Katten in Griekenland
#1
Naar aanleiding van Coby's verhaal over Corfu en een lading kattenfoto's die daar gepost werd stel ik voor om hier een nieuwe discussie te plaatsen over Katten in Griekenland. Kiekjes, verhaaltjes enzovoorts.
Ik zal een aftrap geven over onze kat(-ten). Toen ons huis op Samos klaar was werden we al snel bezocht door allerhande nieuwsgierige katten. Mijn man zou ze het liefst de hele dag door allemaal voederen maar ik heb de grens getrokken bij 1 vaste kat die 2x per dag wat brokjes krijgt. 
Allereerst was daar Skinny, zo genoemd omdat hij verschrikkelijk mager was. Hij wende al snel en werd dikker, maar de volgende zomer zagen we hem niet meer. Ik vermoedde dat Vieze (zo genoemd vanwege een ontstoken oogholte waar hij een oog miste) hem weggejaagd had. Vieze was een gemene kat maar dat moet misschien wel als je niet goed kunt jagen omdat je maar 1 oog hebt. Tot mijn vermaak is hij een keer in het (gevulde) zwembad gevallen toen hij wilde drinken en de waterspiegel lager was dan hij inschatte.
Daarna hadden we wisselend bezoek totdat in de herfst van 2012 zich een jong katertje meldde met een beetje mank pootje. Hij liet zich aaien - het manke pootje was snel over toen -  en vanwege de tekening van zijn vacht hebben we hem Tabby gedoopt. Tabby bleek heel aanhankelijk en groeide voorspoedig op tot een stevige welgevulde kater. Zijn zelfvertrouwen groeide ook en van de buren hoorde we dat hij alle krolse poezen voor zich opeiste. We kunnen Tabby laten sterileseren maar dan gaan andere katers met de poezen aan de haal ..... 
Tabby komt ons nu al drie zomers opzoeken, en laat zich braaf een vlooienbandje omdoen. We laten hem wel niet binnen, dat gaat ons te ver. Hij heeft zichzelf bij ons geadopteerd, zoals we het maar noemen. We vermoeden dat hij dat tegenover de andere katten bewijst door met zijn vlooienband te showen. Er is nog een andere kater, Blackie, met een beetje angora vacht (zwart, ja) die gedoogd wordt door onze Tabby maar duidelijk 2e in de rangorde is. 1x per dag krijgt hij een flinke oplawaai van Tabby. 
Afgelopen herfst kwam er ook eens een jonge rode kater langs (Rooie gedoopt), en Tabby liet hem uit zijn bakje eten.  We vermoeden dat het een zoon van hem is. Blackie werd daar zo kwaad over dat hij op een moment dat Tabby er niet was vreselijk heeft gevochten met Rooie. Die komt nu niet meer zo vaak helaas want het is een prachtig beest. 
We wachten af wanneer Rooie niet meer door Tabby geaccepteerd wordt wanneer hij ook "volwassen" is .....
Hieronder nog een foto van Monsieur Tabby die overigens geen muizen lust maar jammer genoeg wel gekko's. Kleine slangen behoren ook tot zijn prooi. En als we 's avonds terug komen van een uitje naar een restaurant zit hij ons vaak op te wachten omdat hij weet dat we vaak een "doggy bag" ("catty bag?") met restjes bij ons hebben. Ofschoon hij in het weekend vaak naar de strandhuisjes onder ons vertrekt want dan zijn de vissers daar die hun vers gevangen vis aan het schoonmaken zijn.

[Afbeelding: 2rm7exk.jpg]
Quote
#2
Kan 't Griekser........?

[Afbeelding: 157jgpt.jpg]
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#3
Leuk Els, ben dol op kattenverhalen en -foto's. Katten zij zulke eigenzinnige beesten met allemaal een eigen karakter.

Zag vorig jaar bij de BBC een mooie kattendocumentaire. Ze vertelden dat katten best graag alleen leven, vaak maar heel langzaam wennen aan een nieuwe huisgenoot.
Maar katten die familie van elkaar zijn hebben vaak wél een band met elkaar. Ben benieuwd of dat ook geldt voor Tabby en Rooie, of ze elkaar toch op de een of andere manier blijven herkennen als familie, ook als ze over een tijd concurrenten worden als ongecastreerde katers.

