Griekenland / Trojka
#81
(29 April 2015, 12:25)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Velen halen altijd de term "die luie Grieken" aan. Cijfers gepubliceerd door de OESO vorige week over het aantal werkuren. Daaruit blijk dat een werkende Griek op de 3de plaats staat in de wereld en de 1ste plaats in Europa  m.b.t. het aantal gepresteerde werkuren.

[Afbeelding: 2a2b7d.png]

Beste Patrick, ik zie dit soort statistieken regelmatig voorbij komen, met alle respect naar jou en de Grieken: wat maakt dit duidelijk? De Grieken werken zich een slag in de rondte  en noord Europa zit op haar luie...? Dit soort statistieken geeft duidelijk weer dat er structureel iets goed mis is: een land waarin een werknemer zoveel uren per dag werkt, iets wat ik overigens niet tegenspreek, maar toch aan de rand van de financiële afgrond staat. In plaats van beschuldigend naar het noorden te wijzen zouden de Grieken er goed aan doen om eens de hand in eigen boezem te steken. Overigens dreigt Tsipras met een referendum als de Trojka eisen stelt die te erg in gaan tegen zijn verkiezingsbeloften. Daarmee legt hij het probleem terug bij het volk. En juist het volk heeft Syriza gekozen om het probleem voor hen op te lossen. Naïef misschien, maar welk volk zou niet onder gegeven omstandigheden voor een dergelijke partij hebben gekozen.  Uit de gehele handelswijze van de Griekse regering blijkt onkunde, politieke onervarenheid. Bij de Griekse oligarchen is voldoende te halen. Maar door politieke verwevenheid worden deze niet aangepakt. Persoonlijk ken ik de vooroordelen tegen het Griekse arbeidsethos, maar ik ben dit soort statistieken meer dan zat!
#82
En waar zijn die statistieken op gebaseerd? Als je alle nulurencontracten in Nl. meetelt als employed zonder uren is het niet zo gek dat we onderaan staan.
Iemand met een 36-urige werkweek in Nl. werkt 1872 uur en daar zijn de feestdagen al vanaf. Haal daar nog 164 verlofuren vanaf en je zit aan 1708 uren. Dat is even wat anders dan de 1380 hier aangegeven.
#83
Grieken zijn niet lui maar over het geheel genomen uiterst inefficient. Je kan wel ergens 10 uur aan het werk zijn maar wat is het resultaat van die noeste arbeid?
Volgens deze statistiek zijn Duitsers dus beduidend luier dan Grieken. Maar hoe komt het dat je overal ter wereld mensen in een VW, Opel, Mercedes, Audi of BMW ziet rijden en ik in Nederland als enig Grieks product wat Feta of Griekse yoghurt bij de supermarkt zie liggen. Wat gebeurt er toch tijdens al die nijvere Griekse werkuren?
#84
Tja, voor sommigen blijft de OESO blijkbaar geen respectabele/betrouwbare bron. Overigens ze leggen zelf uit hoe ze aan die cijfers komen. En conclusies trek ik er niet uit, dat laat ik aan anderen.

En aan de reacties te zien mogen hier dus ook al geen cijfers/statistieken meer gepubliceerd worden ook. Het gaat hier werkelijk de goede kant uit. Voor mij houdt het dan ook op. Nog veel succes met het welles-nietes spelletje.
 
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#85
(29 April 2015, 16:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, voor sommigen blijft de OESO blijkbaar geen respectabele/betrouwbare bron. Overigens ze leggen zelf uit hoe ze aan die cijfers komen. En conclusies trek ik er niet uit, dat laat ik aan anderen.

En aan de reacties te zien mogen hier dus ook al geen cijfers/statistieken meer gepubliceerd worden ook. Het gaat hier werkelijk de goede kant uit. Voor mij houdt het dan ook op. Nog veel succes met het welles-nietes spelletje.
 
Gelijk @Patrick
Ik was hierin om dezelfde reden al eerder afgehaakt.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#86
(29 April 2015, 16:54)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Tja, voor sommigen blijft de OESO blijkbaar geen respectabele/betrouwbare bron. Overigens ze leggen zelf uit hoe ze aan die cijfers komen. En conclusies trek ik er niet uit, dat laat ik aan anderen.

En aan de reacties te zien mogen hier dus ook al geen cijfers/statistieken meer gepubliceerd worden ook. Het gaat hier werkelijk de goede kant uit. Voor mij houdt het dan ook op. Nog veel succes met het welles-nietes spelletje.
 
