De Griekse ferry industry
#1
Reeds in de Griekse mythologie wordt melding gemaakt van 'de veerman'. Charon of Kharon (Χάρων) was de veerman van Hades - God van de onderwereld - die de zielen van de overledenen overbracht - over de Styx of de Acheron - van het Rijk der levenden naar het Rijk der doden. Als betaling voor zijn diensten werd een muntstuk op de mond van het lichaam gelegd.

Ook door zijn geografie met zowat 200 'bewoonde' eilanden zijn ferryverbindingen eigenlijk onontbeerlijk. Voor vele Grieken is gebruik maken van een ferry soms het enige alternatief om bijvoorbeeld familie te gaan bezoeken. En ook voor de bevoorrading van de eilanden zijn de ferry's dikwijls het enige alternatief. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de miljoenen toeristen.
Volgens cijfers van ELSTAT werden in 2013 maar liefst 35,6 miljoen personen en 30,7 miljoen ton goederen over het water vervoerd binnen Griekenland. Daarnaast werden nog zowat 1,5 miljoen personen vervoerd op internationale routes. Ontegensprekelijk dus dat de ferry industrie van groot economisch belang is.

Een brochure van Hellenic Coast Lines uit 1931

[Afbeelding: 2md52yq_th.jpg]

Niettegenstaande er al eeuwen lang passagiers vervoerd werden in de Griekse wateren, wordt John S. Latsis genoemd als 1 van de pioniers van de hedendaagse ferry industrie. In 1948 kocht hij de Laurana, een vaartuig dat in de 2de Wereldoorlog als ziekenhuisschip van het Italiaanse leger ingeschreven was en door de Britten in beslag genomen werd, en zette het vaartuig in om de eilanden in de Saronische Golf te bedienen. Bezoeken aan en reizen naar de Griekse eilanden werden toen beschreven als 'een moeilijk avontuur'. Later werd het schip herdoopt tot 'Neraïda' en bleef in de vaart op de lijn Piraeus - Ermioni (met haltes in Aegina, Methana, Poros en Hydra) tot 1976. In nagedachtenis van John P. Latsis werd in 2006 door zijn nabestaanden beslist dat het schip volledig zou hersteld worden en als maritiem museum in Piraeus zou te bezichtigen zijn.

                                                                                                            Neraïda in Hydra omstreeks 1960

[Afbeelding: 8z1p2q.jpg]

Neraïda bij een bezoek aan Ermioni in 2010
[Afbeelding: 14mwexh.jpg]

Het was echter pas in 1960 dat de 1ste ferry, die zowel passagiers als auto's kon vervoeren, nieuw gebouwd werd voor een Griekse rederij. Dat was de Egnatia die vanaf toen tot 1995 in de vaart bleef voor Hellenic Mediterranean Lines. Zij bleef nog 6 jaar roerloos in Griekse wateren liggen tot ze aan een Indische sloper verkocht werd.
 
[Afbeelding: bfkuwg.jpg]

In een volgende bijdrage meer over de Griekse ferrymaatschappijen uit het heden. Tot slot van deze 1ste bijdrage een filmpje met beelden van Griekse ferry's tussen 1950 en 2000.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Leuke posting! Complimenten ook voor de orginaliteit.
Quote
#3
(16 March 2015, 20:05)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuke posting! Complimenten ook voor de orginaliteit.

Dank je wel.