Mijn zwart-witte, gecastreerde katertje Cees of Keessie heb ik vanaf kitten, hij is nu acht. Was een vervaarlijke jager eerder. Heel wat duiven en ook een keer een tamme rat (amper gehavend) aangetroffen. Een keer had hij zelfs even een merel te pakken, die wist zelf te ontsnappen.
Soms leefden ze de vogels niet meer. Maar als ik zelf thuis was en gerommel in de gang hoorde, stopte ik het beest in een doos of kattentransportmand en belde de dierenambulance, die kwamen 'm dan ophalen, voor behandeling of een genadige dood. Cees apart in een kamer met wat brokjes.
Hier zal ik zelf moeten optreden, als hij met gewonde vogels e.d. aan komt zetten.

Cees is vrij schuw en voorzichtig naar andere mensen en weet dat hij op moet passen voor auto's en fietsen.
Mijn achternaam is Koning; in zijn paspoort staat zijn 'officiële' naam: Caesar.
Ben benieuwd of hij kakkerlakjes ook interessant vindt, zal z'n aandacht ernaartoe trekken als ik er weer een zie. Kleine vliegjes is hij wel mee in de weer soms.
Quote
#4
[Afbeelding: 2vblb0h.jpg][Afbeelding: 15ds787.jpg]
In het appartementencomplex in Kokkari op Samos waar wij in 2013 vakantie vierden waren 2 katten die elke ochtend bij het ontbijt even kwamen schooien. Boris en Piet piraat (de zwarte) Boris was dol op smeerkaasjes maar Piet piraat trok zijn neus er voor op, die ging liever voor de leverworst van de buren. Terwijl Piet best een scharminkel was met 1 oog, maar wel kieskeurig dus. Wink 

Foto's van Griekse katten trouwens in overvloed, hier nog een paar:
[Afbeelding: dfer07.jpg][Afbeelding: 2mn1ww.jpg][Afbeelding: 16hvhg4.jpg][Afbeelding: dcvj12.jpg][Afbeelding: amrscp.jpg][Afbeelding: i5reol.jpg]
Quote
#5
Omdat alle beetjes helpen heb ik 2 Griekjes hier in huis. Geadopteerd via Mirtos Animal Project heb ik Irina van bijna 5 en Filos van bijna 1, allebei komen ze uit Athene. Irina is na sterilisatie de helft van haar oor kwijt, iets te enthousiast geknipt. Filos is gevonden in het riool, hij zat vast in een buis, nog geen 2 maanden oud. Gelukkig zijn er ook Grieken met een hart voor dieren en zijn ze van de straat gered omdat ze kansloos waren. Als je facebook hebt kijk dan eens op deze pagina 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Veel van deze katten worden via Mirtos Animal Project ter adoptie aangeboden.

[Afbeelding: 70kupu.jpg][Afbeelding: if6gt4.jpg]
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#6
Huh, zie nu in mijn post als laatste foto een foto van 1 of andere verbouwing of zo staan. Die is niet van mij, daar stond een heel lief poezenfotootje. Snap niet hoe dat kan. Enig idee Ger?




****************Opmerking moderator:********************
Geen idee Debs; waarschijnlijk ging er iets mis bij Tinypic Confused
Ik zag inderdaad vanmorgen nog alleen foto's van poezen staan; dit was duidelijk een andere........

******************************************************
Quote
#7
[Afbeelding: rcvxaf.jpg] 
Dit fotootje stond op de plek waar nu een vreemde verbouwing / kamer staat. Typisch.

Nu ik toch bezig ben hier nog een paar:

[Afbeelding: 2zyelgx.jpg]
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Het laatste poesje stond aan onze tafel te schooien en werd verblind door de flits van mijn camera, vond het wel een scheetje.
Quote
#8
Zacht & wild. Onafhankelijk en, als het ze uitkomt, aanhankelijk. Mooi bewegend. Wat een bijzondere schepsels zijn het toch, katten.
Niks ten nadele van honden, die zijn op hun eigen manier ook leuk.  

Voor nog wat leuke foto's van katten zie ook 'jaartje corfu, dame + kat', bericht #50  en  #52.
Arthur plaatste foto's van (o.a) triomfantelijke katten met diverse prooien.
Ze hebben 6(!) katten, die er allemaal er zeer tevreden bijlopen en -liggen.

Greece67, wat sneu, dat oor van Irina -al kan het haar waarschijnlijk niks schelen, zo'n uiterlijkheid-. Maar wat een prachtige ogen!