Gelijk @Patrick
Ik was hierin om dezelfde reden al eerder afgehaakt.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
#87
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#88
(29 April 2015, 16:09)oPetros schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Grieken zijn niet lui maar over het geheel genomen uiterst inefficient. Je kan wel ergens 10 uur aan het werk zijn maar wat is het resultaat van die noeste arbeid?
Volgens deze statistiek zijn Duitsers dus beduidend luier dan Grieken. Maar hoe komt het dat je overal ter wereld mensen in een VW, Opel, Mercedes, Audi of BMW ziet rijden en ik in Nederland als enig Grieks product wat Feta of Griekse yoghurt bij de supermarkt zie liggen. Wat gebeurt er toch tijdens al die nijvere Griekse werkuren?

Je hebt hier absoluut een punt Petros. Maar dit soort vragen mag je hier niet stellen, dan 'haakt men af' in plaats van je een onderbouwd antwoord te geven. Vervolgens komt er weer een lawine van maffe plaatjes en links waarop men geacht wordt te klikken. Eerder in dit verhaal stelde ik twee eenvoudige vragen waarop ik, ondanks herhaald verzoek, geen antwoord kreeg. Waarom niet vraagt u zich af? Simpel, omdat het antwoord in het nadeel van de Grieken uitviel en ja, dat kan men natuurlijk niet en plain public toegeven. Stel je voor zeg.
Dit 'deskundige en alwetende' clubje hanteert 2 basisregels: 
Regel 1: de Grieken zijn nooit ergens schuld van, het is altijd de schuld van Europa/Trojka/IMF/ Dijsselbloem/die stoute Duitsers enz. enz.
Regel 2: Als de Grieken onverhoopt wél eens schuld aan de misère zouden kunnen hebben dan treedt automatisch regel 1 in werking.
Een echte discussie is dan ook totaal onmogelijk bij zo een insteek. Jammer.
#89
Heerlijk zulke welles/nietes discussies. Statistieken kunnen kloppen maar het gaat om de uitleg van de statistieken. Op Wikipedia staan een aantal leuke uitspraken over statistieken:

   "Statistiek liegt niet maar leugenaars gebruiken statistiek."[bron?]
   "Er zijn drie soorten leugens: leugens, grove leugens, en statistieken." (toegeschreven aan Benjamin Disraeli)[1]
   "Statistieken zijn zoals bikini's. Ze trekken je aandacht en verhullen de essentie." (Marc Matthys)[bron?]
   "Een statisticus waadde vol vertrouwen door een rivier die gemiddeld één meter diep was. Hij verdronk." (Godfried Bomans?)[bron?]
   "Statistiek'n, statistiek'n, daar he'k niks an; cíjfers mot ik hebb'n." (Hendrik Koekoek)[bron?]
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jammer dat er geen serieuze discussie kan plaatsvinden tussen voor- en tegenstanders van het Europese beleid. Laten we met respect voor ieders mening met elkaar discussiëren.
#90
@Patrick, ik zeg niet dat je geen statistieken mag plaatsen, maar ik zet idd mijn vraagtekens bij die cijfers, ja. Omdat er boven staat: hours totally worked divided by numbers of people in employment.
Dus een Griekse huisvrouw/werkloze die niet werkt wordt niet meegeteld, die zijn immers niet employed. Maar een Nederlandse vrouw die 12 uur werkt, telt wel mee als employed en brengt logischerwijs het aantal uren t.o.v. het totaal aantal werkenden naar beneden. Niet representatief dus.
#91
(29 April 2015, 19:52)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick, ik zeg niet dat je geen statistieken mag plaatsen, maar ik zet idd mijn vraagtekens bij die cijfers, ja. Omdat er boven staat: hours totally worked divided by numbers of people in employment.
Dus een Griekse huisvrouw/werkloze die niet werkt wordt niet meegeteld, die zijn immers niet employed. Maar een Nederlandse vrouw die 12 uur werkt, telt wel mee als employed en brengt logischerwijs het aantal uren t.o.v. het totaal aantal werkenden naar beneden. Niet representatief dus.

