toxic fish
#1
Deze vis is momenteel het grootste gevaar voor vissers en zwemmers die te ver vanaf de kust zwemmen, hij vernielt alle netten en eet alles zoals op dit filmpje te zien is.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 2h5l1qp.jpg]
Ik heb laatst een kleine gevangen en je wil niet weten hoe snel ik hem weer overboord had, met haak lijn en al.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#2
Niet overdrijven @Arthur. Ze vallen geen mensen aan, dus je kunt gerust ver uit de kust zwemmen of duiken. Verder is de vis wel een ramp als je er door gebeten wordt omdat je niet weet hoe te handelen als je er eentje vangt. Er is geen tegengif. In Japan overigens betalen ze grif voor deze vis en is het een bijzondere, maar gevaarlijke, lekkernij.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#3
Ze vallen inderdaad geen mensen aan in die zin, maar ze bijten in alles, die vis ziet in jou tenen of vingers die in het water bewegen een lekker hapje, ik zit dagelijks met de vissers in de kafenion en praat met hen. in de netten zitten grote gaten en er wordt bijna geen vis meer gevangen.
Het is inderdaad een lekkernij in Japan waar koks speciaal zijn opgeleid om deze vis te fileren.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#4
Oké, maar hoe heet deze vis dan? En er is geen tegengif? Dan ga ik er dus van uit dat deze vis met zijn beet gif in de wond achterlaat. Wat doet dat gif dan bij een mens? Huh
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
@Johan, Het gif is tetrodotoxin. De vis is een inktvis en schaaldieren eter. Dus ook je tenen zullen niet zo snel gegeten worden. Daarnaast @Arthur had je het over ver uit de kust. Lijkt me dat je dan niet kunt staan. En zou hij bijten, zouden er al duizenden Japanners dood zijn. Je gaat er eerder aan dood door Fugu te eten die niet goed bereid is.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#6
(18 March 2015, 17:28)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oké, maar hoe heet deze vis dan? En er is geen tegengif? Dan ga ik er dus van uit dat deze vis met zijn beet gif in de wond achterlaat. Wat doet dat gif dan bij een mens? Huh

Het gaat om de 'Lagokefaloi ' oftewel 'Lagocephalus sceleratus'

Een aantal jaren geleden sprak ik met een visser in Pigadia (Karpathos) die er ook twee had gevangen die hij mij trots liet zien. Hij vertelde me toen dat er steeds meer van dit soort -van oorsprong uitheemse én gevaarlijke- dieren in de zee rond het eiland voorkwamen. Ik heb de naam toen meteen opgeschreven en zie hier, nu komt het van pas Wink

[Afbeelding: 24vrxp5.jpg]

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Gewoon de kogelvis in het Nederlands.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#8
(18 March 2015, 18:05)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gewoon de kogelvis in het Nederlands.

Nou, niet de 'gewone' kogelvis zoals wij die kennen. Hij valt wel onder de familie van de kogelvissen.
Ik lees net dat er maar liefst 187 soorten kogelvisen bestaan:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Ik lees overal dat hij bij verkeerde bereiding 100% dodelijk is, maar niets over een beet van dit lieve beestje? Dodgy  Weet iemand daar iets van? (Ik heb wel altijd waterschoentjes aan, dus dat scheelt weer Big Grin Tongue ).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
@JohanV, wie weet staat het wel heel erg leuk, zo'n driehoekje uit je waterslofjes.
Quote
#11
(18 March 2015, 18:39)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@JohanV, wie weet staat het wel heel erg leuk, zo'n driehoekje uit je waterslofjes.

Koop ik ze wel weer een maatje of 2 groter, blijven mijn tenen zitten. Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Las net dat de vis (o.a) voorkomt bij Baangladesh en in het oosten van de Middellandse Zee; nu ook in het midden van de Middellandse Zee gerapporteerd.
Waarschijnlijk via het Suezkanaal 'geëmigreerd'.
Kan tot 40 cm groot zijn. In het Engels: silver-cheeked toad fish.

Zou je 'lagokefaloi' zo kunnen vertalen: konijnenkop?

Lees bij wikipedia ook dat tetradotoxine verlamming van de willekeurige spieren veroorzaakt, wat een adem- of hartstilstand kan geven. Bloedvaten worden binnen tienden van seconden geblokkeerd.
Waarom de vis zelf er niet dood aangaat? Hier werd het biochemische verhaal te ingewikkeld voor me..

Lijkt me wel een jongen om voor uit te kijken!
In elk geval zou ik 'm niet eten.
Quote
#13
Nou heren, zwembroekjes aanhouden dus....... Tongue
Quote
#14
Nou kun je deze bijna niet over het hoofd zien wat anders is dan met het zgn Pietermannetje een klein visje wat zich in het zand verstopt met drie van die scherpe stekels. Denk je leuk te vissen vang je zo'n **ote ding let je even niet op bij het van de haak halen en ja hoor direct door naar het ziekenhuis waar ze ook niet weten wat men er mee aan moet. Helse pijnen want het laat een leuk eiwitspoortje achter in de bloedbaan. Maak niet de fout die ik maakte met zeewater spoelen dat maakt het alleen maar erger eenvoudig met warm tot heet water spoelen dat dood dat eiwitspoortje.
Helaas dit overkwam mijn vrouw toen we leuk gingen vissen bij Nea Peramos, na een maand weer naar het ziekenhuis met hevige koorts en daar wist een Uroloog wat men bij zo'n steek moest doen. Na meer dan een jaar schilferde er rond de steekplek nog steeds huid af en had de vinger een dood gevoel.

Kali Mera,

Dick
Quote
#15
Dit soort vissen zit hier ook Dick, ik heb me al aangewend als ik een onbekende vis van de haak haal even een dikke leren handschoen aan en het haakje met de tang eruit halen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#16
(19 March 2015, 16:00)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou heren, zwembroekjes aanhouden dus....... Tongue

En dames hou je topje aan, je weet nooit wie er aan gaat zitten knabbelen onder water. Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
(19 March 2015, 16:29)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 March 2015, 16:00)Sophia schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou heren, zwembroekjes aanhouden dus....... Tongue

En dames hou je topje aan, je weet nooit wie er aan gaat zitten knabbelen onder water. Big Grin

Whahahaha Arthur!  Big Grin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Fish doctor papajani 2 2.437 17 May 2012, 21:37
Laatste bericht: Dick Gerrits

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)