Mijn tweede kat, die nog in Nederland is, heet Filaki. Een grote zwart-witte kater; hij weegt tegen de 9 kilo.
Hij was te zwaar voor me om mee te nemen.
Z'n Griekse naam kon niet verhelpen dat hij -bij een goeie oppas- moest achterblijven.
Hij weet waarschijnlijk de weg naar andermans etensbakjes via diverse kattenluikjes.
In mijn keuken heeft hij het kattenluik eruit gelopen, hij past er niet meer doorheen.
Hij is een jaar of vijf en ongecastreerd.
Hij 'sproeit' niet in huis.
Toen er eens een krols poesje avances maakte in de tuin, leek hij het niet te snappen.
Ik denk dat hij gay is, met z'n grote witte balletvoeten..
Quote
#9
Haha @Coby, een homo-kat, wat leuk. Maar laten we het over Griekse katten hebben.
En dan wil ik een heel groot compliment uitdelen aan Animal Care Samos die o.a. zwerfkatten opvangt en sterilisatie-acties houdt op ons mooie Samos. Gerund door NL. vrijwilligers. Zie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Ze hebben ook een FaceBook pagina en een Twitter-account @AnimalCareSamos
Op Thassos scijnt ook zo'n club te zitten.
Quote
#10
En niet alleen op Samos Els, in Agios Nikolaos komt elke maand een dierenarts vrijwillig zwerfkatten en ook honden steriliseren, dit alles wordt georganiseerd door
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  ze hebben speciaal hiervoor een ruimte gehuurd en ingericht met toestemming van de gemeente en de 2 dierenartsen die hier wonen.
Elke maandag, donderdag en zaterdag is de shop open waar je voor heel weinig geld spullen kunt kopen die gedoneerd zijn, het geld wordt gebruikt om de katten op te vangen en te verzorgen.
Het probleem is net als overal in Griekenland dat ze in zomer door de toeristen worden verwent en in de winter in de vuilnisbakken eten moeten zoeken.
Daarom vind ik het ook zo goed dat er nog altijd katten en honden liefhebbers zijn die ze adopteren naar Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België, Frankrijk en nog wat andere landen om ze een goed leven te geven.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#11
@Arthur het blijft een moreel dilemma om alle katten te voeren. Zeker als het ongesteriliseerde poezen zijn, blijven ze zich maar voortplanten als ze wel-doorvoed zijn. Eigenlijk zou je alleen de poezen moeten steriliseren want als je 1 kater steriliseert komt er weer een andere ongesteriliseerde op de krolse poes af. Trouwens het is ook beter voor de gezondheid van de poezen. Achter elkaar zwanger zijn en zogen houden de poezen niet lang vol .... Als je heel hard bent is het beter om de zwaksten niet bij te voeren want dan kunnen ze zich niet voortplanten. Maar zo hard ben ik ook niet .....
Je zou kunnen zeggen dat het beter is om ze in het buitenland te laten adopteren. Maar daar zitten ook katten in de asiels die graag een warm huis hebben ...
Dus de oplossing? Ik weet het niet.
Quote
#12
Photo 
In Corfu-stad is een winkeltje van dierenbeschermingsclub The Ark
The Ark Shop (MEGALO BAZAAR)
7 Mantharou
de straat in bij het theater, tegenover het Britse Consulaat
open ma t/m za 10u-14u  


   een filmpje van een club Korfotiaanse katten, staarten omhoog!

       

 
Quote
#13
Video 
Sandra bij "Anna's Place" op Ahata Beach te Karpathos.
Met het speeltje wat ik voor haar had gemaakt van een simpel flosje kon ze uren bezig zijn.
Quote
#14
[Afbeelding: t5j1xc.jpg]

Hier een kleine collage van de katten die wij hier thuis opvangen.
Ooit kwamen wij naar Griekenland met onze eigen 2 Hollandse katten. Inmiddels zijn die overleden maar aan katten geen gebrek.
Het begint met een moederziel alleen kitten en voor je het weet zijn het er meer. Ooit zeiden we: maximaal 7!
Ze mogen niet binnen en we wonen net buiten het dorp, dus ze hebben alle ruimte en je hebt nauwelijks last van ze.
Eenmaal oud genoeg lieten we ze steriliseren of castreren.
Inmiddels hebben we met anderen  hier een dierenvereniging opgericht en de bevolking wist dat (gelukkig) al gauw, met as gevolg dat er regelmatig iemand (meestal kindjes) aan het hek staan (Kyria Taaanjaaa!!) met gevonden zwakke poesjes, die het helaas niet allemaal redden Sad
En zo zitten we nu op een totaal van 10.