En wat met de Nederlandse huisvrouw/werkloze die niet werkt en de Griekse vrouw die 12 uren werkt. Of beweer je dat er enkel Griekse huisvrouwen/werklozen zijn en Nederlandse vrouwen die 12 uur werken?
Ik snap je uitleg langs geen kanten, maar dat zal wel aan mij liggen. Misschien even uitleg vragen bij de OESO? Oh ja, en hun niet vergeten mee te delen dat hun cijfers onzin zijn.

 pff
En dit was nu echt mijn allerlaatste bijdrage in deze topic.

amen
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#92
Wat ik ermee bedoel te zeggen, dat het aantal parttimers in Nederland het hoogste is van heel de wereld en dat dat dus de cijfers vertroebelt. Andere landen kennen dat veel minder. Ken jij parttimers in Griekenland? Ik neem uiteraard Griekenland als voorbeeld omdat dat land hier zo hoog staat en er nu net gedaan wordt alsof Nederlanders luier zijn dan Grieken. Maar een niet werkende telt niet mee. Je zou deze cijfers dus ook nog in relatie moeten zien tot het aantal niet werkenden/werklozen. En je kunt helaas niet ontkennen dat dat percentage in Griekenland vele malen hoger ligt. En je kunt altijd nog beter 12 uur werken dan werkloos zijn, toch?
#93
VLAMMENDE VERDEDIGING VAN VAROUFAKIS.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






[Afbeelding: 29nje3m.jpg]

Drie sterren auteur Bruno Tersago.
#94
Vanmorgen even gekeken naar "De kijker aan Z" op RTL-7.
Kijkers konden vragen stellen die in de uitzending door 2 deskundigen werden beantwoord; voor zover dat mogelijk is.

De pro's en contra's van een eventuele "Grexit" overzichtelijk op een rijtje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#95
Varoufakis begon met veelbelovend.
Nu blijft er slechts een flamboyante populistische politicus met 'rockstar' gedrag over die weinig klaarmaakt anders dan polariseren en afspraken niet nakomen. Zet zijn land en zichzelf voor schut bij de instituties en collega ministers van de andere EU landen.
Zijn baas heeft hem zelfs uit het onderhandelingsteam moeten halen.

Hij leeft in opperste welstand, woont in een van de mooiste buurten van Athene, verhuist naar een nog duurder appartement, bezit een mooie vakantie villa op een eiland in rustieke omgeving.
Samen met zijn partner multi miljonair.
Niet echt een vertegenwoordiger van zijn publiek/kiezers lijkt mij.
#96
De Grieken die ik dagelijks spreek zijn nog steeds vóór Varoufakis.
Zijn optreden gisteren in een restaurant tegen een aantal radicalen die hem en zijn vrouw wilden bedreigen hebben hem alleen maar meer sympathie opgeleverd.
Dat hij uit het onderhandelingsteam is gezet blijkt niet waar te zijn, hij is alleen geen woordvoerder meer.
#97
(01 May 2015, 19:44)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Varoufakis begon met veelbelovend.
Nu blijft er slechts een flamboyante populistische politicus met 'rockstar' gedrag over die weinig klaarmaakt anders dan polariseren en afspraken niet nakomen. Zet zijn land en zichzelf voor schut bij de instituties en collega ministers van de andere EU landen.
Zijn baas heeft hem zelfs uit het onderhandelingsteam moeten halen.

Hij leeft in opperste welstand, woont in een van de mooiste buurten van Athene, verhuist naar een nog duurder appartement, bezit een mooie vakantie villa op een eiland in rustieke omgeving.
Samen met zijn partner multi miljonair.
Niet echt een vertegenwoordiger van zijn publiek/kiezers lijkt mij.
Zover ik op de hoogte ben klopt dit, overigens heb ik vernomen dat zijn vrouw het Burberry sjaaaltje moest beschermen tegen maar liefst 6 radicalen! Hoe wisten zij dat hij hier at? Wat deed zijn vrouw om hem te beschermen wat machomans niet deed? Propoganda? Toneel of charmeoffensief? Waar was diplomatieke beveiliging. Broodje Aap?
#98
Mag je alleen als je armoedzaaier bent de armoedzaaiers vertegenwoordigen? 

Om te kunnen onderhandelen op hoog niveau moet je wel de nodige scholing hebben gehad en weten waar je over spreekt. Een armoedzaaier, die uit de vuilcontainer moet eten en in een kartonnen doos moet slapen is niet per definitie een onderhandelingspartner die de belangen van het (arme) volk bij de EU aanhangig kan maken. De meeste armoedzaaiers hebben niet tot weinig scholing gehad. 