Maar vooral dank aan @Ger die dit mogelijk maakte.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Mooi om te zien. Onze eerste reis met een ferry was met de "Egnatia" van de HML,  Brindisi- Patras vv.
Deed er 36 uur over, maar wel een hele belevenis. Op de terugreis was de boot vol (volgens mij) maar een stuk of 8 bemanningsleden werden opgetrommeld en tilden onze auto dwars (1,2,hup) de boot op, zodat ie bijna tegen de klep aan stond!
Quote
#5
Leuk en interessant thema Patrick, heb ik hier nog niet eerder voorbij zien komen jammer genoeg. Je hebt er blijkbaar kijk op en interesse in.
Werk je in de business cq heb je erin gewerkt?
Quote
#6
Leuk dit allemaal te lezen. Wat ik me afvraag is hoe het vervoer naar de eilanden vóór die tijd ging?
Quote
#7
er was altijd een schip die naar de eilanden ging. en naar de kleine eilanden met kleine botjes van af grotere eilanden. in de boeken die ik lees ,al in de jaren 30 gingen ze met schepen heen, en als slecht weer was , kon een maand duren tot dat ze bij konden.. maar dat is vanzelfsprekende, ze gingen al meer dan 20 eeuwen geleden, dus 100 jaren geleden met de stoommachine was alleen makkelijker .
wat ik nog een beeld heb van een oude film, is de kleine vissers bootje met een kleine stoommachine er op,.
en tot een paar jaren geleden , van Kavala naar thassos ging dezelfde ferry , die mijn vader en moeder ook gebruikte als jong verliefde stel.
Quote
#8
(17 March 2015, 09:54)Pa Rakalo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk en interessant thema Patrick, heb ik hier nog niet eerder voorbij zien komen jammer genoeg. Je hebt er blijkbaar kijk op en interesse in.
Werk je in de business cq heb je erin gewerkt?

In de business zelf heb ik niet gewerkt, maar ik heb er wel gedurende zowat 35 jaren er mee te maken gehad.Soms direct, soms zijdelings. Het is iets wat me ook mateloos interesseert. Het was trouwens ook onder invloed van een Griekse kapitein dat mijn vrouw en ik in 1989 voor het eerst naar Griekenland gegaan zijn en er zijn blijven teruggaan. Ik herinner me dat we toen een aantal keren in Nea Makri verbleven en terwijl vrouwlief zich over de kinderen ontfermde, trok ik erop uit naar Rafina om daar het komen en gaan van de ferry's te bekijken. Mijn vrouw heeft absoluut geen zeebenen Wink , ze wordt bij manier van spreken al zeeziek als ze op de kade staat en een boot(je) ziet wiebelen op de deining. Maar 7 of 8 jaren terug heeft ze de oplossing gevonden: een neusspray! Voorheen gebruikte ze dat al bij het vliegen (op aangeven van een neef-piloot) en op een dag zei ze: "Misschien helpt dit op de boot ook wel." En inderdaad, het lukt. Wel met een paar bijkomstigheden: buiten aan dek staan en proberen vòòr de schouw(en) plaats te nemen om de (diesel)geur niet in de neus te krijgen. Voor de geïnteresseerden, het middel noemt Dexarhino Spray.
Vanaf toen kon de lol natuurlijk niet meer op en sindsdien is het voluit eilandhoppen  Big Grin  En daarbij probeer ik het dan te regelen om zoveel mogelijk verschillende ferry's te gebruiken. En soms levert dat wel leuke anekdotes op. Zo waren we een aantal jaren terug op weg van Tinos naar Andros met de Superferry II (toen Blue Star Ferries, nu Golden Star Ferry). En zoals gewoonlijk liep ik de hele ferry af. Eén van de bemanningsleden kwam bij me staan toen ik plannen van het schip aan het bekijken was en zei: "Je lijkt wel erg geïnteresseerd." Toen ik hem vertelde dat ik het schip al van jààààren voordien kende toen het nog een Belgische ferry was, nam hij me zowaar mee naar de brug waar ik een babbel kon slaan met de kapitein.

Wat mij vooral intrigeert en fascineert is hoe men in Griekenland er steeds weer in slaagt om in korte tijd te laden en lossen. Ik herinner mij dat dit hier (Oostende) altijd een eeuwigheid duurde. En het zeemanschap van de Grieken natuurlijk. Zie maar de 2 filmpjes hierna van de Adamantios Korais bij slecht weer in Kimolos en Ios.




