkomsten zijn te laag om de torenhoge schulden af te lossen", aldus Wade.

Griekenland
De Griekse staatsschuld loopt naar verwachting op tot 150 procent van het bruto binnenlands product. ,,Griekenland moet daarover straks waarschijnlijk 10 procent rente betalen, dat is niet vol te houden", stelt de econoom.

Rente
De rente die investeerders eisen op Zuid-Europees en Iers staatspapier wordt volgens Wade ook opgedreven door het beleid van Duitsland om obligatiehouders minder in bescherming te nemen. Daardoor nemen de risico's voor beleggers verder toe.

Griekenland zou de komende jaren zo'n 150 miljard euro aan schulden moeten aflossen. Daar komen de rentebetalingen van tientallen miljarden nog bij. In Ierland is het begrotingstekort ondertussen opgelopen tot ruim 30 procent, tienmaal meer dan is toegestaan. Het land kwam in zware financiële problemen doordat het gedwongen werd een aantal grote banken te redden met miljarden staatssteun. Door het gebrek aan vertrouwen liep de rente op Ierse staatsleningen vorige week op tot 9 procent.

Bankrun
Daar komt bij dat bedrijven en particulieren de laatste maanden voor miljarden hebben weggehaald bij de Ierse banken uit vrees dat ze zullen omvallen. Brian Lenihan, de Ierse minister van Financiën, probeerde eerder deze week de vrees hierover opnieuw weg te halen door te zeggen dat de spaargelden veilig en gegarandeerd zijn.

Iberisch schiereiland
De Ieren onderhandelen over een noodlening met de EU en het IMF. Ondertussen hebben Portugal en Spanje zich gehaast te zeggen dat zij zich distantiëren van de schuldencrisis in Ierland. De problemen van deze landen zijn van een heel andere orde en kunnen opgelost worden zonder een reddingspakket van de omvang dat voor Ierland wordt voorbereid.

Gedwongen
Of de Grieken, de Portugezen en de Ieren uit zichzelf of gedwongen de euro verlaten is volgens Wade de grote vraag: ,,het hangt helemaal van de politiek af. Maar niemand wil natuurlijk gezien worden als de dader omdat deze operaties in het begin veel problemen gaan creëren".

Stabiel
Als de drie landen hun oude valuta's weer invoeren zal dat in het begin voor grote opschudding zorgen. ,,Het zal voor onzekerheid zorgen en de banken krijgen grote verliezen te verwerken. Maar uiteindelijk leidt het, na een beweeglijke overgangsperiode, naar een stabiele euro", aldus Wade.


Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




19 nov 2010.
Quote
#20
Een Brit die probeert zinnige zaken te vertellen over de Euro ? Must be kidding, old chap :)
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Peiling: Euro of Drachme? Ger 25 17.943 05 May 2012, 10:37
Laatste bericht: trancemo6

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)