Wat maakt het daarom bovendien uit of Varoufakis ja of nee geld heeft, tenzij het crimineel geld zou zijn. Je kunt niet van 2 wallen eten, én het ene prediken én het andere doen. 

Alhoewel ....... het lukt Nederland met Jeroen Dijsselbloem anders ook aardig:





Eva Joly on Dijsselbloem and his role in Eldorado’s tax avoidance: “To call this hypocrisy is to put it mildly”

Vice-president of the EU Parliament΄s TAXE Committee, in a comment to ThePressProject, doesn΄t mince words: The Netherlands is one of the biggest corporate tax dodging havens...and their finance minister as head of the Eurogroup is forcing Greece to cut public spending while depriving the country of potential tax revenues



                       [Afbeelding: eva%20joly%20dfid%20uk1427794508.jpg]



Indicators such as FDI relative to the real economy show that the Netherlands is possibly the biggest or one of the biggest corporate tax dodging havens. The volume of artificial capital flows to and through the Netherlands is just staggering.

As a result the Netherlands actively and knowingly contribute to the deterioration of public finances in many countries. In Portugal and Germany this is well known and strongly criticised.


But the revelations concerning Greece are of particular concern. Dissjelbloem has forced, as Eurogroup chief, Greece to cut public spending in vital sectors such as health, while at the same time he has been defending as Dutch finance minister the Dutch model of robbing other countries of tax income.  To call this hypocrisy is to put it mildly.  It is time that Dutch citizens realise how their governments have been over decades defending this kind of robbery at industrial scale. And that decisive action has to be taken in the Netherlands and in the EU to put an end to what is a nightmare for poor citizens in many countries. "



Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.









Varoufakis is een Kretenzer, afkomstig uit Hania. Kreta heeft heel weinig miljonairs en zo ook is Varoufakis niet één van. Dat zijn vrouw uit een welgestelde familie komt kun je Varoufakis niet aanrekenen. Je rekent het Dijsselbloem toch ook niet aan dat ie z'n wortels in de varkensmesterij heeft....
#99
@Ο Μήτσος

Ik benoemde niet alleen zijn persoonlijke welstand.
Ik begon er in mijn berichtje mee dat hij er een zootje van heeft gemaakt.
@Xander : Varoufakis is de best opgeleide minister van financieen. Zeker vergeleken met Dijsselbloem. Heeft carriere gemaakt, internationaal. Niet in de politiek, dat is waar. Misschien speelt hij daarom het politieke spel niet volgens de regels van zijn EU collegaatjes. Maar hij houdt zich wel aan de lijn van de democratisch gekozen Griekse regering. Ik vind trouwens niet dat hij er een 'zootje' van heeft gemaakt. Weet je wie er een 'zootje' van hebben gemaakt ? Samaras en zijn voorgangers.
Ik begrijp ook niet waarom je van zijn vermeende rijkdom zo'n punt maakt. Je bent trouwens erg goed op de hoogte van zijn leefomstandigheden, vakantiehuis etc. Lees je de Griekse roddelbladen ?
Suzan, ik vind het jammer dat de mogelijkheid om je een plus te geven er niet meer is.
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik sluit mij méér dan uitbundig bij @Karel aan....!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
(02 May 2015, 18:32)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik sluit mij méér dan uitbundig bij @Karel aan....!

En ik bij Xander. Het moge duidelijk zijn dat de meningen hier behoorlijk verschillen.


Multiquote:Varoufakis is de best opgeleide minister van financieen. Zeker vergeleken met Dijsselbloem. Heeft carriere gemaakt, internationaal.

Laat me niet lachen zeg. Ja, op de muziekschool  of als illusionist misschien. Wat ben ik blij dat 'onze' Dijsselbloem voorzitter van de Eurogroep is. Ik moet er niet aan denken dat Popi Jopi Varoufakis dat zou zijn. Dan was niet alleen Griekenland maar heel Europa op de rand van de afgrond gebracht. Gelukkig is hij inmiddels op een doodlopend zijspoor gemanoeuvreerd en zullen we hem niet snel meer op politiek nivo tegenkomen. Wat een mafkees, gelooft voornamelijk in zichzelf en nog meer in sprookjes Big Grin
Geef eens concreet aan wat Varoufakis heeft bereikt tot nu toe anders dan polariseren in de overleggen met de EU / Instituties.
Ik zie tot nu toe tenminste geen resultaten.
Ik zie wel dat hij uit de onderhandelingen is gestoten door zijn baas. Hij zit niet meer als woordvoerder aan de (EU / Instituties) tafel. Dat zegt nogal wat.
Het betekent in ieder geval dat hij flink is gekortwiekt. Zoiets gebeurt niet als hij had gescoord en/of vooruitgang had geboekt dunkt mij.