Overigens ben ik van mening dat zowel katers als poezen geneutraliseerd moeten worden. Ten eerste omdat daar een dubbele werking van uit gaat (het is sowieso onmogelijk om alle katten te doen - zou ook niet goed zijn), en ten tweede omdat het voor beide geslachten in een veel gezonder leven resulteert: de poezen hoeven niet meer steeds weer te baren, en de katers hoeven niet meer met elkaar te vechten.
Quote
#15
Overigens ben ik van mening dat zowel katers als poezen geneutraliseerd moeten worden. Ten eerste omdat daar een dubbele werking van uit gaat (het is sowieso onmogelijk om alle katten te doen - zou ook niet goed zijn), en ten tweede omdat het voor beide geslachten in een veel gezonder leven resulteert: de poezen hoeven niet meer steeds weer te baren, en de katers hoeven niet meer met elkaar te vechten.

Deze mening deel ik helemaal met je @Jota, daarom doen wij het ook zo.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
Jota, wat een leuke collage van je katten.

 
Ook wij hebben 7 katten, maar wij hebben ze, voor hun veiligheid en onze gezelligheid binnen gehaald.
We hebben alles dicht met horgaas en in de diepe vensterbanken kunnen ze met meerdere heerlijk “buiten” in de zon zitten.
We zijn hier gekomen met één hond en één kat, die we al eerder mee hadden genomen na een vakantie.
Nu hebben we twee grote honden, 7 binnenkatten en nog vier buitenkatten, met allemaal hun geschiedenis, twee missen een achterpootje, één was met petroleum overgoten en was voor een tijd kaal, nu weer een prachtige langharige kat, enz.
Allemaal zijn ze natuurlijk “geholpen”.
We zijn hier komen wonen om van ons pensioen te genieten maar zijn behoorlijk druk met onze beestjes, maar dat brengt ook veel gezelligheid.
Het is prachtig te zien hoe goed kat en hond samen leven en spelen.
Ik weet niet hoe ik foto’s moet plaatsen anders kan ik net zo’n collage plaatsen.
 
Groet van Lesbos
Elena
 
Quote
#17
Het ziet misschien niet leuk uit maar ook dit zit nu eenmaal in de natuur van de katten, vanmorgen lag als bedankje weer een ratje op de mat.
Ik zou me meer zorgen maken als ze het niet zouden doen.
[Afbeelding: fm0swn.jpg]
Soms vind je alleen dit nog.
[Afbeelding: zohu80.jpg]
Of deze slang, door mij even op de balk gelegd voor de foto.
[Afbeelding: 293y7bm.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
[Afbeelding: a0bcb9ae2fc32c9a383c103ec1307b8b.jpg] De bekendste kat van Karpathos welke altijd op dezelfde vitrine voor het raam ligt. Al jaren.
Quote
#19
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







toch gelukt, foto's van onze beestjes, allemaal tegelijk op de foto, dat lukt natuurlijk niet.

Groet, Elena
Quote
#20
Leuk een kat die de juwelen bewaakt, is die zaak ook in de winter open John.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#21
(25 March 2015, 17:14)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk een kat die de juwelen bewaakt, is die zaak ook in de winter open John.

Dat weet ik niet zeker, sorry.
Quote
#22
(25 March 2015, 17:54)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(25 March 2015, 17:14)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk een kat die de juwelen bewaakt, is die zaak ook in de winter open John.

Dat weet ik niet zeker, sorry.
Maakt niet uit, hier in Agios zijn in de winter diverse juweliers open, de Kretenzers willen ook in die tijd een mooi sieraad kunnen kopen, zeker omdat de meeste bruiloften ook buiten het seizoen zijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
[Afbeelding: 2czes1c.jpg] 

[Afbeelding: kcjnn.jpg] 

[Afbeelding: 2ikv702.jpg] 

[Afbeelding: 20h7tdv.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zó november 2013, Cherso is weer voor de katten....! Bart0riste 9 5.210 17 November 2013, 19:46
Laatste bericht: Bart0riste
  KATTEN Wick 2 2.405 01 October 2011, 11:03
Laatste bericht: Yaniz

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)