    
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Patrick wat leuk ik ben ook in Nea Makri begonnen met een pakketreis van Holland International was dat toen geloof ik, in 1980. Pal nadat "Wie betaalt de veerman" op de NL tv was uitgezonden. De kolonels waren toen weg en iedereen zag opeens wat een prachtig land Griekenland was.
Overigens ben ik niet met je eens dat het laden van veerboten snel gaat in Griekenland. Bij ons op Samos is het bij het laden van de veerboot in Karlovassi naar Pireaus altijd een janboel van jewelste, alle auto's die door elkaar staan te wachten en om de beurt wordt er gevraagd waar je er uit moet. Een voor een wordt dat uitgezocht. Terwijl er ruimte genoeg is om rijen te maken voor de verschillende "tussen"-havens ..... (Zoals in Ancona bijvoorbeeld)
Quote
#10
ik heb genoeg meegemaakt vroeger in de Aegeïsche see, vliegen was te duur toen , nu het is andersom , zelfs in de zomer kan het raar gaan. er was Alkaios , een oude oorlogs- schip die van uit Kos ging naar Piraeus en steeds zijn halve boeg kwijt was in de zee ,zo erg ging het op en neer.
en van Rafina naar Andros , half augustus, net na dat de punt van Euboea voor bij waren heb wij voor lange tijd de schip horen kraken . als je blik recht over de balustrade had, zo keek je diep in de zee ,zo hoog in de hemel., maar het was prachtig en goedkoop. een ticket voor de schip was nooit een probleem, een paar jaren geleden had ik meer dan 200 euro nodig om van Piraeus naar Kos te gaan en terug. er wordt tijd dat Ryan daar komt met schepen.
dat laden en lossen was altijd een leuk bezigheid op Ankona , of Patras. het is prachtig om ze te zien werken..
Quote
#11
(17 March 2015, 14:13)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik heb genoeg meegemaakt vroeger in de Aegeïsche see, vliegen was te duur toen , nu het is andersom , zelfs in de zomer kan het raar gaan. er was Alkaios , een oude oorlogs- schip  die van uit Kos ging naar Piraeus en steeds zijn halve boeg kwijt was in de zee ,zo erg ging het op en neer.
en van Rafina naar Andros , half augustus, net na dat de punt van Euboea  voor bij waren heb wij voor lange tijd de schip horen kraken . als je blik recht over de balustrade had, zo keek je diep in de zee ,zo hoog in de hemel., maar het was prachtig en goedkoop. een ticket voor de schip was nooit een probleem, een paar jaren geleden had ik meer dan 200 euro nodig om van Piraeus naar Kos te gaan en terug. er wordt tijd dat Ryan daar komt met schepen.
dat laden en lossen was altijd een leuk bezigheid op Ankona , of Patras. het is prachtig om ze te zien werken..

Inderdaad, als je de punt van Euboea net voorbij bent wordt het richting Gavrio (of omgekeerd) altijd ruw. Dat komt door de zee-engte tussen Euboea en Andros waar de stroming opeens dwars ligt op de vaarroute. Hetzelfde doet zich voor als je van Lefkada naar Kefalonia (of omgekeerd) gaat. 

Piraeus-Kos en terug: bijna 200€. Was een luxecabin?

@ ElsR: Was dat ook Hotel Niraeus in Nea Makri?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
@Japio dat weet ik niet meer. Het was een klein hotel met 3-4 etages en het zwembad was gevuld met zeewater. Er waren wel grotere hotels, dat herinner ik me nog wel.
Quote
#13
Leuk onderwerp Patrick, ik heb ook heel wat ervaring met Griekse en ook andere ferry,s in mijn tijd als Trucker.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Brand (en 1 dode) bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt van de Highspeed5.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De Griekse ferry industry - De routeverdeling Patrick 4 4.770 11 February 2017, 13:37
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)