Begrijp me goed, ik zag Varoufakis helemaal zitten.
Dat gevoel is echter omgedraaid sinds we hem hebben mogen zien acteren in de politieke arena.
Dat hij zeer hoog opgeleid is zal ik niet betwisten, en dat hij (internationale) carriere heeft gemaakt ook niet. Maar dat doet er niet toe in zijn huidige rol van minister.

Dat zijn voorgangers er een grote zooi van hebben gemaakt en dat er puin te ruimen is, is duidelijk. Maar daar gaat het nu niet over.
Nogmaals, geef eens aan op welke punten Varoufakis heeft gescoord of vooruitgang heeft geboekt. Mis ik iets?
@Pa en consorten.Lees eens ( voornamelijk in de reacties) wat voor
teringbende Jeroen Dijsselbloem er voor Nederland in Brussels verband
van maakt. En dat stuk onbenul zou het genie Varoufakis mogen
kapittelen? Varoufakis heeft voor Griekenland en de rest van Europa het
allerhoogste bereikt, wat op dit ogenblik te bereiken is: Hij heeft 
die idiote catastrofale bezuinigings(austerity) politiek van Brussel 
met alle algemeen erkende faal-fouten scherp aan de kaak gesteld.

Dat hele haatoffensief tegen deze briljante econoom,
waar helaas ook een aantal deelnemers hier in meegesleept wordt, komt
uit Brusselse doodsangst voor het mogelijke succes en uitbreiding ervan binnen
de EU van de onverzettelijke anti/austerity politiek van V. en heel SYRIZA,
dat gewoon als één man achter hem staat, voort.(Gewoon even een ander poppetje
inzetten met wat ander idioom en uitstraling, zelfde politieke doelstellingen.)Let maar op!

Varoufakis is de puppet-master volgens oud Griekse traditie( zie Herodotus en Xenophon,
5th B.C.) zowel in Athene als in het internationale onderhandelingscircuit.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laat ik vooropstellen dat ik géén haatoffensief tegen Varoufakis aan het voeren ben. Als iemand die conclusie trekt, moet die beter lezen. Of anders aangeven hoe ik dat heb gedaan.

Ik stel slechts een relevante vraag waarop ik geen antwoord krijg tot nu toe.
(02 May 2015, 20:49)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik stel slechts een relevante vraag waarop ik geen antwoord krijg tot nu toe.

Ga je niet krijgen Xander, heb ik ook al twee keer geprobeerd. En ik had m'n vragen nog wel zó gemakkelijk gehouden. Maar helaas, er kwamen alleen wat onzinnige kreten en wazige links alsmede dito plaatjes van het ultralinkse clubje. Maar dat dan ook met eigen woorden en naar waarheid beargumenteren, ho maar.


Multiquote:het allerhoogste bereikt, wat op dit ogenblik te bereiken is:

Het enige dat hij bereikt heeft is dat hij Griekenland in de afgrond laat belanden en de Griekse bevolking in bittere armoede, en tegelijkertijd zelf in weelde baadt. Walgelijk!
Ach vooruit, PaRakalo houdt ervan vuurtjes op te rakelen, dus laten we er nog een oeverloos, wazig plaatje tegenaan gooien; brandt misschien beter.
[Afbeelding: 28by1pf.jpg]
(02 May 2015, 21:21)Ο Μήτσος schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach vooruit, PaRakalo houdt ervan vuurtjes op te rakelen, dus laten we er nog een oeverloos, wazig plaatje tegenaan gooien; brandt misschien beter.

Toegegeven, plaatjes plakken en tekst extra zwart en groot schrijven gaat je goed af. Mijn complimenten daarvoor. Erg mooi hoor up
Maar ik mis nog steeds antwoord op drie vragen; twee van mij en eentje van Xander. Misschien moeten we de vragen over jullie briljante econoom Big Grin  nóg eenvoudiger stellen?
Kom op, hou toch eens op zeg. Jullie verschillen van mening, zie dat toch gewoon in. Of is het gewoon een kwestie van gelijk krijgen? De waarheid zal ergens in het midden liggen zoals dat vrijwel altijd het geval is.
Ik gebruik al een poosje de negeer-functie. Is er ook een mogelijkheid om dit soort gehakketak te negeren zodat ik het niet meer hoef te lezen?
Koukla's signatuur Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Welke waarheid Koukla?  Wie weet nog waar het over gaat?  Het gaat hier al over de privé omstandigheden van Varoufakis,  alsof dat iets met de materie te maken heeft. Iedereen leest wat,  hoort wat en vindt wat,  maar weet iemand nog waar het over gaat?  Gelijk hebben is een,  gelijk (willen)  krijgen is twee. 

Mvg 
Martin 
Dat is het nu net: welke waarheid?
Wie kent de echte waarheid?
De EU-ministers, inclusief Varoufakis, denken zich een punthoofd om de Griekse crisis enigszins oplosbaar te krijgen. In welke hoedanigheid, en op welke termijn dan ook.
Wie van hen heeft op dit moment de volledige waarheid in petto? Ik zou het niet weten.
Het lijkt me dat sommige staalharde Noord-Europeanen wat toegeeflijker geworden zijn; het lijkt me ook dat sommige vragende Zuid-Europeanen wat meer begrip hebben voor het belang van de Europese (munt)Unie. Dat hoop ik althans.
De tijd zal het moeten uitwijzen.
En dan gaat het er zelfs niet om wie er gelijk heeft/had, maar dat de Griekse bevolking terug hoop kan krijgen voor een betere toekomst.

Er is echter nog een ander aspect dat speelt, en wat dikwijls in een discussie als deze wat over het hoofd gezien wordt. De financieel-economische crisis die in 2008-2009 uitbrak, brandt eigenlijk nog steeds door in Europa. Hier en daar is nauwelijks licht herstel merkbaar, maar het is een feit dat er in de meeste Europese landen nog steeds een grote besparingskoorts heerst. Het consumentenvertrouwen is nog steeds niet hersteld. Ik vraag me zelfs af of het ooit nog helemaal zal herstellen. Als ik nog maar naar België kijk, merk ik dat er weinig maanden voorbij gaan zonder dat er weer nieuwe besparingen komen.
Met de steeds maar dalende rente doet de ECB verwoede pogingen om het economisch vertrouwen terug op te krikken... maar in feite lukt het nog steeds niet.
Griekenland maakt uiteraard deel uit van dit verhaal. Maar de EU-landen zijn, door de vrees voor een aanhoudende economische luwte, niet erg geneigd om grote gestes te doen naar de landen die aan het staartje hangen.
Het probleem gaat dus zeker niet over Griekenland alleen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Ik hoef geen gelijk te krijgen. Ik heb gevraagd wat meneer Varoufakis tot nu toe concreet heeft bereikt.
Er komen mooie reacties. Zelfs jubelreacties dat de man een briljante econoom is, een prachtige Internationale carrière heeft gemaakt, en zeer hoog opgeleid is. Mooi.
Dan ben ik natuurlijk benieuwd naar de resultaten.

Dat is mijn vraag
Ach, het is uiteindelijk toch zo simpel.Het gaat om het grootste
land met de grootste problemen - de US of A - dat wereldwijd
wanhopig tracht de hegemonie van de dollar als universele
vervangingsmunt te handhaven.Geen kwaad blijft onbeproefd.

Dat gedonder begon in 2008 met die toxic assets, toen het austerity-
syndroom en de Rusland-sancties.Met als enig doel de roebel en
de euro stuk te krijgen en via de TTIP één grote interne markt op
het Noordelijk Westelijk halfrond te vestigen om de dollar en alles
wat daar mee samenhangt almachtig te maken.

Ieder op dit ogenblik spelend probleem hier is direct uit deze
'oorlog' te herleiden.Natuurlijk gaan we dat verliezen.
Varoufakis(FDR - 2015) is de enige econoom met genoeg visie
en ballen om te proberen deze "Teufelskreiss" te doorbreken.

[Afbeelding: 20iz41v.jpg]PUPPETMASTER FDR - 1935.
Ik was zelf natuurlijk ook al op zoek gegaan naar concrete resultaten van Varoufakis in het politieke speelveld met de EU / Instituties. Niks tastbaars gevonden.
Wellicht mag ik gezien de racties hier, ook van iemand die zichzelf er op voorstaat dat hij heel erg veel van de materie weet, de conclusie trekken dat de man inderdaad behalve polariseren en afspraken niet nakomen nog niks heeft bereikt.

Toch jammer. De klokt tikt door en het geld is vrijwel op. Nog wat stuiptrekkingen om de bankrekeningen van instanties zoals onder andere de IKA (nog meer plunderen van de sociale zekerheid!!!) leeg te halen, en dan is het gedaan met het geld.
Hoewel, er schijnt nog wat geld bij de gemeentes te zitten dat hij nog kan vorderen. Of is dat inmiddels al gevorderd.

Als er in GR niet heel erg snel wordt bewogen stevenen we op een Grexit aan. Dan zijn de Grieken helemaal de klos. GR heeft een economie die zelf relatief weinig produceert, dus daarom is er heel veel import. Die import wordt na een Grexit helaas onbetaalbaar voor de gewone Grieken door de verwachte enorme devaluatie van de Drachme. En zo zijn er meer desastreuze gevolgen van een Grexit. Bij een Grexit zal GR door een nog veel dieper dal heen moeten.
Een somber scenario komt dus met hele rasse schreden naderbij.
Ondertussen blijft Varoufakis maar de rockstar uithangen, mooie speeches geven, conferenties over de wereld bezoeken.
Ongetwijfeld een begenadigd econoom en hele slimme man, maar helaas wel eentje die de prioriteiten niet in de goede volgorde kan zetten wat mij betreft! Ik zie tenminste geen bewijzen dat hij dat wel doet.
Jammer, heel jammer

De grieken zijn de pineut. Syriza heeft mede op basis van het gegeven dat PASOK en ND er al vele jaren een zootje van maken en de corruptie in stand houden, heel veel kiezers achter zich gekregen. Syriza deed immers hele mooie beloftes.
Zou het niet zo kunnen zijn dat Syriza het enige alternatief was.
ND en Pasok hadden immers al bewezen de boel niet uit het slop te kunnen trekken.
Dus Syriza is boven komen drijven doordat er geen goede alternatieven waren. Uit negatieve keuze dus of de laatste strohalm zo je wilt.

Dan is er het het punt, dat als Syriza het niet kan, en daar gaat het zo langzamerhand helaas toch wel op lijken, er domweg geen (redelijk) alternatief meer is.
Er valt (naar mijn mening) niks meer te kiezen in GR als er nu verkiezingen zouden zijn. Althans, er is volgens mij geen partij die nog redelijke oplossingen zou kunnen bieden.
Een nog somberder scenario.
Over het commentaar dat ik kreeg na mijn opmerkingen over Varoufakis' welstand i.c.m. zijn ministerschap voor Syriza:
In een op dit forum vaker geciteerd interview met een belangrijke topeconoom binnen Syriza zei de man over zichzelf dat hij een Marxist is, weliswaar van de Parijse school, maar toch. Tevens meldde hij dat de meesten binnen Syriza dezelfde Marxistische school als politieke basis hebben.
Dat zet Syriza en daarmee Varoufakis dus in een bepaald politiek licht, en dat strookt niet geheel met zijn persoonlijke omstandigheden en gedrag.
Vroeger had ik het binnen de NL politiek nogal eens over 'salon socialisten' wanneer ik het over bepaalde personen binnen de PVDA had.
Wellicht hebben we nu een 'salon Marxist' genaamd Varoufakis?
Toegegeven, binnen de context voegden mijn eerdere opmerking in dezen weinig toe anders dan een sfeer zetten. Daarom ben ik er verder ook niet meer op teruggekomen.
Xander, ben het hartgrondig met je eens.
[Afbeelding: 2ajpfkl.jpg]

Lekker met vrouwlief op de autoferry onderweg naar het zomerhuisje, voor een
lang vrij weekend. Wat is die man toch slecht hè?
Ach, je zal maar in Balk wonen.
Een lang vrij weekeinde? In deze roerige en buitengewoon spannende tijd waarin hij met grote spoed moet opleveren aan de instituties?
Inderdaad, rockstar gedrag Wink


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zó tovert de Trojka een primair surplus tevoorschijn. Aleko 4 5.823 30 April 2014, 13:55
Laatste bericht: Aleko
  Hatzidakis gooit kont tegen Trojka-kribben Aleko 0 2.182 18 December 2013, 19:50
Laatste bericht: Aleko

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)